Bildekalibrering - Valg av hardware og software - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 213
    Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    På AVSForum leste jeg om noen poser som indikerer når de er mettet (oppbrukt), hadde vært fint hvis man kunne finne slike her i Norge.
    Nå har jeg funnet en nettbutikk som selger silica gel i alle mulige pakker og fasonger, søk på "fukt" så kommer der opp masse produkter. Det fine er at de går å anvende flere ganger, bare og varme noen timer så er de "good to go"

Her er en brukbar boks.

Hydrosorbent Silica Gel Desiccant 40 Gram (Protects 3 Cubic Feet) Canister - Midway Norge

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har kommit lite nya saker på Calman sidan.

Spectracal Meters

Är det någon som vet något om dessa?
    Jag har läst lite om den nya i1Display, och speciellt pro versionen (som inte visas på den sidan jag länkade till men som kan köpas från CurtPalme) den ska ha bedre lysfölsamhet än de gamla i1 och jag är speciellt nyfiken på om den nu kan användas till att justera gråskalan på en projektor.

Finns en rimlig colorimeter också på sidan (m2) kanske man eventuellt kan använda den i tillägg?

Vore otroligt kult om någon visste lite mer om detta. :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det blir stadig mer fokus på bildekalibrering, og jeg tenkte derfor det kunne være en god ide å opplyse litt rundt hvilke alternativer som finnes for hobbybrukeren og for den som ønsker å dra kalibreringen litt lenger. All informasjon om de forskjellige alternativene er basert på egne erfaringer og målinger, andres erfaringer og målinger, samt faktainformasjon.

Nedenfor har jeg laget en liste over hvilke alternativer som finnes, fra rimeligst til dyrest. Alle prisene tar utgangspunkt i hva som per i dag kan kjøpes i Norge.

Under 1000,-

+

HFCR og Spyder 2 colorimeter er den rimeligste løsningen per i dag. HFCR er gratis, mens Spyder 2 måleproben koster under tusenlappen. Denne kombinasjonen er også den ”dårligste” av de som er listet opp her, men vil i de aller fleste tilfeller likevel gi et bedre resultat enn standardinnstillingene på displayet, gir. Det finnes Spyder 3 også, men den er såpass dyr at den ikke er å anbefale når man sammenligner med andre, dyrere alternativer.

Fordeler:

*Rimelig
    *Bra hastighet på målingene
    *Pris

Ulemper:

*Ikke individuelt kalibrert måleprobe
    *Middelmådig nøyaktighet
    *Kan ikke brukes på plasma
    *Gratis software betyr begrenset utvikling av softwaren

Under 2000,-

+

HFCR og Display 2/lt colorimeter er en veldig fin ”begynnerpakke” som tilbyr ganske bra nøyaktighet, og som kan brukes på alle display teknologier, inkludert plasma. Display 2/lt er langt å foretrekke fremfor Spyder 2, og den er både mer lysfølsom og raskere. En ulempe er at i1display 2/lt har ikke temperaturkompansering, og krever derfor regelmessig sortnivåkalibrering.

Fordeler:

*Rimelig
    *Ganske bra nøyaktighet
    *Pris

Ulemper:

*Gratis software betyr begrenset utvikling av softwaren
    *Krever regelmessig sortnivåkalibrering

+

Calman Standard og Display 2/lt colorimeter i likhet med HFCR+Display 2/lt, en veldig fin ”begynnerpakke” som tilbyr ganske bra nøyaktighet, og som kan brukes på alle display teknologier, inkludert plasma. Display lt/2 er langt å foretrekke fremfor Spyder 2, og den er både mer lysfølsom og litt raskere. En ulempe er at i1display 2/lt har ikke temperaturkompansering, og krever derfor regelmessig sortnivåkalibrering.
    Ved å gå fra HFCR til Calman software, får man en mye mer utviklet software med et litt annerledes brukergrensesnitt. Calman inkluderer også en mengde ”hjelpedokumenter” som forklarer de forskjellige aspektene rundt kalibrering, samt hjelpetekst i programmet når man foretar en kalibrering.

Fordeler:

*Rimelig
    *Ganske bra nøyaktighet
    *Pris
    *En software som er under stadig utvikling

Ulemper:

Under 7000,-

+

Calman Standard og X-Rite Chroma 5 er et solid sprang oppover, både I pris og kvalitet. For det første får man en probe som er vesentlig mer nøyaktig, og for det andre er den svært rask. Chroma 5 er en probe som også er benyttet av enkelte profesjonelle kalibratører.

Fordeler:

*Prisgunstig
    *Svært raske målinger
    *Bra nøyaktighet

Ulemper:

*Ingen til prisen

+

Progressive labs C-5 er en komplett pakke fra Progressive labs. Denne pakken benytter også Chroma 5 måleproben, mens softwaren er utviklet av Progressive labs selv. Denne softwaren er hovedsaklig rettet mot profesionelle kalibratører, og er vanskeligere å bruke enn Calman inntil man blir kjent med den.

Fordeler:

*Relativt prisgunstig
    *Svært raske målinger
    *Bra nøyaktighet

Ulemper:

*Krevende software

+

Calman Standard og Eye One Pro (I1pro) er et godt alternative til pakkene med Chroma 5 måleprobe. I1pro er enda mer nøyaktig enn Chroma 5, men sliter til gjengjeld med lavt dynamikkområde og lav lysfølsomhet. Dette gjør at den sliter litt med indirekte lysmålinger (fra lerret). I tillegg er den en god del tregere enn både Display lt/2 og Chroma 5, og krever sortnivåkalibrering hvert 20min på grunn av at den ikke har temperaturkompansering for omgivelsestemperatur.

Fordeler:

*Veldig nøyaktig

Ulemper:

*Ganske treg
    *Lite dynamikkområde og lite lysfølsom
    *Krever sortnivåkalibrering ca hvert 20min.

Ca 45000,-

+

Calman Pro og X-RIte Hubble colorimeter er ikke til salgs i Norge i dag, men den taes med likevel siden den ligger i en prisklasse mellom de rimeligste og de dyreste måleprobene som er listet her. Calman Pro er en utvidet utgave av Calman Standard, og tilbyr en del ekstra features. Eksempelvis muligheten til å lage egne skjermbilder, skrive ut rapporter, støtte for flere måleprober med mer.

X-Rite Hubble er samme måleprobe som Sencore OTC-1000 (som kanskje noen har hørt om?), og tilbyr bra nøyaktighet kombinert med høy lysfølsomhet og raske målinger. Mange profesjonelle kalibratører bruker denne måleproben, og er svært fornøyde.

Fordeler:

*Svært raske målinger
    *Bra nøyaktighet

Ulemper:

*Svært dyr

65000,-

+

Calman Pro og Klein K-10 colorimeter er en pakke som er så dyr at den fortrinnsvis er forbeholdt de profesjonelle kalibratørene. Calman Pro er en utvidet utgave av Calman Standard, og tilbyr en del ekstra features. Eksempelvis muligheten til å lage egne skjermbilder, skrive ut rapporter, støtte for flere måleprober med mer.

Klein K-10 er et ”reference grade” colorimeter, og har de mest nøyaktige fargefiltrene som finnes i noe colorimeter. Det resulterer i at nøyaktigheten på målingene ligger tett på de aller mest kostbare spectroradiometrene. I tillegg er hastigheten på målingene svært høy, selv ved lave lysnivåer. Måleproben er også veldig robust og skal tåle et fall i bakken (ikke å anbefale).

Fordeler:

* ”unmatched” målehastighet
    *Svært høy nøyaktighet
    *Robust

Ulemper:

*Svært dyr

+

Progressive labs Microspec spectroradiometer koster det samme som Calman Pro + Klein K-10, og er således forbeholdt de profesjonelle kalibratørene. Softwaren er vanskeligere å komme i gang med enn Calman/Calman Pro, men kjøper man denne pakken, er man etter all sansynlighet ikke nybegynner uansett, og har små problemer med å forstå softwaren.

PL Microspec er et ganske nytt spectroradiometer som har blitt godt mottatt i markedet. Fordelen med spectroradiometere er generelt sett høyere nøyaktighet enn colorimetere, men da på bekostning av blant annet hastighet og lysfølsomhet. Med Microspec har Progressive labs klart å lage et instrument som er både svært lysfølsomt, og som har bra målehastighet sammenlignet med andre spektroradiometere. En stor ulempe kan være at måling av direktelys (eksempelvis fra linsen fra en projektor) ikke er støttet, for de som trenger det.

Fordeler:

*Svært høy nøyaktighet
    *Bra målehastighet

Ulemper:

*Svært dyr
    *Kan ikke måle direktelys, eksempelvis fra linsen på en projektor
    *Ganske treg når det er lite lys tilgjengelig
    Jeg vurderer å kjøpe meg noe billig utstyr for å få kalibrert tv'en. Men hadde håpet førsteposten her var blitt oppdatert. Har vel skjedd litt siden dette ble skrevet....

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må abonnere på denne.

Geir Arne

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Jeg vurderer å kjøpe meg noe billig utstyr for å få kalibrert tv'en. Men hadde håpet førsteposten her var blitt oppdatert. Har vel skjedd litt siden dette ble skrevet....
    Jeg skal få gjort dette etter hvert, men tiden strekker ikke til akkurat nå. På nyåret regner jeg med at jeg skal få gjort en oppdatering.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt sett vill ejeg holdt meg borte fra Spyder-probene. Du har gode alternativer i eksempelvis I1Display-pakkene fra Spectracal. Noe dyrere, men også vesentlig bedre etter min mening.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Color HCFR

Skal bruke en kalibreings dvd Color Hcfr på en Crea Tierra lcd k32s tv
    homecinema-fr: Colorimètre HCFR
    Lurte da på hva skal forvalg bilde stå på
    standar,mild,bruker,dynamysk når jeg skal starte kalibreringen.
    håper noen kan hjelpe meg med det så bilde på tv`en blir bra
    eller fines det andre kalibrerings dvd som er bra
    Håper på svar
    skriv gjerne en e-post: murre906@hotmail.com

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tatt bruker som utgangs punkt for justering. Hvis tvn ikke har flere moduser. Har tvn film/kino modus pleier dette å være det beste utgangs punktet.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal prøve sett den på bruker,har fim modus i avansert bilde og den setter i stilling på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Generelt sett vill ejeg holdt meg borte fra Spyder-probene. Du har gode alternativer i eksempelvis I1Display-pakkene fra Spectracal. Noe dyrere, men også vesentlig bedre etter min mening.
    Men for en total amatør, den koster 10.000 kr så vidt jeg kan se, mot den jeg henviste til koster 1300 kr... Er jo en viss forskjell da...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på disse og hva er et fint innstegsprodukt?
    - Priser, prisvarsling, erfaringer og produktinformasjon - Prisguide.no[]=92&sort=price&order=asc&pg-q=&price_min=&price_max=

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for en total amatør, den koster 10.000 kr så vidt jeg kan se, mot den jeg henviste til koster 1300 kr... Er jo en viss forskjell da...
    Det var vel litt å ta i...? Jeg vil tippe man kan kan kjøpe den rimeligste pakken til mellom 3-4K totalt med alt.

Spectracal CalMAN DIY Entry Level Calibration Package 2 (Includes X-Rite i1Display Pro Retail) - Complete Calibration Packages - Consumer

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Ville tatt bruker som utgangs punkt for justering. Hvis tvn ikke har flere moduser. Har tvn film/kino modus pleier dette å være det beste utgangs punktet.
    Bilde ble nokså bra det,med en bilig tv så får man jo ikke somregel lit dårligere kvalitet,takker for svaret

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Display 3 Pro har kommet siden sist jeg handlet et kolorimeter. Noen som har prøvd denne? Det hevdes jo nærmest at dette alene er mer enn godt nok kalibreringsverktøy for en amatør. Stemmer det?
    Her er et sitat fra CurtPalme:
    "We can say that the production units tested are excellent in this regard. The Display 3 shows errors no higher than xy0.006 for both color and white relative to a $10,000 reference spectroradiometer."
    Eller trenger man strengt tatt en i1 Pro (spektroradiometer) i tillegg? Som Marsboer trenger jeg ikke absolutt perfeksjon, men ønsker selvsagt at målingene er noenlunde korrekte.
    Ser at det å beholde X-rite i1 display LT + kjøpe i1 pro for å lage offset blir en del dyrere enn å kjøpe den nye Display 3. Men spørs om ikke det på sikt faktisk blir billigere enn å kjøpe nytt kolorimeter med jevne mellomrom... Hvor lenge holder et spektroradiometer, vil den forringes over tid og hvilket tidsperspektiv snakker vi om da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen colorimeter kan erstatte et godt spectroradiometer. Det vil si at man ideelt sett bør ha begge typer for å få det beste av begge verdener. Selv benytter jeg en I1Pro og en Klein K10, slik at jeg har et meter for å lage offset (I1Pro) og et til å bruke i praksis (K10).

Et I1Display kan derfor aldri i seg selv bli like nøyaktig som et spectroradiometer. Det beste kompromisset i dag vil kanskje være X-Rite Colormunki, som er en rimeligere variant av I1Pro, men da må man naturligvis "ofre" litt i den nederste delen av gråskalaen ved kalibrering av nyere projektorer. Alternativet i så måte er å kalibrere med sensoren rettet mot projektoren slik at man får mer lys.

Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Ser at Display 3 Pro har kommet siden sist jeg handlet et kolorimeter. Noen som har prøvd denne? Det hevdes jo nærmest at dette alene er mer enn godt nok kalibreringsverktøy for en amatør. Stemmer det?
    Her er et sitat fra CurtPalme:
    "We can say that the production units tested are excellent in this regard. The Display 3 shows errors no higher than xy0.006 for both color and white relative to a $10,000 reference spectroradiometer."
    Eller trenger man strengt tatt en i1 Pro (spektroradiometer) i tillegg? Som Marsboer trenger jeg ikke absolutt perfeksjon, men ønsker selvsagt at målingene er noenlunde korrekte.
    Ser at det å beholde X-rite i1 display LT + kjøpe i1 pro for å lage offset blir en del dyrere enn å kjøpe den nye Display 3. Men spørs om ikke det på sikt faktisk blir billigere enn å kjøpe nytt kolorimeter med jevne mellomrom... Hvor lenge holder et spektroradiometer, vil den forringes over tid og hvilket tidsperspektiv snakker vi om da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, Ak. i1Pro frister jo, men med software kommer det på 1000 dollar, før toll og frakt. Hvis jeg vil slå på stortrommen og kjøpe display 3 (som virker å være svært lyssensitivt) + i1 Pro + software er man plutselig oppe i 2500. Har man så bra måleutstyr er veien til Lumagen prosessor kort... Da bør utstyret holde seg nøyaktig lenge. Kan du si litt om "holdbarheten" på ditt spektroradiometer?

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anta det viktigste du gjør før du kjøper et bildekalibreringsverktøy, er å utkrystallisere behovet ditt og budsjettet. Selv probene som er hevdet å være de «dårligste» i denne tråden, gir uansett et vesentlig løft sammenlignet med en ukalibrert skjerm med standard fabrikkinnstillinger.

Jeg har selv en Datacolor Spyder3 Elite med versjon 4.0 software. Jeg var inderlig klar over at dette ikke var den beste løsningen, og kanskje også omtalt blant de «dårligste» probene i denne tråden. Dette var likevel innenfor mitt budsjett, og jeg fikk et vesentlig løft i bildekvaliteten både på min LCD-flatskjerm og min PC-skjerm (LCD). Jeg har tidligere jobbet som profesjonell fotograf, så jeg definerte meg som en «prosumer». Men ettersom jeg ikke lenger jobber med profesjonell fargekalibrering, og mitt behov var utelukkende av privat karakter hjemme, var jeg villig til å gå for «godt nok»-løsningen.

Hadde jeg fortsatt jobbet som profesjonell fotograf, ville løsningen selvsagt vært annerledes. Spyder3 ville nok ikke vært holdbart. Men som eks-fotograf med et ordinært hjemmebehov, fungerer løsningen utmerket til den prisen.

iMars

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag tänkte på en sak, finns det någon korrekt verdi för lysstyrka?

Eftersom jag kan öppna Irisen i 13 steg så tänkte jag att man då kan visa en vit fyrkant, måle, och se hur mycket lys man får och sedan justera irisen så att det blir korrekt lysstyrka på bilden. THX lixom 8)

Side 4 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •