Stereoanlegg som ikke yter sitt beste - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 73 av 73
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Kan du underbygge disse påstandene?

Gjorde jo nettopp det.

-Tim

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsett 3 er helt klart den beste.
    Som en inspirasjon til plasering av høyttalere kan du se Akto sin hjemmekino.
    Jeg mener desuten du har ganske store høyttalere rommet tatt i betraktning, og når du ikke kan plasere de ute på gulvet får du bare de ulemper det medfører i rommet.
    Det lyder kanskje underligt, men jeg er ganske så sikker på at 5 stk Gallo A´Diva kuler vil gi deg mye bedre lyd sammen med 2 subwoofere.
    Forslaget om Larsen/Carlsson høyttalere er veldig veldig bra, de er nemlig KONSTRUERT til å skal stå opp bakveggen......se på de....Larsen 6 har ScanSpeak elementer :
    Høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Gjorde jo nettopp det.
    Nei , du gjorde ikke det. Det var din synsing du kom med. Ingenting underbygger det du sier. "Reklamesvada, enorme avstander til sidevegger, og Dali vet ikke hva de driver med". Dette er ikke særlig troverdig hvis ikke du kan fremlegge noe som underbygger påstandene. Selv om du sier det er sånn, betyr ikke at det er riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja. Litt vet jeg da. Dersom en høyttaler er opptimalisert for off-axis lytting vil det si at den skal ha en noenlunde jevn frekvensrespons på, la oss si 30 grader. Dette betyr at den skyter vesentlig mer lyd sideveis enn normale konstruksjoner. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt, men i en hjemmesituasjon med begrenset plass kan det fort føre til komplikasjoner.

Dersom du ikke ser logikken i dette har vi ikke mer å diskutere. Jeg er ikke interesser i en ingeniør diskusjon her. Det kan vi eventuelt ta på PM

Ellers skjønner jeg ikke hva mer argumenter du trenger. Kan jo nevne at jeg har jobbet en del med plassering av enkelte Dali modeller. Mest Helicon og Euphonia.

Til trådstarter: Gjennomfør eksperimentet jeg nevnte lenger oppe. Resultatet vil gi en pekepinn på hva du bør gjøre videre.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vinkling av dali ikon6

Angående vinkling av disse høyttalerne er det ikke å anbefale. Jeg har jobbet masse med plassering av disse i ulike stuer og med ulike effektforsterkere. Hvis du må ha veldig stor avstand mellom de er det selvsagt et must, men en slik plassering er ikke ønskelig i utgangspunktet. Toe in er mao ikke gunstig pga spredningsmønsteret. Med toe in mener jeg en vesentlig vinkling. Mine spiller ikke 100 % rett frem, men vinklingen er således meget minimal. Luft til sideveggene derimot er essensielt. Så mye som mulig uten at det går utover stereoperspektivet. Strategisk demping som mange har vært inne på er en billig oppgradering, hvis du tillater slike (ofte) uestetiske tiltak. Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at direkte vinkling er ideelt. Men det vil gi en pekepinn på hva rommet bidrar med, og er derfor et godt utgangspunkt.

-Tim

Newcomer Cpt. Spectacular sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Det er en glede for meg å endelig kunne svare alle deltakerne i tråden.

Jeg har ikke hatt anledning til å svare her i tråden på ei stund, men nå har jeg lest gjennom alle svarene jeg har fått, latt det synke inn, og tatt mine egne vurderinger.
    Tusen takk for at dere gir gode råd og hjelper meg å få perspektiv på ting.

Nå kan dere aller først gå inn på AVforum.no - Cpt. Spectacular's HiFi. Fine justeringer har blitt gjort, og jeg har en ny problemstilling ; )

Jeg har bestemt at jeg foreløpig skal ha anlegget som det er. Jeg har allerede lagt et teppe ved sittegruppen og kommer til å gjøre flere grep for å få det mykt og lunt. Det er muren midt i rommet som er vanskeligst. Den er samtidig fin, så jeg vet ikke om jeg skal gjøre noe med den.
    Etterhvert bytter jeg ut høytalerene med vegghøytalere eller høytalere som er beregnet for å stå inntil en vegg. Dette for å spare gulvplass. Det er helt uaktuelt å flytte høytalerne ut i rommet. Jeg tror vegghøytalere er lettere å plassere, både i dette rommet og evt. andre rom en annen gang.
    I tillegg bytter jeg sikkert ut forsterkeren med en type enklere og mindre kraftig en, med volumkontroll som er lett å finjustere med fjernkontrollen. Jeg trenger ikke så kraftig forsterker og så store høytalere som jeg trodde da jeg var blindt opptatt av å ha det beste Som man kan se på et av bildene er subwooferen frakoblet og brukes som bord
    Det fungerer veldig bra, og er en god møbel for en billig penge (Kommer sikkert til å selge den ilag med høytalerne)

Svar på spm./kommentarer fra deltakere i tråden:

Sitat Opprinnelig postet av Ypsilon
    Denne plasseringen ser ikke helt bortkommen ut. Hva var problematisk med denne plasseringen i forhold til de andre løsningene?
    Svar: At sofaen delte rommet i to ødela den gode atmosfæren i rommet. Man fikk omtrent en innestengt følelse av å måtte "krype" inn i sittegruppen, og veggen ble veldig nær. Klaustrofobisk.
    Nå som jeg har gjort ommøblering er det helt klart hva som er den beste løsningen. Det er slik jeg har det nå.

Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Jeg vil nå si at anlegg er 60-70 prosent og resten rommet, så tre ord plassering, plaseering, plassering! Ut ifra det bildet, så virket det ikke gunstig.. Ellers så kan du dempe på forskjellige plasser. Du vil merke stor forskjell på det. Lykke til! Ps. NAD er overvurdert, (i alle fall de til alle manns eie prisklasse).
    Svar: NAD + DALI Ikon gir, med mine begrensede lytte-erfaringer, ganske bra lyd hvis man har de rette akustiske tiltakene. Men, det jeg synes er dumt med NAD C355BEE er at jeg ikke klarer å finjustere volumet med fjernkontrollen. Det blir alt for voldsomme hopp. Får ikke volumet så lavt som jeg noen ganger vil ha det.
    Hvis jeg prøver å finjustere på selveste volumhjulet merker jeg at på aller laveste nivå er det mye mer lyd i den ene høytalerne enn den andre. Kanskje dette kan være svakheter i kablingen? Eller er det rett og slett noe som ikke anses som en teknisk feil, at det bare er sånn? Lys på fjernkontrollen hadde også vært fint når forsterkeren koster 5000,-.

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Oppsett 3 er helt klart den beste.
    Som en inspirasjon til plasering av høyttalere kan du se Akto sin hjemmekino.
    Jeg mener desuten du har ganske store høyttalere rommet tatt i betraktning, og når du ikke kan plasere de ute på gulvet får du bare de ulemper det medfører i rommet.
    Det lyder kanskje underligt, men jeg er ganske så sikker på at 5 stk Gallo A´Diva kuler vil gi deg mye bedre lyd sammen med 2 subwoofere.
    Forslaget om Larsen/Carlsson høyttalere er veldig veldig bra, de er nemlig KONSTRUERT til å skal stå opp bakveggen......se på de....Larsen 6 har ScanSpeak elementer :
    Høyttalere
    Svar: Jeg har allerede gjort det klart hvorfor jeg synes Møblering#3 ikke er den beste med hensyn til andre vel så viktige ting som lyd.
    Akto sitt opplegg er jo helt rått. Beyond awesome.
    Jeg orker ikke noen Diva-kuler, jeg vil bare ha to høytalere i stereo hehe..
    Likevel kan du jo prøve å overbevise meg, hvis du tror du klarer det!
    Larson/Carlsson kan hvertfall være aktuelt. Takk for tipset!

Dette er bare reklamesvada fra Dali sin side. Dersom dette hadde vært sant så måtte man hatt enorm avstand til sideveggene. Synes heller ikke de vet hva de driver med, men det er en annen sak.

Jeg vil si rommet er for lite til de valgte høyttalerne. Den slanke lyden kan også skyldes faseproblemer i overgangen fra sub til HT.

Gjør et kjapt eksperiment. Slå av subben og vinkle HT rett mot lytteposisjon. Rapporter tilbake hva som skjer.

-Tim
    Svar: Du har rett. Hvertfall når det gjelder dette rommet. Her viser det seg, at jeg, med mine ører, oppfatter lyden som bedre når jeg vinkler høytalerne inn. Men, i et ideelt rom kan man sikkert sette høytalerne i vater paralellt med sideveggene og få et godt resultat.
    Jeg tror ikke det Dali kunngjører om sine høytalere er direkte løgn, men at det i praksis avhenger av hvordan rommet er.

Mine Spørsmål:
    Selv om jeg kjører stereo var det en (bruker: nf) som anbefalte meg å kjøpe receiver med romkorreksjon for å få god lyd. Er det nødvendig?
    Egentlig vet jeg nesten svaret på det, for jeg hører forskjellen etter jeg plasserte høytalerne annererledes og vinklet de litt inn. Man må ikke slavisk følge bruksanvisningen ("Ikon-høytalere skal ikke vinkles"), for av og til må man improvisere i ulendt terreng.

Sitat Opprinnelig postet av nf

Kort sagt: Du trenger romkorreksjon!

... og den billigste måten å få det på er med en receiver som har det innebygd.

Med andre ord selg NAD forsterkeren og Patosene og legg pengene i en receiver med romkorreksjon istedenfor.

Forsøkte diverse stereo løsninger på Monitor Audio RS6 (også testvinner og mange gode tilbakemeldinger på div forum) og var på nippet til å selge de pga stusselig bass og for skarpe i toppen... men prøvde de så med gammel NAD receiver og fant ut at de hadde potensiale (manuell justering av bass osv...) men fortsatt ikke helt fornøyd. Kjøpte deretter Denon receiver med Audyssey romkorreksjon i fjor høst og bingo! Superfornøyd med høyttalerne etter dette

I noen rom (loftsstua mi f.eks.) fungerer stereo-oppsett helt utmerket uten noen som helst korrigering, mens andre rom er og blir tilnærmelsesvis "umulige" - og der må man etter min mening ha romkorreksjon for å få ut potensialet i høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Spørsmål:
    Selv om jeg kjører stereo var det en (bruker: nf) som anbefalte meg å kjøpe receiver med romkorreksjon for å få god lyd. Er det nødvendig?
    Egentlig vet jeg nesten svaret på det, for jeg hører forskjellen etter jeg plasserte høytalerne annererledes og vinklet de litt inn. Man må ikke slavisk følge bruksanvisningen ("Ikon-høytalere skal ikke vinkles"), for av og til må man improvisere i ulendt terreng.

Både ja og nei. De færreste recievere korrigerer til en flat frekvensrespons. De er stort sett tunet mot film, med en svakt fallende kurve oppover. Lyngdorf annbefaler dette til musikk også, men jeg synes det låter veldig rart (lyden altså)

Siden du synes at lyden er bedre med vinkling så må du enten få gjort noe med akustikke, eventuelt bytte til en noe mindre høyttaler. Siden du liker Dali så kan du jo se om du finner noen brukte Helicon 300. De burde passe bra.

Personlig ville jeg sjekket ut JBL LS40. Grunnen er at de har begrenset spredning og dermed vil direktelyden dominere i forhold til refleksjonene. Andre høyttaler med waveguide vil også kunne fungere. F.eks Tannoy og Triangle.

-Tim

-Tim

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker vel forsåvidt Dali, men egentlig vet jeg ikke helt hva jeg liker, fordi det er svært begrenset hvor mye jeg har hørt av forskjellige høytalere og forsterkere. Noe som er grunnen til at jeg handlet feil i utgangspunktet.

Jeg investerer i ditt resonnement ang. bruken av receiver til stereo-oppsett.
    Jeg tror en enkel integrert stereoforsterker er det rette for meg.

Det skal jobbes med akustikken. Sette ting på veggene som bryter opp i glattheten.

Er JBL LS40 høytalere som kan festes på veggen eller helt intill veggen på stativ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser og ser på rommet ditt, men synes fortsatt det skulle gå fint å få god lyd der så fremt man har en god match mellom høyttalere og forsterker. Kan du gi en detaljert beskrivelse på hvordan det låter nå? Du kjenner ikke noen som har en annen forsterker som du kan prøve?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! jeg lot vær å sjekke for oppdateringer på forumet nå på natta, men så tenkte jeg "kan jo aldri vite", og vips så var der et innlegg. Utrolig ;D

Nå som jeg har omplassert på ting, inkl. høytalerne, synes jeg lyden er ganske bra igrunn. Det er vel riktignok ikke helt optimalt siden de står klistret inn til veggen, men det er vel mye bedre enn en boomblaster-cd-spiller f.eks.
    (Der ser du liksom hva jeg sammenlikner med. Jeg har rett og slett ikke hørt så mye annet ekte hifi før ;d)

Når jeg spiller litt høyt merker jeg at det fortsatt er litt ekkelt å høre på, og min teori på hvorfor er at dette er en kjeller og veggene er harde og rette. Gulvet er også av stein og jeg har en mur på veggen midt i rommet (til venstre for høyre høytaler)

Jeg merket samme fenomenet da jeg hørte på høy musikk i et treningsrom ombord i en båt hvor alle veggene er jern. En ubehagelig følelse i ørene som varer ei lita stund etter selve lyttingen. Som en slags dott.
    Kan heller ikke utelukke at det er ørene mine som er "føkka". Jeg har hatt noen tinnitus-komplekser før, men har slappet av helt i forhold til det nå. Jeg bruker spesialtilpasset ørepropper når jeg er på klubber faktisk, og på konserter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cpt. Spectacular
    glattheten.

Er JBL LS40 høytalere som kan festes på veggen eller helt intill veggen på stativ?

LS40 kan plasseres ganske så nærme vegg ja. Lydbildet blir litt slaktet, men det gjelder for alle høyttalere.

Skaff deg et mykt og tykt teppe å legg på gulvet. Det kan hjelpe mye.

-Tim

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, da kan jeg tenke meg ei smal fargerik rye jeg kan ha intill senga ved høyre høytaler. Jeg må også tenke på at jeg vil ha litt rullebane for kontorstolen og at jeg ikke vil skjule flisene fullstendig. Et teppe foran venstre høytaler kan vel la seg gjøre.

Men, jeg kunne jo tenke meg en høytaler som er beregnet til å monteres på veggen. Men jeg er sikker på jeg finner noe når den tid kommer, foreløpig har jeg anlegget mitt akkurat som det er.

Nå kan vi jo kose oss med den andre problemstillingen min, når det gjelder hvorvidt jeg skal ha 1 eller 2 datamaskiner. Skal jeg ha ei maskin, noe jeg har mest lyst til, må jeg ha 10 meter lange kabler. Altså 10m HDMI eller VGA-kabel, og 10m RCA-kabel. Hvis jeg skal ha integrert stereoforsterker, da.

Jeg har hørt at folk har fått veldig god lyd med et et integrert lydkort til PC som heter Onkyo Wavio SE-200PCI (eller Se-90PCI) med RCA-kabler til forsterker. Angivelig mye bedre enn det vedkomne har fått med digital kabel fra PC til Receiver.

Spørsmålet er da om det kvalitets og prismessig blir problemer med 10m HDMI/VGA og RCA-kabler.

Bør jeg forresten ha en egen tråd for dette?

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •