Radioshack vs. mikrofon og lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Radioshack vs. mikrofon og lydkort

Ja, som tittelen antyder - hva er forskjellen, bortsett fra ca. 1000 kroner?

(i dette tilfellet gjelder det kalibrering av sub, men spørsmålet er vel også av mer generell karakter)

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på det spørsmålet. Vet noen om det blir bedre/dårligere målinger ved å bruke en PC og feks mikrofonen som fulgte med Denon AVR-3805 kontra Radioshack?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioshack egner seg best til målinger av subområdet. Den kan til nød brukes for målinger opp mot 4000 hz, men den har en karakteristisk topp rund 5000hz, og faller som et blylodd på rundt 6000 hz. Dette av egen erfaring samt hva jeg har lest meg til.

Kjøper du en skikkelig mikrofon og lydkort skal du kunne gjøre målinger høyere opp i frekvens.

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis det bare er sub man skal kalibrere er valget med andre ord en Radioshack.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke begge. Lydkortet må også kalibreres før bruk på samme måte som Radio Shack´en må tilføyes db for å vise rett.
    Søker du på Radio Shack corrections finder du sikkert et spreadsheet med korreksjoner der må legges til. Nede i bassen er det ganske mye....

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er billigste alternativ for lydkort? Med fantom-spenning (eller hva det heter) til mikrofonen? Lurer litt på å handle inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk1 black limited
    Så hvis det bare er sub man skal kalibrere er valget med andre ord en Radioshack.

Radioshack koblet til en pc med REW fungere helt topp! Selve Radioshacken koster vel 500-600 kroner. Du finner det du trenger av software og hjelp her:

Room EQ Wizard (REW) Information Index - |Links|Guides|Articles|Stickies| (PLEASE READ) - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

PS: du må bli medlem på forumet for å kunne laste ned programvaren.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hva er billigste alternativ for lydkort? Med fantom-spenning (eller hva det heter) til mikrofonen? Lurer litt på å handle inn.
    Jeg bruker M-Audio Mobile Pre USB og tror det er billigste alternativ med phantom power og mic pre innebygget.

Med mik/lydkort kontra Radioshack har man også muligheten til å måle andre ting enn kun frekvens, så som impedans, fase, forvrengning TS-parametre etc.

Både lydkort og Radioshack/mic må uansett kalibreres. Lydkortet kalibreres enkelt ved å koble en loop mellom ut og inngang. For Radioshack og mic benytter man en kalibreringsfil som finnes for nedlasting. Det er dog litt variasjoner ute å går, så 100% korrekt blir det ikke.

Av samme grunn nytter det ikke å benytte målemic som følger med receivere. Der er kompensering for avvik i frekvensgangen til mic lagt inn i receiveren, og uten denne måler man feil.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje verdt å nevne at RTA-målinger alene gir et svært begrenset bilde av virkeligheten. Rent teoretisk kan man gjøre MLS og sinus sveip m.m. med en RS også.

Man har ingen garanti for at to RS-er måler helt likt. Forskjellene kan være relativt store og medføre at kalibreringsfilene blir utilstrekkelige. En annen faktor, spesielt ved RTA-målinger oppover i frekvens er spredningen. Den er ikke den beste på RS. Behringer ECM 8000 er bedre på det. Dyre målemicer har svært lite mikrofonelement og har derfor god spredning. MAX SPL-kapasitet er også bedre på målemicer enn på RS i de tilfellene det måtte være et tema.

ECM8000 koster vel omtrent det samme som RS. Imidlertid må man ha phantom på lydkortet. Med tanke på kvaliteten på en del consumerlydkort er det kanskje like greit. Et brumproblem kan, nei VIL, ødelegge hele målingen i bassområdet. Lavfrekvensmålinger er i det heletatt svært støyutsatte.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da de lagde kalibreringsfilene til RS testet de 50 stk. Det viste seg at det ikke var store forskjeller på disse 50. Kalibreringsfilene ble lagd ut fra et snitt. Om det er en db feil + - er ikke dette noe jeg ville bekymret meg for, ihverfall ikke med tanke på sub målinger. Finnes det andre, like rimelige, enkle og bedre løsninger så er jo det bra!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd denne? Vil den sammen med ECM8000 være bra nok til denne bruken vi snakker om her?

Alctron DI200 Mikrofon til USB adapter - Musikklink AS

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som tør å si noe om denne? Jeg har ikke ekstreme krav, men hvis den forringer ECM8000 mye så er det liten vits.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan koble radioshack til pcen?

i den ene miniguiden er det anbefalt denne Clas Ohlson - Tilkoblingskabel, kabler/kontakter

men 2 rca hun er jo ikke mulig å koble inn til pcen:S eller radioshacken:S ????? hjelp

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Noen som har prøvd denne? Vil den sammen med ECM8000 være bra nok til denne bruken vi snakker om her?

Alctron DI200 Mikrofon til USB adapter - Musikklink AS
    Er i samme båt selv, der jeg lurer på om jeg skal kjøpe et nytt usb lydkort med phantom power, eller bare bruke det innebygde lydkortet på dataen... til å foreta målinger med.

Jeg tror jeg rett og slett bare tar den billigste løsningen, og bruker det innebygde lydkortet (som må kalibreres) med en USB-phantom-adapter.

Men istedenfor Alctron USB adapteren, vil jeg bruke denne (ble anbefalt å kjøpe denne):

Icicle XLR til USB-omformer fra Blue Microphones - Apple Store (Norge)

519kr.

Ser mye "bedre" ut også

Skal forøvrig brukes til en ECM8000.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Er i samme båt selv, der jeg lurer på om jeg skal kjøpe et nytt usb lydkort med phantom power, eller bare bruke det innebygde lydkortet på dataen... til å foreta målinger med.

Jeg tror jeg rett og slett bare tar den billigste løsningen, og bruker det innebygde lydkortet (som må kalibreres) med en USB-phantom-adapter.

Men istedenfor Alctron USB adapteren, vil jeg bruke denne (ble anbefalt å kjøpe denne):

519kr.

Ser mye "bedre" ut også

huh? må lydkortet kalibreres for å kunne foreta målinger med radioshack?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Alcron og ECM8000. Synes det fungerer bra. Når REW-kurven er bra så hører jeg samtidig at lyden er bra. Det er i bassområdet da.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M

519kr.

Ser mye "bedre" ut også

Har du fått prøvd icicle'n? Lurer på å kjøpe samme selv med en ecm8000.
    Forstår jeg det rett at ecm kobles rett på Icicle, så kan man bruke en lang USB kabel til pc'n? Trenger ingen mikrofonkabel i tillegg?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •