Kalibrering med DVE (problemer)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering med DVE (problemer)

Heisann.

Har nylig anskaffet meg en Samsung LE40A656 (LCD tv) og Panasonic DMR-EH57 (DVD opptaker). Jeg kjøpte også DVE discen (Joe Kane) for å få kalibrert bildet.

Har gjort mange forsøk på kalibreringen uten at jeg blir helt fornøyd med resultatet. Har brukt oppskriftene som man finner på nettet for kalibreringen blant annet av Lydogbilde.no, Hjemmekino.no og Gorm sin her på forumet. Når jeg øker kontrastnivået vil ikke de øverste lysegrå feltene "smelte sammen" som de skal ifølge artiklene. Deretter skal man jo senke kontrasten slik at feltene stopper ved de stiplede linjene på hver side.

På bakgrunn av dette er det umulig for meg å vite om jeg har fått stilt kontrasten korrekt før jeg fortsetter kalibreringen. Har nylig hørt snakk om firmware versjoner til TV`n, og lurer på om jeg har en gammel versjon. Vet heller ikke hvordan jeg sjekker hvilken versjon jeg har.

Noen som kan hjelpe en stakkar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange digitale tv'er vil aldri klippe hvitt (de hvite feltene vil aldri smelte sammen). Du må se etter misfarging i det hvite (oftest vil det bli litt rosa'aktig) når du stiller kontrast. Det er også mange filmer som faktisk bruker WtW (whiter than white) signalet, og det er derfor lurt å kalibrere slik at man ser hele skalaen i toppen (hvitt). I det sorte bør man kalibrere slik at man ikke ser BtB (Blacker than Black), for det er mange som bruker dette område til å skjule 'grums' fra komprimering og slikt. Det er IKKE meningen man skal se BtB, selv om mange sier det motsatte.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Atle. Se etter missfarging i gråskalaen ved å benytte en gråskala-rampe (testbilde), hovedsaklig fra ca 50% og oppover.

Veldig mange Sony produkter fungerer på samme måte, og selv om man ikke får sammensmelting av søylene på toppen i testbildene ved maks kontrast, viser ALLTID målingene at man må sette kontrasten ned for å ikke få store avvik i gråskalaen. Disse avvikene kan da naturligvis gi synlige artefakter i form av misfarging, og i verstefall, banding.

Når det gjelder bruken av WtW (av produsentene), er det noe jeg egentlig ikke liker. Flere signalkilder kan ikke settes til å vise 0-255 (PC-level), kun 16-235 (Video-level). Da sitter man allerede i saksa, og vil aldri kunne se WtW.

I andre tilfeller der hvor signalkilden støtter 0-255, vil man kunne sikre seg at man vil se informasjon i WtW de få gangene det blir brukt, men da seriøst på bekostning av bildedynamikken på alt materiale WtW IKKE blir brukt.

Skal ikke være enkelt.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående WtW og BtB, så er det mulig for noen kilder å vise båre BtB og WtW selv med videonivåer. Det gjør jo det hele enda vanskeligere. Man skal ha litt kontrollen på innstillinger på display og kilde for å få utnyttet alt maksimalt.

AK: Hva er din erfaring med å klippe hvitt, altså kalibrere slik at man ikke ser WtW? Er det mye materiale som klipper? Har aldri kalibrert uten WtW...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    AK: Hva er din erfaring med å klippe hvitt, altså kalibrere slik at man ikke ser WtW? Er det mye materiale som klipper? Har aldri kalibrert uten WtW...
    Jeg kalibrer alltid i forhold til 16-235, og således klipper jeg btb og wtw i forhold till fullrange 0-255. I noen tilfeller må jeg øke brightness eller senke kontrasten etter å ha gjort flere tester, men det tar jeg på individuell basis. Min erfaring er at man ikke mister vesentlig imformasjon ved å gjøre dette, og at stort sett all informasjon er kodet innenfor 16-235.

Når det er sagt, ofrer jeg den siste detaljen i sortnivået/hvitnivået for litt bedre bildedynamikk.

Litt smak og behag anntar jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen. Det tok litt tid før jeg fikk testet ut tipsene deres men jeg skjønner nå hva dere mener. Jeg føler nå at jeg har fått stilt kontrasten korrekt i forhold til mine omgivelser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •