Kalibrering av vw60 med chroma5/calman problemer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av vw60 med chroma5/calman problemer

Har kjøpt meg en chroma5 og calman bundle for en stund tilbake, men har hatt litt liten tid til kalibrering men har fått kalibrert lcd skjermene på kontoret og de målingene virker fornuftige og bilde ble betydelig mye bedre enn fabrikk instillingene. Målte også vår Sony proff monitor på jobben, eg den målte ganske korrekt.

Kjøpte sensoren primært for å kalibrerer projektoren min, en sony vw60. Prøvde for en månede siden å gjøre en test kalibrering, men fikk det ikke til å stemme helt. Når jeg reseter instillingene på projektoren og tar utgangspunkt i cinema, påstår sensoren at det mangler mye rødt. Hvis jeg prøver å korrigere dette, ser jeg at hvit er ganske rødt og bildet blir ganske feil selv om sensoren sier noe annet.
    Fant ut i etterkant at jeg ikke hadde satt instillingene til sxrd faceing screen. Prøvde på nytt i dag med samme resultat. Noen som har noen ide om hva det kan være jeg gjør galt?

Ak har ikke du denne komboen? Har du prøvd deg på vw60?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lett å diagnostisere problemet "over nettet", men det hjelper mye dersom du kan poste noen grafer.

Og ja, jeg har en C5 (blant andre), men så snart jeg får min nye probe er den på vei til Henning

Jeg har kalibrert en VW60, men jeg husker ikke helt hvordan den var. Jeg lagrer alltid datafilene/rapportene fra en kalibrering, men jeg finner ingen data for VW60'n. Typisk.....

Når det er sagt, er mitt inntrykk at flere Sony projektorer ikke er varme nok, selv i "warm". Dette høres jo ut til å være tilfelle også på din VW60.

Når du sier du får et rødt bilde, gjelder det gjennom hele gråskalaen? Hvordan ser den ut med en gråskalarampe?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til å være over hele skalaen. Når prøver å å korrigere ved lavere nivåer, feks ved 30ire, må jeg sette rød bias på nesten maks og grønn og blå på min. Kan vel ikke stemme? Når du sier at sonyer ikke er varme nok, mener du det da mangler blått ikke sant?

Hvilken sensor har du bestilt, samme som Gorm?

Tror ikke jeg får gjordt noen nye målinger før uti neste uke. Planen er å få ferdig kretskort til maskeringsystemet mitt klar til produksjon i løpet av uken, så jeg må jobbe litt ekstra med det i helgen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Det ser ut til å være over hele skalaen. Når prøver å å korrigere ved lavere nivåer, feks ved 30ire, må jeg sette rød bias på nesten maks og grønn og blå på min. Kan vel ikke stemme? Når du sier at sonyer ikke er varme nok, mener du det da mangler blått ikke sant?
    Varm = lav fargetemperatur = mer rødt enn blått
    Kald = høy fargetemperatur = mer blått enn rødt

Det høres forøvrig veldig rart ut at måleutstyret rapporterer som det gjør, og det er nok noe som ikke stemmer. Du har dobbelt- og trippelsjekket settingene i programmet? Du må benytte "SXRD facing screen" modi for at målingene skal bli korrekte, men det ser det jo ut som du har gjort. Husk også at diffusoren ikke skal benyttes ved målinger fra lerretet.

Husk også å sette fargeromme til "Normal/Standard", ellers vil gråskalaen også bli noe merkelig.

Har du prøvd å kalibrere med sensoren rettet mot projektoren, da med diffusor montert på?

SXRD kan være litt kinkig for noen prober, men erfaringsmessig er dette ingen problem med C5'en.

Hvilken sensor har du bestilt, samme som Gorm?
    Nei, det er ikke samme probe som Gorm har. Se link:
    Klein Instruments K-10 Color Meter

Tror ikke jeg får gjordt noen nye målinger før uti neste uke. Planen er å få ferdig kretskort til maskeringsystemet mitt klar til produksjon i løpet av uken, så jeg må jobbe litt ekstra med det i helgen.
    Når du kalibrerer neste gang, husk å lagre dataene, så blir det lettere å gi deg tips og råd

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...høres absolutt ikke korrekt ut at du skal måtte endre innstillingene i så stor grad, men hvilken innstilling tar du utgangspunkt i? Høres jo ut som du har en veldig kald innstilling som utgangspunkt her... Hvis proben først måler korrekt på andre skjermer bør den jo også funke på projektoren. Antar du husker å bruke den optiske diffusoren, samt påpasser at denne er plassert riktig vei?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...høres absolutt ikke korrekt ut at du skal måtte endre innstillingene i så stor grad, men hvilken innstilling tar du utgangspunkt i? Høres jo ut som du har en veldig kald innstilling som utgangspunkt her... Hvis proben først måler korrekt på andre skjermer bør den jo også funke på projektoren. Antar du husker å bruke den optiske diffusoren, samt påpasser at denne er plassert riktig vei?
    Han måler direkte fra lerretet, og da skal ikke difusoren brukes...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    OK, men da foreslår jeg i det minste at en prøver å teste måling direkte fra projektoren først, slik at en forsikrer seg om at proben fungerer som den skal i første omgang...?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den diffusoren har jeg ikke en gang, burde kanskje hatt det? Litt dårlig info om det projektorkitet og ingen bilder, er det kitet noe som har kommet nå? Har ikke lagt merke til det før.

Jeg har tatt utgangspunkt i user 3 etter reset, lampa kjøres på lav.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vanskelig å si om det er dette som er problemet, jeg har kun målt med diffusoren påmontert... Ak; har du testa å måle med Chrome direkte på lerretet da? Det tyder jo på at kanskje dette kan være problemet da......

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den diffusoren har jeg ikke en gang, burde kanskje hatt det? Litt dårlig info om det projektorkitet og ingen bilder, er det kitet noe som har kommet nå? Har ikke lagt merke til det før.

Jeg har tatt utgangspunkt i user 3 etter reset, lampa kjøres på lav.
    Dersom du kjøpte sette fra Spectracal, vil jeg tro at de kan ettersende en diffuser til deg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vanskelig å si om det er dette som er problemet, jeg har kun målt med diffusoren påmontert... Ak; har du testa å måle med Chrome direkte på lerretet da? Det tyder jo på at kanskje dette kan være problemet da......
    Chroma 5 fungerer ypperlig også ved måling direkte fra lerretet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt fram sensoren igjen, er på tide å finne ut av dette.
    Har lekt meg en del de siste par kveldene og det noe som ikke stemmer. har lagt ved et bilde med grafer fra siste kalibering.

Projektorens instillinger:

Tatt utgangspunkt i Cinema mode
    Contrast 85
    Brightness 51

Color temp: Custom 3 med disse instillingene:

Gain
    R: 11 G:-14 B:-9

Bias:
    R: 30 G:-30 B:-15

Problemet er egentlig at gain og bias ikke oppfører seg som forventet.

Jeg trodde at bias oppførerer seg lik brightness og gain lik contrast?

Når jeg setter alt til null på gain og bias mangler jeg masse rødt. Og for å få til riktig temperatur må jeg helt ned med grønn bias og opp med rød. Når jeg har stilt inn slik som dette får jeg problemer med at det klipper på 10ire, det blir skikkelig rødt. Jeg mister også litt lys når den er stilt inn som nå, også syntes jeg bildet fremstår veldig rødt.

Noen som ser hva jeg gjør galt?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som om du er sånn nogenlunde på rett spor i toppen, men i bunnen får du veldig feil resultater.

Dette vet Gorm og AK mye bedre enn meg, men du må kanskje aktivere en 10X funksjon ol. i softwaren.
    Det er kanskje for lite lys til at proben måler riktig i bunnen.

Jeg har 30X ( målinger ) i bunnen av gråskalaen og jeg har samme probe som deg.

Da har jeg tatt fram sensoren igjen, er på tide å finne ut av dette.
    Har lekt meg en del de siste par kveldene og det noe som ikke stemmer. har lagt ved et bilde med grafer fra siste kalibering.

Projektorens instillinger:

Tatt utgangspunkt i Cinema mode
    Contrast 85
    Brightness 51

Color temp: Custom 3 med disse instillingene:

Gain
    R: 11 G:-14 B:-9

Bias:
    R: 30 G:-30 B:-15

Jeg trodde at bias oppførerer seg lik brightness og gain lik contrast?

Når jeg setter alt til null på gain og bias mangler jeg masse rødt. Og for å få til riktig temperatur må jeg helt ned med grønn bias og opp med rød. Når jeg har stilt inn slik som dette får jeg problemer med at det klipper på 10ire, det blir skikkelig rødt. Jeg mister også litt lys når den er stilt inn som nå, også syntes jeg bildet fremstår veldig rødt.

Noen som ser hva jeg gjør galt?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mye rødt som du "pøser på", så mistenker jeg at det er en feil et sted. Hvordan ser bildet ut? Er det rødlig / har lav fargetemperatur, så er det proben din som er på bærtur.

Måler du refleksjon fra lerretet? I så tilfelle takler ikke proben din så lav lysmengde, og du bør heller måle fra linsen på projektoren (1 til 1,5 meter unna). For å måle direktelys må du imidlertid skaffe deg en diffusor, og i tillegg få kalibrert opp proben med diffusoren. En re-kalibrering av den proben er kanskje på sin plass uansett?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke klar over at jeg kunne booste målingene i bånd. Jeg har reagert på at jeg har veldig lave målinger når jeg posisjonerer proben. Ligger på rundt 40 av max 1000.

Arendal: Benytter du Calman software og hvilken projektor har du for tiden?

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke klar over at jeg kunne booste målingene i bånd. Jeg har reagert på at jeg har veldig lave målinger når jeg posisjonerer proben. Ligger på rundt 40 av max 1000.

Jeg bruker CA-6X ver 3.3.4 fra progressive labratories.
    Denne softwaren ( eller er det proben ) tar flere målinger for hver " presentasjon " for å kompensere for lav lysstyrke. Det er derfor det går så tregt på 10 og 20 IRE.

Kalibrerer alt for lite og glemmer litt fra gang til gang.

Jeg har en VW80.
    Holder på å kalibrere en HW15 nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et dumt spørsmål, men bruker du gain/bias justeringene i riktig del av gråskala?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva mener du med å "booste" målingene i bunn? Dersom du får målinger som ikke er til å stole på så kan du prøve å flytte proben nermere lerretet dersom det er mulig.

Som Gorm siier så kan du også benytte diffusor og rette proben mot projektoren. Jeg trodde Spectracal leverte med diffusor til C5en? Om ikke så kan du sende mail til de og høre hva du kan gjøre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått kjøpt meg projektor kitet med diffusor filter. Rettet sensor mot projektor, ca 1,5m fra, og gjorde nye målinger. Fikk tilsvarende resultat som når jeg målte fra lerretet. Målingene ser ut til å stemme, med det jeg ser på lerrete. Jeg får veldig rød stikk i bånd. Når jeg korrigerer gain får jeg ikke det resultatet jeg forventer. Slik jeg har forstått gain skal det tilsvare kontrast. Dette får jeg ikke til å stemme. Er det ikke slik at hvis jeg øker gain ved feks 10 ire på rødt så skal intensiteten da gå ned? Bias flytter hele nivået opp og ned, mens gain utvider forskjellen på svart og hvit. På min projektor er det nemlig ikke slik. Hvis jeg øker gain, så vil også de mørke områdene øke.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korriger den lyse enden først, gjerne ved 80-100 IRE, ved hjelp av gain. Deretter går du ned i den mørke enden (20-30 IRE) og korrigerer ved hjelp av bias.
    Litt avhengig av produsent, vil gain påvirke den lyse enden, og bias den mørke. Gain vil likevel ofte påvirke hele gråskalaen, og det er derfor man alltid starter i den lyse enden.
    Må du gjøre store korrigeringer av bias, vil dette også påvirke den lyse enden, og man må jobbe seg litt "frem og tilbake" før man er i mål. I all hovedsak kan vi vel si at om det trengs store korrigeringer av bias, så har man gjort noe seriøst galt ved justering av gain.

Når du starter med korrigering av gain, så ha i bakhodet at projektoren er tweaket for maks lysutbytte, så korrigering må i hovedsak bestå i å senke nivåer. Økning i gain-området vil stort sett føre til utbrenning ved 100 IRE, samt en gråskala som neppe blir lineær nedover.

Prøv derfor å sette rød gain tilbake til null, og kalibrer på nytt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •