Bjørn Hegelstad til Oslo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Bjørn Hegelstad til Oslo

Hei

Har nettopp snakket med Bjørn. Han kommer i nærmeste fremtid til Oslo og har lagt meg i listen.

Jeg vil få min 50PZ800 kalibrert. Selv om det finnes ISF-sertifiserte kalibratorer i området (bor en halvtime fra Oslo) så har det aldri vært spørsmål om hvem jeg mener er best kvalifisert til å gjøre jobben.

Kjenner folk som har fått sine projektorer og plasmaskjermer kalibrert av han. Har selv sett bildekvaliteten før og etter kalibrering. Forbedringene er til å "ikke tro på". Ikke minst har han utført jobben hjemme hos flere av medlemmer her inne og etter det jeg har lest er det bare fornøyde folk her inne.

Siden jeg vet at han snart skal til Oslo så vil jeg dele dette med dere. Finnes sikkert noen som kunne ha tenkt seg å få kalibrert sine hjemmmekinoanlegg, eller kun lyd eller bilde separat av Bjørn. :-D

Når vi snakker om det. Noen av dere som har fått sin PZ800 isf-kalibrert? Hvor stor forskjell er det i kvaliteten før og etter kalibreringen? Har fortsatt ikke sett i aksjon en PZ800 kalibrert så jeg er litt spent på hvor store forbedringer jeg bør forvente.

Kontakt oss

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis TV-en din har THX-modus, så tror jeg ikke du har så veldig mye å hente. Problemet med mange Panasonic-plasmaer (som ikke har THX-modus) har vært overmettet fargerom mot grønt. I følge tester av denne modellen skal THX-modus gi korrekt fargerom ut av esken. Gamma skal ligge på ca. 2.15 - noe som sikkert fungerer veldig godt på denne TV-en (Min egen TH42PV70 har ennå lavere kurve - ca. 2.0).

Jeg har sett flere tester som nevner at gråskalaen går litt mot rødt, og dette kan være vanskelig/tidkrevende å bli kvitt hvis det bare gjelder midten av gråskalaen (som i sitatet fra testen under). Har man erfaring fra samme modell og vet hvordan man skal angripe det, ja da har man ofte et enklere utgangspunkt.

Jeg vet ikke om Bjørn gjør fargeromskalibrering, men det kan jo se ut som du ikke trenger dette (ofte tidkrevende) hvis apparatet har THX-modus. Da gjenstår å sette korrekt "contrast" og "brightness". (noe man godt kan gjøre selv hvis man har lest seg litt opp på tema) - samt en gråskala-kalibrering. Det er dette som er den delen av kalibreringen man trenger måleprobe for å kunne utføre.

Det kunne vært moro om du fikk Bjørn til å levere fra seg CIE-diagram, gammakurve og RGB-nivå tracking. Med grafer og diagrammer for både før og etter. Så kan du poste det her.

Det lille og amatørmessige kalibreringen jeg har gjort av andre Panasonic-plasmaer, har vist at det er fort gjort å miste en del kontrast hvis man prøver å korrigere gråskalaen. Derfor kan det uansett være lurt å få før/etter verdier. Da kan du selv se hvilke kompromisser som er inngått for å fremskaffe det endelige resultat.

Så er det bare å se om mine påstander blir sablet ned av Ak eller Gorm :-)

In its THX mode, the TH-50PZ800's grayscale proved to be reasonably accurate out of the box—the only deviation was a blip of excessive red around 50 IRE. The calibration itself had to be performed in the service menu, as the THX mode offers no user-menu color-temperature controls. (Curiously, the THX mode adjustments in the service menu are labeled "Cinema," no doubt a holdover from the previous generation.)

Following calibration, the deviation from the optimum D65 grayscale was improved slightly at most points—except 50 IRE, where it was a bit worse. Note that all measurements were taken at a higher Picture (contrast) setting than the THX factory mode. Both settings allow the set to reproduce above-white, but the THX factory setting clips far more slowly above that point. The trade-off with the lower setting is a considerable sacrifice in image brightness.

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    Det lille og amatørmessige kalibreringen jeg har gjort av andre Panasonic-plasmaer, har vist at det er fort gjort å miste en del kontrast hvis man prøver å korrigere gråskalaen. Derfor kan det uansett være lurt å få før/etter verdier. Da kan du selv se hvilke kompromisser som er inngått for å fremskaffe det endelige resultat.
    Når jeg tenker meg litt bedre om, så har erfaringen med redusert kontrast kun vært relatert til forsøk på korreksjoner under 10 IRE (mørk grå - mot svart). Mine to Panasonic-apparater hadde veldig lite dynamikk i rødt og blått når man gikk under ca. 10 IRE. Skjermen har derfor et ganske kraftig grønnstikk i de mørkeste partiene. Dette ble jeg kvitt - men på bekostning av kontrasten.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da, denne modellen skal ha THX-modus som er cinema i service-menyen. Selv om jeg har Digital Cinema Color - slik PZ850 modellene, som for øvrig er uten THX-modus, har - så skal vel samtlige PZ800 ha THX-modus. Altså ikke bare USA-modellene.

Ut av esken er THX-modusen litt mørk og samtidig litt grå på overflaten. Ser ut som om bildet er vasket, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg "har lekt litt med" DVE og kontrasten og lysstyrken har jeg justert 100% riktig, så perfeksjonist som jeg er. Fargene i fargetesten har jeg justert så godt som mulig, siden Panasonic har ikke åpnet for separate justeringer av hver enkel farge. Det er utrolig synd.

Blå og rød klarer jeg å justere riktig i service-menyen under Color, rett etter sub-contrast og før tint. I utgangspunktet var den 2b så for å finjustere rød måtte jeg øke til 38. Blå og rød blir samtidig finjustert når jeg går ut av service-menyen og setter fargen på 34 (to klikk over midten) under vanlige fargeinnstillinger. Den grønne blir aldri perfekt uansett hva jeg gjør, men den er så god som den kan blir uten avansert utstyr.

Har prøvd flere forskjellige innstillinger og brukt innstillinger fra andre folk. Vet at hver eneste tv er forskjellig og at verdiene i service-menyen ikke er de samme for hver enkel modell, men at det avhenger mer om når tv'en gikk ut av fabrikken, lyset, kilden, forskjellige omstendigheter osv.

Har prøvd innstillinger til en jeg kjenner i USA som har kalibrert sin 46PZ800 profesjonelt. Litt rart, men den ble kalibrert i "custom"-modus, altså "normal" her hos oss. Bildekvaliteten ble ikke så verst, men jeg vil bruke THX-modus.

Er vant til å se på tv med litt høy kontrast (50 klikk av 63), lysstyrken har jeg alltid hatt på 30 (to klikk minus fra midten), fargen på midten eller en-to klikk under og skarphet på midten.

Der borte på avsforum.com er de veldig aktive og entusiastiske med tanke på kalibrering. De mest aktive er de som har 58" modell. Litt større en min, men jeg måtte prøve innstillinger til noen av dem. De pleier å ende opp med kontrasten på full styrke, så jeg ble litt skeptisk.

Prøvde først innstillinger til denne karen: Innstillinger for 58PZ800. Her er screenshots fra samme karen: Screenshots fra en kalibrert 58PZ800.

Så jeg brukte hans innstillinger i to dager og ble ganske fornøyd. Likte fortsatt ikke den alt for høye kontrasten, men tenkte at det var greit siden gammaen lå på 2.20. Fargen var også litt sterk, var litt for mye med 39 klikk. Disse innstillingene brukte jeg helt til det dukket opp en kar med noe som passet meg enda bedre og nå bruker jeg hans innstillinger i "normal-menyen", mens jeg bruker innstillinger til han første i service-menyen. En kombinasjon av disse gir det beste bildet.

Her er hans innstillinger: Kalibrert 58PZ800

Så her er mine innstillinger:

"Normal-meny" (Mr Paw)

(Fra 0 til 63 klikk)
    Kontrast: 56
    Lysstyrke: 30
    Farge: 34
    Skarphet: 50
    Fargetemperatur: Varm
    Digital Cinema Color: På
    Resten av

Service Menu (daMaster):

Contrast: 000
    Color: 38
    Tint: 00
    Sub-brt: 800
    R-CUT: 84
    G-CUT: 80
    B-CUT: 7F
    R-DRV: EA
    G-DRV: FC
    B-DRV: 93

Selv om dette langt på vei funker og gir et mye bedre bilde enn "ut av esken" så er det ingen tvil at den profesjonelle kalibreringen er veien å gå. Jeg vil i det minste slippe å "leke med innstillinger" hver eneste dag. Kalibrer profesjonelt og nyt tv'en. That's it.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv disse instillingene som er resultat etter kalibrering av en 46pz800u.
    På min 50pz800e er bildet nå veldig mye mer naturlig.
    Man blir vel uansett ikke helt ferdig, før TV er skikkelig kalibrert på stedet, først DA blir ting riktig

Mode: Cinema
    Picture: +75
    Brightness: +54
    Color: +45
    Tint: +2
    Sharpness: 50
    Color temp: Normal
    Black level: Light
    (All the x.y.color, colorMgmt, etc. are OFF)

R-CUT: 80
    G-CUT: 7E
    B-CUT: 7C
    R-DRV: F7
    G-DRV: FE
    B-DRV: AA

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine