Bildekalibrering - Valg av hardware og software - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 213
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1Display 3 erstatter C5 och ska också måla både mer noyaktigt och snabbare, sammtidgt som det är ganska billig. Ca 2800.- för probe + program.
    Ja, i teorien skal den det, men gjør den det (eller er det kun et salgstriks)?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvilket colorimeter man benytter, så vil man ha de samme problemene med tanke på variasjoner i forskjellige displayer, sett opp mot de interne kalibreringstabellene i proben. Dette gjelder også for Klein K-10, som går for å være det beste kolorimeteret som er i vanlig salg.

Ønsker man best mulig nøyaktighet må man derfor ha et spectroradiometer, gjerne i tillegg til et kolorimeter. Selv benytter jeg en I1Pro og Klein K-10, og synes det fungerer bra.

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Ja, i teorien skal den det, men gjør den det (eller er det kun et salgstriks)?

Jag vet inte hur mycket man kan lita på Tom Huffman (chromapure) men han har info på sin sida, och det finns en egen tråd om denna proben på Avsforum där det presenteras data mot andra måleredskap.

Dessa gjorde iallafall att jag personligen tyckte att det var ett bra alternativ för vettiga pengar till min situation.

Min plasma fick helt nytt liv och ser kanonfin ut och även projektorn fick riktigt mycket bättre färger. Så för mig var det värt pengarna. Sen hur korrekt det är, det kan man ju diskutera, men det blev iallafall mer korrekt än jag med ögona kunde få det till.

Jag skulle gärna ha en i1pro också, bjöd på en på ebay men vann den inte. En ny kostar för mycket för vad jag vill betala för detta på amatörbasis.

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X-Rite's Revolutionary New Colorimeter - Page 24 - AVS Forum

I post 702 står det lite om profilering, i1Pro och Jeti.

Man kan köpa denna proben kalibrerad av Tom. Men det visas också värden någonstans i tråden om skillnader mellan denna proben kalibrerad och okalibrerad och jag tyckre det var otroligt lite skillnad. Givetvis kan man ha otur och få en probe som skiljer sig mer, är man rädd för det så kan man köpa en kalibrerad version.

Om någon är intressrad i denna proben så rekommenderar jag att man läser om skillnader mellan den vanliga version, den kalibrerade versionen, OEM versionen och ikke OEM versionen. Så man vet vad man köper. OEM fungerar t.ex bara till Chromapure och Calman, och fungerar inte ihop med X-rites PC kalibreringsprogram utan då får man antingen köpa Calman med PC program eller Chromapure och Basiccolor (som jag har gjort).

Kan tillägga att min laptop blev sjukt fin efter autokalibrering med Basiccolor. Har kalibrerat 6st PC-skärmar och alla har sett bättre ut efteråt.

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For oss «prosumers» med litt mindre budsjett og kunnskap, kan denne artikkelen i Lyd og Bilde være av interesse. Her testes både X-Rite ColorMunki Photo og i1Display Pro:

X-Rite skjerm- og skriverkalibrering | Lyd & Bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ønsker man best mulig nøyaktighet må man derfor ha et spectroradiometer, gjerne i tillegg til et kolorimeter. Selv benytter jeg en I1Pro...
    Jeg har på en klossete måte prøvd å spørre om dette før:
    Trenger man å rekalibrere en i1pro ved fabrikk (eller hvor man enn gjør det) og hvor ofte må man gjøre det?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Jeg har på en klossete måte prøvd å spørre om dette før:
    Trenger man å rekalibrere en i1pro ved fabrikk (eller hvor man enn gjør det) og hvor ofte må man gjøre det?
    Ja, dette er anbefalt å gjøre årlig. Dog, ved å kjøre diagnose mot medfølgende kalibreringsplate så vil man se om sensoren er innenfor spec, selv etter 1år.
    For hobbybrukeren vil det nok ikke være problematisk å kjøre lengre intervall på rekalibreringene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et nytt Spectrophotometer fra X-rite er på markedet: i1Basic Pro 2

X-Rite: Get exactly the color you need, every time, anywhere in the world.

Proben/softwaren skal være raskere og enda mer nøyaktig enn den forrige utgaven EyeOne Pro/I1Pro. Som kjent har mange profesjonelle "kalibrerings-guruer" benyttet I1Pro til kalibrering sammen med K-10. Det gjenstår imidlertid å se om den nye Pro2 kan overgå forgjengere. For den som har tenkt på innkjøp av en I1Pro kan det være lurt å avvente noen uker til.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt at det kommer en ny rimelig spektro

Dessverre har vel tidlige tester vist at nøyaktigheten ved kalibrering av skjermer og projektorer, er ganske lik som I1Pro. Den største forskjellen later til å være at den holder seg mer stabil under bruk, og kan brukes lenger mellom hver sort-kalibrering enn sin forgjenger.

For bruk til printer ol, skal den imidlertid være vesentlig forbedret.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man lager en ny utgave av et produkt, så er det viktig å ha tilbakemeldingene fra fra forrige utgave frisk i minnet. Man lager ikke en måleprobe som reflekterer lys, og i tillegg farger lyset den reflekterer! Forventet derfor at den nye ville være matt sort. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva de tullingene har tenkt på, når de la inn de blanke grå feltene på siden av proben? Skal man måle fra et lerret med denne, så må den jo monteres med litt vinkel, for ikke bare å måle sin egen skygge. De blanke feltene vil du da med stor sannsynlighet reflektere lyset fra projektoren mot duken, og potensielt ødelegge målingen. Det er tydelig at dette er konstruert med større fokus på form, enn på funksjon?

Håper forøvrig de har rettet buggen som gjorde at i1pro som regel måler feil i blått
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når man lager en ny utgave av et produkt, så er det viktig å ha tilbakemeldingene fra fra forrige utgave frisk i minnet. Man lager ikke en måleprobe som reflekterer lys, og i tillegg farger lyset den reflekterer! Forventet derfor at den nye ville være matt sort. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva de tullingene har tenkt på, når de la inn de blanke grå feltene på siden av proben? Skal man måle fra et lerret med denne, så må den jo monteres med litt vinkel, for ikke bare å måle sin egen skygge. De blanke feltene vil du da med stor sannsynlighet reflektere lyset fra projektoren mot duken, og potensielt ødelegge målingen. Det er tydelig at dette er konstruert med større fokus på form, enn på funksjon?
    Helt enig, Gorm, men vi må huske på at denne proben i utgangspunktet er ment for andre enn "oss". De som bruker den til kalibrering av projektorer utgjør kun noen promille av brukerne. Derfor er den fortsatt "bare" 10nm (som sin forgjenger), noe som er synd.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for de som kalibrerer skjerm/utskrift, så er dette tydeligvis en i1pro og en ColorMunki blandet sammen i samme enhet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ingen tall å vise til, men det ville ikke overraske meg om antallet som selges til kalibrering av projektorer er minimalt i forhold til de som selges for bruk innen grafisk bransje hvor de vel stort sett benyttes til skjerm/print arbeid.

I hvilken grad det er tatt hensyn til tilbakemeldinger fra ulike brukergrupper vet jeg ingenting, men jeg tror nok vi som ønsker en mattsvart enhet blir nedstemt når designteamet trekker frem ønsket om en "stilig" enhet som passer inn i et grafisk miljø:-?

Løsningen blir vel saks, lim og svart filt. Dingsen er jo tross alt ment å brukes og i forhold til mye annet rart man har kjøpt relatert til hjemmekino kommer den vel ikke til å koste så mye........

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra med disse kritiske innspillene til det nye i1Basic Pro 2. Spectracal skulle sjekke for meg om hvorvidt den nye "måleproben" er bedre eller dårligere enn den gamle. Men det kan jo tenkes at de tenker mer på salg enn å gi meg et godt og objektivt svar.

Jeg håper i alle fall at både den gamle og den nye måleproben har software som gjør den i stand til å avlese og tolke signaler fra både plasmaskjermer, LCD, LED-LCD og Oled. Det er jo synd dersom den nye ikke er like bra på prosjektor som den gamle, men kan de blanke feltene dekkes til med f.eks. teip (det er jo ikke slik det burde være, men "just in case")?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Nå har jeg ingen tall å vise til, men det ville ikke overraske meg om antallet som selges til kalibrering av projektorer er minimalt i forhold til de som selges for bruk innen grafisk bransje hvor de vel stort sett benyttes til skjerm/print arbeid.

I hvilken grad det er tatt hensyn til tilbakemeldinger fra ulike brukergrupper vet jeg ingenting, men jeg tror nok vi som ønsker en mattsvart enhet blir nedstemt når designteamet trekker frem ønsket om en "stilig" enhet som passer inn i et grafisk miljø:-?

Løsningen blir vel saks, lim og svart filt. Dingsen er jo tross alt ment å brukes og i forhold til mye annet rart man har kjøpt relatert til hjemmekino kommer den vel ikke til å koste så mye........

Gøran
    Fikk min nye og godt utstyrte Photo Research PR670 i går, og der slipper jeg "klipp og lim". ;-)

Dro faktisk av den sorte fløyelen på i1pro, etter å har innsett at den stort sett alltid feiler i blått. Til skjermprofilering fungerer den imidlertid ganske bra, og da trenger den ikke "maskeres".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min nye og godt utstyrte Photo Research PR670 i går, og der slipper jeg "klipp og lim". ;-)
    Gratulerer med nytt "verktøy". Tok en titt på PR670 når jeg var i Las Vegas på kurset og når jeg var en tur innom i London for å hilse på kjente når THX kjørte kurs i JVC sine lokaler i fjor. Stor siklefaktor:-)

Gøran

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker :-)

Sikker på at det ikke var PR655 du så da, for det er vel den Gregg bruker? Eller har han kanskje oppgradert?

670 er faktisk hele 20 ganger mer sensitiv i mørke områder, og takler nesten 40 ganger høyere lysstyrke i den andre enden. Ikke at sistnevnte er spesielt viktig i hjemmekinosammenheng (0,01 - 2.500.00 fL).
    Overkill - jepp! Men har begynt å kalibrere litt i medisinske miljøer, og der er kravet til "lab grade equipment" absolutt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker :-)

Sikker på at det ikke var PR655 du så da, for det er vel den Gregg bruker? Eller har han kanskje oppgradert?
    Mulig jeg husker feil, men mener det var en PR670 Gregg hadde med seg over til London i fjor. Det er i alle fall en 670 han lister på oversikten over utstyr han bruker på hjemmesiden til LionAV.

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Spectracal skulle sjekke for meg om hvorvidt den nye "måleproben" er bedre eller dårligere enn den gamle. Men det kan jo tenkes at de tenker mer på salg enn å gi meg et godt og objektivt svar.
    Fikk du noe svar? Har svært lyst til å kjøpe enten eye one pro eller eye one pro II, betale for annet software enn colorHCFR og bruke disse sammen med min i1 Display LT (evt. et bedre colorimeter på sikt), men usikker på om Calman eller Chromapure støtter den nyeste pro II.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har bestemt meg for "EyeOne Display 3 & EyeOne Pro with ChromaPure Standard", altså pakke nr 2 til 1599 dollar. Latterlig mye penger å bruke på sånt for en amatør som meg, men dette går av TV budsjettet. Heller Panasonic ST50 som viser noenlunde korrekte farger enn en ukalibrert VT50.
    Noen som har sett mer på tilbakemeldinger på diverse fora og anbefaler å vente med kjøpet til EyeOne Pro 2 er tilgjengelig?

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •