Max optimalisering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Max optimalisering

Jeg har 2 stk Abrahamsen V4, 1 stk V3, og en Onkyo C1 CD-spiller som jeg har testet EN DEL høyttalere på nå.

Har vært borti det meste som er anbefalt deriblant B&W DM683, DALI IKON 7, B&W CM7 og KEF XQ30.

Har kommet fram til at den aller beste kombinasjonen er å bytte ut V3'en med en Arcam C31 og CD-spilleren med en Pioneer DV360 DVDspiller til 700kr, men som kobles digitalt coax via en Abrahamsen DAC.
    Så kommer vi til høyttalerne: For å få en rikest mulig lydbilde og en riktig perseptuell gjengivelse av lyden, så har jeg koblet en stk Wharfedale Valdus 500 på venstre brokoblede stereoblokk og en B&W DM601 i høyre.

Testet dette blindt på en rekke entusiaster som synes dette var en ny og spennende måte å "mixe" lyd på.

Idéen kommer av ønsket om å reprodusere en intimkonsert hvor man til en viss grad kan lokaliserere de forskjellige kildene. Dette ble selvsagt ikke resultatet, men en langt mer interessant oppdagelse ble gjort.

Noen andre som har gjort slike erfaringer?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, så har jeg opplevd det også.
    Det ser ut som du har et veldig lite rom. Den ene høyttaleren står helt inn i et hjørne, og får da masse tilskudd til bassen, den andre står fritt og får bare tilskudd fra bakveggen. Hvordan to forskjellige høyttalere lyder sammen kan jeg bare drømme om.
    Cardas Audio
    [audio physic] - no loss of fine detail

Kanskje dette er høyttaleren for deg: Bose 901mk VI - Audiophile

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kanskje litt avsporing fra din kant.
    Men kan jo godt følge det opp.

Du har kanskje ikke fått med deg at de høyre og venstre fronthøytalerene på Colosseum 1 er av forskjellige typer.

Dette er for å perfeksjonere og kompensere for svakheter i begge ledd.
    Rommet mitt er større en du aner, uten å utdype det noe mer.
    Men igjen, for å understreke hvor god lyden har blitt er det fordi den ene står i hjørnet.

Jeg har prøvd en rekke høytalere siden sist, og funnet ut at jo større differansen er på høytalerene, desto bedre blir lyden.

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm

Noe av det rareste jeg har hørt.
    Men har aldri falt meg inn å teste om det du mener stemmer.
    Men de forskjellige høyttalerne må jo spille likt vel for å unngå utlikning eller utfasing????

Har du noen målinger du kan vise dette med...?
    Gjerne hver av høyttalerne i en farge og enda en hvor de spiller sammen for å vise at de kan jevne ut hverandre og ikke ødelegge for hverandre???

Kunne jo vært spennende å se om jeg skal se bort ifra å i det hele tatt ha noe form for symmetri i anlegget mitt og heller bare klaske alt rart jeg kan finne og putte det sammen i et sammensurium av, ja, et eller annet...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å tråkke noen på tærne her, men den kassegitaren over tv'en der tilføyer nok lydbildet endel info den og!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredfish
    Du har kanskje ikke fått med deg at de høyre og venstre fronthøytalerene på Colosseum 1 er av forskjellige typer.
    Dette hørtes mildt sagt veldig rart ut, og jeg skulle gjerne sett noen form for dokumentasjon som bygger opp under denne uttalelsen...:-)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ikke for å tråkke noen på tærne her, men den kassegitaren over tv'en der tilføyer nok lydbildet endel info den og!
    Du mener vel kassegitarene? :-)

Forøvrig meget spesiellt oppsett; det er nesten så jeg må teste ut dette selv...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Du mener vel kassegitarene? :-)

Forøvrig meget spesiellt oppsett; det er nesten så jeg må teste ut dette selv...

Ser du ikke forskjell på kassegitar og el-gitar? Det er faktisk bare én kasse, og de andre gir nokså mye lyd fra seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Noe av det rareste jeg har hørt.
    Men har aldri falt meg inn å teste om det du mener stemmer.
    Men de forskjellige høyttalerne må jo spille likt vel for å unngå utlikning eller utfasing????

Har du noen målinger du kan vise dette med...?
    Gjerne hver av høyttalerne i en farge og enda en hvor de spiller sammen for å vise at de kan jevne ut hverandre og ikke ødelegge for hverandre???

Kunne jo vært spennende å se om jeg skal se bort ifra å i det hele tatt ha noe form for symmetri i anlegget mitt og heller bare klaske alt rart jeg kan finne og putte det sammen i et sammensurium av, ja, et eller annet...

Hvorfor skal jeg måtte måle dette? Dette låter bedre, og hvis en måling sa noe annet, så ville jeg ikke basere mine avgjørelser på hva en datamaskin sier. All menneskelig teknologi er kopier fra naturen, så et øre vil kunne avgjøre dette mer riktig enn et måleinstrument.

Hvis jeg synes det er kaldt, så trenger jeg ikke se på termometeret for å finne ut om jeg skal ta på meg en ekstra genser.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal jeg måtte måle dette? Dette låter bedre, og hvis en måling sa noe annet, så ville jeg ikke basere mine avgjørelser på hva en datamaskin sier. All menneskelig teknologi er kopier fra naturen, så et øre vil kunne avgjøre dette mer riktig enn et måleinstrument.

Hvis jeg synes det er kaldt, så trenger jeg ikke se på termometeret for å finne ut om jeg skal ta på meg en ekstra genser.
    Sant det, men målinger gjør det lettere for oss andre som ikke sitter i stua di å se virkningen av å bruke to forskjellige høyttalere i oppsettet ditt siden vi ikke kan høre det.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Sant det, men målinger gjør det lettere for oss andre som ikke sitter i stua di å se virkningen av å bruke to forskjellige høyttalere i oppsettet ditt siden vi ikke kan høre det.
    enkelt å måle der i gården!
    spørsmålet er? hvor mange sprit/øl flasker gjemmer seg i dette bildet??????

dette er kun en teori........
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Intermediate B&W Spydeberg sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    539
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hehehe

Vitenskapelig tilnærming til noe er tydeligvis bare dumt. Vi trenger da ikke undersøke noe for å kunne bevise det, det bare er sånn. Empiri - Wikipedia

Jeg har funnet en kur mot aids og kreft... Jeg har det nemlig ikke... Derfor funker kuren...

Fader for noe tøv...!!!!!

GPP, er dekkende ord for sånt som dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W Spydeberg
    Vitenskapelig tilnærming til noe er tydeligvis bare dumt. Vi trenger da ikke undersøke noe for å kunne bevise det, det bare er sånn. Empiri - Wikipedia

Jeg har funnet en kur mot aids og kreft... Jeg har det nemlig ikke... Derfor funker kuren...

Fader for noe tøv...!!!!!

GPP, er dekkende ord for sånt som dette.
    Kameraten min døde nettopp av AIDS, så fint om dere sparer dere for sarkasmen. Jeg spurte ganske enkelt om det var noen andre som hadde samme erfaring på dette plan. Ikke om du klarer å søke opp en artikkel på Wikipedia som naboen din har skrevet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg alle parter bør roe seg litt ned her.

Fredfish: Jeg tror ikke han mente det til deg, på en slem måte.
    Spydeberg: Ikke lurt å tulle rundt forskjellige sykdommer, tar seg fort dårlig ut.

Nok om det, tilbake til emnet.
    Blir litt overrasket her om at ingen har hørt om "toveismetoden". Husker ikke helt hva den heter lenger, lærte om det i naturfagen faktisk. Hadde noen tester også. Læreren min hadde studert lyd i x antall år.

Den går ut på at om man bruker 2 forskjellige type høytalere kan frekvensomerådet økes. Og man skaper større kontrast i lydbilde siden man får langt flere frekvenser å spille på.

Så de 2 forskjellige høytalerene øker muligheten til flere toner, en med bare den ene. Ved å ha "rette" høytalere slått sammen, kan det faktisk gi "bedre" lyd en om man har 2 like høytalere.

Det er viktig at høytalerene "passer hverandre" om man prøver sånt noe, for kan lett oppstå ulikheter i lydbilde.

Kult at du virkelig har prøvd ut dette Fredfish.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt hvorfor du sammenlikner med Collosseum, det blir litt vildt for å sige det mildt. Men for all del, du kan jo kjøre samme kartlegging, kalibrering og eq som de gjør.
    Verdens største THX-kino - Oslokino.no
    Sal 1 har jeg hørt har noe dårlig lyd faktisk...
    Hvis dette skulle virke mener jeg du bør ha f.eks. en B&W stativ høyttaler i høyre hjørne, og en B&W gulv model fra samme serie som den spiller sammen med.
    Det er først nå romkorreksjon begynner å bli anerkjendt som et hifi verktøy, jeg anbefaler deg å se på dette....
    Hadde dette systemet ditt hatt noen som helst fremtid ville ikke høyttalere blitt solgt i par, og gjerne matchede par....

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du ikke forskjell på kassegitar og el-gitar? Det er faktisk bare én kasse, og de andre gir nokså mye lyd fra seg.
    Beklager, det så ut som om det var en kassegitar til oppe i venstre hjørne:-)

Men jeg lurer på hvor du har det at Colosseum bruker forskjellige typer fronter i kinoen? Har du link til dette?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •