Bildekalibrering - Valg av hardware og software - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 213
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I tillegg til at TVen varmes opp, bør også I1Pro varmes opp ca 30min eller så, slik at den oppnår driftstemperatur. Når dette er gjort så bør du ikke oppleve veldig store driftinger.

Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Takker for tilbudet, men klarer meg foreløpig med "quick view". Der får jeg opp det jeg trenger av grafer og engangsmålinger. Men sender gjerne en pm i fremtiden om jeg står helt fast. Da får du vurdere om tilbudet fortsatt står ved lag.
    Nå gleder jeg meg til Radiance Mini 3D er i hus!

Tenker jeg bør nevne par ting om i1Pro2 for nybegynnere som tenker å skaffe seg en.
    USB-forlenger på 5 meter gjør at målingene tar evigheter, resultatet kan også bli "0" på alle parametre. Spectro koblet rett i en bærbar = problemfritt. Dette advarer Spectracal mot i papiret som følger med, ikke uten grunn.
    Jeg har merket at stigende temperatur inni proben påvirker målingene i noe grad fra 50 IRE og ned. Derfor har jeg initialisert proben relativt ofte, mye oftere enn hva Calman foreslår. Man bør uansett varme TV'n sin opp en time på forhånd, kan like godt la spectroen henge på den, slik at tempen stabiliserer seg. Om det er lurt med tanke på levetiden til i1Pro2 vet jeg ikke.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstod på Gorm i en annen tråd, at lampebytte på projektor bør følges opp med korrigering av fargetemperatur. Den burde fortsatt ha korrekt fargerom og lineær gråskala.

Om man bestiller en ny projektor proffkalibrert, er det noen av disse verktøyene (fortrinnsvis under prisen av en nybil) som kan følge opp med noenlunde korrekt korrigering av fargetemperatur?

Blir kostbart å utføre ny proff kalibrering med 3D modus og et par presets hver gang man bytter pære (om projektoren benyttes mye).

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Forstod på Gorm i en annen tråd, at lampebytte på projektor bør følges opp med korrigering av fargetemperatur. Den burde fortsatt ha korrekt fargerom og lineær gråskala.

Om man bestiller en ny projektor proffkalibrert, er det noen av disse verktøyene (fortrinnsvis under prisen av en nybil) som kan følge opp med noenlunde korrekt korrigering av fargetemperatur?

Blir kostbart å utføre ny proff kalibrering med 3D modus og et par presets hver gang man bytter pære (om projektoren benyttes mye).
    Alle projektorer bør rekalibreres etter pærebytte, og gråskala og fargetemperatur er det samme.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg forklarte meg litt dårlig. Jeg tolket det på Gorm`s kommentar at etter pærebytte, burde gråskala fortsatt være lineær og den bør fortsatt ha korrekt fargerom, men det er behov for ny kalibrering av fargetemperatur.

Hvis det i hovedsak er fargetemperatur som trenger rekalibrering, hvilket type instrument er å anbefale for den jobben?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg forklarte meg litt dårlig. Jeg tolket det på Gorm`s kommentar at etter pærebytte, burde gråskala fortsatt være lineær og den bør fortsatt ha korrekt fargerom, men det er behov for ny kalibrering av fargetemperatur.

Hvis det i hovedsak er fargetemperatur som trenger rekalibrering, hvilket type instrument er å anbefale for den jobben?
    Du sier fortsatt at gråskala er linjær og fargetemperatur burde rekalibreres, men disse to er jo det samme. Jeg går utifra at du mener gamma er linjær og fargerom er riktig, men at gråskala/fargetemp må rekalibreres??

Hvilken probe som er god nok til dette får vel en av kalibreringsguruene svare på...
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dette innlegget jeg brukte som utgangspunkt for spørsmålet, men det er mulig jeg har misforstått.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ny lampe bør følges opp med en korrigering av fargetemperatur. Projektoren bør fortsatt har korrekt farge-rom, og lineær gråskala (om enn litt avvik i temperatur).
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...?=#post1609992

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dette innlegget jeg brukte som utgangspunkt for spørsmålet, men det er mulig jeg har misforstått.

http://avforum.no/forum/digitale-pro...?=#post1609992
    Ja, det han mener her er at gråskalaen er linjær bare at den har noe avvik i temperatur. Gråskalaen er jo basert på D65 som har en temperatur på 6500 kelvin og det han da mener er at den burde ha omtrent samme avvik i temperatur over hele skalaen(regner jeg med).
    Mvh Andreas

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Proffkalibrering når projektoren er ny, og oppfølgende kalibrering med for eks. SpectraCal C6. God løsning?

SpectraCal CalMAN DIY Software w/ SpectraCal C6 - CalMAN - Shop

Bytter ut TV`en med dagslyslerret/projektor, så en pære kommer til sikkert til å måtte byttes ut etter 12 mnd. Blir kostbart å sende inn projektor til proff kalibrering hver gang pæren byttes (eller kanskje trenger korrigeringer pga. fallende lysutbytte).

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Progressive labs CA-6X software og Chroma 5 bundlen.

Problemet er at jeg ikke får dette til å fungere under win 7.
    Viker kun under XP og trenger nye drivere eller ny utgave av software.

Problemet er at jeg kan hverken finne drivere eller ny software.

Proben er produsert av X-rite, men jeg finner ingen drivere til den på deres side.

progressivelabs.net har "forsvunnet" og jeg vet ikke hvor de har gjort av seg nå.

Er det noen som får denne proben eller softwaren til å virke under win 7?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville bare si ifra at det har kommet en ny versjon av HCFR, den støtter nå de aller fleste aktuelle prober for amatører:
    i1 Display 1, 2, 3 og LT
    i1 Pro
    Colormunki Photo, Design og Display
    Spyder 2, 3 og 4
    Huey
    ColorBob

HCFR Colormeter

Støtten for i1 Display 3 liker jeg spesiellt godt, les om den her:
    X-Rite EyeOne Display 3 Colorimeter with ChromaPure

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode G. Takk for tipset.

Lastet ned på en Win7 64-bit maskin, men fikk driver feil med proben, i1 LT? Prøvde både den dirveren som er i programmet og i1 LT original driver for 64-bit.

Noen som har fått det til å kjøre?
    Får bruke (min gamle) XP maskin så lenge.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bruke den nye HCFR, må det innstalleres ny driver for proben din. Start Enhetsbehandling ved å søke i startmenyen. Finn proben din, høyreklikk og velg oppdater driver programvare. Ikke tillat søk, velg å innstallere fra en plassering på PC'en. Pek så til C-Programfiler (x86)-HCFR Calibration-Drivers mappen og velg *.inf filen for proben din og innstaller driveren.

Når du så starter HCFR, skal proben dukke opp i valgboksen, det er mulig den kalles Argyll. HCFR er nå basert på Argyll CMS og bruker driverene deres.

Unntaket er den nye i1 Display 3/Pro proben, denne fungerer med standard driveren som windows innstallerer selv når proben kobles til for første gang. Jeg har forresten kjøpt meg en slik probe og fått testet den opp mot i1Pro proben min. Mitt eksemplar er utrolig bra, den måler så nære referanseproben at det ikke er noen vits i å lage noen kalibreringsfil engang. I motsetning til i1Pro, er den lynrask og nøyaktig, selv helt ned på 10 IRE.

Inntil videre fungerer ikke i1Pro proben i den nyeste versjonen av HCFR, v3.0.4.0. Denne proben fungerer kun med den gamle v2.1 og v3.0.0.0 av HCFR, pga. driver problemer i de nyere versjonene.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det er vel det jeg har gjort, men får at det er feil driver (se vedlagte bilder)?

Hvor kjøpte du det meteret ditt? Er det en spesiell modell, eller noe en skal passe på?

Takk for hjeln.
    Mvh
    edding

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var merkelig. Det kan nok være mere driverproblemer i HCFR, driverene for i1D2LT og i1Pro er veldig like og i1Pro funker jo ikke. Jeg har et par i1 Display LT liggende og skal sjekke om jeg får det til å funke her. Etter jeg kjøpte Spyder 3, har ikke disse vært i bruk. Jeg har testet begge to og Spyder 3 opp mot i1pro spektrofotometeret mitt. Jeg anser i1D2LT som helt ubrukelig uten kalibrering mot en referanseprobe. De to jeg har selv har vist helt ville forskjeller fra eksemplar til eksemplar. Spyder 3 er MYE bedre når det gjelder dette, men min trenger også kalibrering for å være god nok.

i1D3/Pro er kalibrert mot spektrofotometer fra fabrikk og det vises helt tydelig i mine målinger. Målingene og testene mine viser at den er til å stole på. Så jeg anbefaler denne oppgraderingen sterkt.

Jeg kjøpte proben min hos Japan foto. Det eneste som er å passe på, er at du får i1 Display Pro:
    X-Rite: EODIS3 : i1Display Pro
    og ikke noe annet ;-)

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg så også den på Japan Foto.

Det som vistnok var et tema, er om du skal bruke den med CromaPure, må det være OEM versjonen, for at det skal virke.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har du planer om å bruke Chromapure er det nok like greit å bestille alt fra Curt Palme, da kan du også få den kalibrert. Proben du får derfra vil også støtte HCFR, skulle det bli aktuellt igjen.

For min del er det uaktuellt, da jeg ikke liker lisensieringen til Chromapure i det hele tatt. Det er direkte utsuging i min oppfatning. HCFR er gratis og vil fortsette å være det. Nå er det også blitt et open source program, slik at hvem som helst kan hjelpe til med utviklingen. Jeg tror og håper at det lover godt for fremtiden.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke prober anbefales til en nybegynner som tenker å våge seg ut på dette markedet? Er nesten bare for nyskjerrighetens skyld, trenger ikkje ett perfekt ressultat, bare ett bra løft. Har både pj og tv.
    Tenker pris mellom 1000- 4000kr.
    Men er det noen norske butikker som driver med slikt? finner fint lite på nett nå om dagen, synest eg.

Er denne good shit? AVshop.no / SpectraCal Chroma5 Kolorimeter m. Calman Standard Kalibreringskit -DEMO!-

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne good shit? AVshop.no / SpectraCal Chroma5 Kolorimeter m. Calman Standard Kalibreringskit -DEMO!-
    Den VAR veldig bra til prisen. Men dette er et demo-eksemplar - og da er spørsmålet om den er blitt forringet siden den var ny?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    longbow Hvilke prober anbefales til en nybegynner som tenker å våge seg ut på dette markedet? Er nesten bare for nyskjerrighetens skyld, trenger ikkje ett perfekt ressultat, bare ett bra løft. Har både pj og tv.
    Tenker pris mellom 1000- 4000kr
    Kjøp denne fra Japanphoto Link her: X-Rite i1Display PRO og benytt HCFR softwaren.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man kjøpe et colorimeter av denne typen, må man også kjøpe et spectroradiometer til profilering. Uten dette, vil ikke colorimeteret måle riktig
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •