Da er MicroSpec på plass - mine erfaringer!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 98
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Da er MicroSpec på plass - mine erfaringer!

Etter lang ventetid er endelig Progressive Labs MicroSpec probe og software på plass... Levert i en "Storm Case" gjør inntrykket temmelig proft, og med en prislapp på rundt 70.000.- skulle jo det egentlig bare mangle...

Progressive Labs - Product Specifications

Jeg har fra før av litt erfaring fra Calman og Chrome5.

Førsteinntrykket av selve proben er positivt. Litt stor, men samtidig en størrelse som gjør den grei å håndtere. USB grensesnitt er også fordelaktig fremfor RS232 som noen av disse proffe probene bruker, spesielt ettersom jeg bruker mac og dermed ikke har annet enn USB...

Selve Progressive Labs softwaren er nok laget mer primært for proffene i større grad enn Calman - som er mer for både "lek og lærd". Selve "panelet" ser litt kryptisk ut sånn ved første øyekast... Bruk av denne softwaren og proben krever nok generelt derfor noe mer forståelse og tålmodighet, men jeg har stor tro på at dette ikke egentlig er så vanskelig når en først kommer i gang. Fordelem er imidlertid en nærmest total "kontroll" over alle variabler i svært stor grad - og ikke minst et almass funksjoner en sikkert får bruk for etterhvert.

Testet et par målinger av LCD-skjermen på PCen min, og målingene er så langt dønn stabile...

Kommer snarlig tilbake til flere inntrykk, nå skal jeg ut i "boden" å foreta meg målinger av HD350en min!

-img_0093-jpg

-img_0092-jpg

-img_0094-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jøss!
    dyrt utstyr gitt.
    planlegger du å få deg isf kvalifikasjoner?
    å jobbe med det mener jeg?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg er helt enig i at dette utstyret er for dyrt - og tror og håper at kalibreringsutstyr skal ned i pris. Samtidig er det, slik markedet fungerer nå, begrenset med alternativet, da må en i så fall alltid kompromittere med nøyaktighet.

Jeg har ingen ambisjoner om å få noen ISF-sertifisering med det første, nei, men synes det er veldig moro, og ikke minst nødvendig for å kunne justere inn dagens videoutstyr...

Første "offer" ble LED-TVen min, Samsung 46A786. Som TVer generelt har den et KRAFTIG blåstikk, som jo brukes for å øke lysutbyttet. Selv i "film"-modus må blått korrigeres en del. Etter litt korrigeringen har jeg allikevel et usedvanlig god "bulls-eye"-måling, delta på under 0,001, og det med repeterende målinger (proben er DØNN stabil!!!!). Jeg fikk imidlertid ikke justert meg ferdig før kona var tilbake på plass, så jeg får leke meg med projektoren senere...

Målingene tar litt tid på lave IRE-nivåer, men er samtidig vanvittig kjapp når en beveger seg over typisk 20-30%.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres gøy ut ja.
    det er vel ganske kraftige sprang i pris, så fort du kommer over de vanlige DIY sensorene.
    jeg satser på å prøve meg ut med eye1 og gratis soft i starten, også controlcal selvsagt.
    men om det viser seg at jeg får det til etterhvert, så kan det jo bli litt dyrere og bedre utstyr.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Målingene tar litt tid på lave IRE-nivåer, men er samtidig vanvittig kjapp når en beveger seg over typisk 20-30%.
    Det er fordi et spectroradiometer "tuner seg inn" på frekvensen til lyset den måler. Jo mørkere, jo lengre tid bruker den.
    Fordelen er helt stabile målinger i mørke områder, noe du trenger på HD350. ;-)

Programvaren har nok vesentlig brattere læringskurve enn det du har lekt med inntil nå ja.

Forøvrig er ISF-kurs ingen garanti for kunnskap, det ser vi eksempler på hver dag. Det andre bruker år på å lære seg er ikke så lett overførbart på et todagers kurs.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei mente ikke at det er noen garanti for kunnskap.
    det er vel som med det meste, øving og erfaring er det som gjør noen flink i sin jobb.
    jeg mente mer om han ville begynne med det som jobb.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop tilbyr kalibrering, og det er vel nettopp dette Microspec'en skal brukes til, eller tar feil?
    Å kjøpe utstyr i denne prisklassen, kun til å kalibrere utstyr "i heimen", det henger jo ikke på greip. Da kunne man heller betalt Joe Kane for å gjøre jobben. 8)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det blir nok flere bruksområder for denne proben enn kun hjemme i "kinoboden" min, ja...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da er første sett med måledata klare... LED sliter litt med stabiliteten av blått, hvilket resulterer i blåstikk på topp og tap av detaljer i bånn... Har prøvd å kalibrere meg ut av dette, men generelt ser det litt vanskelig ut... I teorien burde det jo fungerte å redusere blå kontrast samt øke blå brightness, men det ser ikke ut til å fungere nevneverdig godt i praksis, da bare dipper bånn enda mer selv om topp blir noe bedre.

Samtidig; delta C øker jo kraftig opp på IRE-grafen, så det er muligens viktigere å korrigere blåstikket på topp enn å ta hensyn til bånn. Problemet er jo selvsagt da at en får enda dårligere detaljgrad i det mørke.

I tillegg må jeg finne en bedre egnet gamma, må definitivt opp noen hakk!

-46a786_irevsrgb_normal-jpg

-46a786_gamma_normal-jpg

-46a786_delta_c_normal-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro med nytt leketøy

En dE på under 0.001 høres litt fantastisk ut, men jeg tviler ikke på at resultatene blir bra. Du opererer jo i en helt annen klasse nå, med Microspecen, enn tilfellet er med C5'en, selv om sistnevnte også er et godt alternativ.

Når det gjelder kurvene du presenterer, ser det ut til at du har glemt å endre %stim mellom 80% og 90%. Kan det stemme?

Er du ellers fornøyd med Microspecen?

Ps. C5 står for Chroma 5, IKKE Chrome 5 Jeg har prøvd å korrigere deg tidligere, men du har tydeligvis ikke fått det med deg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den er fantastisk presis - gitt at målingene stemmer da selvsagt - er neste null avvik fra måling til måling. Sett opp mot Calman, og da "Standard" softwaren er nok Progressive Labs sin noe "hurtigere" i bruk hvis en først lærer seg å bruke programvaren. Begge varianter sliter litt med stabiliteten, opplever ofte at de krasjer hvis proben f.eks. ikke får stabile bilder under målingen, f.eks. hvis menyen på TVen dukker opp mens den måler...

Calman er uansett helt klart langt mer brukervennlig - på en annen planet enn Progressive Labs... Er glad jeg har begge deler, for jeg bruker gjerne Calman som en guide. Hadde jeg hoppet rett i Progressive Labs-varianten hadde jeg vært nødt til å lese meg til fremgangsmåtene andre steder, for det står det ingen verdens ting der, selv i den feite manualen... Det viser jo bare at Progressive er laget for og av proffene, og det er jo helt greit det også selvsagt.

Det viktige poenget er uansett at Progressive funker overraskende bra når en først begynner å forstå seg på opplegget. F.eks. kan en la IRE-grafen stå oppe mens en måler og den oppdaterer seg da fortløpende. En kan også veldig lett zoome og justere en hel masse på grafene samt lagre de i en rekke formater på et enkelt vis. Den grafiske delen på rapportene er altså en hel del bedre på Progressive, der Calman er litt i enkleste laget egentlig.

Helt klart styrker og svakheter med begge "plattformer", men jeg vil absolutt ikke si at Calman er noe "dårlig" - på ingen måte - men for lynproffene er det nok mulig Progressive er noe mer egnet... Samtidig har jeg jo ikke testet Calmans proff-utgave av softwaren, den er jo sikkert mer i retning av Progressive sin...?

Ser at både Calman og Progressive har en autofunksjon tilgjengelig. Denne ser muligens noe bedre implementert ut på Progressive sin software, der en kan bruke lydpipene på Get Grey-plata til å få proben til å foreta automatiske målinger mellom hvert pip... Vet ikke hvordan dette funker i praksis, men får en til en slik sak vil jo selvsagt målingene gå en del raskere... Calman har noe av det samme, men der tror jeg en må sette en fast tid. Fungerer jo sikkert det også, men litt fancy at en kan la det styres av lyd også da...

For øvrig er proben som nevnt temmelig treig på lavere IRE-nivåer. Her er nok definitivt kolorimeterne en del bedre. Blir spennende å se hvor nøyaktig K-10en din måler sett opp mot denne, måler den på samme presisjonsnivå skal en absolutt ikke se bort fra at K10en er en svært verdig motkandidat, selv om jeg nok tror begge varianter vil gjøre jobben på et godt vis... Vi snakker øverste hylle så det holder her!

Når det gjelder C-5en, og da tenker jeg på Calman-varianten, har ikke fått testet C-5en med Progressive softwaren er sikkert dette også et godt alternativ, men kalibreringen blir en hel del mer tidkrevende når presisjonen er så som så. Absolutt helt greit for basismålinger og kalibrering, så absolutt, og på TVer og "dårlige" projektorer er det mer enn nok... På projektorer som HD750 er imidlertid kravet til presisjon langt større, og da er det uten tvil en STOR fordel med den presisjonen denne type prober leverer...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Irriterende at softwaren kun er tilgjengelig til Windows egentlig... Møkka-OS, super ustabilt og treigt... Det svarer seg ikke å la Progressive-softwaren stående åpen og deretter la Mac med XP i Paralells gå i dvale, da skjærer det meste seg...

Nå skal jeg til å måle litt på HD350en min, er litt spent på hvilke resultater jeg får sett opp mot de jeg nylig gjorde med Calman og Chroma5! (se Ak, JEG LÆRER!)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart styrker og svakheter med begge "plattformer", men jeg vil absolutt ikke si at Calman er noe "dårlig" - på ingen måte - men for lynproffene er det nok mulig Progressive er noe mer egnet... Samtidig har jeg jo ikke testet Calmans proff-utgave av softwaren, den er jo sikkert mer i retning av Progressive sin...?
    Med Calman PRO er det ikke mye man ikke kan gjøre eller stille inn. Da har man også full kontroll på hvilke grafer og kurver man ønsker. Pro er heller ikke perfekt, men er i stadig utvikling.

For øvrig er proben som nevnt temmelig treig på lavere IRE-nivåer. Her er nok definitivt kolorimeterne en del bedre. Blir spennende å se hvor nøyaktig K-10en din måler sett opp mot denne, måler den på samme presisjonsnivå skal en absolutt ikke se bort fra at K10en er en svært verdig motkandidat, selv om jeg nok tror begge varianter vil gjøre jobben på et godt vis... Vi snakker øverste hylle så det holder her!
    Min K-10 bruker 4-5 sekunder på de laveste nivåene med de innstillingene jeg benytter nå. Da får jeg meget stabile målinger. Dersom jeg velger å gå ned på antall samples, kan jeg få tiden ned i 1sek, men det går litt utover stabiliteten

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...etter 5-6 krasj, reboot 2 ganger og diverse banning fikk jeg endelig opp en IRE-graf... Problemet viste seg å være at jeg hadde vinklet den optiske leseren litt feil, og dermed fikk jeg ustabile avlesninger... Her burde absolutt programvaren hatt en funksjon som avbryter målingene fremfor å gå i loop. Har sendt mail til produsent!

Etter målingene var på plass er det i det minste temmelig klart at de differerer relativt mye fra de målingene jeg fikk med eksakt samme innstillinger på min Chrome5 og Calman...... Her kan jeg ikke forstå annet enn at det må være feil på en av probene - alternativt er plasseringen feil på en av dem... Jeg har en C-5 fra Progressive også, og skal kontrollmåle med den i morgen.

Her er først målingene fra Calman og Chrome5:

...dernest samme innstillinger og målinger med Microspeccen:

-rgbvsire-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noe veldig feil med målingene, for de viser jo et avvik på over 30% i blått. Så blind er du neppe, at du ikke ville sett at det blir helt feil?

Irriterende at softwaren kun er tilgjengelig til Windows egentlig... Møkka-OS, super ustabilt og treigt... Det svarer seg ikke å la Progressive-softwaren stående åpen og deretter la Mac med XP i Paralells gå i dvale, da skjærer det meste seg...
    Jeg ville valgt Windows 7 fremfor epple-os når som helst (noe jeg også akkurat har gjort).

Det at proben krasjer kommer av at du starter ny måling før den er ferdig med en eksisterende. Slutt med det, og softwaren er 100 prosent stabil.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Gorm, så store avvik skal være enkelt å se for et trenet øye. Det er jo eter all sansynlighet Microspecen som er korrekt her, men da har bildet et kraftig rødstikk.

Mitt itps er å sjekke alle innstillinger i begge programmer for å se at det ikke er noe som er galt. Det er ikke mer som skal til enn å eksempelvis velge feil kalibreringsmodi i Calman.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det er nok Microspeccen som måler feil her... Diskuterer med Clifford hos Progressive nå, og han sier at jeg må måle fra lerretet, ikke linsa, da jeg ikke har en såkalt "Cosine Receptor"... Typisk, jeg hadde absolutt foretrukket å kunne måle rett fra linsa også... Jeg trodde også jeg skulle bruke den "linsa" foran, men det skulle jeg altså ikke, den skal kun brukes sammen med TVer...

Får fikle litt mer, og som dere sier er jo disse målingene ikke samsvarende med hvordan bildet faktisk ser ut, og ikke minst såpass langt unna Calmans målinger at noe må være feil...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok Microspeccen som måler feil her... Diskuterer med Clifford hos Progressive nå, og han sier at jeg må måle fra lerretet, ikke linsa, da jeg ikke har en såkalt "Cosine Receptor"... Typisk, jeg hadde absolutt foretrukket å kunne måle rett fra linsa også... Jeg trodde også jeg skulle bruke den "linsa" foran, men det skulle jeg altså ikke, den skal kun brukes sammen med TVer...

Får fikle litt mer, og som dere sier er jo disse målingene ikke samsvarende med hvordan bildet faktisk ser ut, og ikke minst såpass langt unna Calmans målinger at noe må være feil...
    Du får nok mye mer like målinger når du retter Microspecen mot lerretet, skal du se

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg skal visst bruke den linsa allikevel... Problemet er som nevnt at målingene ikke kan tas mot projektorlinsa, i så fall må jeg plassere en diffusor foran linsen. Får vel prøve å ta noen nye målinger gitt!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...måling direkte fra linsa på projektoren er også årsaken til at softwaren krasjer, og målingene dere ser ovenfor kan en altså bare se helt bort fra...

TVen jeg målte gjorde jeg imidlertid korrekt i det minste!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •