Frekvensmåling??!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensmåling??!

Kan noen forklare meg (enkelt) hvordan vi leser/tyder slike målinger?
    Har sett mangen slike kurver ,diagrammer og "waterfalls " her inne , men jeg vet ikke hvordan jeg skal tyde de
    Leser at de fleste snakker om "dipper", og at høytalerne "ruller av" og denslags. Med andre ord, slike "skjema" sier meg ingenting om ting er rett eller galt etter måling.
    Har søkt, men fant ingen enkle forklaringer.

Noen som vil prøve seg?!

Legg gjerne ut en måling og forklar hva som betyr hva.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller gjerne link til en forklaring som jeg forstår...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke forklare så mye, andre får gjøre det, jeg må påpeke at en måling ikke siger noe om hvordan det lyder.....
    Et rom vil påvirke frekvensgangen til en høyttaler alt etter hvor den er plasert i rommet, samtidig er plaseringen av mikrofonen hvor du måler viktig. Flytter du mikrofonen 10 cm for en ny måling får du selvfølgelig ikke samme resultat.
    Rommet vil forsterke noen frekvenser, prøv å stå i et hjørne når du spiller bass, eller utfase andre frekvenser (en dip i kurven).
    Man kan da måle høyttalerne der man sitter og lytter, og bruke romkorreksjon til å få en jevnere respons, men først må man som alltid forsøke å plasere høyttalerne optimalt i rommet, man får en del problemer om de bare kastes inn i et hjørne.
    At en høyttaler ruller av i diskanten trenger ikke være negativt, at den ruller av i bassen er jo naturligt ut fra hvor kapabel enheten er, men som regel hjelpes en høyttaler av rommet i netop bassen. Jeg har et sett vintage Carlsson OA50.2 som egentlig måler dårligt i bassen, men de er beregnet på en plasering helt inntil bakveggen og får da 6 db ekstra boost pga plaseringen.
    Det er viktigt å lese kommentarerne under målingene, synes Stereophile er flinke til det.
    Ser du f.eks. en måling fra en elektrostat ser den gjerne helt forferdelig ut, men kommentarene om lyden er gjerne veldig positiv.
    Stereophile: MartinLogan Quest Z loudspeaker

Mer avanserte målinger inneholde waterfall, impedansmåling, spredning, delefrekvens, kabinettets resonanser osv osv. Impedansmålingen er kanskje interessant for den forklarer at en impedans IKKE er en rett 8 ohm sak, som mange tror.
    Se en her fra en Dynaudio : Stereophile: Dynaudio Confidence C1 loudspeaker
    Andre får forklare disse waterfall osv. for deg.

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen hjelpe meg tolke denne grafen?

Som dere ser, så kan det se ut som frontene mine har en utfordring.
    Men totalt sett når subbene er koblet inn å, så ser det ikke så halv gærent ut?
    Blir ikke helt klok på den derre der... *klø seg litt i hue*

La si jeg hadde fått opp den dippen ved 80hz, så ville vel det igjen gitt en peak når subbene ble koblet inn?

Crossover frekvens er forresten 120hz.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Akkurat ett slikt diagram jeg ikke forstår. Takk til @niels nielsen får god forklaring, men en slik "tegning" var akkurat det jeg mente. (at jeg ikke forstår)
    Kan noen forklare hva de grafene forteller?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Se der ja! Akkurat ett slikt diagram jeg ikke forstår. Takk til @niels nielsen får god forklaring, men en slik "tegning" var akkurat det jeg mente.
    De grafene forteller hvor mye lydtrykk den/de målte HT'ene har ved en gitt frekvens. Turkis kurve er lydtrykk fra sub ved 12, 14, 16 Hz opp til 160. Mørk blå er samme målinger for fronthøyttalerne, og rosa for front og sub sammen.

Grafene sier egentlig ikke så mye alene. Siden det kun måles fra 12 til 160 Hz er det bare bass som registreres. Det fremgår ikke hvor (rent fysisk) det er målt, og hvordan kurven påvirkes ved målinger nærmere gulvet, nærmere taket, lenger til venstre osv. Trolig har målemik'en stått ved ørehøyde i lytteposisjon (ren gjetning) men siden bass, særlig dypbass, registeres av hele kroppen bør flere målinger tas i så fall. Videre savner jeg en dimensjon ved målingen og det er tid. Hvor lenge henger en "peak" igjen? Kan det forårsake utfasing? Fortsatt en del ubesvarte spørsmål.

Dette er dog kun generelle betraktninger. Når det gjelder frekvensresponsen som presenteres vil jeg si det ser meget bra ut med en slik kurve når sub og fronter spiller sammen. Hvor vidt det høres og føles bra ut kan jeg ikke kommentere, bla av de grunner nevnt over. En måte å presentere mer informasjon på, i tillegg til flere målinger på forskjellige steder, er å benytte programvare ala REW for å få et waterfall diagram hvor det også tas høyde for decay.
    Men dette er bare mine ufaglærte 2 cents worth :-)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for den! Har til nå "bladd" fort forbi slike grafer når jeg ser dem i tråder her inne, fordi jeg ikke klarer å tyde dem.... ble nå litt klokere hvertfall...:-)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    octane, du må justere dippen opp, eller toppene ned med romkorreksjonen manuelt for subben. Siden dine fronter er kuttet ved 120 hz kan du ikke gjøre noe med det på fronterne jo.....
    Hvis du demper noen db ved 45, 56 og 100 hz blir det sikkert fint.
    Men, er det lfe delefrekvensen der er 120 hz? Har du prøvd lyden med dine fronter som large?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette ser veldig bra ut. Jeg ville delt ved 80hz, ellers tror jeg ikke det er så mye forbedringspotensial.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OCTANE:

Ser ut som om du her en utfasing på 142hz, ellers syns jeg subbene spiller noe langt opp i frekvens.
    Men i all hovedsak ser dette bra ut.

EDIT: Prøv å endre litt på delefrekvenser, samt small og large på frontene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En kort kort beskrivelse.....

Sitat Opprinnelig postet av jahnmar
    Det som er ønskelig er å få disse kurven mest mulig "rett" sett fra et horisontalt perpektiv, dvs minst mulig variasjon i db(SPL). For å få dette til så må man justere delay/fasen/gain slik at front og sub spiller best mulig sammen, det finnes flere metoder for å justere dette avhengi av utstyr.

Den blå kurven, når han bare spiller med frontene har han fått en stor dipp. Den ser ikke bra ut, når han spiller front alene så for han "ikke justert" bort dippen(det finnes utstyr som kan rette på den). Men derimot når han spiller med frontene og begge subene har han fått det bra til, kurven varierer ikke mer en 8-9db og det er bra.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Men derimot når han spiller med frontene og begge subene har han fått det bra til, kurven varierer ikke mer en 8-9db og det er bra.
    Jeg har en dipp ved 50 hz pga rommet er helt firkantet, og åbent ut mot kjøkken, men bortsett fra den har jeg +- 1 db fra 25-800 hz, uten sub. Så selvom hans kurve egentlig er fin kan den forbedres vesentlig.
    Hva er egentlig galt med delefilter funksjonen til fronterne? Synes det ser meget merkeligt ut at den fungerer ved de nevnte 125 hz, og falder bra, men så kommer den tilbake ved 80 hz.......
    Jeg ville gjerne se en måling av fronterne fra 125-500 hz f.eks.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når vi driver meg grafer her, noen som har noen idè om hva som kan gjøres i det øvre området her? Sub er justert med Behringer, men det blir litt mye opp og ned der hvor frontene overtar..... fra ca 120hz

EDIT: hvordan legger jeg inn store bilder?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper den peaken på 45hz hos octane er bassrefleks porten på frontene, som kansje står litt nære veggen......

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, syntes det var merkelig med den store dippen i front ht.
    I Onkyo sine recievere kan man ikke sette Small / Large, men justere delefrekvens selv.
    Jeg er litt usikker på den LPF of LFE = 80hz, om den muligens kan ha noe med den store dippen å gjøre? Hmm

Noen tips til forandring i setup`en her kanskje?

-img_1612-jpg

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    når vi driver meg grafer her, noen som har noen idè om hva som kan gjøres i det øvre området her? Sub er justert med Behringer, men det blir litt mye opp og ned der hvor frontene overtar..... fra ca 120hz

EDIT: hvordan legger jeg inn store bilder?
    Kan du ikke bruke Audyssey i Denon´en til justering?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LPF of LFE er vel til subben. Low Pass Frequency.
    Puh, aner ikke, det er temmelig koplisert, du må finde manualen og se, eller er det håpløst?
    Jeg synes dog at å kutte fronterne ved 120 hz er veldig høyt, men jeg vet at mange liker at all bassen går til subben.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kan du ikke bruke Audyssey i Denon´en til justering?
    Dette er måling etter audessey. Selv om jeg kan justere den manuelt, får jeg minimale utslag. Rommet er forøvrig bra dempet med Rockwool 50mm akkustikkplater.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OCTANE: prøv å trekke fronten dine noe ut fra bakveggen. For så å ta ny måling.

EDIT: ser at frontene dine ikke står så nært veggen.

Hva er målene på rommet ditt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av octane
    Ja, syntes det var merkelig med den store dippen i front ht.

Jeg er litt usikker på den LPF of LFE = 80hz, om den muligens kan ha noe med den store dippen å gjøre? Hmm

Noen tips til forandring i setup`en her kanskje?
    [/IMG]
    Jeg også synes dippen din merkelig, men jeg er ikke helt med på hvordan du legger frem problemstillingen her.

1-Er det slik at du ønsker å kjøre frontene dine uten sub ved feks musikk? Hvis subene alltid er aktive ser jeg ikke noe problem med kurvene dine. Skal du bruke frontene uten sub så sørge for at delefrekvenser er skrudd "av".

2-Hvilken innstillinger sto "på" når du gjorde målingene med bare frontene? Første gang du tar disse målingene så er det lurt og slå "av" alle innstillingene for å ha et ren utgangspunkt, og deretter se det blir bedre med å sette "på innstillinger".

For meg også høres det høyt ut og dele frontene på 120hz, 80hz er "normalt", hvis målingene av frontene dine er riktig ville jeg ikke heller satt den så lang ned som 80hz.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •