hjelp til kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til kalibrering

Hei!

Jeg er egentlig ganske grønn på nevnte område. Men har lest en del den siste stunden og fått litt interesse for dette. Jeg har tidligere kjøpt Monster ISF calibration discen og nå nylig anskaffet meg DVE hd basics på Blueray. Men så er det jo en del ting jeg er usikker på og lurer på :P og hadde håpt noen kunne hjelpe meg!

For det første. Så har jeg en pioneer blueray spiller, en HTPC og en Motorola 1900 boks fra Lyse Energi. Alle enheter er koblet opp til Tven (42lg5010) via HDMI. For øyeblikket bruker jeg en pioneer vsx-416 reciever inntil min SC-lX81 kommer. Her er blueray koblet med SPDIF optisk kabel til reciever, htpc via coax og lyseboks analogt.

Jeg har også hørt at det er viktig å kalibrere alle innganger som blir brukt, dvs at alle 3 enhetene mine må kalibreres separat, og gjerne i tillegg et modus til dagtid og et modus når det er kveld eller er mørkere iallfall. Stemmer dette med dag/kveld modus og at alle enheter burde bli kalibrert hver for seg? Isåfall hvordan skal jeg få best mulig bilde når jeg ser TV/film via lyseboksen :P, hvordan skal bilde her bli kalibrert? HTPCEN min har ikke blueray leser, så da blir jeg vel nødt å få kalibrere den på¨en annen måte. Laste ned et program eller bare bruke monster discen min her? Ellers lurer jeg på om jeg bør gjøre alt om igjen når jeg får ny reciever og alt skal kobles gjennom den, både lyd og bilde. eller vil det ikke ha noe å si?

Beklager mange tåpelige og dumme spørsmål :P men har lite erfaring på området, men vil gjerne lære mer og få en bedre forståelse .

takk på forhånd!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent til anlegget er satt opp.
    Du må kalibrere din skjerm for hver kilde.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html
    Du kan sikkert bruke Monster dvd´en på pc´en ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Vent til anlegget er satt opp.
    Du må kalibrere din skjerm for hver kilde.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html
    Du kan sikkert bruke Monster dvd´en på pc´en ja.
    oki! Så ingen vits i å stresse før jeg har fått den nye recieveren? Men hva med lyseboksen da, hvordan få bra bilde på denne?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vet ikke helt, jeg har brukt svensk TV sitt prøvebilde, det vises etter sendingene slutter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •