Kalibrering av vw60 med chroma5/calman problemer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med Gorm.
    Forøvrig er min erfaring med nesten samtlige Sony projektorer at nedre del av gråskala, da spesielt 0-20% stimulering, domineres av rødt uansett hva man gjør. Man må derfor velge det beste kompromisset. I noen tilfeller kan det hjelpe å sette ned kontrasten for å få noe mer linjær gråskala i bunnen. Dette kan du enkelt teste.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott skal prøve dette i kveld. Den kalibreringen jeg har brukt siden forrige gang jeg la inn kommentar her, var et kompromiss slik at jeg fikk vekk noe av rødstikket i nedre del av gråskalaen.

Hvordan er det med vw85? Jeg har en kamerat som har den, og tenkte å måle den for å se hvordan den oppfører seg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Flott skal prøve dette i kveld. Den kalibreringen jeg har brukt siden forrige gang jeg la inn kommentar her, var et kompromiss slik at jeg fikk vekk noe av rødstikket i nedre del av gråskalaen.

Hvordan er det med vw85? Jeg har en kamerat som har den, og tenkte å måle den for å se hvordan den oppfører seg.
    De grafene ser veldig kjente ut, typisk Sony... Som sagt, senking av kontrasten kan nok rette opp litt i dette, men det vil naturligvis gå litt på bekostning av bildedynamikken.

VW85 har jeg lite erfaring med, men jeg er sikker på at Gorm eller Lygren kan poste sine erfaringer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått jobbet mer med kalibreringen. Kalibrerte blant annet en Pioneer LX-5090H og fikk den veldig bra til. Helt fin gråskala fra topp til bund.
    Prøvd en del med min projektor også, men den er ikke fult så enkel. Har lest en del på avsforum, det er en egen tweake tråd der for vw60. Det kan se ut som min er fryktelig dårlig kalibrert fra fabrikk. Det var en annen kar i den tråden som også slet med det samme som meg i bund. Han måtte ty til endringer i service menyen for å få det til.
    Har nå klart å få det ganske mye bedre fra 30 til 100 ire der oppfører primærfargene seg ganske lineært nå. For meg fungerte det bedre å følge rekkefølgen Calman annbefaler å justere i bund først og i toppen etterpå. Senke kontrasten hjalp ingenting. Måtte også sette panel driver gain litt høyere for rødt i service menyen.
    Skal prøve å notere ned default verdiene i service menyen, for så å prøve å endre på W/B og se om jeg kommer litt lenger. Tenkte å sette ned panel driver gain for rødt tilbake. og justere bias i stedenfor.
    Skal også se om jeg kan kommer noe nærmere ved å justere gamma induviduelt med pc programvaren som fulgte med projektoren. Jeg kan skjønne at projektoren fort kan bli helt på tur hvis noe har skjedd under kalibrering i fabrikk. Gammaen kan jo justeres induviduelt for hver farge i utallige soner i service menyen. trolig for å kunne kalibrere vekk ulineæriteter i panelene.

Har dere mått ty til service menyen på enkelte sony projektorer for å få de til?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått jobbet mer med kalibreringen. Kalibrerte blant annet en Pioneer LX-5090H og fikk den veldig bra til. Helt fin gråskala fra topp til bund.
    Prøvd en del med min projektor også, men den er ikke fult så enkel. Har lest en del på avsforum, det er en egen tweake tråd der for vw60. Det kan se ut som min er fryktelig dårlig kalibrert fra fabrikk. Det var en annen kar i den tråden som også slet med det samme som meg i bund. Han måtte ty til endringer i service menyen for å få det til.
    Har nå klart å få det ganske mye bedre fra 30 til 100 ire der oppfører primærfargene seg ganske lineært nå. For meg fungerte det bedre å følge rekkefølgen Calman annbefaler å justere i bund først og i toppen etterpå. Senke kontrasten hjalp ingenting. Måtte også sette panel driver gain litt høyere for rødt i service menyen.
    Skal prøve å notere ned default verdiene i service menyen, for så å prøve å endre på W/B og se om jeg kommer litt lenger. Tenkte å sette ned panel driver gain for rødt tilbake. og justere bias i stedenfor.
    Skal også se om jeg kan kommer noe nærmere ved å justere gamma induviduelt med pc programvaren som fulgte med projektoren. Jeg kan skjønne at projektoren fort kan bli helt på tur hvis noe har skjedd under kalibrering i fabrikk. Gammaen kan jo justeres induviduelt for hver farge i utallige soner i service menyen. trolig for å kunne kalibrere vekk ulineæriteter i panelene.

Har dere mått ty til service menyen på enkelte sony projektorer for å få de til?
    Husk å ALLTID notere ned verdiene du endrere i service/factory menyer. Mange har vært litt slurvete med dette og fått seg noen mindre hyggelige overaskelser....

Du har kanskje noen kurver/grafer å dele?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått jobbet enda mer med dette, går fort mye tid når ting er så vanskelig som på min.

Jeg har nå stilt så godt jeg kunne i user menyene, måtte som nevnt i tidligere tråd øke gain på rødt panel driver noe. Har koblet til laptopen og holder på med å lage en egen gamma kurve med ImageDirector softwaren som fulgte med projektoren. Går frem og tilbake mellom kalibrering og fin justering av gamma. Det ser ut til å gå veldig bra. Har valgt å gå for en gamma på 2.5 siden jeg har et mørkt dedikert rom.

Her er kurvene så langt

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du begynner å få taket på dette nå
    Jeg ser du benytter Calman.... Hvilken kalkulering er programmet satt opp med for kalkulering av gamma? Dersom du benytter default, som er "Power function", kan nok kanskje 2.5 være en tanke høyt, men det ser du ganske fort dersom du putter på en film med mange mørke scener.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er power function som er valgt ja, hvilken gamma er annbefalt for kino med mørkt tak og ful lyskontroll? eller ville du ha valgt en annen kalkulering?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er power function som er valgt ja, hvilken gamma er annbefalt for kino med mørkt tak og ful lyskontroll? eller ville du ha valgt en annen kalkulering?
    Jeg liker best "power function", så den ville jeg fortsatt å bruke. Den går noe raskere ut av sort sammenlignet med eks. EBU, og derfor kan man tillate en noe høyere gamma. Jeg ville nok forøvrig testet med 2.3 og 2.4 også, bare for å være sikker på at du får frem de detaljene du skal ha.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta å prøve det. Men foreløpig sliter jeg med å få alt til å stemme. Prøvde i går å følge rekkefølgen calman annbefaler. Justere primærfargene før jeg går over å juster gråskala. Satt på wide gammut og justerte inn primær og sekundærfargene ved å bruke color og hue for disse i RCP menyen. Målte helt korrekt primær og sekundær, men når jeg prøvde med en film så jeg fort at fargene ikke stemmer, ser at hue er flyttet kraftig for enkelte farger. Er det en måte å sjekke at dette er i orden? Virker som de fleste sliter med å få til RCP, de fleste jeg har lest om på diverse forumer lar den være slått av. Den siste kurven jeg la ut så ganske bra ut både når det gjalt gamma og gråskalakurven men det virker som det er en gamma korrigering som aktiveres når man bruker iris. Når jeg sått på en rampe med 5% step så så jeg tydelig at fargene ikke stemte i det hele tatt i scener med både mørke og lyse partier. Rett etter jeg la ut kurven, prøvde jeg med avartar, mye stemte, men mye var feil i bilde også. Vanskelig å beskrive det siden irisen varierer og bilde går til og fra å stemme gråskala messig. Det jeg la mest merke til var at jeg hadde skikkelig grønnstikk ved 20ire når iris var åpen det gjorde at blader på trær og planter hadde ingen struktur, så ut som det var tatt ut fra et gammelt dataspill. Utrolig vanskelig denne projektoren skal være, har liksom ikke hatt disse problemene på pc monitorer og tver jeg har kalibrert. Har en kollega med en sony hw10 bør være ganske lik, får se om jeg får tid til å prøve meg på den, også skal jeg prøve å få til en sjekk av sony vw85 til uka.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt på wide gammut og justerte inn primær og sekundærfargene ved å bruke color og hue for disse i RCP menyen. Målte helt korrekt primær og sekundær....
    Problemet med RCP er at den kun gir deg mulighet til å justere 2 av 3 parametre. Du får ikke justert lysstyrken på fargene. Jeg vet enkelte har brukt det for å gjøre små justeringer, men da må man holde øye med lysstyrken og være klar over hva man gjør. Det er ikke noe problem å få 2-D CIE kart til å se fint ut med RCP, men når du tar med den tredje dimensjonen (lysstyrke/luminance) så ser man hvorfor RCP ikke egner seg til å kalibrere fargerom.

Gøran

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke bias og gain justere lysstyrken?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De regulerer blandingsforholdet mellom primærfargene for gråskala, mens kalibrering av fargerom dreier seg om å få de fargene som blandes til å være korrekt. En kort oppsummering av sammenhengen mellom kalibrering av fargerom og gråskala ligger her.

Gøran

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør på Gøran, og hold deg langt unna RCP. RCP er fullstendig ubrukelig til det meste. Du kan til nød korrigere hue på sekundærfargene om du ikke får til korrekt gråskala, men ligg unna alle andre parametre. Justerer du saturering på en av fargene, så bommer du fullstendig på lysstyrke (blandingsforhold per fargekanal), i tillegg til at denne vil være ulineær på forskjellige intensiteter.
    Dette gjelder forøvrig alle Sony projektorer, ikke bare VW60.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da dropper jeg RCP, var ute på et skikkelig villspor i går, men jeg lærte noe av det. Jeg får fortsette med ImageDirector og induviduell gamma for de forskjellige primær fargene siden jeg sliter med lineærteten på fargene uansett hva jeg prøver på. Når det gjelder iris, hva kan grunnen være til at jeg får til fin gråskala når jeg kjører 10% window patterns, men når jeg drar opp en rampe ser jeg tydlige feil?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var dagens økt unnagjordt og etter utallige timer den siste uken, har jeg nå kommet frem til et resultat som jeg syntes begynner å ligne på noe.
    Jeg endret faktisk strategi i dag, fant ut at jeg kunne gi opp å få vekk problemene med gråskalaen før jeg begynte med imagedirector etter å ha prøvd utrolig mye rart. Justerte inn så jeg hadde det så godt som mulig ved 0 og 100 ire, så korrigerte jeg ulineæritetene med gammakurven i imagedirector etterpå. Kurven sier sitt..... gamma er også nå så og si flat på 2.35.

Takk gøran og gorm for RCP forklaringen, jeg hadde hengt meg litt opp i feil tankegang rundt dette. Men ser nå sammenhengen mellom lysstyrke og endring av de to andre parameterene, helt klart at gain og bias ikke kommer noen vei her alene. Syntes det er rart sony har løst det på denne måten.

Det neste nå er å prøve å finne en måte å få gammuten på plass. Vi er snart ferdig med scaler kortet vårt på jobben og jeg skal få tatt en titt på implementeringen av colorspace converteren for å se om jeg kan benytte den etterhvert. Jeg ser at i normal farge modus er rød temmelig orange, men jeg klarer ikke å leve med de overmetta fargene i wide heller, så det får duge inn til videre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, det var en mye bedre gråskala! Tipper opplevd bildedybde fikk et solid løft etter siste kalibrering?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var litt av hvert som falt på plass i bildet når graskalaen var korrekt. Dybden spessielt ja. Måtte prøve noen gode BD plater selv om det var ganske seint. På pixar sin Se opp, la jeg merke til forandringene allerede på ballongene i menyen. Hadde sett på kortfilmene sammen med døtrene mine et par timer tidligere, så menyen var friskt i minne. Neste BD ut var Avartar. Utrolig mye mer spennende den første action scenen ble, den forvokste glatte alienbikja(mangel på riktig navn på den).Når Jake Sully prøver å hjemme seg inne mellom røttene på et tre. Det var litt mer som å være der nå:-D Neste film jeg skal få sett er den siste Terminator filmen, har ikke fått sett den ennå, så det blir nok en fornøyelse nå.

Gorm har du sett andre sony projektorer av de du har kalibrert som oppfører seg på den måten som min? At uansett hva man gjør får man ikke lineæritet på primærfargene i gråskalaen uten å ty til ImageDirector?

Noen andre som bruker ImageDirector aktivt når dere kalibrerer sony projektorer? Utrolig kraftig verktøy, men det tar en god del tid å få det riktig. Sammen med gammajusteringen i service menyen skal man kunne få til tilnærmet perfekt gråskala og gamma i 144 soner. Jippi da er det bare å begynne
    Sliter ikke med noe farge variasjoner som jeg legger merke til på hvit så jeg tror jeg dropper zone tuning inn til videre. Nå skal jeg nyte film på min projektor en stund. Men jeg hviler ikke på laubærene, i morgen blir det kalibrering av vw85. Blir spennende.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har stort sett fått til ganske bra gråskala på alle Sony projektorer. Det vil si lineær respons fra 15 til 95 prosent, for de aller fleste drar litt mot rødt over og under dette området. VW85 har litt av det samme, men er langt bedre kalibrert fra fabrikk, da spesielt med tanke på fargerommet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme erfaring som Gorm, spesielt i nedre deler av gråskalaen. Den røde kanalen er alltid det største problemet på Sony's SXRD projektorer.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •