Stereoanlegg som ikke yter sitt beste

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
    Newcomer Cpt. Spectacular sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Stereoanlegg som ikke yter sitt beste

Hei!

Har du noen gang hatt det slik at du tror du eier en ting, men egentlig så er det tingen som eier deg? Slik er det med meg og stereoanlegget mitt. Jeg har brukt vanvittig mye tid i det siste på å finne ut den beste måten å plassere både høytalerne og de øvrige møblene i rommet. Nå har det plaget meg lenge nok, og det er på tide med handling.

Høytalerne og møblene er nå satt opp slik jeg tror gir best resultat.

Oppfordrer deg til å ta en tur innom AVforum.no - Cpt. Spectacular's HiFi

Der inne har jeg skrablet ned en del ting jeg lurer på.
    Det er frustrerende å ha godt utstyr, men likevel ikke være fornøyd. Nå vurderer jeg å selge alt sammen, fordi jeg egentlig klarer meg med PC, headsett og kanskje noen gode PC-høytalere. På den måten blir jeg også mer portabel når jeg skal flytte ut.
    På en annen side vil jeg hvertfall lære hvorfor lyden blir så hul og ekkel, og om mulig kompensere for problemet med lure løsninger. Kanskje jeg omsider kan lære å elske hifi'n min med den rette hjelpen.

Hvis du har noen gode råd setter jeg stor pris på tilbakemelding enten i denne tråden eller i kommentarfeltet på AVforum.no - Cpt. Spectacular's HiFi

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det ser ut som om du har altfor mye i et altfor lite rom... Alle høytalere liker luft....Yter du ditt beste om du blir trengt opp i et hjørne kanskje..Og bruker du alle høytalerne på en gang eller? Ville kanskje prøvd å droppe det ene høytaler parret og suben og lytte litt da.. Patos og Nad skal jo ikke låte så forferdelig som jeg fikk intrykk av det du skriver..

Det enkle er som regel det aller beste...For mye kan fort bli kaos...og det er kanskje det det er alt eller? er ihvertfall det jeg fikk inntrykk av på de bildene dine...
    Komponentene er jo generellt ganske gode, og som sagt så skal det jo spille godt...Men litt ullen lyd har kanskje også litt med at du har trykket inn den ene diskanten...Kanskje du burde bytte denne???????

Lykke til

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IKON serien er nesten som klipsch.. krever SYKT lang innspillings tid.. NAD er vel også en dritig kombinasjon på dem :S. Denon PMA1500AE hadde gjort seg der . Mye mildere i toppen..

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    det ser ut som om du har altfor mye i et altfor lite rom... Alle høytalere liker luft....Yter du ditt beste om du blir trengt opp i et hjørne kanskje..Og bruker du alle høytalerne på en gang eller? Ville kanskje prøvd å droppe det ene høytaler parret og suben og lytte litt da.. Patos og Nad skal jo ikke låte så forferdelig som jeg fikk intrykk av det du skriver..

Det enkle er som regel det aller beste...For mye kan fort bli kaos...og det er kanskje det det er alt eller? er ihvertfall det jeg fikk inntrykk av på de bildene dine...
    Komponentene er jo generellt ganske gode, og som sagt så skal det jo spille godt...Men litt ullen lyd har kanskje også litt med at du har trykket inn den ene diskanten...Kanskje du burde bytte denne???????

Lykke til
    Okei, det er kanskje litt misvisende at jeg har det bildet som er nå, for vanligvis så står ikke Patosene der. Jeg spiller bare med ett par om gangen, og at det står to par der er noe jeg har gjort som et engagstilfelle bare i dag. Jeg kan laste opp et bilde der det er fritt for Patos for å gi et visuelt riktig inntrykk ;D Jeg kan også fjerne bildet av det inntrykte elementet på Patosen hvis det forvirrer. Det har ingen ting med Ikonene å gjøre. Jeg vurderer å få reparert den Patosen før jeg selger de.

Takk for svaret, det var viktig at du påpekte de tinga.

Jeg har forøvrig forklart hvorfor ting er satt slik opp på AVforum.no - Cpt. Spectacular's HiFi

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de har fått hvertfall en helt grei innspilling så langt, jeg har faktisk hatt de siden 14.08.2008. Så den Denon'n er mildere i toppen, okei. Det er noe jeg får vurdere en annen gang. Nå vil jeg helst jobbe med det jeg har

Jeg tror plassering av høytalerne og taktiske plassering av ting for å dempe romklangen kan være løsningen, men jeg har bare ikke noen gode idéer.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sofaen din ligner litt på sofaen i stua mi - stjeler bass.

Samtidig ser det for meg ut som om lytteposisjon er nærmere det de fleste designere av stereo/høyttalere regner med for optimal lytting, og sub'ens plassering kan også bli vanskelig i et rom som dette.

Kort sagt: Du trenger romkorreksjon!

... og den billigste måten å få det på er med en receiver som har det innebygd.

Med andre ord selg NAD forsterkeren og Patosene og legg pengene i en receiver med romkorreksjon istedenfor.

Forsøkte diverse stereo løsninger på Monitor Audio RS6 (også testvinner og mange gode tilbakemeldinger på div forum) og var på nippet til å selge de pga stusselig bass og for skarpe i toppen... men prøvde de så med gammel NAD receiver og fant ut at de hadde potensiale (manuell justering av bass osv...) men fortsatt ikke helt fornøyd. Kjøpte deretter Denon receiver med Audyssey romkorreksjon i fjor høst og bingo! Superfornøyd med høyttalerne etter dette

I noen rom (loftsstua mi f.eks.) fungerer stereo-oppsett helt utmerket uten noen som helst korrigering, mens andre rom er og blir tilnærmelsesvis "umulige" - og der må man etter min mening ha romkorreksjon for å få ut potensialet i høyttalerne.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har lest fortjener vel ikon serien en bedre partner enn NAD forsterkern din...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en anelse om at NADDen kombinert me Ikon ikke var i høy favør da jeg leste litt på forumet her etter jeg hadde kjøpt den ;d
    10 poeng for meg for å gå til innkjøp av ting uten å gjøre grundig research

Jeg kjøpte integrert stereoforsterker etter mitt ganske logiske resonnement som var slik: "NAD, godt beryktet merke, har lagt inn komponenter til en verdi av 5000,- i ei boks som bare er beregnet på å gi ut ren stereo-lyd, konsentrert kvalitet"
    Er ikke det logisk da? Jeg er ganske fersk skjønner dere, og da jeg gikk til innkjøp var jeg ikke så nyansert i mine beslutninger! Rett og slett fordi jeg ikke hadde hørt så mye annet.
    Romkorreksjon ja.. Jeg trodde ikke jeg trengte receiver når jeg bare skulle ha stereo.

Men, man kan vel heller ikke utelukke at steingulvet og de harde nakne veggene misfarger lyden en del? Jeg tror faktisk at det er mye der det ligger. Kan man være enig i det?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cpt. Spectacular
    Men, man kan vel heller ikke utelukke at steingulvet og de harde nakne veggene misfarger lyden en del? Jeg tror faktisk at det er mye der det ligger. Kan man være enig i det?
    Jeg tror helt klart du er inne på noe der, vel verdt å prøve noen bilige tepper på gulvet og ev. bakveggen. er litt i samme situasjon som deg, med ht trengt opp i et hjørne bokstaveligt talt. Men har eterhvert blit ganske fornøyd med lyden etter å ha flyta endel rundt på møblemanget og div. lydkorigerende tiltak. Hvis du har muligheten for det ville jeg ha kvitta meg med pc-pulten sån at du kunne fått høytalerne lenger ut fra bakvegen og kanskje også fått litt større avstand mellom sweetspot og ht. Romet et anleg skal spille i er det viktigste og i de fleste tilfeller den dyreste komponenten.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men, jeg hører hva du sier nf ; )
    Det var et godt forslag! Kanskje Denon får anlegget til å låte som en Demon.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lite plasserings muligheter med kort avstand mellom sofa og høytalere.

Som nevn er det mange recivere som godt kan brukes på musikk med sine romkorigerings muligheter.

Så for deg som har stereo så er det et produkt som er mulig og tenke på... men det koster litt Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF RP-1 RoomPerfect Processor Forforsterker Roomperfect fra LYNGDORF.

Har ikke opplevd dette systemet selv derfor sier jeg det er interesant, og det er nok mulig og få en demo på hifi klubben...

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hobbinn
    Jeg tror helt klart du er inne på noe der, vel verdt å prøve noen bilige tepper på gulvet og ev. bakveggen. er litt i samme situasjon som deg, med ht trengt opp i et hjørne bokstaveligt talt. Men har eterhvert blit ganske fornøyd med lyden etter å ha flyta endel rundt på møblemanget og div. lydkorigerende tiltak. Hvis du har muligheten for det ville jeg ha kvitta meg med pc-pulten sån at du kunne fått høytalerne lenger ut fra bakvegen og kanskje også fått litt større avstand mellom sweetspot og ht. Romet et anleg skal spille i er det viktigste og i de fleste tilfeller den dyreste komponenten.
    Ett problem jeg har er at jeg forsøker å kombinere soverom, kontor og stue på et rom som er ca. 21 kvadratmeter.
    PC-pulten er egentlig en ganske sentral enhet i rommet, så jeg kan hvertfall ikke kvitte meg me den, men jeg kan ta plassen der senga står nå og slutte å sove, eller kanskje sove på sofaen.

Da blir det litt stress-prega alternativet å selge sofaen å kjøpe en liten 3-seter slik at jeg kan sette høytalerne lenger ut i rommet uten at det ser dumt ut.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Så for deg som har stereo så er det et produkt som er mulig og tenke på... men det koster litt Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: LYNGDORF RP-1 RoomPerfect Processor Forforsterker Roomperfect fra LYNGDORF.

Har ikke opplevd dette systemet selv derfor sier jeg det er interesant, og det er nok mulig og få en demo på hifi klubben...
    :-D Funker sikkert den. Men jeg synes det blir for ille å kjøpe ei boks for 16000,- :shock:

Det enkle er ofte det beste var det en som sa litt lenger oppe, så hvis jeg rett og slett ikke kan ha stereoanlegget i dette rommet så selger jeg hele greia. Men jeg har jo allerede fått tips om at det er håp.

Den NAD-forsterkeren jeg har er forresten litt for kraftig, får jeg får ikke stilt volumet så lavt som jeg av og til vil ha det. Når jeg skrur på volumhjulet fra 0-possisjon går det følgende steg: "ingen lyd -> litt lyd i høyre høytaler -> passe lav lyd, men noen ganger vil jeg ha det enda lavere."

Så det er altså godt mulig jeg kjøper meg en Denon eller noe med litt mer nyansert volumkontroll.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D Funker sikkert den. Men jeg synes det blir for ille å kjøpe ei boks for 16000,- :shock:

Det enkle er ofte det beste var det en som sa litt lenger oppe, så hvis jeg rett og slett ikke kan ha stereoanlegget i dette rommet så selger jeg hele greia. Men jeg har jo allerede fått tips om at det er håp.

Den NAD-forsterkeren jeg har er forresten litt for kraftig, får jeg får ikke stilt volumet så lavt som jeg av og til vil ha det. Når jeg skrur på volumhjulet fra 0-possisjon går det følgende steg: "ingen lyd -> litt lyd i høyre høytaler -> passe lav lyd, men noen ganger vil jeg ha det enda lavere."

Så det er altså godt mulig jeg kjøper meg en Denon eller noe med litt mer nyansert volumkontroll.
    Viss jeg var deg så ville jeg ikke solgt hele anlegget, men solgt høyttalerene og kjøpt f.eks B&W 685 stativhøyttalere.
    Nad forsterkeren er ikke for kraftig, hadde samme problem med min NAD 372 når jeg hadde høyttalere med høy følsomhet.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hobbinn: Har du flere eksempler på lydkorrigerende tiltak? : )

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustiske tiltak..

Skarp lyd kommer ofte ifra dårlig håndtert romklang, altså alt for lite på veggene som bryter opp refleksjonene. Hadde samme problemet som deg, med upresis, skarp og trettende lyd. Løsningen for meg var Rockwool akustikkplater til rundt en halv høvding, samt litt finjustering av høyttalerne.

Det som også er verdt å bemerke seg er at mangelen på bass kan gi en litt skarp lyd da man får mye diskant. Du kan også prøve å flytte rundt på subben din og se om det blir likere. Gjerne bruk "sett subben i sweetspot og hør hvor det er mest bass" trikset.

Også sjekk vinklingen din på høyttalerne, her er det mye å hente med hensyn på sweetspot.

Til slutt kan du vel prøve å finne en annen romløsning som gir deg litt mer plass fram til høyttalerne, da det ofte gir deg en litt mer avbalansert lyd. Ihvertfall som jeg har erfart.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativhøytalere var noe som streifet meg en gang da jeg angret meg og tenkte på hvor lite plass jeg har. Det passer kanskje bedre inn ja. Du mener jeg skal beholde subben da?
    Så de er litt følsomme Ikonene altså, det hadde ikke jeg trodd om de.

Jeg innså nettopp hva jeg har gjort feil. Jeg kjøpte høytalere med en viss standard og har prøvd å tilpasse rommet etter de. Det jeg skal gjøre nå er å ta rommet i betraktning og komme fram til en fornuftig hifi-løsning som passer inn.

Så hvis vi tenker oss rommet mitt slik det er nå, bare uten hifi-elementer i det hele tatt. Hva slags sammensetting bør jeg ha? Jeg hører forresten på rock, electronica, metall, ambient, og forøvrig en hel masse rart. En allrounder. Go!

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativhøytalere var noe som streifet meg en gang da jeg angret meg og tenkte på hvor lite plass jeg har. Det passer kanskje bedre inn ja. Du mener jeg skal beholde subben da?
    Så de er litt følsomme Ikonene altså, det hadde ikke jeg trodd om de.

Jeg innså nettopp hva jeg har gjort feil. Jeg kjøpte høytalere med en viss standard og har prøvd å tilpasse rommet etter de. Det jeg skal gjøre nå er å ta rommet i betraktning og komme fram til en fornuftig hifi-løsning som passer inn.

Så hvis vi tenker oss rommet mitt slik det er nå, bare uten hifi-elementer i det hele tatt. Hva slags sammensetting bør jeg ha? Jeg hører forresten på rock, electronica, metall, ambient, og forøvrig en hel masse rart. En allrounder. Go!
    Har gjort mange tabber innen Hi-fi, b.l.a. flere ganger kjøpt altfor store høyttalere.
    Nå har jeg bla. Bowers & Wilkins 685 + 608 sub, slike småtasser spiller vanvittig bra i mindre rom/ overmøblerte rom.
    Min erfaring med Naden er som sagt at på følsomme høyttalere 91-98 db1w så blir det vanskelig å justere lav lyd.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åkæi wiuuu;

Ikonene skal ikke vinkles, de skal stå helt rett fram. Det er en Dali-ting. Det sto i bruksanvisninga. Men de kan absolutt få komme lenger fram i rommet, og den avstanden som er aktuell til bakveggen blir da 54cm. Rockwool og "sett subben i sweetspot og hør hvor det er mest bass" trikset er notert.

Det er denne møbleringen som er pain in the ass.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en dyr måte å lære på, men det er vel derfor vi har forum slik at vi kan diskutere og anbefale ting til hverandre. ;D

Det hadde vært ganske digg å bytte ut søylene mine med småtasser.

En sammenfatting av råda jeg har fått hittil, blandet med egne vurderinger:

Selge alt untatt kanskje subben og cd-spillern. Fylle rommet med mange myke lydabsorberende ting og kanskje rockwool-plater. Deretter investere i Denon Receiver med rommkorreksjon og stativhøytalere, f.eks B&W 685. Plassere høytalerne 54cm fra bakveggen og 64cm fra sideveggen og vinkle de innover hvis det trengs. Noen bedre?

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •