Da er MicroSpec på plass - mine erfaringer! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 98 av 98
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...Calman med MicroSpec hadde jo for øvrig vært "drømmen" da, Clifford kan vel ikke nekte at Calman støtter proben vel? Er MicroSpeccen altså Progressives proprietære probe? Forstår jo at dette er bitre konkurrenter da, så en må jo nesten bare akseptere litt manglende "kross-støtte" inntil videre. Vi får jo som nevnt regne med at Progressive forbedrer softwaren sin noe, samt selvsagt at proben funker som den faktisk skal......

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Bra at Clifford inkluderer denne funksjonaliteten i neste software for øvrig, jeg er også i dialog med ham rundt selve proben, det er mulig den måler noe feil... Han foreslo å kontakte deg Gorm, for å sammenligne, men i første omgang får jeg kjøre "dark-measure" atter en gang samt sammenligne med C-5en, men det kan tyde på at den måler for lite blått av en eller annen grunn... Heldigvis hadde vi flere prober å "støtte oss til" på treffet, men hvis det viser seg at den faktisk måler feil må jeg si jeg er lite imponert - da må den tilbake til USA som din Gorm, du var vel flere uker uten?
    Husk at alle de andre probene er filterbasert da, og ikke måler korrekt på annet enn akkurat den typen display de er kalibrert for. Kan vi ikke sammelikne våre to prober, så finner vi fort ut om det er en feil på din. Jeg prøvde å ringe deg for en halvtime siden, du kan kanskje ringe meg opp igjen når du har tid?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du er en knupp Gorm , og jeg håper jo virkelig ikke det er proben det er kødd med, ettersom vi, som du sier, i flere sammenhenger valgte å stole på proben fremfor de andre instrumentene samt til dels også egne observasjoner... Nå var ikke differansen på målingene "ekstrem", men på spesielt blått målte den mindre enn alle de andre probene (også en Eye1Pro som ble testet helt på slutten...)... Det er definitivt slitsomt om en ikke skal kunne stole på utstyr selv i denne prisklassen, da begynner det jo å bli litt vanskelig det hele..........

Uansett, en sammenligning med din probe hadde jo vært genialt selvsagt - men så var det den berømte tida da...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å starte noen lang debatt av dette, er dette med spectro vs filterbaserte enheter, svært overdrevet. Det er helt klart at spectroradiometre har litt høyere spissnøyaktighet enn filterbaserte enheter, men jeg føler dette likevel er sterkt overdrevet. Alle filterbaserte enheter har også kalibreringstabeller som er laget for de forskjellige teknologiene som skal måles.

Jeg håper forøvrig at dere finner ut av det, og at det ikke er noe galt med noen av instrumentene

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig fleksibel tidsmessig Lygren, har mye fri i februar, og ferie mesteparten av mars.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg kjørt enda en "Dark Measure" (4. så langt...). Denne gangen passet jeg på at rommet var 100% mørkt, at PC-monitoren var avslått og egentlig ikke noe lys overhode kunne forstyrre målingene. Det var nærmest slik sist måling også foregikk, men tydeligvis var ikke den tilstrekkelig.

Resultatet er uansett nå at proben igjen måler om lag som C-5en. Før "Dark Measure"-målingen målte den rundt 5% høyere på blått, men om lag det samme som i dag på rødt og grønt. Vi snakker derfor ikke om en enorm forskjell, og nettopp derfor er det hele merkelig. En annen ting jeg ser er at målingene nå foregår på en langt lavere frekvens, og dermed går de også raskere.

Min konklusjon må være at rommet må være bekk mørkt når en foretar seg disse "Dark Measure"-målingene. Det er videre slik at en bør unngå denne målingen om mulig...

Uansett; jeg er i det minste veldig glad for at proben ikke måtte i retur til USA, og samtidig også glad for at differansen tross alt ikke var såååå enorm (men selvsagt vesentlig og dermed uakseptabelt for et slikt presisjonsinstrument!), da vi tross alt benyttet en del av målingene fra denne proben til helgens shootout.

Jaja, en lærer så lenge en lever. Nå vet jeg i det minste at proben ikke skal måle veldig ulikt C-5, så da vil jeg kunne kontrollmåle den senere ved behov. C-5en beholdes med andre ord i kalibreringskofferten!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...dette viser for øvrig også at dine målinger trolig var temmelig "dead on", Ak, det var jo nettopp på blått vi så en liten differanse under helgens shootout...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...dette viser for øvrig også at dine målinger trolig var temmelig "dead on", Ak, det var jo nettopp på blått vi så en liten differanse under helgens shootout...
    Det kan nok stemme...

Godt at det ser ut til å ha løst seg mtp. Microspecen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Da snakket jeg med Clifford, og han intergrerer dette i ny software. Han regnet med å ha den klar i løpet av kort tid. Han skulle også gjøre den tilgjengelig realtime, og ikke bare i rapporten. Ergo er det bare å måle hvitt, og du får opp en referanse for hvor RGBCMY skal ligge.
    Det er alltid bra med utviklere som hører på kundene. Du vil også spare litt på kalibreringene med denne funksjonen, Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått lekt meg litt mer med proben, og kontrollmåler hele tiden med C-5en for å avdekke eventuelle feil. Det er fremdeles avvik, men nå tror jeg det er C-5en som "svikter" ettersom en gjerne i løpet av 3-4 målinger havner om lag på MicroSpeccens målinger, selv om den tenderer til å trekke noe mer opp på blått enn MicroSpeccen... Når det ligger såpass tett opptil vil jeg allikevel velge å stole på MicroSpeccen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør jo være Microspecen som er referanseinstrumentet her...
    Kan du ta noen målinger som viser forskjellene? Eventuelt et gråskala-run fra 10%-100% med begge probene?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C-5'en min måler også tett på Microspec'en i lyse områder, men målingene danser såpass mye rundt i de mørkeste nivåene, at den vil kunne måle likt med det meste av annet måleutstyr også. ;-) Man kan med andre ord bare ta en haug med målinger og lagre de beste, og på den måten kunne presentere en flott gråskala. En driftsvarm Microspec derimot, den er helt stabil ned til 5 IRE. Her er det med andre ord ingen mulighet for å "hjelpe" målingene gode.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er alltid bra med utviklere som hører på kundene. Du vil også spare litt på kalibreringene med denne funksjonen, Gorm
    Kan jo legge ut kalkulatoren min på Finn.no
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...er nok litt som Gorm sier, C-5en er jo såpass ustabil at den kan måle +/-5% på enhver målerekke, så en må nesten bare velge hva en skal stole på... Progressive sier selv at det ikke skal være noe problem å foreta dark-measure med den optiske forlengeren på, som jeg trodde kunne være årsaken til problemene, så da står jeg egentlig like langt mht usikkerheten. Samtidig ser den jo ut til å måle bra igjen nå, så jeg får heller se det litt an hvordan den måler, og sjekke med C-5en om den er relativt "ajour"... Jeg sier ikke dermed at C-5en er "referansen", men heller en sjekk på om MicroSpeccen måler helt ute av vater (noe som altså var tilfelle før jeg kjørte siste dark-measure).

Skal ikke være bare bare med slikt utstyr, men det er jo klart at referanseutstyr som dette er veldig følsomt, så jeg får bare håpe ikke flighten over "dammen" har tatt rotta på den...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Kan jo legge ut kalkulatoren min på Finn.no
    alltid kjapp i vendingene...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C-5'en min måler også tett på Microspec'en i lyse områder, men målingene danser såpass mye rundt i de mørkeste nivåene, at den vil kunne måle likt med det meste av annet måleutstyr også. ;-) Man kan med andre ord bare ta en haug med målinger og lagre de beste, og på den måten kunne presentere en flott gråskala. En driftsvarm Microspec derimot, den er helt stabil ned til 5 IRE. Her er det med andre ord ingen mulighet for å "hjelpe" målingene gode.
    Jeg tror nok du kan få greie målinger ved 5IRE/5% stim på noen projektorer, men siden lysmengden vil være forskjellig fra projektor til projektor, blir jeg virkelig imponert dersom Microspecen klarer å måle noe fonuftig ved 5% stim på en HD750, eksempelvis. Eller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med åpen iris på projektoren er det ingen problemer med å måle 5% på HD750.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med åpen iris på projektoren er det ingen problemer med å måle 5% på HD750.
    Okelidokeli. Det er jo meget bra

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •