Stereoanlegg som ikke yter sitt beste - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 73
    Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cpt. Spectacular
    Det er en dyr måte å lære på, men det er vel derfor vi har forum slik at vi kan diskutere og anbefale ting til hverandre. ;D

Det hadde vært ganske digg å bytte ut søylene mine med småtasser.

En sammenfatting av råda jeg har fått hittil, blandet med egne vurderinger:

Selge alt untatt kanskje subben og cd-spillern. Erstatte sofaen med en god liten 3-seter eller noe sånt. Kanskje rockwool-plater og fylle rommet med mange myke lydabsorberende ting. Deretter investere i Denon Receiver med rommkorreksjon og stativhøytalere, f.eks B&W 685. Plassere høytalerne 54cm fra bakveggen og 64cm fra sideveggen og vinkle de innover hvis det trengs. Noen bedre?
    Hos meg ble det faktisk bedre lyd og mer bass med B&W stativhøyt. enn med Cerwin Vega med 12" basselement.
    Du trenger ikke å selge annet en høyttalerene, tror NAD + B&W er en god kombo.

Newcomer Cpt. Spectacular sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du det kan bli samme resultat på rommet mitt?

Den som kommer opp med et ganske bunnsolid forslag på et oppsett som passer fint til rommet mitt blir den kuleste på forumet. Sjå på minhifi-profilen i underskrifta mi hvis du lure på korsen rommet mitt ser ut.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si.
    Du bør låne med deg f.eks B&W 685 hjem og prøv de i en helg før du kjøper.
    HI-FI KLUBBEN bruker å være greie med hjemlån.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustiske tiltak handler som andre har vært inne på om å myke opp de hare flatene i romet, stoffgardiner foran vinduer, akustikkplater bak/til side for ht, tepper på gulvet. Jeg er egentligt ingen ekspert på det området, har sett her på forumet hva andre har gjort kopiert deres løsninger og prøvd å feilet en hel masse.
    Ellers er tror jeg det kan være en god ide med stativht, siden de ofte er mye lettere å plasere. et alternativ kan jo også være noe fra system audio. Disse er lette å plasere og fungerer godt i små/overmøblerte rom.
    Uansett ser det ut som du får masse gode råd nå og jeg tror du kan ende opp med et velydene oppset med noen enkle grep og ev nye høytalere:-D

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Superdupert!

Jeg begynner hvertfall å få noen forslag til hvilke bytter jeg kan gjøre.
    Takker foreløpig for alle svarene jeg har fått. Jeg ønsker litt mer debatt rundt hvilke komponenter i et stereoanlegg som trolig harmonerer godt med det møblerte rommet mitt.
    Den som kommer med det beste forslaget blir som sagt belønnet med tittelen "Forumets Kuleste" og vil i tillegg få en stk. defekt Patos Basic Mk1 høytaler med meg.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De akustiske tiltakene er herved notert, men jeg "kan ikke" ha gardiner, fordi jeg tror det blir ukult med det persienne-systemet jeg har nå. Teppe og veggteppe/akustikkplater er vel fortsatt aktuelt.

hmmm..System Audio.. interessant.. Kan vegghøytalere være aktuelt? Eller er stativhøytalere uansett bedre? ; ) Takk for at du har troa hobbinn!

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Vanskelig å si.
    Du bør låne med deg f.eks B&W 685 hjem og prøv de i en helg før du kjøper.
    HI-FI KLUBBEN bruker å være greie med hjemlån.
    Jeg skal absolutt låne med meg hjem, og det kan godt hende det blir de B&W 685. Jeg ska også høre om Hifi-klubben har noen andre forslag. Og så ska jeg prøve en del forskjellige oppsett før jeg velger noe.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali lektor er også fine greier! .

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det ofte sånn at det blir dårlig lyd hvis man plasserer høyttalerne på kortveggen i et rektangulært rom. Har du prøvd alle veggene?

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at du spør. Det er nettopp det som er så fordømt med dette rommet, det er ei dør som ødelegger muligheten å plassere sofaen inntil den veggen. Jeg har prøvd å ha høytalerne på hver sin side, og med TV'n på høyre side ved siden av døra.
    Det jeg synes var ulempen med det var at det ble større avstand mellom høytalerne og sofa, og mellom TV og sofa. For å få spredd høytalerne nok for ideal-mål måtte jeg flytta høyre høytaler forbi der muren stikker ut og innskrenker resten av rommet. Jeg prøvde også uideal-løsning me å ha ene høytalern tett intill veggen på venstre side og andre høytalern på hjørnet ved muren. Jeg er egentlig ikke sikker på om den uideale løsningen er bedre eller dårligere enn slik det står nå. Det jeg tror er bra med å ha høytalerne på kortveggen i et rektangulært rom er at da blir lyden spredd ut over hele rommet.

Her er et par bilder som dekker de delene av rommet som jeg ikke har turt å vise før nå:

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, nå tar jeg det helt med ro her.
    "Ikke la det ideelle bli det godes fiende!"
    Det har min far sagt.

Så du satt punktum IsakAleksander. Det passa egentlig ganske bra.
    Vi kan godt avslutte denne tråden, takk for hjelpa.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ommøblert rommet. Håper ikke noen begynner å grine av høytalerplasseringen AVforum.no - Cpt. Spectacular's HiFi

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ommøblert rommet. Håper ikke noen begynner å grine av høytalerplasseringen AVforum.no - Cpt. Spectacular's HiFi
    Hvordan blei lyden med denne plasseringen?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående forsterkervalget ditt til Ikon 6, så stiller jeg meg svært tvilende til at f.eks. Denon PMA 1500 låter bedre enn en NAD-forsterker på disse. Denon er generelt lysere og spissere i lyden enn NAD, og PMA 1500 er intet unntak.

Jeg ville prøvd litt på plasseringen først, ja.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden er fortsatt ekkel, kanskje eklere. Jeg får en dott i øra av den! Men jeg har slutta å strebe etter noe bedre lyd med dette oppsettet. Det får bare stå der så lenge. Rent estetisk er jeg ganske fornøyd, og nå har jeg mye større gulvplass. Kanskje jeg skal kaste ut hele rekka og begynne med innendørs ballspill.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden er fortsatt ekkel, kanskje eklere. Jeg får en dott i øra av den! Men jeg har slutta å strebe etter noe bedre lyd med dette oppsettet. Det får bare stå der så lenge. Rent estetisk er jeg ganske fornøyd, og nå har jeg mye større gulvplass. Kanskje jeg skal kaste ut hele rekka og begynne med innendørs ballspill.
    Ser for meg at innendørs ballspil også kan begrense seg noe i den leligheten da
    Men litt off topic, hvor har du får tak i den Beatles-plakaten på det ene bilde du har på profilen din?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hobbinn: Rommet mitt kan ikke brukes til noe! :cry: Jo, nå kan jeg bruke mer av fritida mi på å ligge på magen på gulvet og ake meg fram og tilbake som en sel.

Det bildet fikk jeg i gave, det var visst kjøpt på Fotograf Hagen på Moa Syd i Ålesund.

fordfiesta: awesome! det der skal jeg lese etterpå. takk skal du ha veldig mye!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du har rett og slett valg feil høyttalere til ditt rom. For meg ser det ut som det skulle være fint mulig å få god lyd om du ikke spiller veldig høyt. Jeg ville sett etter stativhøyttalere med snill karakter og som ikke sprer for mye til siden. Høyttalere du kan vinkle mye mer rett på. Stativhøyttalere fordi du får mer for pengene og kan kontrollere bassen bedre med suben din. Husker jeg hørte Ikon 7 en gang i et for hardt rom hos HiFiklubben. Det låt guffent. Slankt, lyst og litt ubehagelig. Feil høyttaler til feil rom.

Hvordan oppleves rommet ditt akustisk uten musikk? Alså å snakke(rel høyt)? Og med klappetest? Om rommet er hardt eller ikke er jo lett å høre.

Hva er ditt budsjett?

Kjenner ikke din NAD dessverre.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •