Da er MicroSpec på plass - mine erfaringer! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 98
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hehe, jeg gjorde den feilen selv i dag. Målte på en PJ med microspec'en, og skulle bruke C5 etterpå. Jeg fikk da noen målinger jeg ikke skjønte noe av, før jeg la merke til at programmet hadde hentet feil kalibrering fra proben (CRT i stedet for FPTV). Ved å velge FPTV benytter programmet "diffusor-kalibreringen" i proben, mens CRT og LCD kun fungerer uten bruk av diffusor. CRT brukes til refleksjonsmåling, samt alle TV-apparater bortsett fra LCD,og FPTV brukes til all direktemåling fra projektor. Du velger projektor-type under display-types i program-options menyen. Det er viktig å velge rett her også, siden frekvensen (hastigheten på målingene) tilpasses i forhold til projektorteknologi.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg fått ny oppdatering fra Progressive Labs på softwaresiden samt kjørt en "dark measure", som er en prosess på rundt 10 minutter som "nullstiller" proben...

På de tallene jeg har oppgitt så langt har jeg "juksa" for å få målinger fra 10 IRE, rett og slett ved å velge "expanded" fargerom, og dermed få signal på 10 IRE tilsvarende om lag 20 osv. Dette trodde jeg i utgangspunktet skulle funke, da jeg jo bare kunne justere tilbake fargerommet til korrekt nivå i etterkant, men den gang ei...

Jeg må derfor nå måle 20-100IRE, får ikke målinger under med lerretet jeg bruker i dag...

Måtte derfor kjøre en hel ny runde, der "uncalibrated" RGBvsIRE er resultatet jeg fikk etter å ha justert tilbake fargerommet fra forrige runde (som jo så langt bedre ut i "feil" fargerom)...

Skal ikke være enkelt dette her, men jeg må bare få understreket at disse problemene skyldes utelukkende lerretet og ikke proben... Jeg får snart en ny lerretsduk på plass (i løpet av en ukes tid!), som trolig vil redusere problemet.

Legger ved måledataene, som jo forsåvidt ser veldig greie ut fra 20 IRE og opp i det minste! Jeg har denne gangen i større grad benyttet meg av "Offset", og det faktisk med stort hell... Gain påvirker hele skalaen i for stor grad, men offset ser ut til å i større grad hjelpe meg i bånn uten å ta aalt for mye i topp... Er jo en justeringsgreie dette, og en må jo bare prøve seg frem og tilbake. Som dere allerede har vært inne på består kalibrering utvilsomt av erfaring i størst utstrekning, der måleutstyret selvsagt allikevel er et viktig redskap, men fremdeles kun nettopp det - et redskap...

Resultatet fra første kalibrering etter fargerom-justering:
    -rgbvsire_ukalibrert-jpg

RGB vs. IRE etter kalibrering fra 20% intensitet og opp!
    -rgbvsire_kalibert-jpg

Delta C (feilmargin...)
    -deltac_kalibrert-jpg

Gamma vs. IRE:
    -gamma_kalibert-jpg

Kelvis vs. IRE:
    -kelvin_kalibrert-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...innstillingene jeg benytter var denne gangen:

Kontrast / brightness: 0

Gain R: 0
    Gain G: -10
    Gain B: -36
    Offset R: 0
    Offset G: 7
    Offset B: 7

Kom gjerne med kommentarer!

Nå får jeg se hva jeg kan klare å foreta meg av justeringen av gråskalaen ved bruk av gamma-equalizeren, samt sjekke hvordan det står til med fargerommet!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også nevne at jeg kalibrerte en HD350 til Projektor 2009, og den ble til slutt så bra at enkelte foretrakk denne fremfor HD750. Fargerommet stemte veldig bra på høye nivåer, men den var fortsatt oversaturert i mørke områder, type "alt for grønt gress i skyggepartier". HD350 overrasket meg faktisk stort på lørdagen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og der var første måling av fargerom på plass...

Er litt på bortebane her, men antar 1931 og SMPTE-C er greit? Ser at "HDTV BT 709" angir et noe bredere fargerom...

Må vel tilbake til Calman igjen å lese litt da, men kom gjerne med tips...!

-fargerom_smtpe-c_1931-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, jeg har prøvd å si at HD350 er en fin projektor til TIDLIGERE pris en stund, men er blitt litt kostbar om den er ment å ligge på 40k... Vi får uansett prøve å holde oss til kalibreringen her, kommer nok med noen kommentarer og målinger i HD350-tråden etter jeg i første omgang får verifisert at jeg ikke bare driver å tuller her først...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Er litt på bortebane her, men antar 1931 og SMPTE-C er greit? Ser at "HDTV BT 709" angir et noe bredere fargerom...

BT709 er korrekt fargerom å benytte. Ut i fra målingen ser det ut til at lerretet ditt "spiser" rødfarge, og på den måten absolutt ikke er fargenøytralt. Uten CMS skal det jo være umulig å få det måleresultatet i rødt fra en HD350. Oversaturert gul og magenta rimer imidlertid dårlig med den teorien? Kan det være feil på fargedekoderen i projan?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...OK, da har jeg lest meg "opp" litt i Calman og ser at selv om 1931 er en grei standard, er trolig 1976 bedre ettersom den er noe oppdatert...

Poenget er jo imidlertid at det er temmelig lite jeg får gjort med fargerommet uansett, er det ikke? Det står noe i Calman-guiden om at en kan bruke de separate RGB-parameterne i gamma-equalizeren til å justere fargerom - men går ikke det med på hvitnivå? Kan jeg faktisk bruke disse til å justere meg litt frem her - eller ender jeg trolig opp med kaos...

Jeg får jo bare teste litt, heldigvis har jeg en "reset"-knapp!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...har ikke vært borti tint - LOVER! Lerretsduken er helt håpløs, ja, men den ser egentlig ganske nøytral grå ut, må si det... Jeg måler imidlertid 75%-farger, det har kanskje en sammenheng med detta? Hilsen hr. grønn!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ahh, jeg må selvsagt måle 100%, I will be SHORTLY back!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...innstillingene jeg benytter var denne gangen:

Kontrast / brightness: 0

Gain R: 0
    Gain G: -10
    Gain B: -36
    Offset R: 0
    Offset G: 7
    Offset B: 7

Kom gjerne med kommentarer!

Nå får jeg se hva jeg kan klare å foreta meg av justeringen av gråskalaen ved bruk av gamma-equalizeren, samt sjekke hvordan det står til med fargerommet!
    HD350 og 750 har en noe merkelig styring av gain og offset. Offset har jo påvikning fra 0 til 99 IRE, så den "roter til" det man har gjort av gain-justering. Jeg bruker i all hovedsak gain, for så å bare gjøre bittesmå korrigeringer av offset. Det fungerte svært godt på den 350'n jeg har til test nå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og her er 100%-målinger...

MEN, skal ikke fargerommet måle korrekt også på 75% da?

-fargerom_hdtvbt709_1931-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    HD350 og 750 har en noe merkelig styring av gain og offset. Offset har jo påvikning fra 0 til 99 IRE, så den "roter til" det man har gjort av gain-justering. Jeg bruker i all hovedsak gain, for så å bare gjøre bittesmå korrigeringer av offset. Det fungerte svært godt på den 350'n jeg har til test nå.
    OK, men gain er jo "brightness", ikke sant? Problemet er da altså at "offsett" både tar bånn og topp, og dermed roter til det hele som du sier, men jeg må si at jeg sliter med å få til noe tilsvarende uten å bruke litt offsett, får mye større avvik da ser det ut til, men skal ikke være skråsikker her altså, sikkert mulig å justere seg frem bedre med litt fikling...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gain er kontrast, og offset/bias er brightness
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, forstår, det er jo "egentlig" det jeg mente da , bare surrer litt i topplokket her... Takker! Hvis du har noen innspill rundt fargerom-målingene så fyr løs!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargerommet skal måle identisk på 100 og 75 IRE. Det er imidlertid enkelt å "brenne ut" fargene ved 100 IRE med for høy kontrast i "hovedmenyen".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine målinger fra HD350 (grovkalibrert før helgen)

Fargerommet er målt på både 75 og 100 nivå, noe jeg alltid kontrollsjekker at det ikke er avvik på.

-cie-1976-hd350-jpg

-cie-1931-hd350-jpg

-gr-skala-hd350-jpg

-kelvin-hd350-jpg

-delta-hd350-jpg
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SMPTE-C benyttes i Rec 601, som blant annet brukes for standard definisjons materiale i USA. I Europa benytter vi stort sett EBU, mens Rec 709 benyttes for HD i hele verden.

Når det gjelder bruk av 1931 (CIE 1931) vs 1976 (l.a.b), er det vel egentlig ingen fasit, men sistnevnte er sagt å være mer "perceptual uniform". Det vil si at den i større grad representerer fargeavvik slik vi ser de med øynene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...proben bør stå minst 20 minutter før en måler med den, spesielt på lave lysnivåer. Jeg får perfekte målinger på 10IRE på min LED-TV, men ikke før etter 20-30 minutter... Før det klarer den ikke å måle i det hele tatt... Dette er jo i tråd med hva Progressive Labs selv har sagt da, men jeg fikk inntrykk at det mer var snakk om bittelitt ekstra presisjon, men det er det altså ikke, det er store forskjeller fra kald til varm.

Programvaren er fremdeles noe ustabil for øvrig, en må passe på å ikke trykke for mye for fort, men ta det med ro... Hvis en først "slapper av", funker det stort sett veldig greit.

Begynner å få det litt mer "i fingra" nå... Har prøvd meg på fargerom på LED-TVen min, og forstår jo at det er et noe tøffere "game". Samtidig har jeg nå klart å få til en relativt god gråskala på LED-TVen min, og der snakker vi NATT og DAG - default har noe slikt som 12-15% for mye blått over hele skalaen - i WARM2 (altså varmeste setting), Samsung er virkelig glad i blått. Det som da er gledelig er at jeg har klart å kvitte meg med hele blåstikket, og har nå, slik jeg ser det, utrolig flotte bilder fra TVen.

For øvrig må jeg fremdeles si at det er snodig at JVC har valgt å utelukke CMS fra HD350 når selv LED-TVen min har dette (riktignok ikke noe avanserte greier, men det kunne de jo også ha fiksa på JVCen og fremdeles ha et bedre system på HD750)...

For øvrig måtte jeg rekalibrere gråskalaen etter å ha justert fargerommet, så det er mye frem og tilbake når en kalibrerer gitt... En skal ha tunga temmelig rett i munnen for å kalibrere et display/projektor på mindre enn 2-3 timer... Samtidig kan selvsagt erfaring med konkrete produkter redusere tiden det tar.

Det som for øvrig forundrer meg, er at moderne Hi-End-projektorer ikke leveres med en form for "hardware" kalibrering, ala LCD-skjermer til fotofolk. En slik hardwaremodul ville da typisk blitt levert med en probe av noe slag, gjerne med mulighet for bruk av mer avanserte prober, og automatisk justert inn projektoren, der modulen tar utgangspunkt i faktiske målinger. Gjerne en USB-tilkobling til et PC-program...

En forretningside? Det finnes jo slike "bokser" allerede, men de både koster for mye, er for store, og funker langt fra "Plug and Play"... Er nok noen år med utvikling gitt, men jeg må virkelig se at jeg ser potensialet for noe slikt! Samtidig; det beste er selvsagt at en slik modul er implementert i selve displayet eller projektoren, da den i så fall vil ha tilgang på full dynamikk i justeringsparameterne, gitt at det har noe for seg (poenget har jeg blåkopiert fra Gorm, er jo MULIG det bare er tull... ).

Frem til en eller annen luring foretar seg dette får vi kose oss med det utstyret vi har - er i det minste strålende fornøyd med MicroSpeccen så langt!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som for øvrig forundrer meg, er at moderne Hi-End-projektorer ikke leveres med en form for "hardware" kalibrering, ala LCD-skjermer til fotofolk. En slik hardwaremodul ville da typisk blitt levert med en probe av noe slag, gjerne med mulighet for bruk av mer avanserte prober, og automatisk justert inn projektoren, der modulen tar utgangspunkt i faktiske målinger. Gjerne en USB-tilkobling til et PC-program...

En forretningside? Det finnes jo slike "bokser" allerede, men de både koster for mye, er for store, og funker langt fra "Plug and Play"... Er nok noen år med utvikling gitt, men jeg må virkelig se at jeg ser potensialet for noe slikt! Samtidig; det beste er selvsagt at en slik modul er implementert i selve displayet eller projektoren, da den i så fall vil ha tilgang på full dynamikk i justeringsparameterne, gitt at det har noe for seg (poenget har jeg blåkopiert fra Gorm, er jo MULIG det bare er tull... ).
    På high-end projektorer er kravet til presisjon veldig høyt, og jeg tror derfor det fort vil bli for dyrt å levere med noe som er "bra nok".

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •