"My voice is recorded out of phase"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"My voice is recorded out of phase"

.."it should seem to become from all around you in the sound field, and should be very hard to place".

Ja nettopp! Slik bør det(?) i alle fall høres, om man har et par stereohøyttalere som ikke er koblet i riktig fase. Da snakker jeg om avspilling av fasetestsporet på en av Kringlyd´s fortreffelige testskiver, som alle med en viss interesse for lyd, bør ha skaffet seg.
    Men hvordan opplever dere andre dette?
    For egen del får jeg lyden "midt i hodet", dvs et tilnærmet 100% fokus ved at stemmen befinner seg midt mellom ørene mine.
    Noe som langt ifra er "from all around you in the soundfield"!
    La meg få legge til at jeg ikke har noen som helst problemer med pinpointing av instrumenter, vokal og andre tilhørende effekter i lydbildet, og som dermed får stå som en bekreftelse på at "alt er som det skal være".

Men er likevel litt nyskjerrig på dette, og ikke minst på hvordan andre opplever "fenomenet"?
    Svar utbedes!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme lydspor hos meg høres samme ut. Midt mellom ørene. Akkurat som høyttalerne står litt udefinert rett ut til venstre og høyre.
    Man hører godt at det er fasefeil da det er grusomt å høre på.
    Som om det er noe galt med ørene.

Litt artig historie...Jeg var en gang på Night cap, nattklubb i Kristiansand.
    Gikk ut på dansegulvet i de sene nattetimer, og jeg hørte med en gang at her var det noe som ikke stemte. Det var 10-12 høyttalere som omkranset dansegulvet, og den ene var koblet i motfase.
    Gav beskjed til vaktmesteren som var en god kompis. Han hadde koblet dette opp for et par uker siden. Åneida... Han kunne jobben sin sa han og gikk for å sjekke, men det var som jeg sa. Feilkobling på pluss og minus. Hehe.
    Han ble litt lang i maska da...:-D

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah! den setningen var kjent, ja. Den kommer fra følgende plate:

På denne plata starter det med:

1. Channel Identification
    2. Voice In-Phase
    3. Voice Out-of-Phase

Der Voice In-Phase er midt i lydbildet - altså i senter, så "spretter" out-of-phase sporet ut til hver side av høyttalerene. Nesten slik at soundstage elimineres og lyden kommer fra alle andre plasser enn soundstage.

Dersom jeg ikke sitter i sweet-spot, men litt ut til en av sidene, så domineres lyden fra den gitte siden.

Det er også noen "tøffe" tester litt uti der det er musikk for å vise flere varianter:

1. Mono, In Phase
    2. Mono, Out-of-Phase
    3. Stereo, Out of Absolute Phase

Og til slutt, hvordan låta egentlig skal være. Det er nesten slik at hjernen kommer tilbake i vinkel

In/Out-of phase kan brukes til å lage mye fiffige effekter i lydbildet. Jamiroquai, A Funk Odyssey/Feel So Good er helt ekstrem i starten.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dro fram coveret, og der står følgende:

When playing identical, out-of-phase signals, perfectly matched loudspeakers, perfectly placed, in a perfect listening room, will perfectly cancel all of the sonic information witch would normally appear to come directly from the speakers, or from behind or between them. The only sound that will be heard will be from uncanceled energy reaching the listener indirectly as wall, ceiling, or floot reflections, and this will seem to have no apparent source.
    Jøss... da er det ikke helt galt satt opp hos meg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg har vært så grei å laget denne testskiven ett par ganger til meg, var litt morsomt når jeg kjørte igang " My voice is now out of phase the sound... " kompisen min kikka plutselig til venstre høyre for seg å lurte på hvorfor i H.... veggen snakka til han :P hehe =)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    .."it should seem to become from all around you in the sound field, and should be very hard to place".

Ja nettopp! Slik bør det(?) i alle fall høres, om man har et par stereohøyttalere som ikke er koblet i riktig fase. Da snakker jeg om avspilling av fasetestsporet på en av Kringlyd´s fortreffelige testskiver, som alle med en viss interesse for lyd, bør ha skaffet seg.
    Men hvordan opplever dere andre dette?
    For egen del får jeg lyden "midt i hodet", dvs et tilnærmet 100% fokus ved at stemmen befinner seg midt mellom ørene mine.
    Noe som langt ifra er "from all around you in the soundfield"!
    Er du 100% sikker på at ørene dine er i fase da?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt oppsett høres det slik ut som han sier.

Den kommer liksom fra et 160 graders felt (ikke 180) på hver side. Jeg synes ikke det er noen høretelefon effekt i det hele tatt hos meg, og jeg har definitivt ikke følelsen av at han står inni hodet mitt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er du 100% sikker på at ørene dine er i fase da?

Det er jeg pinadø ikke så sikker på! Jo forresten: Når jeg planter skrotten i sweetspot, så sitter jo "alt" som det skal. Lyden inkludert!
    --
    Ellers er det jo morsomt å lese hva du siterer, mteinum! Da kan man (vi) i alle fall være enige om at vi ikke er så helt på viddene, hva oppsettet angår.
    Kanskje det får stå som et lite apropos til "all around in the soundfield"?
    For det er jo slettes ikke tilfelle. Det kan i alle fall se (høres) slik ut?
    Kanskje man burde rette "all around" osv til "from the middle of your head" i stedet?
    Det var i alle fall godt å få noen uttalelser på at fler enn meg opplever det slik, og som dermed kan bekrefte at plassering av "ting og tang" ser ut til å være innenfor akseptable rammer her. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    I mitt oppsett høres det slik ut som han sier.

Den kommer liksom fra et 160 graders felt (ikke 180) på hver side. Jeg synes ikke det er noen høretelefon effekt i det hele tatt hos meg, og jeg har definitivt ikke følelsen av at han står inni hodet mitt.
    Interessant!
    Hvordan opplever du Qsound-innspillinger?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette og andre spor finnes også på The Calibrator (JFGIT, jeg har ingen linker p.t.).

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Kanskje det får stå som et lite apropos til "all around in the soundfield"?
    For det er jo slettes ikke tilfelle. Det kan i alle fall se (høres) slik ut?
    Kanskje man burde rette "all around" osv til "from the middle of your head" i stedet?
    Mja, det er på mange måter dette jeg hører her - enkelt visualisert i paint

"My voice is recorded out of phase"-phase-png

Altså.

1. Lyd In-Phase ligger i normal soundstage.

Når denne endres til Out-of-Phase så går lyden til begge retninger - høyre og venstre - slik at det virker som at det ikke er lyd i soundstage, men omkringliggende.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Mja, det er på mange måter dette jeg hører her - enkelt visualisert i paint

"My voice is recorded out of phase"-phase-png

Altså.

1. Lyd In-Phase ligger i normal soundstage.

Når denne endres til Out-of-Phase så går lyden til begge retninger - høyre og venstre - slik at det virker som at det ikke er lyd i soundstage, men omkringliggende.
    Dette var en god visualisering av hva jeg hører også.
    Qsound er fullstendig løsrevet fra plassering av høyttalerne, i tillegg så låter også det meste av ordinære opptak forholdsvis stort og til tider utenfor høyttalerne om det er lyder som er plassert i hver sidehøyttaler.
    Men qsound har aldri vært noe stress å få til skikkelig synes jeg, det er bare å være nøye med plassering. Det er dessverre forsvinnende lite sammenheng mellom god effekt på qsound og et stort og fullstendig involverende stereoperspektiv etter min erfaring. Man kan fint ha gode effekter på qsound uten å ha et skikkelig stort stereoperspektiv. Jeg har i hvertfall hatt imponerende qsound uten at jeg har synes stereoperspektivet har vært noe særlig.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og igjen; interessant!
    Det er jo dermed ganske klart at vi / man opplever "fenomenet" på forskjellig måte.
    Noe jeg faktisk tror har sammenheng med rommet, og demping av dette.
    I mitt tilfelle er dette (kanskje i overkant)? dempet, ved at refleksjoner fra side- og bakvegg nærmest ikke eksisterer. Og som dermed gir et resultat som jeg her fornemmer.
    Hva som strengt tatt er "mest "riktig" har jeg ingen formening om. Dermed regner jeg med at diskusjonen fortsetter. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Dette var en god visualisering av hva jeg hører også.
    Qsound er fullstendig løsrevet fra plassering av høyttalerne, i tillegg så låter også det meste av ordinære opptak forholdsvis stort og til tider utenfor høyttalerne om det er lyder som er plassert i hver sidehøyttaler.
    Men qsound har aldri vært noe stress å få til skikkelig synes jeg, det er bare å være nøye med plassering. Det er dessverre forsvinnende lite sammenheng mellom god effekt på qsound og et stort og fullstendig involverende stereoperspektiv etter min erfaring. Man kan fint ha gode effekter på qsound uten å ha et skikkelig stort stereoperspektiv. Jeg har i hvertfall hatt imponerende qsound uten at jeg har synes stereoperspektivet har vært noe særlig.
    Qsound er jo vitterlig ment som en (fra høyttalerne) fullstendig løsrevet opplevelse, og kan vel i mange sammenheng stå som et lite understatement på en "riktig" høyttalerplassering -vinkling?
    Men hva er egentlig riktig, i denne sammenheng? Jeg dropper gjerne Qsund-effekten til fordel for et bredere og mer nyansert stereoperspektiv, samtidig som at jeg tillater meg å tro at det fortsatt er en sammenheng her.
    Morsomt er det uansett, med synspunkter på dette!

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å punktere denne tekniske nattdiskusjonen...men hvor får jeg tak i den platen?:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

test plate

Ja, hvor får jeg denne platen?...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk mteinum!

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The only sound that will be heard will be from uncanceled energy reaching the listener indirectly as wall, ceiling, or floot reflections, and this will seem to have no apparent source.

Det er jo dermed ganske klart at vi / man opplever "fenomenet" på forskjellig måte.
    Noe jeg faktisk tror har sammenheng med rommet, og demping av dette.
    I mitt tilfelle er dette (kanskje i overkant)? dempet, ved at refleksjoner fra side- og bakvegg nærmest ikke eksisterer. Og som dermed gir et resultat som jeg her fornemmer.
    Dette tror jeg også er en meget riktig konklusjon.

"My voice is recorded out of phase"-lyd-bolger-png

Når en lyd spilles i motfase mellom to høyttalere, så vil lyden av venstre + høyre være lik null, så det eneste du skal høre er lyden som blir reflektert fra vegg/tak/gulv. Så det man da hører er rommets innvirkning.

Er da rommet svært dempet så vil man høre mindre av rommet og "all-around" blir da inne i hue

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •