Kalibrering med probe versus DVE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering med probe versus DVE

Burde en TV som er korrekt kalibrert med probe (fargerom, gråskala etc)
    gi perfekte fargeresultater hvis man sjekker testbilde for farger og de tre ulike fargefilterene som følger med en DVE plate?
    Tror svaret burde være ja, men det kan være noe jeg ikke har fått med meg:-D

Vidar

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargefilterne som følger med DVE er ikke spesielt presise (dårlig plastfilter), så ikke bry deg alt for mye om hva de viser. Jeg har et filter fra Ovation multimedia som er langt mer presist enn de som følger DVE. DVE-filterne minner litt om dårlige anaglyf briller, der rødt filter struper alt for mye lys til å kunne brukes effektivt mot refleksjon (projektor-lerret).
    Det kan også være at en full fargekalibrering medfører en senking av kontrast, for å sikre korrekt fargetemperatur gjennom hele gråskalaen. Dermed kan det se ut som om kontrasten er justert for lavt ved "etterkontroll" med DVE. Har man fått en TV kalibrert av en proff, så anbefaler jeg at man umiddelbart begraver DVE-platen ute i hagen. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Gorm.
    Grunnen til at jeg spurte var at Lygren holder på å teste/kalibrere en Samsung LE46A786 og tenkte kanskje fargefilterene kunne brukes for å bekrefte/avkrefte om hans instillinger også kunne brukes på min TV.
    Da får jeg vel bare vente til han har oppgradert firmware og kalibret på nytt, da burde det vel være større sansynlighet for at jeg kan bruke hans instillinger hvis jeg også oppgraderer.

Vidar

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm

Vi det si at dette jeg fant på avforum.com ikke stemmer?
    "
    CT_Wiebe04-19-08, 02:29 PM
    The correct filters from the Lee Filter Company, Polyester Lighting Filters are:

Tokyo Blue = #071 (same as the Kodak Deep Blue Tricolor #47B = AVIA = THX Glasses)
    Primary Red = #106 (same as the Kodak Deep Red Tricolor #29 = AVIA = DVE)
    Primary Green = #139 (same as the Kodak Deep Green Tricolor #61 = AVIA = DVE)

EDIT: See my previous post (#14) for the DVE Blue filter difference.

NOTE: These filters were identified during the development and testing of the GetGray calibration disc.
    "

Det virker som at det bare er blåfilteret som er forskjellig. Er det ikke plastfiltere som følger med fra Ovation mulimedia? Du har kanskje multidisk versjonen med andre filtre?

Vidar

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje
    Gorm

Vi det si at dette jeg fant på avforum.com ikke stemmer?
    "
    CT_Wiebe04-19-08, 02:29 PM
    The correct filters from the Lee Filter Company, Polyester Lighting Filters are:

Tokyo Blue = #071 (same as the Kodak Deep Blue Tricolor #47B = AVIA = THX Glasses)
    Primary Red = #106 (same as the Kodak Deep Red Tricolor #29 = AVIA = DVE)
    Primary Green = #139 (same as the Kodak Deep Green Tricolor #61 = AVIA = DVE)

EDIT: See my previous post (#14) for the DVE Blue filter difference.

NOTE: These filters were identified during the development and testing of the GetGray calibration disc.
    "

Det virker som at det bare er blåfilteret som er forskjellig. Er det ikke plastfiltere som følger med fra Ovation mulimedia? Du har kanskje multidisk versjonen med andre filtre?

Vidar
    Jeg tror ikke Avia Pro, som Gorm refererer til, benytter samme filterne som de rimeligere kalibreringsplatene, men det kan sikkert Gorm svare på.
    Uansett er det slik at filter ikke vil være på langt nær like nøyaktig som en skikkelig kalibrering med måleutstyr, og de to fremgangsmåtene kan ikke sammenlignes.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avia Pro har filter av litt høyere kvalitet, det vil si at det filtrerer fargene korrekt, men uten å strupe lysstyrken like mye som de "litt jalla" DVE filterne. Ergo er det mye lettere å spore korrekt fargebalanse. Med f.eks det røde filteret som følger DVE, så struper det lyset såpass at det er vanskelig å se forskjeller i fargebalansen mellom primær og sekundærfargene, spesielt på litt lyssvake projektorer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen Gorm og AK

Jeg har jo forstått etterhvert at det ikke er noen enkel vei til målet:cry:
    Kjenner jeg meg rett ender jeg nok opp med en probe etterhvert, hvis ikke Lygren sin neste kalibrering ser ekstremt bra ut hos meg også (jeg venter i spenning).

Vidar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •