Bildekalibrering - Valg av hardware og software - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  4
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 213
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Ble litt skeptisk igår kveld, drev og googla litt. Og leste om folk som leverte den inn på årlige servicer til 200$ og lignende. AVshop.no / SpectraCal Chroma5 Projector Kit er dette et komplett stativ? Da blir det en Chroma 5 asap. Den kan kalibrere det som er? Lcd, projektorer, plasma, crt?
    Så at chroma5 ble solgt med en pakke som kan brukes til å kalibrere LED tv.

"Includes Backlight LED calibration. Does not include Chroma 5 Projector Kit"

Hva er det som gjør at man må ha noe eget ved led kalibrering? Og hva er det?

Newcomer Geil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fikk med meg det LED greiene jeg også. Står jo ikke noe om det på den som selges på avshop. Men ser at det er ganske lang bestillingstid, så regner med dem bestiller fra en importør eller noe, og at man får levert det nyeste?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geil
    Ble litt skeptisk igår kveld, drev og googla litt. Og leste om folk som leverte den inn på årlige servicer til 200$ og lignende. AVshop.no / SpectraCal Chroma5 Projector Kit er dette et komplett stativ? Da blir det en Chroma 5 asap. Den kan kalibrere det som er? Lcd, projektorer, plasma, crt?
    Det følger ikke med et komplett stativ. "Projector kit" er bare en brakett som gjør det mulig å montere måleproben på et hvilket som helst fotostatiuv.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Så at chroma5 ble solgt med en pakke som kan brukes til å kalibrere LED tv.

"Includes Backlight LED calibration. Does not include Chroma 5 Projector Kit"

Hva er det som gjør at man må ha noe eget ved led kalibrering? Og hva er det?
    Det vil si at Spectracal har laget en egen matrise/tabell som er lagt inn i C5en. DFenne matrisen er blitt laget ved at hver enkelt C5 er kalibrert opp mot referanse kalibreringsutstyr (blant annet en Minolta CS2000).

Grunnen til at det er laget en egen matrise for LED bakgrunnsbelyste TV-apparater er på grunn av båndbredden på lyset fra LED'ene, som er mye større enn hva som er tilfeller for tradisjonelt baklys.
    Ved å bruke en "standard" C5 vil man ikke kunne gjøre korrekte kalibreringer av LED bakgrunnsbelyste TV'er.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått er det kun specktro meter ala eye one pro som fungerer best på LED? Har i alle fall bestilt Eye one Pro selv for bruk mot LED.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Så vidt jeg har forstått er det kun specktro meter ala eye one pro som fungerer best på LED? Har i alle fall bestilt Eye one Pro selv for bruk mot LED.
    Spectrometer virker på en annen måte enn colorimeter, men begge typer kan gi presise målinger. Jeg har ikke tid til å gå så nøye inn på forskjellene akkurat nå, men kort sagt kan man si at et spectrometer analyserer bølgelengden på lyset som, måles, mens colorimeter benytter filter for å filtrere lyset før det "måles" og blir omgjort til tallene du ser i kalibreringsprogrammet du bruker. Dersom du er interessert i å lese litt om forsskjellene så kan du klikke på linken:
    http://www.hunterlab.com/appnotes/an03_95r.pdf

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt så måler spektroradiometer på bølgelengde, mens et colorimeter må ha filter som er tilpasset den type display du skal måle fra. Er ikke filteret tilpasset LED basert LCD, ja så måler det heller ikke riktig. Filteret vil også være følsomt for fuktig/tørr luft, og proben på inn for re-kalibrering relativt ofte. Et spektroradiometer kan rekalibreres hjemme, ved hjelp av en UV-lampe til 100 kroner
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spectroradiometer er veldig bra på mye, men det kan være verdt å nevne at colorimeter også har sine fordeler, blant annet hastighet og lysfølsomhet. Nå skal det riktignok sies at noen av spectroene, deriblant Microspec (som Gorm bruker), er ganske gode ved lave lysmengder også.

Når det gjelder degradering/enndring av filterne som står i colorimeter, er det den største ulempen med disse instrumentene, men litt dyrere colorimeter (fra C5 og oppover) har definitivt ikke store problemer med dette, og noen har til og med blitt brukt over 5 år sammenhengende uten å vise tegn til degradering på filterne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OKi, så da har jeg ikke gjort noe dumt med å bestille Hubble? Metret går for å være bra og iflg Sencor skulle det gå bra å bruke det på LED, men har som sagt kjøpt Eye one som ekstra målenhet mot LED.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    OKi, så da har jeg ikke gjort noe dumt med å bestille Hubble? Metret går for å være bra og iflg Sencor skulle det gå bra å bruke det på LED, men har som sagt kjøpt Eye one som ekstra målenhet mot LED.
    Hubble går for å være et fint instrument, så du har nepppe gjort noe dumt. Nøyaktigheten er bedre enn hva man får fra C5 (selv om noen sier at det i bunn og grunn er samme instrument), og hastigheten og lysfølsomheten er svært bra.
    Det vil heller ikke være noe problem å bruke Hubble på LED LCD skjermer så lenge leverandøren har laget en kalibreringstabell for dette. Jeg vet at blant annet Spectracal gjør dette, og siden Sencore samarbeider med Spectracal så vil jeg tro at det instrumentet du har bestilt også klan brukes sammen med LED LCD.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en pakke med Calman og Spyder3, se CalMAN Enhanced Spyder 3 Colorimeter with CalMAN. Dette er håndplukkede Spyder3 som Calman deretter kalibrerer individuelt. Det blir lastet ned en kalibreringsfil for proben til Calman programvaren under installeringen. Har ikke kommet så langt at jeg har pakket den opp, men jeg byttet fra Display2/LT (og HCFR) for å få en kalibrert probe. Jeg tror også at den i utgangspunktet har større potensiale enn Display2/LT, siden den har 2 sensorer pr farge, mens Display2/LT bare har èn.

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Kjøpte en pakke med Calman og Spyder3, se CalMAN Enhanced Spyder 3 Colorimeter with CalMAN. Dette er håndplukkede Spyder3 som Calman deretter kalibrerer individuelt. Det blir lastet ned en kalibreringsfil for proben til Calman programvaren under installeringen. Har ikke kommet så langt at jeg har pakket den opp, men jeg byttet fra Display2/LT (og HCFR) for å få en kalibrert probe. Jeg tror også at den i utgangspunktet har større potensiale enn Display2/LT, siden den har 2 sensorer pr farge, mens Display2/LT bare har èn.

Gunnar

Spectracal har selv uttalt at "de gode" Spyder 3 probene er bra og tilbyr relativt høy nøayktighet, spesielt etter kalibrering. De probene som ikke er innenfor gitte marginer blir forkastet av Spectracal.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått prøvd Calman/Spyder-3 pakken, og alt ser ut til å fungere fint. Proben ble gjenkjent av programvaren, og kalibreringsfil for mitt eksemplar ble lastet ned og lagt inn når jeg la inn lisenskoden. Jeg kan ikke uttale meg om nøyaktigheten i målingene, men de er ihvertfall konsistente. Programvaren er enkel å bruke, og om ønskelig guides du igjennom målingene. Foreløpig prøvd på to LCD-tver. Skal prøve den på JVC RS-1 projektoren min også. Har Lumagen Radiance scaler som jeg bruker til å korrigere gråskala, farger etc..

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøpe meg Calman Enthusiast 4.0 og X-Rite Chroma 5.
    SpectraCal -CalMAN Enthusiast Software with Enhanced X-Rite Chroma 5 Colorimeter Product Details

Har noen spørsmål til Chroma 5 når det gjelder vedlikehold og hvor lenge den holder. Trenger den kalibrering osv regelmessig? Blir den dårligere med årene og hvorfor i så fall? Noe spesielt og tenke på med tanke på vedlikehold og oppbevaring?

Takker for all hjelp og svar jeg måtte få!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gralle
    Skal kjøpe meg Calman Enthusiast 4.0 og X-Rite Chroma 5.
    SpectraCal -CalMAN Enthusiast Software with Enhanced X-Rite Chroma 5 Colorimeter Product Details

Har noen spørsmål til Chroma 5 når det gjelder vedlikehold og hvor lenge den holder. Trenger den kalibrering osv regelmessig? Blir den dårligere med årene og hvorfor i så fall? Noe spesielt og tenke på med tanke på vedlikehold og oppbevaring?

Takker for all hjelp og svar jeg måtte få!
    Mitt colorimeter holdt ca. 1.5 år. Men jeg trodde det holdt med å oppbevare det på en mørk plass, men luftfuktighet tar knekken på den type prober. Så oppbevar det i en eske eller lignende med mye silica gele eller annet fuktabosoberende middel så vil fargefiltrene vare mye lenger. Hvor lenge de varer i ett slikt miljø aner jeg ikke, men ivertfall mye lenger enn uten fuktabsorberende materiale rundt seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan stiller en EyeOne Pro (i1Pro) kontra en X-Rite Chroma 5 når det gjelder vedlikehold og varighet (Spectroradiometer vs Kolorimeter)?

Leser videre om EyeOne Pro i denne tråd:
    *Lite dynamikkområde og lite lysfølsom
    *Krever sortnivåkalibrering ca hvert 20min.

Hva innebærer dette opp mot X-Rite Chroma 5?

Skal brukes til kalibrering av Monitorer til PC (LCD med og uten LED), Plasma TV og Projektor når det kommer i hus.

SpectraCal -CalMAN Enthusiast Software with Enhanced X-Rite EyeOne Pro Spectroradiometer Product Details

Takk igjen for all hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FAQ: Which meter is right for me?

Så har du Colormunki som også er ett Spectroradiometer designet av samme personer som laget i1Pro og er rekalibrert av Spectracal.

Jeg har vært endel i dialog med spectracal (hyggelige og hjelpsomme personer). Og de anbefalte å kombinere et spectroradiometer sammen med et colorimeter for å få best mulig nøyaktighet gjennom hele ire skalaen.

Calman 4 kan jo kjøre 2 prober samtidig og da bruker man spectroradiometeret som referanseprobe.

Nå vet jeg ikke hvor mye penger du vil bruke på kalibreringsutstyr. Men jeg vil anbefale deg å kjøpe en Colormunki og en DTP-94 (som har nesten samme nøyaktighet som C-5 proben). Disse to kan du bruke på Home lisensen og vil nå tro at du kommer rimeligere ut enn å kjøpe en i1pro med entusiast lisensen. Bare send en mail til Spectracal og hør hvilken pris du kan få dette settet for.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring med Chromapure opp mot CalMAN?
    Version 2.0 av Chromapure er jo også ute nå.

ChromaPure Video Calibration Software
    ChromaPure ..New KID on the block.. Calibration software !! - AVS Forum
    Products

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har lest igjennom tråden – mye virker svært finurlig for dere profesjonelle, så mulig mine spørsmål virker amatørmessige!

Uansett, jeg fikk Spyder3 Elite til bursdagen min. Lastet ned nyeste programvare (4.0.2) og kalibrerte pc-skjermen (LCD). Har to spørsmål:

1.Kan Spyder3 brukes til å kalibrere tv’n (LCD)? Eller må jeg da ha egen programvare i tillegg? SpyderTV?

2.Jeg leser i tråden deres av disse måleinstrumentene er følsomme mot fuktighet og støv. Kan Spyder3 stå i rommet ved siden av pc-skjermen? Med i pakken til Spyder 3 fulgte det med et lite stativ hvor DataColor anbefaler at Spyder3 står ved siden av skjermen for å sjekke ambient lys kontinuerlig. Men kan Spyder3 da miste sin presisjon og/eller gå i stykker?

Takker for svar!

iMars

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Hei!

Har lest igjennom tråden – mye virker svært finurlig for dere profesjonelle, så mulig mine spørsmål virker amatørmessige!

Uansett, jeg fikk Spyder3 Elite til bursdagen min. Lastet ned nyeste programvare (4.0.2) og kalibrerte pc-skjermen (LCD). Har to spørsmål:

1.Kan Spyder3 brukes til å kalibrere tv’n (LCD)? Eller må jeg da ha egen programvare i tillegg? SpyderTV?

2.Jeg leser i tråden deres av disse måleinstrumentene er følsomme mot fuktighet og støv. Kan Spyder3 stå i rommet ved siden av pc-skjermen? Med i pakken til Spyder 3 fulgte det med et lite stativ hvor DataColor anbefaler at Spyder3 står ved siden av skjermen for å sjekke ambient lys kontinuerlig. Men kan Spyder3 da miste sin presisjon og/eller gå i stykker?

Takker for svar!

iMars
    Dette programmet kan du iverfall bruke på Spyder3 for å kalibrere tv, projektorer.
    homecinema-fr: Colorimètre HCFR

Så må du lese dette for å forstå hva du holder på med.
    GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

At proben skal stå på siden av skjermen for å måle ambient lys kontinuerlig er bare vås. Du stiller skjermen sånn du føler er mest behagelig for deg selv. Jeg får vondt i øynene hvis jeg stiller skjermen slik at den gir for mye lys, ivertfall på pc skjermer hvor man som regel sitter veldig nær.

Som nevnt noen hakk over så vil filteret degraderes veldig fort hvis du ikke oppbevarer proben riktig.

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •