Bildekalibrering - Valg av hardware og software - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 213
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kan noen av dere komme hjem til meg å kalibrere Pj min så jeg slipper å bruke 10 løk på utstyr =P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg skal le eller gråte av en sånn kommentar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått utstyret i dag, og har nettopp pakket det opp. Jeg kan ca. 0 komme nix om dette, og lurer på en ting... Det følger med en pose, og jeg antar at det er den "dingsen" som settes på skjermen som ligger i den. På den står det noen "directions": Dry-packs portable Dehumifidier does not need electicity. Once package is opened it will begin to absorb moisture. Use canister in an enclosed area for best results.

When crystals turn from orange to dark green in the indicator window the canister need to be reactivated.

To activate canister, place entire canister on oven safe baking sheet and put in conventional oven at 280 degrees F for 2 hours (if overly saturated extend to 3 hours).

Kan noen sette meg grovt inn i dette...?

Edit ser på det nå... Det er vel noe greier til å "restaurere" proben med bare dette som er i posen tenker jeg...?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baggen
    kan noen av dere komme hjem til meg å kalibrere Pj min så jeg slipper å bruke 10 løk på utstyr =P
    Klart noen kan det!

Det er flere her i Norge som leverer tjenesten "komme hjem til meg å kalibrere Pj min så jeg slipper å bruke 10 løk på utstyr". Spørsmålet er vel heller om du er villig til å betale de kronene det koster for å få noen til å gjøre det:wink:

Gøran

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Har fått utstyret i dag, og har nettopp pakket det opp. Jeg kan ca. 0 komme nix om dette, og lurer på en ting... Det følger med en pose, og jeg antar at det er den "dingsen" som settes på skjermen som ligger i den. På den står det noen "directions": Dry-packs portable Dehumifidier does not need electicity. Once package is opened it will begin to absorb moisture. Use canister in an enclosed area for best results.

When crystals turn from orange to dark green in the indicator window the canister need to be reactivated.

To activate canister, place entire canister on oven safe baking sheet and put in conventional oven at 280 degrees F for 2 hours (if overly saturated extend to 3 hours).

Kan noen sette meg grovt inn i dette...?

Edit ser på det nå... Det er vel noe greier til å "restaurere" proben med bare dette som er i posen tenker jeg...?
    Posen med fuktabsorberende materiale er ikke for å "restaurere"proben. Den er til for å holde fukt unna proben, dvs. at når man ikke bruker proben lagrer man den i en tett beholder sammen med "Dry-packen"

Dette er en måte og øke levetiden på proben.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle filter som benyttes i fargemålere, vil i mindre eller større grad trekke til seg fuktighet. I kostbare instrumenter er dette et lite problem. I rimelige instrumenter kan det være problematisk etter kun kort tid. Det er derfor anbefalt å lagre instrumentet i en tett beholder, samt benytte fuktabsorberende materiale, eksempelvis silica gel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt noen bilder som viser hvordan ulike måleprober kan festes til en tripod/fotostativ:

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har en fråga.

Jag läser att man kan justera en colorimeter med en spectroradiometer.
    Hvordan gör man detta i praksis - kort beskrivet?

Jag antar att man då får en fil som man laddar in i programmet varje gång som justerar värdena man läser av. Men vad om man då vill skapa en fil för sitt lerret (för att kalibrera mot lampan) då har man ju plötsligt 2st filer och det går väl inte att ladda in 2st filer i programmen?

Betyder detta att man måste göra denna justeringen hjemme mot sitt lerret för att endast få 1st fil? Man kan altså inte t.ex skicka in sin colorimeter för att få en justeringsfil för det går då inte att måle mot lampan?

man kan ju givetvis måla mot lerretet med sin spectro-korrigerte probe, men vilken metode blir här den rimligaste och mest nöyaktige? Om vi förutsätter att det finns ställen som man kan skicka in sin probe och få justert givetvis.

Vilken är annars den rimligaste vettiga spectroradiometer man kan köpa?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse offset filene, kalt profiler i Calman, kan du lage så mange du vil av. Jeg har sikkert over 50 stykker å velge blant på min kalibrerings-PC.

Når du profilerer, så forteller du bare colorimeteret hvordan det skal tolke rødt, grønt, blått og hvitt (x,y og Y koordinater). Dette gjøres gjerne med rundt 80% lysstyrke, så du trenger ikke et spektroradiometer som er spesielt lysfølsomt. Sikter selv mot å skaffe meg en CS-2000 etter hvert, men en i1pro fungerer også fint. Det er selvsagt viktig at i1pro måler riktig, så denne bør re-kalibreres med ikke alt for lange intervaller. Proben er selvsagt ikke bedre enn kalibreringen som er gjort på den, men ett sted må man jo sette grensen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.

Ja jag förstår att man kan ha flera profiler på dataen, men kan man bruke 2st sammtidigt? (1st för proben och 1st för lerretet)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Griffin
    Ok.

Ja jag förstår att man kan ha flera profiler på dataen, men kan man bruke 2st sammtidigt? (1st för proben och 1st för lerretet)
    Man kan kun benytte en profil hver gang, men Calman har en funksjon som heter "screen offset". Denne funksjonen kan brukes dersom du har en sensor som er lite følsom for lys. Det man da gjør, er å ta et sett målinger både fra lerret og projektor, som programmet bruker for å lage en "screen offset". Etterpå kan man da måle direkte fra projektoren, med alle de fordelene det gir (MYE mer lys), samtidig som man har tatt høyde for eventuelle fargeavvik i lerretet.

Kan du bruke dette?

Når det gjelder profil-funksjonen i Calman, så brukes den, som Gorm har forklart, til å korrigere et kolorimeter opp mot et spektroradiometer (vanligvis)
    Når man har gjort dette for en gitt projektor, så bør det ikke være behov for å gjøre ytterligere profilering med tanke på lerretet. Har man først kartlagt de relative forskjellene mellom kolorimeteret og spektroradiometeret på den aktuelle projektoren, vil eventuelle fargeavvik som introduseres av lerretet, ikke påvirke dette. Ideelt sett skal da det profilerte kolorimeteret da måle disse avvikene identisk med spectroradiometeret som ble brukt som referanse.

Var det i nærheten av å være forståelig? :roll:

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tack så mycket. Nu fattar jag. :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    //edit....ny tråd...

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg ser nå at Datacolor har kommet med Spyder versjon 4. De hevderer at «accuracy and precision are improved by 26% and 19% respectively». I dette ligger vel en innrømmelse av at Spyder3 ikke var god nok

iMars

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    accuracy and precision are improved by 26% and 19% respectively
    Hva er egentlig forskjellen på de to i kolorimeter-verdenen?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Hva er egentlig forskjellen på de to i kolorimeter-verdenen?
    Hehe, du har et poeng. En folkelig forståelse av ordene «nøyaktighet» og «presisjon» kan jo fortone seg nokså likt. Det er jo pussig om Spyder4 har blitt 26% mer nøyaktig og 19% mer presis, som rent språklig sett skulle bety noe av det samme. Mulig at produktutviklerne og markedsføringsavdelingen i Datacolor har misforstått hverandre?!

Men det kan ligge en teknisk forklaring bak. Mulig de proffe guruene i dette forumet har en naturlig forklaring

iMars

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt info om forskjellen på de to:
    Improvements over the last-gen Spyder3 include double-shielded filters, which DataColor states greatly improve long-term stability and improve meter accuracy, on average, by 26% compared to the Spyder3.
    Det er med andre ord en oppgradering av fargefiltrene
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Litt info om forskjellen på de to:

Det er med andre ord en oppgradering av fargefiltrene
    Ser det kommer en Spyder4TV HD, men dere er kanskje like lite begeistret for den som Spyder3 TV?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det kommer en Spyder4TV HD, men dere er kanskje like lite begeistret for den som Spyder3 TV?
    Ikke for å være en gledesdreper, men jeg kjøpte en Pantone X-Rite GretagMacbeth i1 Display PRO på salg (veldig billig) bare for å kontrollere hvor gode disse er mot opp mot en referanse-coloimeter. Med forbehold om mulige feilkilder, den viste opp mot 700 Kelvin feil i forhold til "referansen". De SpyderPro jeg har prøvd før, har ikke vært noe bedre, for å si det forsiktig.

Har du ambisjoner om å få noenlunde riktige målinger, så invester aller helst i noe bedre enn det du nevner. Du kan selvsagt få en probe som ved et lykketreff måler bra til akkurat din bruk (dersom fargeprofilen passer til det du skal måle), men du kan også opplevde det helt motsatte; at den måler helt hinsides galt. Det er selvsagt også en viss forskjell på om du skal kalibrere en liten PC-skjerm eller en stor skjerm/prosjektor (lettere å se fargeavvik på en stor skjerm).

Pass i alle tilfeller på å legge colorimeteret i en lufttett emballasje/futteral eller liknende for å unngå for mye foringelse av fargefiltrene. Jeg heiv nylig to stykker (ikke dyre) colorimetre som hadde ligget ute av esken i ett år og de målte nå "helt vilt" (helt uten verdi).

Jeg ville nok råde deg til å kjøpe noe bedre om du har ambisjoner om å få noenlunde riktig måleresultater. En i1pro er nevnt i tråden og den er bra til egen bruk, men den koster jo en del. Ulempen er at du må være tålmodig - den er h.....treg!

Den gamle X-Rite Chroma 5 var et fantastisk kjøp, men den er litt værre å få tak i (med mindre du vil bruke ChromaPure software).

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i1Display 3 erstatter C5 och ska också måla både mer noyaktigt och snabbare, sammtidgt som det är ganska billig. Ca 2800.- för probe + program.

Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •