Da er MicroSpec på plass - mine erfaringer! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 98
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg skal visst bruke den linsa allikevel... Problemet er som nevnt at målingene ikke kan tas mot projektorlinsa, i så fall må jeg plassere en diffusor foran linsen. Får vel prøve å ta noen nye målinger gitt!
    Du kan uansett ikke "bare" plassere en diffusor forran linsen. Alle diffusorer som brukes sammen med diverse instrumenter blir kalibrert opp mot instrumentet. Dette for å sikre at diffusoren ikke introduserer uønskede avvik.

...måling direkte fra linsa på projektoren er også årsaken til at softwaren krasjer, og målingene dere ser ovenfor kan en altså bare se helt bort fra...
    Dersom jeg ikke husker feil, har Gorm snakket om at proben ikke er så veldig glad i veldig store lysmengder, noe som nok er årsaken til krasjene ved direktemåling.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det var Clifford som mente det var en mulighet - men han sa også at den egentlig måtte kalibreres som du sier... Jaja, får måle fra lerretet da... Problemet er at jeg midlertidig bruker et "defekt" lydtransparent lerret i påvente av nytt, og dermed er egentlig kalibreringen temmelig uinteressant ettersom jeg må gjøre mye på nytt med ny duk uansett (fordi duken bl.a. lekker lys som en sil...).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - fantastisk med software som faktisk krasjer ved for høye målte verdier.

Typisk det vi utviklere kaller "brukerfeil" - krasj du ikke kan laste softwaren for...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe - fantastisk med software som faktisk krasjer ved for høye målte verdier.

Typisk det vi utviklere kaller "brukerfeil" - krasj du ikke kan laste softwaren for...
    *Knis*

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tja, når jeg retter proben mot lerretet får jeg ingen avlesning før oppe på 30 IRE, så dette er jo lite imponerende da... Skyldes sikkert lerretsduken... Programvaren fortsetter for øvrig å være vanskelig, mulig det skyldes at jeg bruker Mac og XP via Paralells... Windows skal jeg uansett aldri tilbake til, så da får jeg heller leve med litt ustabilitet...

Skal prøve noen andre plasseringer, er jo ikke så greit, for proben er jo såpass stor at den gjør det vanskelig å plassere målefiberet rett mot duken der den jo hadde hatt det beste utgangspunktet for måling.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...hjelper ikke å justere plasseringen... Hva skal en si... Vel, jeg må vel personlig si jeg er svært irritert over at produsent ikke leverer med diffusor, eller i det minste informerer om muligheten. Nå må proben tilbake til produsent hvis en skal få montert på noe slik, ettersom den må kalibreres for dette.

Videre er jeg ikke spesielt imponert over følsomhet i mørke områder, og forstår jo hvorfor folk gjerne må bruke en C-5 i tillegg. Det at softwaren er såpass ustabil er heller ikke noe stort pluss, men jeg forstår jo at denne softwaren er laget litt på "bakrommet" av en som faktisk driver med kalibrering, ikke av et stort softwarefirma, så det får heller gå...

Uansett - slik proben leveres kreves det at en bruker en normal duk med forholdsvis grei gain, jeg tror ikke en lydtransparent duk vil fungere unsett - selv om den jeg bruker er spesielt dårlig... Jeg tror jeg rett og slett får plassere en lerretsduk jeg har liggende sånn midlertidig for å kunne få tatt målinger - den duken jeg har påmontert nå skal jo i søpla så snart jeg får på plass ny duk uansett!

Sånn er det vel bare - så får du bare le i K10-skjegget ditt inntil videre, Ak (men ikke le for godt, for den som ler sist...)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ler ikke i det heletatt av dette, jeg, og håper det ordner seg etterhvert. Kanskje Gorm kan gi deg noen hint? Han har jo brukt Microspecen lenge nå...

Når det gjelder min K-10, er det det noe kluss med kalibreringstabelllene i proben (LUTs), slik at resultatene blir feil ved bruk av diffusor hos meg også. Dog, Spectracal & Klein jobber med kalibrering av en ny K-10, som de skal sende til meg så snart den er kalibrert og sjekket NØJE. Jeg returnerer da den jeg har når den nye kommer. Selvsagt uten at det koster meg noe.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg midlertidig bruker et "defekt" lydtransparent lerret i påvente av nytt, og dermed er egentlig kalibreringen temmelig uinteressant ettersom jeg må gjøre mye på nytt med ny duk uansett (fordi duken bl.a. lekker lys som en sil...).
    Om duken "lekker" lys, så lekker det vel jevnt? Sånn sett endres ikke gammaverdiene. Jeg forutsetter også at duken du bruker er fargenøytral, og da kan jeg ikke se noe argument for at det skulle være problematisk å måle refleksjon. Det eneste du strengt tatt skal behøve å korrigere etter installasjon av nytt lerret, er lysstyrke og kontrast. Til det trenger du ikke annen enn en god kalibreringsplate (GetGray) og øynene dine. ;-)

At du ikke finner den sensitiv nok i mørke områder, kan ikke være annet enn brukerfeil. Min er jo dønn stabil ned mot 5 IRE på de fleste projektorer (refleksjon fra lerret med ca 0.9 gain).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg måtte rett og slett bare øke brightness til noe over det nivået som er å regne som 100% korrekt, så måler den helt fint igjen... Dette er jo utelukkende dukens skyld da, og blir bedre så snart jeg får på plass ny. Duken er SmX sin grå vevede lydtransparente duk for øvrig...

Jeg rakk ikke å foreta meg alt for mange målingene før småtrolla var hjemme fra barnehagen, men så jo at "kalibreringen" jeg foretok meg med Calman og Chroma5 var helt latterlig feil, og selv om det ikke var like stor mangel av blått som første direkte målinger tilsier var det totalt på trynet. Et lite slag i fjeset for Chroma5, men det er vel kanskje mulig å øke eksponeringsgraden for bedret nøyaktighet...

Nå ser en plutselig i detalj hvilke variasjoner en finner oppover i gråskalaen, og er samtidig da "empowered" til å foreta de nødvendige korrigeringer. Jeg synes nesten det er utrolig at en skal måtte betale opp mot 70.000 kroner for et instrument som måler tilstrekkelig nøyaktig, og noe sier meg at utviklingen innenfor dette områder kommer til å bli ekstremt de neste årene, for en kan si hva en vil - dagens - og også morgendagens projektorer og TVer VIL trenge kalibrering... Det vi kanskje kan håpe på at dukker opp er justeringsmuligheter som gjør at utstyret kommer til sin rett i det minste!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg rakk ikke å foreta meg alt for mange målingene før småtrolla var hjemme fra barnehagen, men så jo at "kalibreringen" jeg foretok meg med Calman og Chroma5 var helt latterlig feil, og selv om det ikke var like stor mangel av blått som første direkte målinger tilsier var det totalt på trynet. Et lite slag i fjeset for Chroma5, men det er vel kanskje mulig å øke eksponeringsgraden for bedret nøyaktighet...
    Og da sammenligner du målinger hvor både C5en og Microspecen målte fra duken?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det blir selvsagt feil å sammenligne som du sier... Uansett illustrerer det vel viktigheten av å ta lerretet med i "beregningen", og da inkluderer en jo også rompåvirkningene...

Jeg ville uansett til tider foretrukket å måle rett fra projektoren i stedet, og da anbefaler Progressive Labs følgende kit:

FWS99-02C 2" White Fluorilon Reflectance Standard Calibrated,
    Traceable to NRC $385.00

This model is a calibrated reflectance standard which simply means that they
    supply measurement data verifying the accuracy at a number of wavelengths.
    You really do not need this in everyday use.

FWS99-02U 2" White Fluorilon Reflectance Standard $275.00

This is the same piece without the calibration certificate.

Available from this manufacturer:

Products & Standards of Avian Technologies

You then need a bracket to be able to hold the piece with on a tripod.

Three-Screw Ring Mounts - Edmund Optics

Jeg får for øvrig flotte målinger nå, dønn stabile, og så langt har heller ikke softwaren krasjet...

Takker for tipset rundt IRE i rapporten Gorm, skal få fjernet 0 IRE først som sist!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffuserne som er linket til er helt sikkert veldig bra, men er de virkelig så nøytrale at man ikke behøver å kalibrere de i forhold til proben?

Har du fått sammenlignet Microspecen og C5?

Ja, det blir selvsagt feil å sammenligne som du sier... Uansett illustrerer det vel viktigheten av å ta lerretet med i "beregningen", og da inkluderer en jo også rompåvirkningene...

Jeg ville uansett til tider foretrukket å måle rett fra projektoren i stedet, og da anbefaler Progressive Labs følgende kit:

FWS99-02C 2" White Fluorilon Reflectance Standard Calibrated,
    Traceable to NRC $385.00

This model is a calibrated reflectance standard which simply means that they
    supply measurement data verifying the accuracy at a number of wavelengths.
    You really do not need this in everyday use.

FWS99-02U 2" White Fluorilon Reflectance Standard $275.00

This is the same piece without the calibration certificate.

Available from this manufacturer:

Products & Standards of Avian Technologies

You then need a bracket to be able to hold the piece with on a tripod.

Three-Screw Ring Mounts - Edmund Optics

Jeg får for øvrig flotte målinger nå, dønn stabile, og så langt har heller ikke softwaren krasjet...

Takker for tipset rundt IRE i rapporten Gorm, skal få fjernet 0 IRE først som sist!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...da har jeg fått kjørt samme sekvens med C-5en (til Progressive Labs). Utrolig kjapp på målingene, og samtidig relativt presis. Jeg måtte øke måletiden noe for å stabilisere målingene...

Forskjellen i målingene fra MicroSpeccen var såpass enorme at jeg måtte teste å måle direkte fra linsa også, som på sin side "forteller" en helt annen historie... Vi får vel anta at det er MicroSpeccen som er "fasiten" sånn inntil videre, men dette viser jo at C-5 i utgangspunktet da har litt manglende nøyaktighet. Ettersom C-5en jo skal være kalibrert opp mot samme instrument som MicroSpeccen synes jeg for øvrig det hele er litt merkelig, for det er jo ikke snakk om samme "feil" over hele skalane, dvs. at den måler for mye blått. Problemet er jo at den gjør det stikk motsatte - dvs. måler for mye rødt, når jeg plasserer proben i retning linsa......... Kanskje jeg må bruke diffusoren på C-5en selv om jeg orienterer den mot lerretet?

MicroSpec mot lerretet:
    -rgbvsire_kalibrert2d-jpg

C-5 mot lerretet:
    -rgbvsire_kalibrert_c5_lerret-jpg

C-5 med diffusor mot linsa:
    -rgbvsire_kalibrert_c5-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...den målingen mot lerretet ligner jo litt på den jeg fikk når jeg rettet MicroSpeccen mot linsa... Mon tro om jeg skal bruke den optiske diffusoren selv om jeg måler fra lerretet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...den målingen mot lerretet ligner jo litt på den jeg fikk når jeg rettet MicroSpeccen mot linsa... Mon tro om jeg skal bruke den optiske diffusoren selv om jeg måler fra lerretet?
    Da får du ikke mye målinger, det kan jeg love deg Med diffusor på vil det bli alt for lite lys tilgjengelig. Poenget med diffusoren er å gjøre den samme jobben som lerretet gjør; å spre lyset. Å bruke diffusor mot lerretet vil derfor bli "smør på flesk".

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...en må nok bruke den optiske diffusoren uansett, ja, for nå ble målingene langt mer i samme gate...

RGB vs. IRE:
    -rgbvsire_kalibrert_c5-jpg

Delta C vs. IRE:
    -deltac_kalibrert_c5-jpg

Gamma vs. IRE:
    -gamma_kalibrert_c5-jpg

Kelvin vs. IRE:
    -kelvinvsire_kalibrert_c5-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...en må nok bruke den optiske diffusoren uansett, ja, for nå ble målingene langt mer i samme gate...
    Hvilke målinger er det du representerer der?

Duiffusoren må brukes ved direktemåling, ja, men ikke ved indirekte måling (fra lerret).

Har du sammenlignet målinger med Calman m/C5 og PL m/C5 ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Diffusoren er påmontert på siste måling, og det er tatt indirekte fra lerretet... Har sendt mail til Progressive...

Skal få testet Calman med C5 snarlig også...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diffusoren er påmontert på siste måling, og det er tatt indirekte fra lerretet... Har sendt mail til Progressive...
    Jeg tviler ikke på målingene du har fått, men det er likevel feil å benytte diffusor ved måling fra lerretet.

Blir interessant å høre hva PL sier om avvikene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Snakket med Gorm her i stad, og jeg har nok vært litt rask på avtrekkeren, da justeringen stod på CRT, og skulle stått på "RPTV" ved indirekte målinger... Jeg skal sjekke hvilken effekt dette har... Takker for "opplæring" Gorm, manualer er no dritt!

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •