Stereoanlegg som ikke yter sitt beste - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 73
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Cpt. Spectacular sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slankt, lyst og litt ubehagelig er en passende beskrivelse. Jeg vet jeg har valgt feil, rart så mye dumt det går an å gjøre

Det er helt ok når jeg spiller på lavt nivå ja, men når jeg tar det litt høyere blir det et ekko******* ;D

Jeg klappa og ropte litt nettopp, det var igrunn ikke så mye gjenklang å høre. Når jeg klappa hørte jeg et lite ekko fra det området der det er mur og fra hullet på gitaren. En liten vag ettersmak på et tiendedelssekund kunne høres da jeg ropte.

Jeg kan vel legge noe mellom 10000,- og 15000,- for høytalere og forsterker.

De du foreslo sist der så jo ganske greie ut

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare skjære inn å si at DynaBel 2S er en kjempebra ht, men prisen er mildt sagt drøy, disse kan kjøpes nye for 5700 fra DynaBels hjemmesider. Du må riktignok sette sammen kabinetet selv da, men enhvær som har montert en ivar hylle fra IKEA klarer da det

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine greier hobbinnn, men jeg har faktisk aldri montert ei Ivar-hylle, så jeg gir opp på forhånd ;p
    Jeg skal faktisk legge meg jeg, men det var jo fint at du kom me et forslag. Jo fler, jo bedre.. eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio Focus 110/140 tror jeg også hadde gjort seg. Kunne tenke meg at etterklangen ikke var så ille ja, så da er det håp :-D .

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hurra for håp! Dette blir bra. Dynaaudioen var ganske dyre da. Jeg ser helst at de ikke koster mer enn, kanskje 7000,-. Men oi for noen fantastiske forslag. Jeg tør ikke tenke på det. God natt =)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du bør gjøre er å plassere høyttalerne noenlunde riktig....
    Er du låst til å plassere de klistret til vegger, bør du kjøpe høyttalere som er beregnet til det (Carlson, Larson osv.).

Det er jo ikke rart du sliter med på det ene og andre med en slik plassering. Høyttalerne trenger god avstand til vegger. Har ingen tro på at å skifte fra NAD til Denon blir bedre. NAD er jo kjent for å være mørk eller litt lukket i toppen. Men Denon så blir nok problemet større. Det skal også nevnes at Ikon serien kan være litt lys, men ikke værre enn at du kan få bukt med det ved bedre plassering og så må du kanskje ha noe akustiske tiltak i tillegg.

Jeg ville ha prøvd å plassere en høyttaler på hver side av et hjørnet. Altså slik at midten mellom høyttalerne blir hjørnet. Høyttalerne bør ha litt avstand til både vegg bak og sidevegger. Da kommer de litt ut i rommet, men du prioriterer vel lyden mann?! 8)

Det neste du gjør etter og ha funnet beste plassering, er å kjøpe noen rockwool akustikk plater som du plasserer i førsterefleksjonene (speilbildet av høyttalerne fra sweetpot). Både i førsterefleksjonen bak høyttalerne og på sidevegger. Dette vil ikke bare fjerne hard lyd, men gi det et løft over hele spekteret. Mer presisjon i lydbildet, mindre diffus lyd og alle detaljer kommer bedre frem. Ikke bruk tynnere plater enn 50mm, men kjør gjerne på med 100mm plater da de også demper noe i bassen (strammer opp bassen). Du skal ikke overdempe, men 4-5 plater går helt fint. De må bestilles hos Neumann bygg e.l.
    Sett ramme på de og kle de med fint pustende stoff. Voila, du har et nytt anlegg! Tepper er ikke noe å satse på.

Det er etter man har jobbet med plassering og akustikk, man vurderer skifte av elektronikk/høyttalere. Ikke før. ;-) Akustiske tiltak vil du få stor nytte av med nytt anlegg også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av høyttalere må ikke undervurderes!

Hør på hva godeste Orso sier. Mang et klokt Hifi ord i hans innlegg. Det første du må gjøre er å plassere høyttalerne så riktig som det lar seg gjøre i ditt rom. Har faktisk Ikon 6 selv, dog med helt annen elektronikk og i et ganske gunstig rom. Jeg har uansett hatt samme høyttalerne med mye den samme elektronikken i to andre stuer. Det har spillt totalt forskjellig, natt og dag mao. Likesidet trekant samt luft til sidevegg er jo noen stikkord å ta med på veien. Jeg ser jo at du har et noe frustrerende rom å jobbe med, men ingenting er umulig:-D Demping av førsterefleksjoner som Orso sier er også en fabelaktig ide.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Møblering 3

Denne plasseringen ser ikke helt bortkommen ut. Hva var problematisk med denne plasseringen i forhold til de andre løsningene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikk

Jeg vil nå si at anlegg er 60-70 prosent og resten rommet, så tre ord plassering, plaseering, plassering! Ut ifra det bildet, så virket det ikke gunstig.. Ellers så kan du dempe på forskjellige plasser. Du vil merke stor forskjell på det. Lykke til! Ps. NAD er overvurdert, (i alle fall de til alle manns eie prisklasse).

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde prøve teppe på gulvet!
    OG! Alle høyttalere har godt av litt vinkling mot sweetspot!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes møblering3 virket god, og at det ikke skulle være nødvendig med spesielle akustiske tilpassninger (men det er jo en fordel åkke som). Men det blir jo en antagelse da vi ikke har vært der og hørt lyden.

Har sett Dynaudioene på bruktmarkeder for 5k, så man kan jo være heldig.

Jepp, teppe på gulvet er et billig tiltak.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    OG! Alle høyttalere har godt av litt vinkling mot sweetspot!
    Hvorfor ringer du ikke Dali i samme slengen for å fortelle at ikke de vet hva de driver med siden de lager høyttalere som IKKE skal vinkles inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Hvorfor ringer du ikke Dali i samme slengen for å fortelle at ikke de vet hva de driver med siden de lager høyttalere som IKKE skal vinkles inn.

Dette er bare reklamesvada fra Dali sin side. Dersom dette hadde vært sant så måtte man hatt enorm avstand til sideveggene. Synes heller ikke de vet hva de driver med, men det er en annen sak.

Jeg vil si rommet er for lite til de valgte høyttalerne. Den slanke lyden kan også skyldes faseproblemer i overgangen fra sub til HT.

Gjør et kjapt eksperiment. Slå av subben og vinkle HT rett mot lytteposisjon. Rapporter tilbake hva som skjer.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette er bare reklamesvada fra Dali sin side. Dersom dette hadde vært sant så måtte man hatt enorm avstand til sideveggene. Synes heller ikke de vet hva de driver med, men det er en annen sak.
    Når du overhode ikke vet hva du snakker om, så bør du vel heller holde dine tanker og synsinger for deg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja. Litt vet jeg da. Dersom en høyttaler er opptimalisert for off-axis lytting vil det si at den skal ha en noenlunde jevn frekvensrespons på, la oss si 30 grader. Dette betyr at den skyter vesentlig mer lyd sideveis enn normale konstruksjoner. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er galt, men i en hjemmesituasjon med begrenset plass kan det fort føre til komplikasjoner.

At du setter i gang personanngrep uten begrunnesle så tar jeg deg ikke særlig alvorlig. Men les gjennom det jeg skriver her så kanskje du ser logikken i det hele.

Alle ønsker vel en høyttaler som kan plasseres mest mulig symetrisk med veggene. Dali spiller på dette i reklamen. Helt naturlig det.

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du setter i gang personanngrep uten begrunnesle så tar jeg deg ikke særlig alvorlig. Men les gjennom det jeg skriver her så kanskje du ser logikken i det hele.
    Leser du selv hva du skriver?
    Kan du underbygge disse påstandene?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bubba Ho-Tep
    Når du overhode ikke vet hva du snakker om, så bør du vel heller holde dine tanker og synsinger for deg selv.
    Tim var selger hos Tonart, så han kan mye om HiFi. Ikke ofte man treffer på en så oppriktig og ærlig selger heller. Det er en kar jeg hører på iallefall .

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke skade og prøve seg frem med vinkling selv om Dali sier de ikke skal det.

Men jeg tror det er rommet som er problemet, for mye refleksjoner og for lite demping av høye frekvenser og mulig du slite med utfasing av de lave frekvensene.

- 1. Jeg vil anbefale deg og gjøre noe med rommer før du setter i gang med og skifte ut komponenter.

- 2. Ver forsiktig så du ikke demper for mye slik at du får dip i de frekvensene.

- 3. Små høyttalere med sub til og ta seg av de lave frekvensene er lettere og få til bra en og få til gulvstående høyttalere i et lite rom.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •