Hjelp meg å tweake hjemmekinoen min best mulig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg å tweake hjemmekinoen min best mulig!

Jeg har følgende:

Denon AVR1803
    Denon DVD 900
    Dali 6006 (front)
    Dali C1000 (senter)
    Dali 1001 (bak)
    Gale 3080W (sub)

Har satt følgende på reciever:

Subwoofer normal. Deling ved 80 Hz. Har satt sub´en til omtrent det samme. (Den har kun anvisning på 50 Hz og 150 Hz. Har satt den der jeg tror 80 Hz skal være.) Er 80 Hz riktig til hjemmekino? Bruker mest annlegget til film og noe musikk. 1803 har ikke mulighet for noe lavere enn 80 Hz, men jeg kan jo sette sub til 50 Hz?

Har også fundert lenge og vel på det med large eller small på senter og bak. Her er folk veldig uenige. I manualen står det at om høyttalerne går under 80 Hz, så skal de sto til LARGE. I følge Hi-Fi klubben går både senter og bakhøyttalere til ca. 69 Hz. Jeg satte de til large før, men så tenkte jeg på å avlaste 1803 ved å sette de til small. Da skal all bass under 80 Hz gå til sub ikke sant? Min Denon AVR 1803 gir 6X80W i 8 Ohm. Jeg tror Dali´ene mine er i 4 Ohm. Dette blir vel en ekstra belastning på forsterkeren? Vet ikke hvor strømsterk recieveren er? Jeg burde kanskje kjøpt meg 2803 i stedet for 1803, men hadde ikke råd den gangen. Uansett tror jeg ikke bak og senter spiller særlig dypt uansett.

Jeg har stilt inn avstanden i meter og cm korrekt på ale kanaler så dette er optimalt. Har hørt et sted om at det skulle bli et "bredere" lydbilde bak ved å sett inn større avstand enn normalt, men det må jo bli feil?

Av kabler har jeg følgende:

Monster Cable MCX-S1 i front, Monster Cable
    MCX-S1 til senter, Tara labs Klara til bakhøyttalerne.
    Tara labs Prism 200D coax digitalkabel til DVD spiller,
    Tara labs Prism 11 signalkabel for CD avspilling,
    Tara labs Prism 500 subwooferkabel , Cambrigde Premium
    SCART kabel til TV, Monster Cable M500SV 8 meter
    S-VIDEO kabel til prosjektor.

Kablene skal være greie. Har også satt "chinema EQ til ON". Den skal visstnok dempe en viss frekvens da alle DVD er kodet for kino etter det jeg har hørt. Har noen noe kommentarer til oppsettet? Vil gjerne ha best mulig kvalitet ut av det jeg har! Har også tenkt på det med å sette +main i stedet for normal. Da vil fronten også spille dypbass. Vet ikke helt hva som blir best. Har hørt på forskjellige oppsett, men finner ikke ut helt hva som blir best!

ProtoType

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du nevner kabler, da er det egentlig tweaking på mikronivå. Ønsker du å gjøre noe seriøst med lydbildet kommer du ikke unna demping av rommet. Mitt tips til deg er å foreta en spektrumanalyse av rommet, ikke bli forundret om frekvensresponsen er +/-10dB, og prøv med diverse dempameteriell, eksempelvis Aulalex.
    Det gir garantert mest respons for pengene.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er iallefall ikke den enkleste og billigste oppgraderingen...

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rimelig "kraftige" bakhøytalere i form av at foran står Suite 2.8 og bak har jeg R0.8. Meningen er at disse R0.8 skal matche frontene.
    RX-V1400 autodetecter bakhøytalerne som small, og jeg må si meg enig i lydbildet.
    Jeg liker lydbildet mye bedre med bakhøytalerne satt til small, selv om de uten tvil skal gå i klassen til large. Grunnen er at sub-en kommer inn og drar det hele litt opp slik at det aldri blir fattig lyd.
    Kan være lokale forhold hos meg, men sjekk om du har lokale forhold som tilsier det samme.
    Kjør en lyttetest.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Det er iallefall ikke den enkleste og billigste oppgraderingen...
    Både ja og nei. Noe er enkelt andre ting ikke. For eksempel (høy-/mellom-frekvente) refleksjoner er ofte greie å gjøre noe med. Bassområdet er ofte noe verre.
    Billig eller ikke - jeg er hellig overbevist om at, la oss si 2000,- brukt på romkorreksjon er bedre anvente penger enn samme beløp brukt på audiokabler. Å få gjort en analyse av rommet er noe alle som driver med tweaking burde foretatt, ikke minst fordi det er mye å hente der. Det som er litt kjekt, er at det i tillegg til å gi bedre lyd også er fullt målbart og mulig å dokumentere.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags program benytter du til denne analysen av frekvensgjengivelsene? Og hva slags måler benytter du?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Hva slags program benytter du til denne analysen av frekvensgjengivelsene? Og hva slags måler benytter du?
    Det jeg har til rådighet er en RadioScack dB-måler, med utgang til ekstern kilde. Denne kobler jeg til lydkortet på en PC og kjører freeware analyse-verktøyer.
    Ikke akkurat proft oppsett, men sammen med ørene forteller det da noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også gale 3080w jeg har satt den oppå en slik betong helle.
    Jeg syntes da att bassen ble mye strammere :wink:
    Hva syntes du om gale suben a :roll:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -dts-: Til prisen er den kjempebra! Jeg betalte 2300 kr for den! (Hi-Fi klubben). Eneste minuset er at den ikke spiller liker stramt som elementene på Dali´ene mine. Har Dali i resten av oppsettet. Hadde ikke råd til SWA12...Gale´en har også en tendens til blafring når det basser som værst! Dette er litt irritabelt, men man kan ikke forvente alt til den prisen! Jeg er kjempefornøyd i hvertfall! Selvsagt finnes det sub´er som er MYE bedre, men da må man regne med å bla opp minst 4 høvdinger...

Det gjelder forøvrig å finne en god plassering til den. Jeg satte den i hjørnet bak sofaen der jeg sitter først, men flyttet den på linje med fronthøyttalerne. Det ser penere ut, og bassen ble ikke mye mindre. Bare strammere. Ble for mye romling bak i hjørnet. Jeg merker den rister temmelig godt på film selv om det bare er en 10 tommer. Har faktisk lyst på en til, men vurderer heller å selge den og spare til en Dali sub. Vil gjerne ha likt hele veien rundt!

ProtoType

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som vet hvilken belastning Denon AVR 1803 har med disse høyttalerne oppkoblet? (Se øverst). Tror Dali´ene er i 4 Ohm! Blir forsterkeren for liten i forhold til det høyttalerne klarer å prestere? Jeg ville kjøpe 1603 først, men selgeren på Hi Fi klubben "nektet" meg å kjøpe den da den var altfor puslete i forhold til høyttalerne...(Nest minste Denon reciever skulle drive nest største i blue serien). Er fornøyd så langt med 1803, men tror jeg har mer å hente på å gå ennå høyere opp i reciever. Hadde ikke råd til f.eks 2803 grunnet økonomi den gangen...
    Hvilken reciever ville vært optimal mot de høyttalerne jeg allerede har? Vil ikke bytte ut de med det første. Blir først DVD spiller, så reciever, så sub, så projektor. (Mulig projektor først, men har ALDRI råd....

ProtoType

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •