Frekvensmåling??! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Jeg også synes dippen din merkelig, men jeg er ikke helt med på hvordan du legger frem problemstillingen her.

1-Er det slik at du ønsker å kjøre frontene dine uten sub ved feks musikk? Hvis subene alltid er aktive ser jeg ikke noe problem med kurvene dine. Skal du bruke frontene uten sub så sørge for at delefrekvenser er skrudd "av".

2-Hvilken innstillinger sto "på" når du gjorde målingene med bare frontene? Første gang du tar disse målingene så er det lurt og slå "av" alle innstillingene for å ha et ren utgangspunkt, og deretter se det blir bedre med å sette "på innstillinger".

For meg også høres det høyt ut og dele frontene på 120hz, 80hz er "normalt", hvis målingene av fontene dine er riktig ville jeg ikke heller satt den så lang ned som 80hz.
    1. 90% av tiden blir oppsettet brukt til film, så mitt spørsmål er egentlig samme som ditt. Om jeg trenger å bry meg noe om den dippen i fronten, siden subbene retter opp den når alt er innkoblet.

2. Når jeg gjorde den målingen med kun fronter, skrudde jeg bare av subbene. Gjorde ingenting annet av innstillinger.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    totalen er jo bra, jeg hadde ikke brydd meg, dippen er jo bare synlig på papiret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av octane
    1. 90% av tiden blir oppsettet brukt til film, så mitt spørsmål er egentlig samme som ditt. Om jeg trenger å bry meg noe om den dippen i fronten, siden subbene retter opp den når alt er innkoblet.

2. Når jeg gjorde den målingen med kun fronter, skrudde jeg bare av subbene. Gjorde ingenting annet av innstillinger.
    I ditt tilfelle ville jeg nok ikke bekymeret meg for den dippen. Når du har tatt målingene av frontene med delefrekvenser "på" og muligens med romkorreksjon "på" og samtidig slått av subene så blir ikke dette riktige målinger. Samtidig så vil nok forsterkern bypasse disse delefrekvensene hvis du deaktiverer sub utgangen ved foreksempel 2-kanals musikk lytting, da vil nok kurven din se veldig annerledes og korrekt ut.

Uten å kjenne til dine høyttalere så tror jeg du kan fint kjøre delefrekvens ned til 80hz på frontene uten problemer, dem vil nok gi mer "punch og korrekt lyd" enn subbene dine i det frekvens område.

Men hvis du er fornøyd med lyden er det ingen grunn til å gjøre noen forandring. Som nevnt tidligere i tråden så det muligens rom for forbedringer på papiret, men det er ikke ensbetydene med at du synes at det blir bedre. Noen ganger er det heller ikke så lett å få til noe bedre kurve.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det som er ønskelig er å få disse kurven mest mulig "rett" sett fra et horisontalt perpektiv, dvs minst mulig variasjon i db(SPL). For å få dette til så må man justere delay/fasen/gain slik at front og sub spiller best mulig sammen, det finnes flere metoder for å justere dette avhengi av utstyr.

Den blå kurven, når han bare spiller med frontene har han fått en stor dipp. Den ser ikke bra ut, når han spiller front alene så for han "ikke justert" bort dippen(det finnes utstyr som kan rette på den). Men derimot når han spiller med frontene og begge subene har han fått det bra til, kurven varierer ikke mer en 8-9db og det er bra.
    Glimrende fortalt! Blir stadig klokere jeg nå...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •