Bildekalibrering - Valg av hardware og software - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 213
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Et spektroradiometer kan rekalibreres hjemme, ved hjelp av en UV-lampe til 100 kroner
    Hvordan er fremgangsmåten på det?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på proben og software vil jeg tro? Progressive Labs har laget software for produksjon av nye offset filer.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Dette programmet kan du iverfall bruke på Spyder3 for å kalibrere tv, projektorer.
    homecinema-fr: Colorimètre HCFR
    Takker for svar!

Forstår jeg deg riktig hvis du anbefaler programmet Colorimètre HCFR fremfor Spyder3 TV?

Dersom Spyder3 TV er like step-by-step som Elite 4 for pc-skjerm, er kanskje dette bedre for meg som amatør enn det mer avanserte HCFR-programmet?!

iMars

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Takker for svar!

Forstår jeg deg riktig hvis du anbefaler programmet Colorimètre HCFR fremfor Spyder3 TV?

Dersom Spyder3 TV er like step-by-step som Elite 4 for pc-skjerm, er kanskje dette bedre for meg som amatør enn det mer avanserte HCFR-programmet?!

iMars
    Har aldri prøvd Spyder TV, så du får jo bare prøve.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri prøvd Spyder TV, så du får jo bare prøve.

Har prøvd spyder tv. Bra enkelt program hvis en aldri har holdt på med kalibrering. Men du får kun justert: Lys, kontrast, farge og tint samt funnet fargetemp som ligger nærmest D65 thats it! Hvis en f.eks har LG tv med innebygd bilde kalibrering er det litt bortkastet...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SpyderTV er OK, men veldig begrenset. Funksjonaliteten er omtrent slik rs_banditt beskriver.

Forøvrig så ville jeg ikke gått for HFCR. Ikke det at det ikke fungerer, men det er dumt å lære seg et program som ikke har verken en fungerende support eller særlig med programvareoppdateringer. Fordelen er naturligvis at det er gratis.

Jeg ville vurdert å investere noen groner og gått for Calman eller Chromapure.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt rundt på ser at om jeg handler fra Spectracal (CalMAN) så hvil kolorimeteret/Spectroradiometeret være låst til CalMAN, noe som gjør at det ikke vil virke med andre programmer. Fra Chromapure er ikke instrumentene låst og kan brukes på hva enn du ønsker av programvare. Er jo ganske trist og bli bunnet til et software når instrumentet koster en del penger.

Stemmer dette og fins det noen måte å låse opp instrumentet på?

Chromapure er også billigere på web enn Spectracal, men virker litt mer proft med de fine oppbevaringskassene til instrumentet osv du får fra Spectracal.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 2,5 år gamle rimelige Eye One Display Lt probe har nå havnet langt utenfor det som kan kalles akseptabelt avvik, så jeg er i markedet for en ny probe.

Jeg merket det når jeg rekalibrerte projektoren min etter x-antall hundre nye timer på pæra. Det så bare feil ut. Derfor sjekket jeg den mot min kalibrerte Eizo PC-monitor og det er definitivt store avvik, spesielt på grønt (omlag 30% avvik i forhold til blått og 25 i forhold til rødt i kurvene). Eizo LCD-skjermen har forandret seg svært lite så langt jeg kan se, så jeg anser denne som en relativt trygg referanse når stor nøyaktighet ikke trengs, spesielt når det stemmer med hva jeg også oppfatter med øynene.

Jeg prøvde meg på en løsning hvor jeg noterte meg feilene i gråskalaen fra Eizoen og kalibrerte projektoren med manuell kompensering for feilene, og selv om dette faktisk ble ganske bra (mye bedre enn uten å gjøre det) så ser jeg at det ikke ble helt 100%.

Finnes det noen relativt rimelige prober i omtrent samme klasse (evt dyrere) som enkelt kan rekalibreres her til lands? Er ikke spesielt hypp på å sende en billig probe utenlands for rekalibrering, og jeg er heller ikke hypp på måtte kjøpe ny probe annenhvert år fordi nøyaktigheten daler drastisk.

Finnes det evt prober som beholder nøyaktigheten sin i stor grad? (i hvertfall 5 år)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Min 2,5 år gamle rimelige Eye One Display Lt probe har nå havnet langt utenfor det som kan kalles akseptabelt avvik, så jeg er i markedet for en ny probe.

Jeg merket det når jeg rekalibrerte projektoren min etter x-antall hundre nye timer på pæra. Det så bare feil ut. Derfor sjekket jeg den mot min kalibrerte Eizo PC-monitor og det er definitivt store avvik, spesielt på grønt (omlag 30% avvik i forhold til blått og 25 i forhold til rødt i kurvene). Eizo LCD-skjermen har forandret seg svært lite så langt jeg kan se, så jeg anser denne som en relativt trygg referanse når stor nøyaktighet ikke trengs, spesielt når det stemmer med hva jeg også oppfatter med øynene.

Jeg prøvde meg på en løsning hvor jeg noterte meg feilene i gråskalaen fra Eizoen og kalibrerte projektoren med manuell kompensering for feilene, og selv om dette faktisk ble ganske bra (mye bedre enn uten å gjøre det) så ser jeg at det ikke ble helt 100%.

Finnes det noen relativt rimelige prober i omtrent samme klasse (evt dyrere) som enkelt kan rekalibreres her til lands? Er ikke spesielt hypp på å sende en billig probe utenlands for rekalibrering, og jeg er heller ikke hypp på måtte kjøpe ny probe annenhvert år fordi nøyaktigheten daler drastisk.

Finnes det evt prober som beholder nøyaktigheten sin i stor grad? (i hvertfall 5 år)
    Tja.. Det eneste instrumentet jeg vet om som erfaringsmessig (basert på info fra andre) kan beholde nøyaktigheten så lenge, er Klien K-10, men dette er jo et veldig dyrt instrument.

Dersom jeg skal anbefale et instrument som ikek er velig dyrt, så må det bli Spectracal C6. Du kan se en sammenligning av C6 vs standard I1 display, her:SpectraCal — SpectraCal C6 vs. OEM i1Display
    C6: SpectraCal — SpectraCal C6

Det er klart at dette er et vesentlig dyrere instrument enn det du har i dag, men det er også vesentlig bedre.
    Neste steg opp vil være en I1 Pro spectro, men det blir enda dyrere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er C6 en slags etterfølger av Chroma 5 eller er det et separat produkt? Det ser nemlig ikke ut til å bli tilgjengelig før i august.
    EDIT: Ja, det er en erstatter for Chroma 5: SpectraCal: SpectraCal and X-Rite Announce Next Generation SpectraCal C6™ and OEM i1Display Colorimeters

Bør jeg kjøpe fra sidene til SpectraCal eller finnes det norske forhandlere av denne proben også?

Finnes det firmaer i norge som kan håndtere rekalibrering av denne typen probe?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kjøpe et colorimeter i den prisklassen, så bør du uansett kjøpe et rimelig spektroradiometer (f.eks I1pro) slik at du kan profilere det mot forskjellige typer display. Et colorimeter kan bare måle korrekt mot et display som har nøyaktig samme fargefilter som de som sitter i colorimeteret. Sjansene for det er match, er vel ikke engang mikroskopisk. For å kunne måle korrekt med "feil" fargefilter, bruker man et spektoradiometer for å fortelle colorimeteret hvordan rødt, grønt og blått egentlig ser ut. Da kan det kompensere, og du får riktige målinger.
    Kjøper du C6 fra Spectracal, så har den allerede forhåndslastede offsetfiler for "alle typer display". Det er bare det, at det finnes en profil for LCD, en for LED, en for DLP, og så videre. Når jeg profilerer K10, så er det forskjell fra plasma til plasma, det er forskjell fra LCD til LCD, og det finnes selvfølgelig et utall forskjellige filtre i fargehulene på forskjellige DLP-projektorer. Det er også avvik fra en type lerret til en annen, så det sier seg selv at et colorimeter er totalt verdiløst uten et spektroradiometer for profilering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skal du kjøpe et colorimeter i den prisklassen, så bør du uansett kjøpe et rimelig spektroradiometer (f.eks I1pro) slik at du kan profilere det mot forskjellige typer display. Et colorimeter kan bare måle korrekt mot et display som har nøyaktig samme fargefilter som de som sitter i colorimeteret. Sjansene for det er match, er vel ikke engang mikroskopisk. For å kunne måle korrekt med "feil" fargefilter, bruker man et spektoradiometer for å fortelle colorimeteret hvordan rødt, grønt og blått egentlig ser ut. Da kan det kompensere, og du får riktige målinger.
    Kjøper du C6 fra Spectracal, så har den allerede forhåndslastede offsetfiler for "alle typer display". Det er bare det, at det finnes en profil for LCD, en for LED, en for DLP, og så videre. Når jeg profilerer K10, så er det forskjell fra plasma til plasma, det er forskjell fra LCD til LCD, og det finnes selvfølgelig et utall forskjellige filtre i fargehulene på forskjellige DLP-projektorer. Det er også avvik fra en type lerret til en annen, så det sier seg selv at et colorimeter er totalt verdiløst uten et spektroradiometer for profilering.
    Takk for god info om en problemstilling som jeg ikke var kjent med.
    Jeg stiller ikke krav til absolutt perfeksjon siden bruksområdet kun er eget bruk, men jeg ønsker konsistente resultater innenfor rimelig feilmargin og at proben enten holder seg en stund eller kan rekalibreres her til lands. Min gamle lt probe er vel et colorimeter. Vil det si at jeg egentlig har brukt det "feil" hele tiden ved ikke å benytte et spektroradiometer også?

Vil ikke C6 duge på egenhånd til min bruk? Vil avvikene bli for store uten hjelp av et spektraradiometer? Vil det være et bedre valg å gå for kun i1 pro i stedet med tanke på bruksområdet?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til. Kan jeg eventuelt kjøpe en i1Pro / CalMan bundle og bruke i1Pro til å generere offset filer for min nåværende display lt i CalMan. Så kan jeg eventuelt gå for en bedre colorimeter probe når display lt er "beyond repair".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde fungere fint.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at en C6 vil være "bra nok" for din bruk, uten en spectro i tillegg. Du vil selvsagt oppnå enda høyere nøyaktighet dersom du har en spectro i tillegg, men da blir prisen deretter også.

Edit: Siste løsning som er er skissert vil også være et alternativ.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Vil ikke C6 duge på egenhånd til min bruk? Vil avvikene bli for store uten hjelp av et spektraradiometer? Vil det være et bedre valg å gå for kun i1 pro i stedet med tanke på bruksområdet?
    På enkelte display, der selve displayet eller fargefiltrene stemmer med profilen Spectracal har lagt inn, vil det fungere fint. Du vil imidlertid ofte oppleve at du måler korrekt, men at målingen ikke rimer helt med det du ser på lerretet/skjermen. Dette skyldes svakheten med colorimeteret, eller "manglende" profilering.
    I1pro er ikke spesielt sensitiv i mørke, så den duger ikke til gråskala kalibrering. Det er det som gjør kombinasjonen med et lysfølsomt colorimeter så bra. Da får man profilert sistnevnte mot korrekt "fargereferanse", og du kan gjøre korrekt gråskala kalibrering. Man kan selvsagt få til målinger med I1pro også, ved f.eks å flytte projektoren svært nær lerretet, og gjøre bildet bitte-lite og lyssterkt. Da vil I1pro antakelig ha nok lys til å måle lineært ned mot 10-20 IRE. Det kommer selvsagt helt an på projektoren, og hvor god kontrast (eller sortnivå) den har. Dette er derimot ikke en spesielt gunstig løsning når projektoren allerede er montert. Nye TV-apparat (LED-baklys og plasma) vil heller ikke ha lysstyrke nok til at du måle i den mørke enden av gråskalaen.
    I og med at fargefiltre og paneler endrer karakteristikk når lysstyrken økes (high/low på projektor, mer/mindre baklys på display), så nytter det heller ikke å kalibrere med høyere lysstyrke enn det som normalt skal benyttes. Man er derfor avhengig av et svært sensitivt spektroradiometer, eller en kombinasjon med et rimeligere spektroradiometer og et kolorimeter. Uansett løsning, må probene inn til re-kalibrering jevnlig. Et kolorimeter (spesielt de rimelige) har også begrenset levetid, siden rimelige fargefiltre "eldes" (påvirkes av lys, temperatur og luftfuktighet). Her har dyre løsninger som f.eks K10 en klar styrke, med skikkelig optikk, og svært gode/robuste fargefiltre.

Etter at jeg fikk tilgang på K10, har jeg sluttet å bruke spektroradiometerne til kalibrering, men jeg gjør profilering hver eneste gang jeg måler på et dytt display, lerret eller projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De første rapportene har nå kommet inn på OEM i1 display som C6 i all hovedsak er basert på og disse måler visst svært bra fra fabrikk og konsistent over alle leverte modeller. I tillegg er filtrene forseglet bak optikk på disse modellene så det spekuleres i om dette kan påvirke filtrenes degradering positivt.

Basert på det jeg har sett skrevet om OEM i1 display, blant annet på curt palmes side og avsforum.com, gikk jeg i hvertfall for den påstått forbedrede og mer fleksible utgaven C6 sammen med calman nå som det er rabatt på forhåndsbestillinger. Så får vi se om det fungerer bra nok til mitt formål. Hvis ikke må jeg spe på med en i1Pro etterhvert.

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt colorimeter holdt ca. 1.5 år. Men jeg trodde det holdt med å oppbevare det på en mørk plass, men luftfuktighet tar knekken på den type prober. Så oppbevar det i en eske eller lignende med mye silica gele eller annet fuktabosoberende middel så vil fargefiltrene vare mye lenger. Hvor lenge de varer i ett slikt miljø aner jeg ikke, men ivertfall mye lenger enn uten fuktabsorberende materiale rundt seg.
    Hvor får man kjøpt silica gel?

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Hvor får man kjøpt silica gel?
    Jeg vet ikke hvor du får kjøpt silica gel, men jeg tar alltid vare på de små posene ettersom de ofte kommer med når man kjøper nye ting som er pakket i plast, alt fra ryggsekker til møbler.

Resultatet er at jeg nå har en pen samling som jeg bruker når det trengs.

iMars

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Jeg vet ikke hvor du får kjøpt silica gel, men jeg tar alltid vare på de små posene ettersom de ofte kommer med når man kjøper nye ting som er pakket i plast, alt fra ryggsekker til møbler.

Resultatet er at jeg nå har en pen samling som jeg bruker når det trengs.

iMars
    Får begynne og samle litt da

På AVSForum leste jeg om noen poser som indikerer når de er mettet (oppbrukt), hadde vært fint hvis man kunne finne slike her i Norge.

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •