Da er MicroSpec på plass - mine erfaringer! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 98
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...proben bør stå minst 20 minutter før en måler med den, spesielt på lave lysnivåer. Jeg får perfekte målinger på 10IRE på min LED-TV, men ikke før etter 20-30 minutter... Før det klarer den ikke å måle i det hele tatt... Dette er jo i tråd med hva Progressive Labs selv har sagt da, men jeg fikk inntrykk at det mer var snakk om bittelitt ekstra presisjon, men det er det altså ikke, det er store forskjeller fra kald til varm.
    Det var jeg ikke klar over, og jeg har heller ikke erfart dette. Det skyldes kanskje at det første jeg gjør er å sette opp proben, og det går jo som regel minimum 30 min før jeg starter målingene. Her hjemme står proben på konstant.

Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    (poenget har jeg blåkopiert fra Gorm, er jo MULIG det bare er tull... )
    Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette? ;-)

Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    Frem til en eller annen luring foretar seg dette får vi kose oss med det utstyret vi har - er i det minste strålende fornøyd med MicroSpeccen så langt!
    Det høres ut som om du og Microspec'en begynner å bli venner.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått gjort noen flere sammenligninger mellom de to C5-pakkene, og Microspecen?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...har ikke rukket det... Tar med C-5ene til både Calman og Progressive på treffet fredag, samt selvsagt MicroSpeccen, så vi får se om det blir tid til å leke oss litt der...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...har ikke rukket det... Tar med C-5ene til både Calman og Progressive på treffet fredag, samt selvsagt MicroSpeccen, så vi får se om det blir tid til å leke oss litt der...
    Flotters ! Min nye K-10 er også fremme i Stavanger, håper jeg (ble sendt på forrige tirsdag). Blir morro å samenligne litt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg sliter med å finne "brightness"-målinger for fargemålingene, noe som jo var veldig greit å finne på Calman. Finnes det faktisk ingen menyer for dette på Progressive sin software? Hvordan regner du deg frem til brightness for hver farge, Gorm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du fortløpende målinger, eller rapport? De fortløpende ser du i hovedmålevinduet, mens rapporten ser slik ut:

-pl-jpg

Du kan velge i oppsettet om du vil ha målingene i fl eller Cl
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -pl2-jpg

PS: disse to rapportene er to helt vilkårlige rapporter jeg har hentet frem, og har ingen ting med hverandre å gjøre.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker så mye Gorm! Det er ikke disse jeg tenker på... Ak hadde en egen graf/fremstilling i Calman som anga farge / brightness. Denne ble benyttet for å justere inn brightness i CMSen til HD750 (og TW5000/3000), på en måte som gjorde at en fikk samme nivå på "fargen" som lysnivået på fargen... Det var nettopp denne muligheten som manglet på VW80 og HW10 og dermed viste målingene stor differanse der.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt har forstått sammenhengen mellom individuell fargebrightness og "intensistet", men ser jo at en balansering utgjorde mye rent resultatmessig. Mens jeg måler nærmest samme CIE på 75% på VW80 og HD750 er resultatet noe ganske annet - og da er altså "brightness" balansert på HD750, mens det ikke er det på VW80.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...jeg ser jo at en her har oppgitt lysutbyttet i fargen, problemet er jo utregningen... Calman har altså en "live" graf som regner ut hvor mye intensitet i brightnesskontrollen (altså den individuelle som kun finnes i CMSen til HD750/TW5000/3000) det skal være for den individuelle fargen. Det lar seg sikkert gjøre å regne ut hvor mye totalintensitet det skal være på et vis, men spørsmålet er jo om Progressive har noen skikkelig verktøy for formålet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg ser jo at en her har oppgitt lysutbyttet i fargen, problemet er jo utregningen... Calman har altså en "live" graf som regner ut hvor mye intensitet i brightnesskontrollen (altså den individuelle som kun finnes i CMSen til HD750/TW5000/3000) det skal være for den individuelle fargen. Det lar seg sikkert gjøre å regne ut hvor mye totalintensitet det skal være på et vis, men spørsmålet er jo om Progressive har noen skikkelig verktøy for formålet?
    Her har du uansett forholdstallene:
    Hvit er da normalisert til 1, og de andre fargene måles da opp mot det. Eksempelvis skal da rød være 21.26% av lysstyrken til hvit.

R - 0.2126
    G - 0.7152
    B - 0.0722
    Y - 0.9278
    C - 0.7874
    M - 0.2848
    W - 1.0000

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tallene i hodet, og bruker (på lik linje med AK?) en lysmåler fra Konica Minolta, for å holde kontrollen på lysintensiteten mens jeg kalibrerer. Om det er mulig å legge dette inn i software vet jeg ikke, men du kan jo sende en e-post til Clifford. Viser du til en tilsvarende funksjon i Calman, så tenker jeg han "får ut fingeren".

Hvordan fungerte K10 i forhold til MicroSpec når dere kalibrerte projektorene til treffet?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg har tallene i hodet, og bruker kalkulatoren. Om det er mulig å legge dette inn i software vet jeg ikke, men du kan jo sende en e-post til Clifford. Viserd du til en tilsvarende funksjon i Calman, så tenker jeg han "får ut fingeren".
    Det er ganske genialt å ha grafisk representasjon av dette, og dere burde absolutt foreslå dette for PL. Jeg har lagt ved et utklipp av hvordan Calman Pro viser dette. Grafene er fra en HD750 kalibrering btw.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg kan jo lese akkurat det samme ut av tabellen i CA-6X, selv om det ikke er en grafisk fremstilling. Nivået på alle fargene er jo der, så personlig ser jeg ikke behovet for en grafisk fremstilling? Det måtte bare være for selve rapporten sin del da, men de som ikke forstår tallverdiene, forstår vel neppe betydningen den grafiske fremstillingen heller?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg kan jo lese akkurat det samme ut av tabellen i CA-6X, selv om det ikke er en grafisk fremstilling. Nivået på alle fargene er jo der, så personlig ser jeg ikke behovet for en grafisk fremstilling? Det måtte bare være for selve rapporten sin del da, men de som ikke forstår tallverdiene, forstår vel neppe betydningen den grafiske fremstillingen heller?
    Så lenge du har all infoen du trenger lett tilgjengelig, og kan bruke en kalkulator, er det sikkert greit

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Eh, må jeg bruke kalkis... Vel, jeg er i det minste HELT enig i at den grafiske fremstillingen til Calman er langt bedre, så jeg skal sende et forslag til Clifford med det første.

For øvrig må jeg si at K-10en din var temmelig imponerende, Ak, og det er definitivt ikke slik at Progressive er noen klar vinner hva angår software... Er vel primært MicroSpec-proben som er fordelen med Progressive, softwaren er jeg stadig mindre imponert over sett opp mot Calman.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanske AK kan få Calman til å støtte MicroSpec? De trenger vel bare å låne en probe en kort periode?

Jeg skulle gjerne kjøpt softwaren deres hvis den støttet hardwaren jeg bruker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, må jeg bruke kalkis... Vel, jeg er i det minste HELT enig i at den grafiske fremstillingen til Calman er langt bedre, så jeg skal sende et forslag til Clifford med det første.

For øvrig må jeg si at K-10en din var temmelig imponerende, Ak, og det er definitivt ikke slik at Progressive er noen klar vinner hva angår software... Er vel primært MicroSpec-proben som er fordelen med Progressive, softwaren er jeg stadig mindre imponert over sett opp mot Calman.
    Den nye proben jeg fikk er nå også korrekt ved bruk av diffusoren, så nå er alt veldig bra, og jeg er ekstremt godt fornøyd.

Jeg synes det var rart at softwaren hang seg så ofte som den gjorde. Kan det skyldes at du benytter en XP emulator på Mac?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanske AK kan få Calman til å støtte MicroSpec? De trenger vel bare å låne en probe en kort periode?

Jeg skulle gjerne kjøpt softwaren deres hvis den støttet hardwaren jeg bruker.
    Det hadde vært kjempemessig, men Clifford Plavin ønsker ikke dette etter det jeg har forstått. Spectracal (folkene bak Calman) har ved flere anledninger spurt om å få integrere Microspecen, men har iflg. de selv aldri fått noe svar.

Litt synd, egentlig...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakket jeg med Clifford, og han intergrerer dette i ny software. Han regnet med å ha den klar i løpet av kort tid. Han skulle også gjøre den tilgjengelig realtime, og ikke bare i rapporten. Ergo er det bare å måle hvitt, og du får opp en referanse for hvor RGBCMY skal ligge.

Jeg har nå kjørt CA-6X stabilt på både XP, Vista, og nå i det siste på Windows 7. At "epple-gutta" sliter med kompatiblitet er vel ikke noe nytt? ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...alt annet funker jo helt ypperlig på XP, er jo en "komplett" emulering, ikke noe "crossover"-opplegg... Den er generelt svært følsom på alle typer endringer mens den måler, får en f.eks. opp menyen mens den måler er det ofte den "goofer".

Bra at Clifford inkluderer denne funksjonaliteten i neste software for øvrig, jeg er også i dialog med ham rundt selve proben, det er mulig den måler noe feil... Han foreslo å kontakte deg Gorm, for å sammenligne, men i første omgang får jeg kjøre "dark-measure" atter en gang samt sammenligne med C-5en, men det kan tyde på at den måler for lite blått av en eller annen grunn... Heldigvis hadde vi flere prober å "støtte oss til" på treffet, men hvis det viser seg at den faktisk måler feil må jeg si jeg er lite imponert - da må den tilbake til USA som din Gorm, du var vel flere uker uten?

Jaja, enkelt skal det neimen ikke være gitt samme hvor mye penger en legger ut, tydelig at dette er et felt i "støpeskjea" for øyeblikket...............

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •