Bildekalibrering - Valg av hardware og software - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 213
    Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av edding
    Kjøp denne fra Japanphoto Link her: X-Rite i1Display PRO og benytt HCFR softwaren.
    trenger eg kun denne, eller må eg ha en annen sak og? og dette funker på pj og, og blir good stuff? ( sett fra en normal persons ståsted )

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser hva Gorm skriver trenger du et spectroradiometer ved siden av for å profilere colorimeteret.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du den som en bundle, ferdig kalibrert og med software, så vil den nok måle greit i en periode. Det tar imidlertid ikke lang til før fargefiltrene i proben begynner å drifte, og da trenger du et spektroradiometer for å profilere. Profilering går ut på å lage en offset-fil på differansen mellom fargefilteret i proben, og fargefiltrene i skjermen/projektoren du måler på.
    Spectroradiometeret må forøvrig også inn for årlig rekalibrering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er typisk avdrift på en slik probe etter 1 år?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er typisk avdrift på en slik probe etter 1 år?
    Det er tatt i betraktning at proben blir fraktet, dunket og utsatt for forskjellige temperatur-forhold og fuktighetsforhold - derfor re-kalibrerig ganske ofte.

Derimot blir det behandlet forsiktig og lagret tørt i ett skap, så reduseres behovet drastisk. Jeg har sjekket en av mine prober som er over 4 år nylig og den hadde ikke nevneverdig drift.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johnny.
    Takk for kommentaren. Det var det jeg håpet på.

Så til noe annet

Ser i fra tråden om kalivbrering av X30 at du har en X3 og benytter Lumagen Radiance.

Jeg kjøpte meg en Lumagen mini akkurat, bundlet med en Darblet, som jeg vil få levert om ikke så lenge, håper jeg. For de som er interessert har CurtPalme.com en fin bundlepris.

Selv om Lumagen minien skal benyttes sammen med en X30, kunne du si noe om hvilke utganginnstillinger du benytter på X3en før du starter med kalibreringen?

Takk.
    Mvh
    edding

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett opp den fargemodusen som er tettest på BT709, og juster gråskala noenlunde lineær (RGB gain og bias), men uten å redusere projektorens dynamikkområde for mye. Når du senker gain, og øker bias, reduserer du projektorens dynamikk (kontrast).

Hvilket utgangspunkt Per Johnny bruker er strengt tatt uvesentlig for deg. Så lenge hver enhet fra JVC er helt på bærtur fra fabrikk, så er alle også helt forskjellige.

Hvor mye proben drifter, er også avhengig av hvilken probe det er snakk om. Mange av de rimelige kolorimetrene har fargefiltre av plast, og disse er veldig følsomme for luftfuktighet og temperaturendringer
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min X3 er helt på trynet når det gjelder linearitet i både gråskala og gamma, men med justering via Lumagen'en så er det som å få en helt annen projector.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9th February 2013 17:00
    Per Johnny Min X3 er helt på trynet når det gjelder linearitet i både gråskala og gamma, men med justering via Lumagen'en så er det som å få en helt annen projector.
    Jeg fikk min Lumagen mini 3D + Darblet om tirsdagen, og samtidig oppgraderte jeg min (eld)gamle Calman lisens til siste versjon. Skal få kalibrert X30en i helga, men etter en del trening på TVen, må jeg si at "stort enklere" kan det jo ikke bli. Derimot er det mye ledninger og styr med PC-tilrigging før man får satt i gang med selve jobben. Jeg ser at det ble ryddet opp i en del grums som jeg ikke klarte / gadd å bruke tid på med en mauell kalibrering.
    Etterprøvde autocal med en manuell måling og det så ut til at de hadde gjort "matematikken riktig".

Newcomer fred_stian sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk min Lumagen mini 3D + Darblet om tirsdagen, og samtidig oppgraderte jeg min (eld)gamle Calman lisens til siste versjon. Skal få kalibrert X30en i helga, men etter en del trening på TVen, må jeg si at "stort enklere" kan det jo ikke bli. Derimot er det mye ledninger og styr med PC-tilrigging før man får satt i gang med selve jobben. Jeg ser at det ble ryddet opp i en del grums som jeg ikke klarte / gadd å bruke tid på med en mauell kalibrering.
    Etterprøvde autocal med en manuell måling og det så ut til at de hadde gjort "matematikken riktig".
    Men som Gorm skrev, juster gråskalen nogenlunde uten å redusere dynamikkområdet. Ikke prøv deg på custom gamma opplegget, jeg prøvde og det endte opp med bilde som var helt på trynet mørkt, og Gorm sa det samme, du tror du justere på 30, men justerer gjerne nærmere 25 eller 35/40, så det blir bare tull!

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kjørt gjennom en kalibrering med X30 på lørdag. Benyttett Superwhite og Wide. Det tok en del tid cirka 55 min før jeg var helt ferdig. Kan ikke se at jeg mistet noe dynamikk etter å ha kontrollert med testmønster (benyttet 11 punkt gråskala og ikke 21). Skal få prøvd med normalt forgerom, for å se hvordan det blir? Men da det tar litt tid, så ble det filmtitting i stedet.

Må si at den Lumagen minien er veldig bekvem å bruke. Kobl opp mot PC og PC mot måleprobe så gjør Calman SWen resten. Eneste ulempen er at det blir litt kostbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det flere som opplever at Lumagen mini blir skikkelig varm under bruk, særlig hvis den ligger på flatt underlag? Har opplevd artefakter i bildet etter lang tids bruk. Kjent på boksen, den er da varmere enn forventet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke denne ekstern strømforsyning, og inngang for 5V? Merkelig om selve prosessoren blir fryktelig varm da?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker jeg min kun mot projektor, og det er derfor begrenset hvor lenge den er på av gangen. Den blir nok varm, da det er en liten kompakt boks med mye elektronikk. Ja, den har en egen separat strømforsyning. Skal sjekke det litt mere nøyaktig etter neste filmkveld.

Newcomer HilRam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    OSLO
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står nå foran det å komme i gang med kalibrering. Både TV og PC står for tur. Vil jeg kunne oppnå et nogenlunde bra resultat med f.eks. Spyder 4 pro, som nå koster kun 998,- på Japan Foto? Jeg har en Panasonic Plasma-TV som allerede er ganske bra i "True Cinema"-modus, men jeg skulle gjerne hentet ut det lille ekstra som jeg vet den er god for. Behøver ikke å bli 100%. 95% er godt nok for meg. I begynnelsen av denne tråden står Spyder 1 nevnt. Men jeg vil tro at Spyder 4 pro er et bedre produkt?

EDIT: Jeg ser i første post at Spyder2 ikke fungerer med plasma. Noen som vet om dette også gjelder de senere modellene 4/5 som er i salg nå?
    Sist endret av HilRam; 05-21-2015 kl 16:30
    "If you can't be right, be wrong at the top of your voice!"

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Registrerer at det er lenge siden det har vært aktivitet i denne tråden. Noen tips om hva som er riktig kalibreringsutstyr for meningmann i disse dager? Er det Spectracal C6 kolorimeter og CalMAN 5 som er "hypen" ennå? Jeg har ikke noe peiling på dette, så unnskyld min uvitenhet

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt grei start det. Men med alle kolorimeter trenger du også et spektroradiometer til å lage fargeprofil for utstyret du skal kalibrere. I tillegg er det vel nærmest et "must" med en testbilde-generator.
    Calman er nok den enkleste og mest oppdaterte software du kan kjøpe, og de har også god support. Siste versjon heter Calman 2016. Har du ikke erfaring med kalibrering bør du absolutt vurdere et ISF eller THX kurs, ellers er det vel stor sjans for å gjøre like mye "ugang" som "godt". Enten det, eller finne noen som kan faget, og er villig til å lære bort.
    Sist endret av Gorm; 11-15-2016 kl 01:11
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

18. Liker WarMastodon har likt denne posten
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    En helt grei start det. Men med alle kolorimeter trenger du også et spektroradiometer til å lage fargeprofil for utstyret du skal kalibrere. I tillegg er det vel nærmest et "must" med en testbilde-generator.
    Calman er nok den enkleste og mest oppdaterte software du kan kjøpe, og de har også god support. Siste versjon heter Calman 2016. Har du ikke erfaring med kalibrering bør du absolutt vurdere et ISF eller THX kurs, ellers er det vel stor sjans for å gjøre like mye "ugang" som "godt". Enten det, eller finne noen som kan faget, og er villig til å lære bort.
    Ok. Takk for svar. Har nå fått min Panasonic DX900 hjem. Har RiksTv og kjører alt gjennom en Yamaha DSP-Z7. Standard hdmi kabler. Ingen high speed. Sett på BD via min OPPO spiller. Førsteinntrykk: jeg er skikkelig skuffa! For noen ELENDIGE bilder. Har prøvd alle bildemoduser i TVn, men får bare blasse bilder. Håper og tror at det er noe jeg ikke har gjort, eller elektronikken koblet til tv som er uttadert, ikke kompatibel. Men akkurat nå er jeg svært skuffet over en tv til 54000 kroner.
    Sist endret av AAmrAA; 11-16-2016 kl 13:35

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres veldig rart ut? Hvis du har skikkelig blasse bilder må det være noe galt, enten i kilder, receiver eller i TV-en
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Det høres veldig rart ut? Hvis du har skikkelig blasse bilder må det være noe galt, enten i kilder, receiver eller i TV-en
    Ble skrevet i frustrasjon ang dårlig bilde, men er ikke fornøyd. Trodde det skulle være mer detaljert og med litt "sprekere" farger. Med blasse bilder, så mener jeg at det som vises på skjermen er uklart og uten dybde. Får sette meg ned når jeg har bedre tid og justere litt her og der.

Side 9 av 11 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •