Kalibrering av vw60 med chroma5/calman problemer - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Noen andre som bruker ImageDirector aktivt når dere kalibrerer sony projektorer? Utrolig kraftig verktøy, men det tar en god del tid å få det riktig. Sammen med gammajusteringen i service menyen skal man kunne få til tilnærmet perfekt gråskala og gamma i 144 soner. Jippi da er det bare å begynne.
    Jar har såvidt testet ImageDirector, man fant ingen å diskutere erfaringer med, kanskje jeg skal prøve igjen

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Jar har såvidt testet ImageDirector, man fant ingen å diskutere erfaringer med, kanskje jeg skal prøve igjen
    Hadde du noe suksess med det da?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går fikk jeg prøvd meg på vw85, den var egentlig ganske lik som min vw60 å kalibrere, reagerte egentlig omtrent likt som min på justeringene. En ting jeg stusser på, var at alle presetene i W/B(service meny) og color temp custom menyene var satt til 0 selv om de målte ganske forskjellig. Trodde det var W/B menyen som satte de forskjellige utgangspunktene for color temp menyen, slik ser det ut til å være på vw60.

Jeg begynte med å gå igjennom alle color spacene, endte opp med Normal.
    Så viste jeg et 80ire test pattern og målte igjennom color temp menyen og endte opp med custom 4 som utgangspunkt.
    Tok så å justerte inn color(farge decoderen) ved å måle 75% hvit, deretter så jeg på luminansen og regnet ut 21% også justerte jeg color til luminansen på 75% rødt målte den beregnede verdien.
    Så begynte jeg med gråskalaen. Først prøvde jeg å la grønn gain og bias være og justere på rød og blå, gain først, bias etterpå. Fikk samme tendensen som på min vw60 se på første gråskala kurven i denne tråden(første side). Rød blir dominant i topp og bund. Syntes det var litt rart at jeg fikk det, siden fargene var ganske lineære før jeg begynte instillingene. Tok å startet på nytt, denne gangen prøvde jeg å ta som utgangspunkt å redusere, pga at projektoren sikkert er opptimalisert for mest mulig lysutbytte fra fabrikk. Dette gjorde ingen forskjell, fortsatt dominant rød i topp og bund. Endret da til samme strategi som jeg endte opp med på min vw60, å justere 100ire og 10ire, 0ire hadde ikke nok lys til at jeg fikk noen seriøs måling fra lerretet. Etter dette var gjordt begynte jeg med Imagedirector og fikk justert inn resten. Til slutt tok jeg en måling av gamut igjen og justere inn hue på farge decoderen med et 75% cyan testbilde.

Alt i alt ble det et akseptabelt resultat.
    Gorm: Jeg skjønner ikke hvordan du får til strøken gråskala fra 15 til 95%ire uten ImageDirector? Noen spesielle triks? eller noe du reagerer på med fremgangsmåten min?

vw85 er en fantastisk projektor, utrolig skarp, flott fargegjengivelse og en punsj i lyse scener jeg ikke har sett på noen annen projektor. Utrolig løft fra vw60. Blir spennende å se hva sony prioriterer av forbedringer i år. Hvis ikke det blir 3D som overskygger å forbedre resten da.

Gamut og gråskala grafene til venstre et utgangspunkt før justering, høyre er det endelige resultatet.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du noe suksess med det da?
    Var veldig usikker på om jeg brukte det riktig. Det jeg gjorde var å justere gammakurven for R,G og B slik at jeg fikk en rimelig strøken gråskala. Hadde gjort en tradisjonell kalibrering på forhånd, så det var ikke så mye endringer jeg måtte gjøre.

Leste så en del innlegg om at gamma justeres i takt med den dynamiske irisen, og ble brått usikker på hvordan dette ville fungere med en custom gammakurve.

Søkte for å finne andres erfaringer med dette, men fant ikke noe (dette er vel et par år siden), og siden jeg syns gråskalaen før justering med Image Director var helt grei, så gjorde jeg ikke noe mer ut av det.

Kurvene dine har imidlertid gitt meg lyst til å dra fram ID igjen

Erfaringene mine er fra en VW40, men vil vel tro den og VW85 oppfører seg nogenlunde likt på dette området.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm: Jeg skjønner ikke hvordan du får til strøken gråskala fra 15 til 95%ire uten ImageDirector? Noen spesielle triks? eller noe du reagerer på med fremgangsmåten min?
    Har egentlig aldri hatt noe problem med gråskala på noen Sony projektor, foruten områdene tidligere nevnt (under 15%, og over 95%)
    Når det gjelder fremgangsmåten, så reagerer jeg på at du har justert color for å sette luminansen rett. Javel, så stemmer den på rødt ved 75%, men hva med grønt? Eller hva med rødt ved 10%, 20%, 30%, 40%, osv? Min erfaring med Sony projektorer, tilsier at luminansen i fargekanalene ikke lengre er lineære etter justering av RCP eller color. Inntil Sony implementerer CMS lar jeg derfor fargerommet være (i utgangspunktet er det jo rimelig "dead on" på VW85, så lenge fargerommet er satt til Normal).
    Forøvrig kan du ikke måle luminans på enkelte fargekanaler mens auto-irisen er aktiveret, men det visste du sikert. Hvordan så gamma ut etter kalibrering?
    Med tanke på målingen du har gjort før kalibrering på VW85, er du helt sikker på at proben din ikke bør kalibreres? Jeg har aldri sett en VW85 med så store avvik i gråskala. Med antallet kalibrerte VW85 i mente, så kan jeg trygt konstantere at denne i så tilfelle er unik. For det er Cinema mode, med fargetemp low du har tatt som utgangspunkt for målingen (default setting på VW85)?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kalibrerte med utgangspunkt i standard mode, og picture temp på custom 4. Fargerommet lot jeg være på normal.

Oppskriften på justering av fargedecoderen fant jeg her:
    Basic Guide to Color Calibration using a CMS (updated and enhanced) - AVS Forum

Gammakurven så veldig grei ut den, foruten 90 ire der fikk jeg en peak som jeg ikke fikk fjernet.
    Var ikke klar over at man ikke kan måle luminans på enkelte fargekanaler mens auto-irisen er aktiveret. Er dette fordi primærfargene er vektet forskjellig når det gjelder luminans,slik at irisen oppfører seg annerledes for det forskjellige primærfargene?

Om jeg trenger rekalibrering av sensor vet jeg ikke, men syntes det er rart, siden den har oppført seg helt likt siden den var ny. I tillegg så får jeg ikke tilsvarende tendenser på andre skjermer. Målte for en stund tilbake proff monitoren fra sony som vi har på jobben og den målte jeg helst strøken gråskala på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke klar over at man ikke kan måle luminans på enkelte fargekanaler mens auto-irisen er aktiveret. Er dette fordi primærfargene er vektet forskjellig når det gjelder luminans,slik at irisen oppfører seg annerledes for det forskjellige primærfargene?
    Det er helt korrekt. Grønn inneholder mye lys = åpen iris. Blått inneholder lite lys = delvis lukket iris. Rødt plasserer seg et sted in mellom. Det er derfor umulig å kalibrere fargerommet korrekt, så lenge irisen er aktivert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...deler Gorms syn på gråskalaen, prøv deg igjen uten iris, for jeg tipper du ved denne kalibreringen har gjort ting langt verre enn det i utgangspunktet var...?

Når det er sagt er jeg jo litt skeptisk til det faktum at irisen tydeligvis endrer intensiteten på de ymse fargene ikke-lineært... Problemet er jo som Gorm er inne på at de ulike fargene reagerer ulikt på "struping" av lyset gjennom irisen. Det tilsier jo i utgangspunktet at endringer en gjør i form av kalibrering ikke gjengis slik en ønsker det ved irisen aktivert. Sony, som alle øvrige produsenter, kompenserer vel noe som følge av dette, men i utgangspunktet bør jo en projektor måle korrekt også ved bruk av iris...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man benytter "vindu" så kan man gjerne kalibrere med irisen aktivert, men som nevnt her så kan man muligens risikere noe avvik i luminansen for de enkelte fargene, men jeg tror ikke det er snakk om veldig mye. Det er forøvrig enkelt å måle dersom man er interessert i å finne ut at det.

Når det er sagt er jeg jo litt skeptisk til det faktum at irisen tydeligvis endrer intensiteten på de ymse fargene ikke-lineært... Problemet er jo som Gorm er inne på at de ulike fargene reagerer ulikt på "struping" av lyset gjennom irisen. Det tilsier jo i utgangspunktet at endringer en gjør i form av kalibrering ikke gjengis slik en ønsker det ved irisen aktivert. Sony, som alle øvrige produsenter, kompenserer vel noe som følge av dette, men i utgangspunktet bør jo en projektor måle korrekt også ved bruk av iris...
    Algoritmene som ligger til grunn for styringen av irisen bryr seg ikke om hvilke farger som er i bildet, men heller den totale lysmengden. Ert annet poeng er at blått faktisk SKAL inneholde mye mindre lys enn hva tilfellet er for eksemepelvis grønt. I praksis så er "problemet" som blir skissert her ikke et problem i det hele tatt. Kanskje i noen tilfeller ved testbilder, men ikke ved vanlig bruk.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Godt å høre, blir jo litt skeptisk til irisen når en faktisk måler andre verdier enn med irisen deaktivert... Jaja, perfekt er vel ingen teknologi, og jeg må jo si at VW85 ser usedvanlig korrekt ut også med iris aktivert, så jeg stusser uansett litt på de målingene du har tatt her BullFire (eller er det en VW60 vi snakker om her kanskje??).

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å måle luminansen i blått og hvitt testbilde med og uten iris, så ser du at det er umulig å gjøre CMS med irisen aktivert. Algoritmen som styrer irisen er ikke konstruert for dette. Da måtte den i tilfelle analysere testbildet, forstått at dette et et testbilde med kun blått, og deaktivert irisen. Det gjør den imidlertid ikke. Den analyserer lysmengden i "scenen", og lukker irisen deretter. Det vil si at blått vil ha mye mer "lukket" iris enn hvitt testbilde. Siden vi justerer lysstyrken pr fargekanal i forhold til hvitt, er det innlysende at dette ikke vil gi korrekt kalibrering. Man skal ALLTID deaktivere dynamisk iris når man kalibrerer lysstyrke på fargekanalene. Alt annet vil gi feil oppsett.
    Gjør man CMS korrekt uten irisen, vil jo dette uansett gi korrekt "blanding" av fargene når irisen aktiveres igjen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Fargerommet er jeg enig at blir feil om en måler referansehvitt og dernest skal justere inn grunnfargene på bakgrunn av dette...

Det jeg imidlertid synes kanskje BURDE funke er jo gråskalajustering med iris aktivert? Hvis en ikke får korrekte verdier med irisen aktivert på testbilder er det vel kanskje rimelig å anta at det samme vil være tilfelle også ellers? Tenker da på BullFires måledata, selv om jeg som nevnt har vanskelig for å tro at en VW85 (ev. VW60) har såpass "på viddene" gråskala selv med irisen aktivert? Irisen BØR jo ikke påvirke fargene forskjellig, den struper jo tross alt ALT lys, og dermed bør fargeblandingen forbli den samme for samtlige farger?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med aktivert iris og gamma er ikke så enkelt, for iris (og gamma-kompensasjon) jobber i "trinn", som ikke nødvendigvis gir 100 prosent korrekt lysstyrke akkurat på 10%, 20%, 30%, etc. Kanskje måler den helt korrekt på f.eks 11%, 19%, 32%, 41%, etc? Om den var korrekt pr 10 prosent før gråskala-kalibrering, ja så stemmer det ikke nødvendigvis etterpå (når nivåer kanskje er senket betraktelig i forhold til fabrikk-innstillingen). Det er i alle fall ikke lett å få til en helt korrekt gamma-kurve med irisen aktivert. :?

Selv pleier jeg å kalibrere gråskala uten irisen, og lagrer dette til noen minneposisjoner. Så aktiverer jeg irisen, og kompenserer gråskala for avviket irisen medfører, og lagrer på andre minneposisjoner. Dette gir som regel en mye mer lineær gråskala enn om jeg kalibrerer gråskala fra bunnen med irisen aktivert. I tillegg kan "kunden" velge om han/hun vil bruke irisen eller ikke, uten at det betyr feil fargetemperatur i ett av tilfellene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Prøv å måle luminansen i blått og hvitt testbilde med og uten iris, så ser du at det er umulig å gjøre CMS med irisen aktivert. Algoritmen som styrer irisen er ikke konstruert for dette. Da måtte den i tilfelle analysere testbildet, forstått at dette et et testbilde med kun blått, og deaktivert irisen. Det gjør den imidlertid ikke. Den analyserer lysmengden i "scenen", og lukker irisen deretter. Det vil si at blått vil ha mye mer "lukket" iris enn hvitt testbilde. Siden vi justerer lysstyrken pr fargekanal i forhold til hvitt, er det innlysende at dette ikke vil gi korrekt kalibrering. Man skal ALLTID deaktivere dynamisk iris når man kalibrerer lysstyrke på fargekanalene. Alt annet vil gi feil oppsett.
    Gjør man CMS korrekt uten irisen, vil jo dette uansett gi korrekt "blanding" av fargene når irisen aktiveres igjen.
    Helt enig, for hvitt vil dette være gjeldende. For morro skyld skal jeg gjøre noen målinger på dette ved en passende anledning, så får vi se hva resultatet blir. Jeg er ikke så sikker på at det nødvendigvis blir "helt krise" heller, men det får vi se.

Hva angår kalibrering med iris aktivert, så fungerer det ganske smertefritt på de fleste nye projektorerer. Det er klart at man ofte vil få en litt mer rufsete gråskala, men i de aller fleste tilfeller vil den være godt innenfor akseptabelt avvik.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endret da til samme strategi som jeg endte opp med på min vw60, å justere 100ire og 10ire, 0ire hadde ikke nok lys til at jeg fikk noen seriøs måling fra lerretet.
    Er det noen forskjell på å stille måleproben direkte mot lyset fra projektoren eller måle på det lyset som reflekteres fra bildet på lerretet?

Har selv stort sett lest av fra lerretet, og gjerne brukt zoomen på projetoren til å lage et mindre og mer lyssterkt bilde på lerretet ved gråskala kalibrering. ikke sikker på om det egentlig er det riktige å gjøre det på den måten....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Er det noen forskjell på å stille måleproben direkte mot lyset fra projektoren eller måle på det lyset som reflekteres fra bildet på lerretet?

Har selv stort sett lest av fra lerretet, og gjerne brukt zoomen på projetoren til å lage et mindre og mer lyssterkt bilde på lerretet ved gråskala kalibrering. ikke sikker på om det egentlig er det riktige å gjøre det på den måten....

Dette skal jo tas høyde for i programvaren du benytter. Dersom du leser av fra lerretet så må du velge dette i programmet. Det samme gjelder dersom du retter proben direkte mot projektoren.

Dersom du kalibrerer hjemme hos deg selv så ville jeg utvilsomt kalibrert med proben rettet mot lerretet slik at du tar høyde for alle påvirkningene som kommer fra rom/utstyr. Dersom du sliter med å få nok lys til proben så kan du eventuelt lage en offset ved å først måle med proben rettet direkte mot projektoren for så å gjøre det samme mot lerretet. Etter dette er gjort kan du da måle med proben direkte mot projektoren slik at du får nok lys til at målingene blir korrekte, samtidig som du tar høyde for rompåvirkningene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å måle fra linsen trenger du også en diffusor (fargeblandings-kammer), som proben må være kalibrert i forhold til (offset filer, eller separat kalibrering)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    For å måle fra linsen trenger du også en diffusor (fargeblandings-kammer), som proben må være kalibrert i forhold til (offset filer, eller separat kalibrering)
    Godt du nevnte dette. SVÆRT vesentlig
    Jeg glemte også å nevne at programvaren må større "offset funksjonen" som jeg nevnte dersom den teknikken skal benyttes.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Godt å høre, blir jo litt skeptisk til irisen når en faktisk måler andre verdier enn med irisen deaktivert... Jaja, perfekt er vel ingen teknologi, og jeg må jo si at VW85 ser usedvanlig korrekt ut også med iris aktivert, så jeg stusser uansett litt på de målingene du har tatt her BullFire (eller er det en VW60 vi snakker om her kanskje??).
    De siste målingene det er snakk om her, gjelder vw85. Kalibrerte med iris på med vindu testbilder. det kan gått hende jeg kom litt skjevt ut med å ta utgangspunkt i standard modus. Jeg får se neste gang jeg er hos kameraten min, om jeg tar å prøver på nytt. Jeg er temmelig sikker på at bilde ikke ble dårligere. Skal leke meg litt mer med min vw60 først. Skulle gjærne ha fått sjekket proben min, men det er litt kjipt å sende den til USA når det tilsynelatene virker som alt er strøkent på andre skjerm teknologier. Ligger det offset filer i proben for de forskjellige display teknologiene, som oppdateres når den blir kalibrert? Dvs at proben kan være korrekt for LCD og Plasma monitorer, men SXRD kan være helt på tur?
    Jeg må se litt mer på mattematikken rundt CMS, før jeg får gjordt noe mer der. Skal se om jeg får målt x,y,Y på min vw60 ved forskjellige intensitetnivåer i helgen. Se hva som skjer når jeg justerer på fargedecoderen.

Takk for all input, setter stor pris på det.
    Noen som vet hva de forskjellige produsentene som har CMS gjør når man får ulovlige verdier etter utregningen av CMS 3x3 matrisen? har de laget en legalizer eller gainer de ned slik at de mister bit oppløsning når man går tilbake til 8bit? tipper det siste, for ved første alternativ klippes vel luminansen. Må regne litt på det for å se hvor stort problem det er.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •