Bygging av kinorom - isolering, og lydrefleksjon...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av kinorom - isolering, og lydrefleksjon...

Hei...

Skal begynne å bygge et lite hjemmekino/datarom-rom utpå våren.

Men, jeg lurer litt på enkelte ting byggemessig.
    Det gjelder først å framst isolering og bruk av materialer.

Rommet er ca 3.5x4.7m, og har dermed, ut fra slik jeg har regnet på det, noen problemer i frekvenser rundt 75hz, 150hz, 220hz, 250hz og 295hz.
    men, slikt kan man vel ikke gjøre så mye med. Prøve å plassere høytalere og sitteplasser slik at man får dette "utlignet" mest mulig.

Jeg har tregulv. Det ligger i underste etasje, så det er ikke aktuelt å dempe noe nedover. Veggene sånn som de er nå er vanlige enkeltvegger, uten spesielt med lyddemping/isolasjon. Ene langveggen er mot ut, så den har litt mere.

På gulvet tenkte jeg å la det være tregulv, og ha et teppe under sofaen.

Så taket. Det jeg har lurt på er å legge f.eks. Ecophone Sombra Alpha plater i taket. Det er en glassullplate på 20mm, dekt med mørkt tøystoff. Disse er mye brukt til tak i kinoer osv. De absorberer godt i medium til høyt frekvensområde.
    Litt hardcore med svart tak, men det kan bli litt tøft også
    særlig hvis man bruker riktig belysning i rommet.

Så, til veggene er jeg mere usikker. Kan jeg bruke lydabsorberende plater på veggen, eller bør jeg ha noe hardere overflate slik at lyden reflekteres endel. Jeg tenker også litt på at det er en fordel om ikke altfor mye lyd slipper ut til resten av huset.
    Det jeg har sett på som en mulighet, er faktisk å legge Ecophone plater på veggene også. Enkelt og montere, pent utseende. Forhåpentligvis også gode akustiske egenskaper.
    Ecophone Wall Panel Colorado leveres i flere farger, men jeg tenkte på en rød eller blå farge (litt mørk mao). Disse platene er 40mm, og demper godt i midtområdet til middels høyt.
    Vil det bli for mye demping på denne måten?

Andre forslag/ideer/tanker taes med stor takk!

Jamez.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bygger hjemmekino rom nå jeg også!hvor får man kjøpt Ecophone plater?er det mulig å bruke nålefilt tepper?jeg skal også skjule alle kabler.hmm

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

byggmakker/byggern osv...

byggmakker/byggern og alle steder som selger glava tror jeg også skal kunne bestille ecophone.
    Det meste som glava selger av himlinger tror jeg kommer fra ecophone.
    Takplatene (sombra) var det lav bestillingstid på,
    mens colorado wallpanel var 6-7uker.

Har dvs ombestemt meg litt allerede.
    Tror at jeg legger sombra i taket. Skal ordne meg Spots innebygd i platene i form av svært sterke dioder! Lodde inn ca ca 50 stk 5mm hvite, som ligger på litt over 10000mcd hver. en stk hver 60cm. Det skulle gi ganske mye lys faktisk, selv om de ikke vil bruke mere enn 10-20watt (tilsammen).
    Tenkte også å lodde inn 120-130 små 3mm tilfeldige plassert som gir bare ca 2000mcd. Gir lite lyseffekt, men vil gi en stilig stjernehimmel, og litt lys jevnt fordelt i rommet hvis man ønsker det når man ser film.
    Sterke og svake kan stryres hver for seg, og ingen av diodene vil vises når de ikke er på. De kan justeres til en viss grad, ved å justere strømmen de får.
    Skal komme med bilder når jeg har kommet igang (i slutten av mai)

På veggene tror jeg bruker dobble gipsplater og legger tapet på. Vinrød eller burgunder.
    Mere praktisk med tapet, og taket/møbler/teppe vil nok gi nok demping.
    Evt kan man bruke noe plater på veggen om man får mere ekko enn ønsket. Får prøve seg litt fram, måle litt, høre litt og se.

Jeg tenkte også å gjemme kabler. Vet ikke helt hvor og hvordan enda, men dette tar jeg når byggingen begynner.

Er også litt usikker på om jeg skal lage takfeste til projektor, eller ha et veggskap bak i rommet. (4.6m fra lerretet)
    Har ikke kjøpt projektor enda heller, men regner med det blir en X1.
    110" bilde

Det blir nok noe annet enn min gamle 28" sony ja!

Jamez

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres utrolig bra ut. Fortell oss underveis hvordan det går.

Newcomer Sgt.Stav sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tv!

med det systemet der blir det nok forskjell fra 28" tenker jeg, post hvordan det går videre da.
    (gjerne bilder)
    :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal isolere veggene anbefaler jeg deg å ta en titt på hjemmesiden til rockwool. www.rockwool.no
    I tilegg burde du ta en titt på hjemmesiden til Norgips .www.norgips.no/default2.t hvor du får tips ang. lydisolering.

I min hjemmekino er det blitt montert lydhimling i taket med sorte akustikkplater fra Rockwool. Det dempet rommet betraktelig.
    Men desverre har det kommet noen fæle bass resonanser i rommet som man merker veldig godt på en del filmer. For å bøte på dette så må jeg nok installere noen trykkabsorbenter, som demper etterklangen på bassen.

Det jeg vil fram til med dette, er at du må passe på så du ikke demper rommet for mye.

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kikket litt på rockwool ja.

Vært i kontakt med en kjenning som har litt mere peiling på byggkonstruksjon og sånt.

Regner med det blir dobble gipsplater på veggene.
    Nedsenket tak, med først 50 eller 70mm rockwool glassull e.l (det skulle ta endel av basstonene), så Ecophone sombra sorte 20mm steinull akustikkplater.

Tror ikke det skal ta for mye.
    Det blir hele 3 dører på rommet, og endel harde møbler (bokhylle, skrivebord o.l), så da skulle det bli nok spredning av lyden.

Hvis du er plaget med gjenklang i bassen, så kan du vel gjøre underverker bare ved å flytte litt på subben?
    Ellers så kunne det kanskje vært en ide å brukt noe tykkere plater ja. Ecophone Sombra fåes i en gamma X-bass versjon. 110mm
    Hva med å henge noen slike på bakvegg?

Skal bestille en haug med dioder fra asia. Noen flere som er interessert?

Jamez.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få bedre basabsorpsjon (hvis det er ønsket er det bare å legge en 100 mm mineralullplate oppå de tynnere 20 mm akustikkplatene. Da får en brukbar absorpsjon ned til ca 100 Hz

Hvis en skal isolere mot bassoverføring til naborom må en nedfore himlingen minst 100 mm med 2x13 mm gips i lydbøyler (isolerer godt ned til ca. 100 Hz), helst 200 mm nedforing med frittbærende gipshimling (isolerer ned til ca. 63 Hz). Men dette tar takhøyde.. Dypbassisolering er krevende, men mulig hvis en har plass og midler

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skal fungere best angående basabsorpsjon må vel være såkalte trykkabsorbenter?

De absorberer helt ned til 35Hz

Se denne siden: www.silentsource.com/basstraps-tubetraps.html

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Bygging av kinorom - isolering, og lydrefleksjon...

Sitat Opprinnelig postet av Jamez
    Andre forslag/ideer/tanker taes med stor takk!
    Med mine JMLab fulgte det et generell lyd/akustikk hefte med noen tips, og et par tror jeg det kan være kjekt å være klar over:

Veggen bak fronthøytalerne skal ikke absorbere, mens veggen bak lytteren kan godt absorbere endel.

Videre ble det anbefalt at hvis gulvet absorberte mye (teppe e.l.) trenger(bør?) ikke taket å være noe dempet eller omvendt hvis tapet demper mye.

Hilsen Bjørn-Willy

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Zulu"]Det som skal fungere best angående basabsorpsjon må vel være såkalte trykkabsorbenter?

De absorberer helt ned til 35Hz

Men for å få en god effekt trengs stort areal. Da kan det kanskje være en ide å prøve såkalte "helmholtzresonatorer", som virker omtrent som en flaske, dvs med en åpning, en hals og et volum bak, og som kan tunes til å virke der en har de største bassresonansene

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan det kanskje være en ide å prøve såkalte "helmholtzresonatorer", som virker omtrent som en flaske, dvs med en åpning, en hals og et volum bak, og som kan tunes til å virke der en har de største bassresonansene
    Må ikke "helmholtzresonatorer" lages veldig nøyaktig for å fungere optmalt?

Så koster de vel en del å kjøpe ferdiglagde også?

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: byggmakker/byggern osv...

Sitat Opprinnelig postet av Jamez
    Har dvs ombestemt meg litt allerede.
    Tror at jeg legger sombra i taket. Skal ordne meg Spots innebygd i platene i form av svært sterke dioder! Lodde inn ca ca 50 stk 5mm hvite, som ligger på litt over 10000mcd hver. en stk hver 60cm. Det skulle gi ganske mye lys faktisk, selv om de ikke vil bruke mere enn 10-20watt (tilsammen).
    Tenkte også å lodde inn 120-130 små 3mm tilfeldige plassert som gir bare ca 2000mcd. Gir lite lyseffekt, men vil gi en stilig stjernehimmel, og litt lys jevnt fordelt i rommet hvis man ønsker det når man ser film.
    Sterke og svake kan stryres hver for seg, og ingen av diodene vil vises når de ikke er på. De kan justeres til en viss grad, ved å justere strømmen de får.
    Skal komme med bilder når jeg har kommet igang (i slutten av mai)
    Jamez
    Det med lysdioder som stjernehimmel er utrolig stilig!
    Så på en hjemmekino i statene engang, der hadde starwars-maniac laget en råtøff stjernehimmel som blinket akkurat som stjerner med hvite lysdioder. Skal man ha stjernehimmel bør noen av lysdiodene blinke litt svakt for å få en riktig effekt. Tenker å lage en slik himmel selv. Stå på!

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble aldri slik på meg...
    se på min post i "hvilket utsty..." så ser du hvordan det ble...

Morten.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dere sikker på at det er lysdioder som blir brukt, og ikke fiberoptikk
    :?:

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange bruker fiber... Pga letter kobling av ledninger og sånt.

noen bruker også dioder... det var det jeg hadde tenkt...

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fiber er jo også en mulighet ja, noen som vet hvor man kan få tak i fibertråder?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •