Første måling - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til sammenlikning, dette er en måling av mine gamle fronter, uten sub. Disse hadde output til 15 hz, men jeg kunne bare måle til 20 pga cd´en.
    Du ser hvordan, fra 40 hz til 20 hz, hvordan rommet virkelig tar fatt i bassen og har gain....du har jo motsatt.
    Har du prøvd din fase kontroll?
    Selv mine knøttsmå senter høyttalere går dybere enn din subwoofer.
    Noe er helt galt hos deg....
    Følg memphisto sitt råd....

Newcomer LittOmAlt sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rommet

Hei

her er bilde av rommet.

Vegger er treverk, bortsett fra venstre side, den delen som stikker ut, den er i pusset leka.

I tengingen ser dere 3 firkanter på gulvet, det er plassering av sub jeg har forsøkt. firkanten som er til venstre for høyre høytaler har vert den beste plasseringen. Det representerer den lyseblå kurven i første posten i denne tråden.

LoA

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke gjort som vi bad deg om, plaser subben i et hjørne med membranen pekende mot den andre veggen, eller sett subben i lytteposisjonen og se i rommet hvor du har mest dybbass. Spil en 40 hz tone og se.
    Jeg ser du kanskje vil ha subben "hvor det ser pent ut" men det er overhodet ikke det det dreier seg om desverre, det fungerer ikke alltid.
    Tror det vil hjelpe veldig om du flytter sofaen lengere tilbake også.
    Her er en kalkulator, og plotter du inn dine må kan du se litt resultater for hver frekvens.
    Jeg prøvde å plotte inn 2,40 høyde, 6,20 lengde og 4,20 som et gjennomsnitt, og ser du da på 27 hz, da har du overhodet ikke det i midten av rommet.....
    hunecke.de | Room Eigenmodes Calculator
    Andre har sikkert bedre kalkulatorer....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du har ikke gjort som vi bad deg om, plaser subben i et hjørne med membranen pekende mot den andre veggen
    Huff da, jeg har flyttet rundt på sub, men ikke satt den i lyttepossisjonen, hadde ikke lang nok ledning.

Og det med at det skal se fint ut :-? jeg var på AV forum Lillestrøm og da satt jeg igjen med en ide om at var enklest å ha sub forran fordi fasen ift HT skulle bli lettere å ha kontroll på. Men, det er greit at det ser fint ut, men jeg er mer opptatt av å få til lyden, og rommet er bare kinorom som jeg kan gjøre som jeg vil med 8)

Kalkulatoren du nevner viser jo det du sier, at trykk forsvinner. Spørsmålet jeg sliter med etter å ha tittet på kalkulatoren er jo at nesten alle frekvenser er dårlig representert i sweespot?

Sofaen er plassert ift målinger og trekant ift høytalere. Når jeg måler bak sofa er det mindre trykk i 40-50-60 hz.

Det med å la membranen peke mot den andre veggen skal jeg forsøke i dag.

Skal da se om jeg finner en bedre kurve.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke åpne siden nå, men går du inn på Welcome to Cardas Audio, under Insights, og room setup, der ser du hvordan du får bedst mulig lyd i rommet, den passer veldig bra med at du flytte lytteposisjonen tilbake....
    Edit : men her er samme oppskrift fra en annen link :Setting Up Loudspeakers In A Rectangular Room by George Cardas
    Jeg garanterer den vil give deg den bedste lyd fra dine høyttalere, så håper jeg subben følger med.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God påske

Nye målinger, tatt etter å ha flyttet sub rundt om kring til jeg fant den "beste" plassering så langt.

Sub plassert der skissen over rommet (sketchup skissen) har venstre front høytaler.

Brun linje er målinger uten korrigering-til info.
    Blå og lys blå linje er med LFE kabel
    Lilla linje er med LFE kabel splittet til venstre og høyre line inngang på sub, skjønner ikke at dette gjør så stor forskjell, men nå hører jeg lavere frekvenser.

Noen som har kommentarer?

Se også video av måleapparat som visert rart utslag (mp4) på 10 Hz, viseren slår og går tilbake og litt opp og litt ned og opp igjen osv.

http://osborg.no/av/Maleapparat.mp4

LoA

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil fortsatt vite hvorfor du ikke plaserer subben i lytteposisjon, og da finder den plaseringen hvor du får noe dybbass?? Du har jo nul dybbass......

Subben ruller av under 50 hz, den skal rulle av under ca. 25 hz!!
    Jeg skjønner ikke dette i det hele tatt, enten er der noe helt galt med målingen, eller testtonene du bruker, eller gud vet...., men jeg mener fortsatt det er plaseringen.
    Hva siger de tekniske data om din SW800 subwoofer?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hva siger de tekniske data om din SW800 subwoofer?
    Se post 18 for spesifikasjon, der er en link om sub.

Lytteposisjon: Jeg har ikke kjøpt meg lang nok ledning ennå, har vert på påskeferie :-)

Testlyder: Lastet ned fra kringlyd, brent på cd med itunes.

Måling: kan jo være noe i veien med lydtrykkmåler, men jeg syns jeg hører/føler det jeg måler.

LoA

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om subben har høyttaler terminaler, da kan du også koble et ekstra sett kabler fra dine høyttalere til subben, eller koble dine høyttalere fra og setter disse kabler til subbens terminaler, eller noen andre kabler du har liggende, du kan bruke lampett ledning også. Når du da spiller ditt testspor setter du front høyttalerne til Large i receiveren, ellers får subben ikke signal under det delefrekvensen.
    Frequency på subben setter du til max. Nå kan du sette subben i lytteposisjonen og prøve. Om du da kan sette bare ét testspor til "repeat", f.eks. 40 hz, da kan du krappe rundt på gulvet og se hvor der er mest trøkk. Husk ikke å spille dette spor for høyt nå....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •