Bildekalibrering - Valg av hardware og software

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 213
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildekalibrering - Valg av hardware og software

Det blir stadig mer fokus på bildekalibrering, og jeg tenkte derfor det kunne være en god ide å opplyse litt rundt hvilke alternativer som finnes for hobbybrukeren og for den som ønsker å dra kalibreringen litt lenger. All informasjon om de forskjellige alternativene er basert på egne erfaringer og målinger, andres erfaringer og målinger, samt faktainformasjon.

Nedenfor har jeg laget en liste over hvilke alternativer som finnes, fra rimeligst til dyrest. Alle prisene tar utgangspunkt i hva som per i dag kan kjøpes i Norge.

Under 1000,-

+

HFCR og Spyder 2 colorimeter er den rimeligste løsningen per i dag. HFCR er gratis, mens Spyder 2 måleproben koster under tusenlappen. Denne kombinasjonen er også den ”dårligste” av de som er listet opp her, men vil i de aller fleste tilfeller likevel gi et bedre resultat enn standardinnstillingene på displayet, gir. Det finnes Spyder 3 også, men den er såpass dyr at den ikke er å anbefale når man sammenligner med andre, dyrere alternativer.

Fordeler:

*Rimelig
    *Bra hastighet på målingene
    *Pris

Ulemper:

*Ikke individuelt kalibrert måleprobe
    *Middelmådig nøyaktighet
    *Kan ikke brukes på plasma
    *Gratis software betyr begrenset utvikling av softwaren

Under 2000,-

+

HFCR og Display 2/lt colorimeter er en veldig fin ”begynnerpakke” som tilbyr ganske bra nøyaktighet, og som kan brukes på alle display teknologier, inkludert plasma. Display 2/lt er langt å foretrekke fremfor Spyder 2, og den er både mer lysfølsom og raskere. En ulempe er at i1display 2/lt har ikke temperaturkompansering, og krever derfor regelmessig sortnivåkalibrering.

Fordeler:

*Rimelig
    *Ganske bra nøyaktighet
    *Pris

Ulemper:

*Gratis software betyr begrenset utvikling av softwaren
    *Krever regelmessig sortnivåkalibrering

+

Calman Standard og Display 2/lt colorimeter i likhet med HFCR+Display 2/lt, en veldig fin ”begynnerpakke” som tilbyr ganske bra nøyaktighet, og som kan brukes på alle display teknologier, inkludert plasma. Display lt/2 er langt å foretrekke fremfor Spyder 2, og den er både mer lysfølsom og litt raskere. En ulempe er at i1display 2/lt har ikke temperaturkompansering, og krever derfor regelmessig sortnivåkalibrering.
    Ved å gå fra HFCR til Calman software, får man en mye mer utviklet software med et litt annerledes brukergrensesnitt. Calman inkluderer også en mengde ”hjelpedokumenter” som forklarer de forskjellige aspektene rundt kalibrering, samt hjelpetekst i programmet når man foretar en kalibrering.

Fordeler:

*Rimelig
    *Ganske bra nøyaktighet
    *Pris
    *En software som er under stadig utvikling

Ulemper:

Under 7000,-

+

Calman Standard og X-Rite Chroma 5 er et solid sprang oppover, både I pris og kvalitet. For det første får man en probe som er vesentlig mer nøyaktig, og for det andre er den svært rask. Chroma 5 er en probe som også er benyttet av enkelte profesjonelle kalibratører.

Fordeler:

*Prisgunstig
    *Svært raske målinger
    *Bra nøyaktighet

Ulemper:

*Ingen til prisen

+

Progressive labs C-5 er en komplett pakke fra Progressive labs. Denne pakken benytter også Chroma 5 måleproben, mens softwaren er utviklet av Progressive labs selv. Denne softwaren er hovedsaklig rettet mot profesionelle kalibratører, og er vanskeligere å bruke enn Calman inntil man blir kjent med den.

Fordeler:

*Relativt prisgunstig
    *Svært raske målinger
    *Bra nøyaktighet

Ulemper:

*Krevende software

+

Calman Standard og Eye One Pro (I1pro) er et godt alternative til pakkene med Chroma 5 måleprobe. I1pro er enda mer nøyaktig enn Chroma 5, men sliter til gjengjeld med lavt dynamikkområde og lav lysfølsomhet. Dette gjør at den sliter litt med indirekte lysmålinger (fra lerret). I tillegg er den en god del tregere enn både Display lt/2 og Chroma 5, og krever sortnivåkalibrering hvert 20min på grunn av at den ikke har temperaturkompansering for omgivelsestemperatur.

Fordeler:

*Veldig nøyaktig

Ulemper:

*Ganske treg
    *Lite dynamikkområde og lite lysfølsom
    *Krever sortnivåkalibrering ca hvert 20min.

Ca 45000,-

+

Calman Pro og X-RIte Hubble colorimeter er ikke til salgs i Norge i dag, men den taes med likevel siden den ligger i en prisklasse mellom de rimeligste og de dyreste måleprobene som er listet her. Calman Pro er en utvidet utgave av Calman Standard, og tilbyr en del ekstra features. Eksempelvis muligheten til å lage egne skjermbilder, skrive ut rapporter, støtte for flere måleprober med mer.

X-Rite Hubble er samme måleprobe som Sencore OTC-1000 (som kanskje noen har hørt om?), og tilbyr bra nøyaktighet kombinert med høy lysfølsomhet og raske målinger. Mange profesjonelle kalibratører bruker denne måleproben, og er svært fornøyde.

Fordeler:

*Svært raske målinger
    *Bra nøyaktighet

Ulemper:

*Svært dyr

65000,-

+

Calman Pro og Klein K-10 colorimeter er en pakke som er så dyr at den fortrinnsvis er forbeholdt de profesjonelle kalibratørene. Calman Pro er en utvidet utgave av Calman Standard, og tilbyr en del ekstra features. Eksempelvis muligheten til å lage egne skjermbilder, skrive ut rapporter, støtte for flere måleprober med mer.

Klein K-10 er et ”reference grade” colorimeter, og har de mest nøyaktige fargefiltrene som finnes i noe colorimeter. Det resulterer i at nøyaktigheten på målingene ligger tett på de aller mest kostbare spectroradiometrene. I tillegg er hastigheten på målingene svært høy, selv ved lave lysnivåer. Måleproben er også veldig robust og skal tåle et fall i bakken (ikke å anbefale).

Fordeler:

* ”unmatched” målehastighet
    *Svært høy nøyaktighet
    *Robust

Ulemper:

*Svært dyr

+

Progressive labs Microspec spectroradiometer koster det samme som Calman Pro + Klein K-10, og er således forbeholdt de profesjonelle kalibratørene. Softwaren er vanskeligere å komme i gang med enn Calman/Calman Pro, men kjøper man denne pakken, er man etter all sansynlighet ikke nybegynner uansett, og har små problemer med å forstå softwaren.

PL Microspec er et ganske nytt spectroradiometer som har blitt godt mottatt i markedet. Fordelen med spectroradiometere er generelt sett høyere nøyaktighet enn colorimetere, men da på bekostning av blant annet hastighet og lysfølsomhet. Med Microspec har Progressive labs klart å lage et instrument som er både svært lysfølsomt, og som har bra målehastighet sammenlignet med andre spektroradiometere. En stor ulempe kan være at måling av direktelys (eksempelvis fra linsen fra en projektor) ikke er støttet, for de som trenger det.

Fordeler:

*Svært høy nøyaktighet
    *Bra målehastighet

Ulemper:

*Svært dyr
    *Kan ikke måle direktelys, eksempelvis fra linsen på en projektor
    *Ganske treg når det er lite lys tilgjengelig

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Placeholder !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg tolke deg i den retning at kombinasjonen av Calman Standard og X-Rite Chroma 5 kanskje er det beste kjøpet akkurat nå? Ellers så var det en veldig grei oversikt du har laget!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsummering Ak! Har ikke sett denne posten før, burde ikke denne vært klistret?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Kan jeg tolke deg i den retning at kombinasjonen av Calman Standard og X-Rite Chroma 5 kanskje er det beste kjøpet akkurat nå? Ellers så var det en veldig grei oversikt du har laget!
    Det er nok veldig riktig

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, så ikke denne før i dag jeg heller - VELDIG bra tiltak AK!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempefint tiltak som nevnt tidligere

Kunne du skrivet litt om hva som egner seg for projektor og hvor du kan kjøpe de forskjellige for en gunstig penge?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av filip
    Kjempefint tiltak som nevnt tidligere

Kunne du skrivet litt om hva som egner seg for projektor og hvor du kan kjøpe de forskjellige for en gunstig penge?
    Jeg skal se om jeg ikke får tid til å utdype litt mer etterhvert, men i hovedsak er alle de nevnte kombinasjonene tiltenkt projektorkalibrering.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått meg Spyder 3 Pro for 1000 lappen. Har prøvd meg litt frem med HCFR på min 5090 og må si det har hjulpet litt på bildet. MEN den klarer ikke måle sortnivået til 5090, dette er vel pga av proben, eller er det noen innstillinger jeg kan gjøre i HCFR som gjør at den bruker litt lengre tid på å måle feks?

Jeg har også problemer med å treffe D65 ved 10IRE, kan det være at proben sliter med å måle riktig her?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Har fått meg Spyder 3 Pro for 1000 lappen. Har prøvd meg litt frem med HCFR på min 5090 og må si det har hjulpet litt på bildet. MEN den klarer ikke måle sortnivået til 5090, dette er vel pga av proben, eller er det noen innstillinger jeg kan gjøre i HCFR som gjør at den bruker litt lengre tid på å måle feks?

Jeg har også problemer med å treffe D65 ved 10IRE, kan det være at proben sliter med å måle riktig her?
    Spyder 3 vil aldri klare å gi en fornuftig sortnivåmåling på 5090, ei heller gi stabile målinger på 10% stim (10IRE). Det er det uansett ikke mange andre instrumenter som klarer heller.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Measures -> Sensor -> Configure -> Velge standard lesetid, samt skru på lengre lesetid for de mørke verdiene.

Det skal vel mye til at man ikke får helt ville tall for 0 IRE, men da får man ihvertfall en verdi.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er det noen som har testet Eye-one Display 2 mot Spyder 3 med HCFR? Jeg har faktisk begge probene, men har ikke fått tid til noe større testing med HCFR enda. På 24" jeg redigerer bilder på, syntes jeg bildet så noe bedre ut etter kalibrering med Spyder 3 og det er den jeg bruker til det formålet nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel verd å nevne at Display2/LT har begrenset levetid pga den drifter over tid og blir tilslutt for unøyaktig å bruke.
    Hva slags tidsfaktor det er snakk om aner jeg ikke, men det lønner seg ikke å levere den inn å få fikset dette ivertfall istede for å kjøpe ny.

Hvordan er det med Chroma5, drifter den også?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Er vel verd å nevne at Display2/LT har begrenset levetid pga den drifter over tid og blir tilslutt for unøyaktig å bruke.
    Hva slags tidsfaktor det er snakk om aner jeg ikke, men det lønner seg ikke å levere den inn å få fikset dette ivertfall istede for å kjøpe ny.

Hvordan er det med Chroma5, drifter den også?
    De aller rimeligste probene blir "oppbrukt", men med godt vedlikehold, det vil si at de blir lagret tørt og varmt, samt ikke mistet i bakken osv, så holder de i flere år. Dog, man vil aldri vite hvordan nøyaktigheten er etter en tids bruk dersom man ikke har en eller annen referanse.

Chroma 5 er nok noe bedre på dette området, og er jo forøvrig også et vesentlig mer nøyaktig instrument. Hvor mye drifting det er snakkk om, vet jeg ikke, men jeg kjenner ikke til noen rapporter som fremstiller dette som et problem. Dog, alle instrument bør/må sjekkes årlig.
    Jeg sender mine instrument inn til årlig sjekk/kalibrering (GM I1pro og Klein K10) for å være 100% sikker på at jeg kan stole på målingene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Datacolor Spyder3TV - Colorvision - TV-kalibrator - Datacolor Spyder3TV - Netshop.no - pc data foto minne digital

Kan denne brukes både på PJ og TV (plasma/LCD) slik som det står i omtalen, eller trengs det noe ekstra "dill" i tillegg?

Og ikke minst, vil dette være til hjelp for en som er amatør på bilde?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Datacolor Spyder3TV - Colorvision - TV-kalibrator - Datacolor Spyder3TV - Netshop.no - pc data foto minne digital

Kan denne brukes både på PJ og TV (plasma/LCD) slik som det står i omtalen, eller trengs det noe ekstra "dill" i tillegg?

Og ikke minst, vil dette være til hjelp for en som er amatør på bilde?

Ja, den kan brukes til begge deler, men ikke med softwaren som medfølger. Gratisalternativet vil da være HFCR.
    Et alternativ til Spyder 3, kan være Display 2 proben fra X-Rite.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver og leser meg opp litt her nå, og har landa på at det blir en pakke med X-rite Chroma 5 og calman standard. Det er denne som koster 4499,- på avshop? Men så leser jeg litt om at denne trenger re-kalibrering 1 gang i året? Hvem gjør dette, og hvor mye koster dette? Trengs dette for en "mann i gata" som bare skal gjøre sin egen titte-opplevelse bedre, eller er dette ment for folk som bruker utstyret i jobb, og tjener penger på det? Vil det bli veldig upresist etter f.eks et år?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Driver og leser meg opp litt her nå, og har landa på at det blir en pakke med X-rite Chroma 5 og calman standard. Det er denne som koster 4499,- på avshop? Men så leser jeg litt om at denne trenger re-kalibrering 1 gang i året? Hvem gjør dette, og hvor mye koster dette? Trengs dette for en "mann i gata" som bare skal gjøre sin egen titte-opplevelse bedre, eller er dette ment for folk som bruker utstyret i jobb, og tjener penger på det? Vil det bli veldig upresist etter f.eks et år?
    Det er ikke vanlig å re-kalibrere Chroma 5 måleprobene, og så lenge de blir behandlet pent så holder de seg bra i mange år. Dersom man ønsker det (på sikt) vil det helt sikkert være mulig å få den sjekket av noen som har antatt bedre måleutstyr, også.

Den jevne bruker som ikke driver profesjonelt kan trygt kjøpe seg en C5 og ikke tenke på re-kalibrering med det første. Forøvriig er dette et veldig bra instrument som faktisk også blir brukt av enkelte profesjonelle kalibratører.

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt skeptisk igår kveld, drev og googla litt. Og leste om folk som leverte den inn på årlige servicer til 200$ og lignende. AVshop.no / SpectraCal Chroma5 Projector Kit er dette et komplett stativ? Da blir det en Chroma 5 asap. Den kan kalibrere det som er? Lcd, projektorer, plasma, crt?

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •