Rødskjer på desktop etter kalibrering med HCFR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Rødskjer på desktop etter kalibrering med HCFR

Heisann.
    Brukte søndagen til en lang og etterlengtet kalibreringsrunde med en egenprodusert HCFR probe og HCFR programmet. Utstyret er en Epson TW700 og en HTPC med nVidia 8800gts.

Etter kalibrering ser grafene ut til å være ok og gråskalaen ser ut til å matche D65. Men...nå synes jeg at alle desktopmenyer har fått et rødlig/rosa skjær. Jeg har derfor noen spørsmål.

1) Skal desktopen også kalibreres etter D65, eller skal den ha en høyere fargetemperatur?
    2) Dersom den skal kalibreres til 6500 kelvin da må det vel være proben som er feil.
    3) Om jeg setter projektoren (Epson TW700) til 0-255 i stedet for 16-235 vil dette ha noe å si for kalibreringen av media som spilles over overlay? Eller vil dette misforholdet forsvinne når man skrur ned sortnivå og hvitnivå ved hjelp av DVE?

På forhånd takk til de som tar seg tid til å svare.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bernhard
    Etter kalibrering ser grafene ut til å være ok og gråskalaen ser ut til å matche D65. Men...nå synes jeg at alle desktopmenyer har fått et rødlig/rosa skjær. Jeg har derfor noen spørsmål.
    Dersom fargeskjæret er relativt uniformt, har du sansynligvis ikke truffet med gråskalakalibreringen. Det betyr at du har en lavere fargetemperatur enn D65 spesifiserer (6503K). Det første jeg ville sett på var den hjemmelagde proben din. Kjenner du noen som har en annen probe du kan låne?

1) Skal desktopen også kalibreres etter D65, eller skal den ha en høyere fargetemperatur?
    Noen ønsker høyere fargetemperatur på PC-bilder, men jeg vil likevel anbefale å benytte D65 der også. Du skal uansett ikke få noe rødskjær dersom bildet er korrekt kalibrert.

2) Dersom den skal kalibreres til 6500 kelvin da må det vel være proben som er feil.
    Det er nesten garantert proben din som er feil, ja.

3) Om jeg setter projektoren (Epson TW700) til 0-255 i stedet for 16-235 vil dette ha noe å si for kalibreringen av media som spilles over overlay? Eller vil dette misforholdet forsvinne når man skrur ned sortnivå og hvitnivå ved hjelp av DVE?
    Om man benytter 0-255 eller 16-235 vil ha lite å si i praksis, men man kan i verstefall miste litt bildedynamikk, litt avhengig kilde og projektor. Dersom man ser laveste og høyeste nivå (16-235) i videosignalet ved hjelp av testbilder, er det ingen grunn til å benytte 0-255.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom fargeskjæret er relativt uniformt, har du sansynligvis ikke truffet med gråskalakalibreringen. Det betyr at du har en lavere fargetemperatur enn D65 spesifiserer (6503K).
    Hei og takk for kjapt svar.
    Hvis jeg forstår deg rett så kan man da si at grått skal være grått uasett kelvin?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for kjapt svar.
    Hvis jeg forstår deg rett så kan man da si at grått skal være grått uasett kelvin?
    Nei, ikke helt. Utseendet på grått defineres av det hvitpunktet man ønsker. Dersom dette er D65, som det er i de aller fleste tilfellene, skal man i teorien ha en fargetemperatur på 6503K. Dersom man har en fargetemperatur på 5000K, eksempelvis, vil gjengivelsen av grått bli feil (sett opp mot D65), og se rødaktig ut.

Makes sense?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay. jeg trodde hvitt kunne komponeres på et utallig antall forskjellige måter slik at det egentlig ikke har noe å si i denne sammenhengen jeg.

Jeg får sjekke proben min på en eller annen måte, må si det er veldig skuffende at(hvis) den er feil.

Jeg skal ta et screenshot av desktopen og merke der hvor det er rødt så kan kanskje noen som har en bra kalibrert skjerm ta en titt på det og se om de ser noe rødt....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men husk også at de fleste har ALT for kaldt bilde på desktopen sin i utgangspunktet, og at det ofte krever litt tilvenning...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over det. Det er derfor jeg måtte spørre, ble usikker på om det var vanen som fikk meg til å "se rødt".

På det vedlagte bildet har jeg markert de områdene som ser rosa ut kan noen se på dem og se de ser rosa ut hos dem også?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over det. Det er derfor jeg måtte spørre, ble usikker på om det var vanen som fikk meg til å "se rødt".

På det vedlagte bildet har jeg markert de områdene som ser rosa ut kan noen se på dem og se de ser rosa ut hos dem også?
    Dersom det er slik som du har vist i vedlegget, har nok skjermen ditt et uniformitetsproblem. Det vil si at den har fargeskift noen plasser på skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. jeg har funnet ut av problemet.
    Det er ikke sonden som er problemet, men at projektoren ikke har lineær fargefremstilling over gråskalaen.

På de høyeste IRE nivåene spriker fargene rødt og grønt så mye at en gråtonen som brukes i mange menyer på desktopen får et rødskjær. om jeg kalibrer på IRE 90 forsvinner dette men da flyttes spriket til mellomnivået...

Noen tips?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •