Bildekalibrering - Valg av hardware og software - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 213
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er vanskelig å si. Generelt blir jo denne typen utstyr kraftig forbedret i nye versjoner, så det kan godt hende det lønner seg å vente. Når det gjelder ST50 vs VT50, så er vel ST50 nesten å foretrekke uansett. Du får mye mer lys ut av den, taper ikke sortnivå, og dessuten er ST50 vifteløs (null støy?)

Så lenge du skal ha en Panasonic skjerm, så burde du vel strengt tatt gått for Calman, siden du da får helt andre kalibreringsmuligheter. Da kan du koble Calman til ST/VT50 (via IP) og autokalibrere gråskala i tillegg

Spectracal har forøvrig I1pro 2 på lager allerede

SpectraCal X-Rite i1Pro 2 OEM

Sender du dem en e-post, så har de sikkert en god bundle-pris på software og probe.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg i tankegangen rundt ST50 og VT50.
    Skal høre med de om hva de skal ha for pakken Calman + X-Rite i1Pro 2 + i1 Display. Håper bare at OEM ikke er "låst" til Calman. Greit å kunne bruke annen software.
    Skal ikke være enkelt, takk for veiledningen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med i1pro 2, skal du vel strengt tatt ikke trenge i1 display? Førstnevnte skal jo ha blitt langt mer sensitiv i den mørke enden. At den blir litt "treg", spiller vel liten rolle om formålet er å kalibrere egen TV?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså? Trodde i1Pro 2 fortsatt var svak under 20-30 IRE. Tid til kalibrering har jeg plenty av, så hvis spectroen takler 10 IRE uten nevneverdige problemer er det vel ingen grunn til å kjøpe Display 3.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 IRE på en skjerm takler den nok uten særlige problemer. Til å måle refleksjon fra et lerret, er begge probene ubrukelige under 30 IRE, med mindre vi snakker veldig små lerret, og veldig lyssterk projektor
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    10 IRE på en skjerm takler den nok uten særlige problemer.
    Har bestilt Calman og i1Pro 2 fra norsk hjemmeside. Igjen, takk for tips. Skulle jeg finne på å kjøpe en projektor i fremtiden kjøper jeg et colorimeter i tillegg.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 IRE på en skjerm takler den nok uten særlige problemer. Til å måle refleksjon fra et lerret, er begge probene ubrukelige under 30 IRE, med mindre vi snakker veldig små lerret, og veldig lyssterk projektor
    Hva er egentlig det beste valget for probe til projektorkalirering for tiden? Jeg tenker da innenfor ett budsjett på kr. 5000-10000,-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at du ikke får noe fullgodt utstyr til projektor-kalibrering til den prisen. Til projektor-kalibrering er du avhengig av et bra kolorimeter for å kunne måle stabilt på lave nivåer, men dette fordrer også et spectroradiometer til profilering. Det er her det gjene blir veldig dyrt. Spectroradiometer ala i1pro (1 og 2) egner seg dårlig, siden de må plasseres tett på lerret for å måle korrekt. Da de ikke kan måle i sin egen skygge, må de vinkles relativt kraftig, og målingen blir påvirket av feil "innsynsvinkel" på lerretet. Dette har gjort meg gal til tider, siden det ikke er mulig å stole 100% på profilen.
    Det beste kompromisset er vel Yeti, men da må du nesten tidoble budsjettet. Det er et spectroradiometer, som måler godt på lave nivåer, og i tillegg er relativt raskt.
    Skal du kalibrere skjermer blir det hele mye enklere, for da klarer du deg fint med f.eks i1pro2.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tycker det är värt att påpeka att jag iaf. fick en avsevärt bättre bild med en i1display3 för totalt 2500:- inklusive chromapure.

Bilden är säkert inte 100% korrekt, men *otroligt* mycket bättre än innan.

Det är ju också fler saker som spelar in, t.ex kan man korrigera hur mycket tryck man har i bilden (fTL) vilken för mig var riktigt bra att kunna mäta och faktiskt gjorde en rejäl skillnad både på lerret, plasman och datorskärmen.

Så jag tycker uansett att det ska framhävas att det finns ganska många andra fördelar med en probe i denna prisklassen, trots att den kanske inte är jättebra under 30 (fast jag tycker att det virker, eftersom bilden under 30 blir bättre med probe än utan) så finns det ju många andra saker som ska kalibreras; color, tint, contrast och dessutom kan man ju använda den med riktigt bra resultat på sin tv och sina datorskärmar (kräver dock extra programvara till datorn).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev også, så er det langt billigere å få en fullgod løsning til skjerm-kalibrering. Det er habile målinger fra lerret som koster.

Jeg har selv en Spyder 3 Elite, som jeg bruker til å kalibrere PC-skjermene mine. Selv om den på ingen måte måler korrekt, så blir jo resultatet mye bedre enn en ukalibrert skjerm. Enkelt er det også, når prosessen går av seg selv, og genererer en nye skjermprofil både på PC og Mac automatisk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev også, så er det langt billigere å få en fullgod løsning til skjerm-kalibrering. Det er habile målinger fra lerret som koster.

Jeg har selv en Spyder 3 Elite, som jeg bruker til å kalibrere PC-skjermene mine. Selv om den på ingen måte måler korrekt, så blir jo resultatet mye bedre enn en ukalibrert skjerm. Enkelt er det også, når prosessen går av seg selv, og genererer en nye skjermprofil både på PC og Mac automatisk.
    Hvilket utstyr mener du i så fall treffer sweetspot når det gjelder pris vs. ytelse/nøyaktighet for projektormålinger? Hastighet på målingen er ikke så viktig.

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en Spyder 3 Elite, som jeg bruker til å kalibrere PC-skjermene mine. Selv om den på ingen måte måler korrekt, så blir jo resultatet mye bedre enn en ukalibrert skjerm.
    Hvor stort avvik har Spyder 3 Elite? Og har avviket noen praktisk betydning f.eks. for bilderedigering, eller er avviket kun av teoretisk interesse og kun sporbart i diagrammene?

Og tror du Spyder 4 er bedre?

:-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Hvilket utstyr mener du i så fall treffer sweetspot når det gjelder pris vs. ytelse/nøyaktighet for projektormålinger? Hastighet på målingen er ikke så viktig.
    Det kommer veldig an på hvilke behov man har. Dersom man skal operere profesjonelt, så bør man ha både et spectroradiometer og et high-end colorimeter. Dersom man Ikke har så mye midler til rådighet, kan man eksempelvis kjøpe en C6 og en I1Pro (1 eller 2), som er en fin kombinasjon. Det er imidlertid også en pakke som koster en del tusenlapper.

Den rimeligste løsningen jeg vil (personlig) vil anbefale, er denne:
    SpectraCal CalMAN DIY Software w/ SpectraCal C6 - CalMAN - Home AV
    Da får du et bra colorimeter og bra programvare. Ulempen med å ikke ha et spectroradiometer er at du ikke får profilert, som vil resultere i noe lavere nøyaktighet. Det er imidlertid "prisen å betale" dersom man ikke legger ganske mye mer penger på bordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du skal ha en Panasonic skjerm, så burde du vel strengt tatt gått for Calman, siden du da får helt andre kalibreringsmuligheter. Da kan du koble Calman til ST/VT50 (via IP) og autokalibrere gråskala i tillegg.
    Forresten, er du sikker på dette? Se nederst på siden. Ser ut som det bare går an på GT og VT.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket dette i går faktisk, men glemte å oppdatere her. Det stemmer som du skriver, at det er GT og VT som kan auto-kalibreres. I tillegg til proffskjermene i BT-serien selvsagt

Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Hvor stort avvik har Spyder 3 Elite? Og har avviket noen praktisk betydning f.eks. for bilderedigering, eller er avviket kun av teoretisk interesse og kun sporbart i diagrammene?

Og tror du Spyder 4 er bedre?

:-)
    Når det gjelder bilderedigering, så er ikke Spyder 3 Elite spesielt godt egnet. Da bør man gå for en løsning som også kan måle på bildeutskrifter, og således lage en skriver-profil også. Hvis skjermen og skriveren er kalibrert med samme måleapparat, kan man vel være rimelig trygg. Da kan jo f.eks x-rite ColorMunki Photo være noe å satse på.

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Skal du kalibrere eget, eller andres utstyr?

Til eget utstyr ville jeg forsøkt løsningen Ak skisserer. Skal du kalibrere for andre, så vil jeg si at dette er beste kryssningspunkt mellom kostnad ytelse. I alle fall om du skal ha en trygghet for at det du leverer faktisk er korrekt. Det høres kanskje dyrt ut, men det finnes vel ikke noe verre enn å signere en kalibrering man ikke er helt trygg på.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Gorm: Takk for nyttige svar.

Hvilket utstyr benytter du i dine kalibreringer og hva er eventuelt fordeler/ulemper?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere benyttet jeg et spektoradiometer fra ProgressiveLabs. Dette var relativt raskt, slik at det kunne brukes til gråskala kalibrering, og sensitivt nok til at det kunne måle ned til 5% verdier uten særlig problem. Men, det har en ulempe. Det er at softwaren ikke ble oppdatert skikkelig, og at målingene ble gjort via fiberoptikk. Sistnevnte medfører at det er veldig sensitivt i forhold til vinkling mot målepunkt, og er vinkelen feil, ja så målte det også feil.

Så gikk jeg over til Calman software, og Klein K10, med i1pro til profilering. Dette skulle være en ideell kombinasjon, men har dessverre bragt meg så mye hodebry, at jeg tidvis har gått skikkelig lei. Det hjelper lite at K10 måler at bildet er korrekt, når det ikke ser korrekt ut. Etter langt tid med prøving og feiling fant jeg synderen, eller rettere sagt problemet. Dette bunnet ut i at i1pro rett og slett ikke er bra nok til å gi korrekte målinger fra lerret. Det vil si, den er strengt tatt bra nok under ideelle forhold, men den er sårbar på målevinkel. Det gjør den nærmest umulig å benytte som arbeidsverktøy, for den må jo stort sett alltid vinkles for ikke å måle i sin egen skygge. I tillegg måler den stort sett alltid feil på blå luminans.

Løsningen for min del, var PR670 fra PhotoResearch. Den kan jeg sette opp, side om side med K10, og gjøre perfekt profilering hver eneste gang. Nå kan jeg stole 100% på K10, som er nykalibrert hver eneste gang jeg kalibrerer en projektor. Kort fortalt, jeg er kommet til "måle-nirvana" 8)
    Løsningen med K10 og PR670 er så god, at det finnes ingen ulemper, annet enn prisen så klart. Kombinasjonen av nøyaktigheten til PR670, samt hurtigheten og sensitiviteten til K10, utgjør et nærmest perfekt "verktøy". Siden PR670 også er lab-grade, så åpner det også en del nye muligheter. Spesielt innen medisinsk utstyr, innen post-production, ja til og med sertifisering av LED-lamper. Håper også at de norske kinoene en dag får øynene opp for å få gjort noenlunde korrekt kalibrering av fremviserne.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si Calman DIY software ikke er det mest intuitive jeg noengang har vært borti. Jeg vet hva jeg skal gjøre, men ikke hvordan jeg gjør det. Spectracals online guide fraviker en god del fra det jeg finner i min versjon. Og folk kaller HCFR lite intuitivt...?
    Anyway, kan hende jeg har gått glipp av noen innstillinger, hvordan tar jeg en og en måling på pre-cal capture? Får heller ikke til å ta en og en avlesning under "Select gamma". I1Pro2 gir meg av og til verdier "0", altså noe går galt, slik at jeg må begynne hele røkla på nytt (100 IRE, 90 IRE, 80 IRE osv. osv.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kjenner ikke jeg DIY versjonen, men den er vel ikke så veldig annerledes vil jeg tro. Send meg en PM med tlf.nr, så tar vi det over telefon. Har verken tid eller lyst til å skrive en større avhandling her ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbudet, men klarer meg foreløpig med "quick view". Der får jeg opp det jeg trenger av grafer og engangsmålinger. Men sender gjerne en pm i fremtiden om jeg står helt fast. Da får du vurdere om tilbudet fortsatt står ved lag.
    Nå gleder jeg meg til Radiance Mini 3D er i hus!

Tenker jeg bør nevne par ting om i1Pro2 for nybegynnere som tenker å skaffe seg en.
    USB-forlenger på 5 meter gjør at målingene tar evigheter, resultatet kan også bli "0" på alle parametre. Spectro koblet rett i en bærbar = problemfritt. Dette advarer Spectracal mot i papiret som følger med, ikke uten grunn.
    Jeg har merket at stigende temperatur inni proben påvirker målingene i noe grad fra 50 IRE og ned. Derfor har jeg initialisert proben relativt ofte, mye oftere enn hva Calman foreslår. Man bør uansett varme TV'n sin opp en time på forhånd, kan like godt la spectroen henge på den, slik at tempen stabiliserer seg. Om det er lurt med tanke på levetiden til i1Pro2 vet jeg ikke.

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •