'Klakk'! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 66

Tråd: 'Klakk'!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da er det dempet med 2,5 dB ved den aktuelle frekvensen, så det skal ikke være noe problem, heller tvert i mot.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er på volum -7.5.
    Har du målt volum med radioshack? Jeg har ca. 75 dB ved -30dB på avr. Hvorfor spille så høyt? Må vel finnes en grense for hvor høyt selv en SVS kan bråke ...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok nådd subens maks grense bare da ja :-)

Like suber enklest og ha med og gjøre :-)

Active mk1 black limited sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke måt med Radioshack, nei, men det er faktisk ikke så høyt. Har hatt flere på besøk her og det er ingen som har klaget over at det har vært for høyt.

Men hvis det er dempet riktig, hva bør jeg prøve da?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker tross alt om den berømte scenen i Pulse, da. Den går ekstremt dypt, og med masse kraft.

Suber som har evne til å følge med i dypet, vil få problemer med demem scenen. Selv da jeg hadde tre SVS-suber, kunne jeg lett få problemer ved (for meg) normal lyttestyrke. Først når den fjerde suben kom på plass, var "problemet" borte.

Det kommer også mye an på hvordan suben er tunet. Dersom den er tunet lavere enn 20Hz, vil scenen i Pulse åpenbart by på problemer, ja.
    Du skriver at ett rør er plugget. Hva står da "subsonic filter" på?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahem, den er tunet til 16Hz. :-) Subsonicfilteret står til 16Hz.

OK, problemer med Pulse kan jeg sikkert leve med, men at det i løpet av hele Dark Knight skjer én gang er litt annoying. Men det betyr kanskje at den er _nesten_ der den skal være?

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tuner du den til 25hz så er det mulig du kan ungå Klakk! på det volumet. Men største grunnen til att du ikke syntest det er høyt må vere en dipp på lave hz i sweetspot.

Har selv kjørt Gamla med hagle flere ganger, fikk engang glassene på borde til å hoppe... Med 2x DIY SVS rør subber og de gamle JmLab 946. Men det var etter eg fikk stilt inn dippen eg hadde, og har selv bunnet subbene flere ganger. Så kalibrering og tuning med sub er VIKTIG om man vil gi gass på filmer med volum som gjør film morro

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel bare ta meg selv i nakken og gjøre denne kalibreringen jeg skulle ha gjort for leeenge siden...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket innom Hjemmekinotråden di.
    Ser du har en trapp bak i lokalet, er det åpent her opp til neste etasje?
    Ser det er noen dører også, men regner med at de er lukket.

Tenker på at det kan forsvinne noe av trykket opp i andre etasje om det er åpnt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ron (eier av SVSubwoofers) har påstått at PB/PC13 elementet ikke skal bunne... men det kan jo motbevises
    Jeg har kjørt PULSE scenen flere ganger både i 20Hz og 15Hz modus ( har dog ikke testet i 10Hz modus ) å jeg har ikke klart å bunne den. Ender bare opp med at subben ikke klarer å øke mer selv om jeg øker volumet. Å ja, jeg har gått skikkelig inn for å se hvor langt tøye grensene. Skikkelig voldtekt av subbene, men knele vil de ikke :twisted:

Den forrige Ultra'en ( altså den tråd starter har ) er vel kjent for å bunne hvis man plager den skikkelig, ihvertfall hvis man porter den ned i frekvens. Ville testet å porte den til 20Hz istedet å sett om problemet forsvinner da. Subben vil alikevel spille sykt dypt
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte klakkelyder fra min pb13 ved bruk av Browning maskingeværet på COD5 mv-20 gain kl 3

Når dere sier ultra skal klare 115-120 db er det vel ikke i sweetspot det menes? Kan jeg måle denne skuddsalven med radioshack feks. 0.5 meter fra sub og si at ved 115db er dette er maks?

Ps: rommet mitt spiser bass, men jeg har en meget bra frekvenskurve der det kun var en peak å dempe. Sub ruller kraftig av ved 22hz.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og gjøre en kalibrering fører bare godt med seg... så gjøre det

Det er mange oppskrifter på kalibrering... så velg og vrak (se om jeg finner noen)

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var som natt og dag før og etter kalibrering. Men er redd for å bunne den ut. Er jo ikke høyt, men enormt utslag på elementet med maskingeværet, og på "bass i love you" Golvet skjelver en del da ja men på vanlig musikk kan jeg skru opp til mv 0.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er mange oppskrifter på kalibrering... så velg og vrak (se om jeg finner noen)

Her er noen oppskrifter på subwoofer kalibrering:

Mikroguide subwooferkalibrering

Forutsetninger:
    A) Du har lest hele posten før du gjør noe!
    B) Du har plassert fronthøyttalerne optimalt.
    C) Du har en receiver med subutgang og bassmanagement.
    D) Du har prøvd ut og målt "alle" mulige subwooferplasseringer i rommet ditt, og vet hvor subene spiller best.
    E) Hvis ikke D) så vet du hvor du vil ha subene pga. WAF, romløsning eller andre forhold.
    F) Du har en Radioshack eller annen lydtrykksmåler.
    G) Du har en tonegenerator eller CD med 50hz sinustone.

Standardkalibrering (for 1 til n suber)
    1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB (dette kan være hvilket tall som helst (75dB, 89dB whatever), kommer an på frontene og rommet ditt) ved mastervolum MV(-20) (dette mastervolumet kan også være hva som helst, men gjerne "normalt" lydnivå).
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB (eller samme tall som under 1)) ved MV(-20) (eller samme MV som under 1)).
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    4) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    5) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    6 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    7) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.

(...og så videre, opp til n suber...)

8 ) Kontrollmål alle subene sammen med frontene. Har du gjort det riktig, får du 80dB fra frontene + 6dB fra første sub + 3dB fra hver neste sub. Med 3 suber skal du da ha 92dB.
    9) Justér subvolum i receiver til det nivå som gjør at alle subene sammen spiller 80dB. Dette kan bli et problem hvis du har mange suber, for subvolumet i eksempelvis Denons receivere går "bare" ned til -12dB. Er ikke dette lavt nok, må du bare leve med det nivået.
    10) Kjør eventuell romkorreksjon.

Flageborgs 1-2-3-kalibrering
    1) Juster gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på Receiver satt til -20 dB.
    2) Kontroller at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz.
    3) Kjør romkorreksjon i receiver.

Hellnoobkalibrering (for 1 til n suber)
    Har du et spesielt rom/oppsett, eller ønsker mer bass enn ved standardkalibrering, kan du bruke denne metoden, som jeg bruker p.t.
    1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB (dette kan være hvilket tall som helst (75dB, 89dB whatever), kommer an på frontene og rommet ditt) ved mastervolum MV(-20) (dette mastervolumet kan også være hva som helst, men gjerne "normalt" lydnivå).
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB (eller samme tall som under 1)) ved MV(-20) (eller samme MV som under 1)).
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    5) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    6) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    7) Mål sub2 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    8 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20)
    9) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    10) Mål sub3 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.

(...og så videre, opp til n suber...)

11) Justér subvolum i receiver til det nivå du foretrekker. Jeg bruker -3-0dB på film og -6dB på musikk.
    12) Kjør eventuell romkorreksjon. Jeg bruker ikke romkorreksjon selv.

Subvolum -6dB er valgt under kalibrering fordi SVS anbefaler det, fordi det teoretisk sett gir et renere signal til subene, og fordi du da får litt å gå på oppover om du ønsker det.

Se post # 559 for frekvensresponsgrafer i mitt rom.

Se forøvrig disse trådene for en diskusjon om forskjellige metoder for subwooferkalibrering:

Kalibrering av to subber med front som full range

Missforståelse ang. kalibrering av 2 subber.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Jeg hørte klakkelyder fra min pb13 ved bruk av Browning maskingeværet på COD5 mv-20 gain kl 3

Når dere sier ultra skal klare 115-120 db er det vel ikke i sweetspot det menes? Kan jeg måle denne skuddsalven med radioshack feks. 0.5 meter fra sub og si at ved 115db er dette er maks?

Ps: rommet mitt spiser bass, men jeg har en meget bra frekvenskurve der det kun var en peak å dempe. Sub ruller kraftig av ved 22hz.
    Hvor høyt den spiller kommer selvsagt an på størrelse på rom, og også om den er blitt kalibrert ordentlig. Jeg kjører alle målinger i sweetspot.

Gain på kl.3 virker jo sykt mye da. Jeg kjører mine på kl.10 eller noe. Har enda til gode å høre om noen som har den over kl.12 og så leser jeg at du har den på kl.3 :shock:
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Hvor høyt den spiller kommer selvsagt an på størrelse på rom, og også om den er blitt kalibrert ordentlig. Jeg kjører alle målinger i sweetspot.

Gain på kl.3 virker jo sykt mye da. Jeg kjører mine på kl.10 eller noe. Har enda til gode å høre om noen som har den over kl.12 og så leser jeg at du har den på kl.3 :shock:
    sublevel i Denon 2105 står på +1 . Gain på sub har jeg skrudd ned til kl 2, men det bør ikke være mindre en det for å ikke bli for tamt. Sub får ikke drahjelp fra vegg(pga waf) men spiller rett ut i rommet 90 grader på sweetspot. Den står inntil enden på en vinkelsofa som et stort kaffebord.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All kalibrering er selfølgelig foretatt med radioshack i sweetspot.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du ett rom som sluker bass ja. Mine står på kl.10, og sublevel på Pioneer'en min står til -7.5. Ved musikk kjører jeg ned til -10. Men, begge mine står i hvert sitt hjørne da.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 20-39 med volumet på ca 10:30 og der er nivået fra receiver 0dB etter siste kalibrering. Må slvfølgelig skru opp litt for at den skal merkes skikkelig, men tennene skal da ikke skrangle når jeg setter på en CD for litt bakgrunnsmusikk...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører PC13 på ca 11 på begge.
    Men kjører et svakere signal ut fra SMS-1 som er kontrollenhet tl subene mine.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •