Audyssey - Justere nivå i etterkant?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audyssey - Justere nivå i etterkant?

Hei!
    Etter å ha kjørt romkorreksjon er samtlige nivå (front, center, sub osv.) justert langt ned på minus-skalaen. Dette gjør at jeg må langt opp på volum for å få noe "trøkk". Jeg lurer på om det er mulig å justere opp nivået manuelt i etterkant (jeg vet at det går ann, men lurer på om det gjør noe). Så lenge jeg justerer alle like mye opp skulle vel det gå bra (f.eks sub fra -2 til +3, front fra -7 til -2 osv)? Eller er det noe som gjør at dette ikke er anbefalt? Takker for svar:-)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å etterjustere nivået på alle kanaler. Anbefaler deg å kjøpe en lydtrykksmåler, og bruke denne for å sikre at alle kanaler har samme nivå i sweetspot. Ofte klarer ikke receiverene å få dette 100% riktig, og 2-3 db avvik kan rote til lydbildet ditt
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det er ikke noe problem å etterjustere nivået på alle kanaler. Anbefaler deg å kjøpe en lydtrykksmåler, og bruke denne for å sikre at alle kanaler har samme nivå i sweetspot. Ofte klarer ikke receiverene å få dette 100% riktig, og 2-3 db avvik kan rote til lydbildet ditt
    Det var svaret jeg håpet på:-D Takk for hjelpen!
    Far min har en db-måler, så jeg får vel låne med meg hjem en dag...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha i bakhodet at Audyssey prøver å gjøre 0dB på mastervolumet til å tilsvare referansenivå. Det er bare å skru noen hakk mer opp på mastervolum enn du er vant med, så ender du opp på samme lydtrykk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordbø
    Hei!
    Etter å ha kjørt romkorreksjon er samtlige nivå (front, center, sub osv.) justert langt ned på minus-skalaen. Dette gjør at jeg må langt opp på volum for å få noe "trøkk". Jeg lurer på om det er mulig å justere opp nivået manuelt i etterkant (jeg vet at det går ann, men lurer på om det gjør noe). Så lenge jeg justerer alle like mye opp skulle vel det gå bra (f.eks sub fra -2 til +3, front fra -7 til -2 osv)? Eller er det noe som gjør at dette ikke er anbefalt? Takker for svar:-)
    En grunn til dette kan være at bakhøyttalerene dine er såpass små (dårlig?), eller kanskje er plassert på en måte at de gir betydelig lavere lydtrykk ved måleposisjonen enn frontene. Audyssey kan øke volumet på bakhøyttalerne med 6 db, men hvis ikke det holder så må frontene ned i volum for at lydbildet skal blir korrekt.
    Det er merkverdig hvis absolutt alle høyttalerne inkl. bakhøyttalerne er langt nede på minus.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At alle høyttalere er i minus virker rart ja. De som er i minus er jo skrudd ned for å kompensere for et eller annet som spiller mye høyere enn de som da er satt på minus. Så minst et høyttalersett bør jo være på 0 eller pluss skulle man tro.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hos meg ble alle høtalerne satt ned med ca -10 etter en av de siste firmware oppgraderingene + oppgradering til A. Tidligere ble de satt ned mere variert men maks -5. Vet ikke hvorfor. Jeg skrur bare opp volumet tilsvarende når jeg ser film

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •