Kalibrering; har begynt å leke meg med Calman og Chroma5!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering; har begynt å leke meg med Calman og Chroma5!

Etter råd fra godeste Ak ble det til at jeg har gått til innkjøp av Calman og Chroma5 kolorimeter. En helt basic pakke, ligger 500USD, men foreløpig er jeg superimponert! Softwaren alene ligger på 200USD, og kan jo passe for de som allerede har en probe som kan benyttes. Den har støtte for en rekke prober, og en kan også teste ut softwaren selv ved å laste den ned på CalMAN home theater video calibration software.

LINK til produktet på AVnytt.

I tillegg kan en benytte seg av Spectracals egne gratis testpatterns (HTPC Pattern Generator), som automatisk kobler seg opp mot softwaren. Denne kjører en da fra en bærbar PC til projektor. I tillegg støtter den bruk av alt fra GetGrey til DVE som da ikke nødvendigvis trenger å kjøres fra en PC, så her kan en fritt velge de testpatterns en selv er komfortabel med!

Softwaren er veldig godt tilpasset alt fra nybegynnere til svært avanserte brukere, og det gjør at en kan "vokse i gradene". Den støtter også langt mer avanserte prober, slik at en senere kan oppgradere måleutstyret uten å måtte sette seg inn i en helt ny software.

Proben jeg bruker måler 3 ganger pr. sekund, og jeg har så langt ingen konkret erfaring av hvor nøyaktig den er, men foreløpig ser det bra ut. Neste oppgradering blir nok en mer avansert probe, ser jo at noen av disse probene gjør opp mot 100 målinger i sekundet, og da går jo det hele unna langt kjappere... I tillegg er selvsagt de mer kostbare probene mer nøyaktige.

Chroma5 er imidlertid oppgitt til å måle helt ned til 0,05 lux, noe som jo er temmelig imponerende om det stemmer da... Tenker mht måling av kontrast, som jo er interessant for mitt vedkommende i det minste.

Jeg vil bruke denne tråden til å oppdatere dere andre med mine erfaringer rundt bruken av denne proben fremover!

Først ut er Apple-displayet mitt, og da blir det kun målinger, for kalibrering av denne skjermen tror jeg er temmelig umulig...

-calman1-jpg
    ...ikke direkte "videofil" denna saken her gitt...

Jeg kan jo begynne med å ta for meg "nybegynner"-delen av softwaren da;

Brightness og kontrast er jo gjerne førstemann ut... Her ser det hele ut til å funke greit, ikke noe bedre enn DVE egentlig, og en trenger jo ikke en måleprobe heller for å utføre dette.

Dernest er det fargetemperatur, og her brukes proben. Den måler da fargetemp på 30 og 80 cd/m2, og poenget her er å justere deg frem til den generelle fargetempen som samsvarer best med 6503K.

Videre har den en tilsynelatende glimrende gråskala-kalibreringmodul. Dette er jo trolig den viktigste delen av grunnkalibreringen. En gråskala-kalibrering krever jo egentlig at en tar for seg en rekke deler av gråskalaen for å oppnå lineæritet, men på denne grunnleggende innstillingsmodulen benyttes kun 30 og 80 cd/m2. Den benytter en såkalt "bulls eye" metode, der en foretar målingene live og beveger måleren mot senter av "øyet" ettersom en tilpasset RGB-nivåene. Ettersom den måler i to intensiterer kan en nok komme temmelig nærme en fungerende gråskala bare ved bruk av denne saken, men jeg tipper vel at en del fintilpasning må til, spesielt sikkert ved de lavere IRE-nivåer...

Øyet representerer for øvrig delta-E (delta error da eller?), der ytre delen av "øyet" tilsier en delta-E på under 10, og den indre "irisen" representerer en delta-E på under 3, som er dit en ønsker å komme. Min kjære Apple MacBook Pro LCD var ganske godt utenfor, så det er tydelig, som jo også er velkjent, at disse LCD-ene ikke er noe å trakte etter for verken videoredigering eller annen bruk der korrekt fargegjengivelse er et poeng...

Dette er stort sett de parameterne en setter i basispanelet. I tillegg har en justeringsbilder for skarphet samt RGB-encoding, men ingen av disse er vel spesielt aktuelt å gjøre noe med gitt at en bruker HDMI i overføringen...

Neste testobjekt ut er en Sony HW10 SXRD-projektor, og der er jeg litt usikker på om jeg skal måle rett i linsa eller nede ved lerretet. Er klar over at en stort sett måler nede ved lerretet i de fleste tilfeller, men ihht Calman-FAQen kan en også måle rett på linsa... Kommentarer?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er godt du er fornøyd med kjøpet, Lygren. Gutta i Spectracal vet hva de holder på med, og jeg tviler på at man får bedre support noen annen plass.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Proben jeg bruker måler 3 ganger pr. sekund, og jeg har så langt ingen konkret erfaring av hvor nøyaktig den er, men foreløpig ser det bra ut. Neste oppgradering blir nok en mer avansert probe, ser jo at noen av disse probene gjør opp mot 100 målinger i sekundet, og da går jo det hele unna langt kjappere... I tillegg er selvsagt de mer kostbare probene mer nøyaktige.
    X-Rite Chroma 5 er faktisk veldig bra, spseielt om man tar prisen med i betraktningen. Både min og Gorm sin Chroma 5 gir målinger som er tett på mye dyrere måleutstyr. Alternativet til Chroma 5 er I1pro, som nok har bittelitt høyere nøyaktighet, men den har mange andre ulemper, eksempelvis veldig lav lysfølsomhet.

Chroma5 er imidlertid oppgitt til å måle helt ned til 0,05 lux, noe som jo er temmelig imponerende om det stemmer da... Tenker mht måling av kontrast, som jo er interessant for mitt vedkommende i det minste.
    Chroma 5 kan fnt brukes til kontrastmåling. Husk bare å plassere den relativt nerme linsen på projektoren. Gjerne med 0.5m avstand dersom dette er mulig.

Sitat Opprinnelig postet av Lygren
    Først ut er Apple-displayet mitt, og da blir det kun målinger, for kalibrering av denne skjermen tror jeg er temmelig umulig...

-calman1-jpg
    ...ikke direkte "videofil" denna saken her gitt...
    Det er helt vanlig at skjermene er satt opp med for mye grønt og blått, noe som gir høyere lysstyrke.

Dernest er det fargetemperatur, og her brukes proben. Den måler da fargetemp på 30 og 80 cd/m2, og poenget her er å justere deg frem til den generelle fargetempen som samsvarer best med 6503K.
    Bare en liten kommentar her. Det er viktig å presisere at stimulus nivået oppgis i %, og ikke i en absolutt slik som cd/m2. 0-100% stimulus representerer da minimum og maksimum nivå i inngangssignalet.

Videre har den en tilsynelatende glimrende gråskala-kalibreringmodul. Dette er jo trolig den viktigste delen av grunnkalibreringen. En gråskala-kalibrering krever jo egentlig at en tar for seg en rekke deler av gråskalaen for å oppnå lineæritet, men på denne grunnleggende innstillingsmodulen benyttes kun 30 og 80 cd/m2. Den benytter en såkalt "bulls eye" metode, der en foretar målingene live og beveger måleren mot senter av "øyet" ettersom en tilpasset RGB-nivåene. Ettersom den måler i to intensiterer kan en nok komme temmelig nærme en fungerende gråskala bare ved bruk av denne saken, men jeg tipper vel at en del fintilpasning må til, spesielt sikkert ved de lavere IRE-nivåer...
    Bullseye kombinert med kontinuerlig avlesning er der hvor alle bør starte når man skal kalibrere gråskala. Når disse punktene er rimelig korrekte, går man videre med 11-stegs kalibrering (00-100%). Ofte viser det seg at man må kompromisere i forhold til til 30% og 80%, og man må da gjerne tillate litt mer avik i de punktene for å få en generelt mer korrekt gråskala.

Øyet representerer for øvrig delta-E (delta error da eller?), der ytre delen av "øyet" tilsier en delta-E på under 10, og den indre "irisen" representerer en delta-E på under 3, som er dit en ønsker å komme. Min kjære Apple MacBook Pro LCD var ganske godt utenfor, så det er tydelig, som jo også er velkjent, at disse LCD-ene ikke er noe å trakte etter for verken videoredigering eller annen bruk der korrekt fargegjengivelse er et poeng...
    Delta-E representer avik i fargene. Det finnes flere formler for kalkulering av dE, men dE 1994 er mye brukt. Denne formelen tar høyde for både dC (delta chroma) og dL (delta lightness). Chroma = kombinasjon av metning og fargetone. Lightness = Gamma-korigert lysstyrke.

For bevegelig video bør man komme under dE 4, mens dE 2 gjelder for stillbilder.

Dette er stort sett de parameterne en setter i basispanelet. I tillegg har en justeringsbilder for skarphet samt RGB-encoding, men ingen av disse er vel spesielt aktuelt å gjøre noe med gitt at en bruker HDMI i overføringen...
    Dessverre er det slik at fargedekodingen fortsatt ikke alltid er 100% på plass, og man bør derfor sjekke dette. Calman-softwaren forklarer hvordan dette kan gjøres på en bra måte, men det handler altså om å balansere dE mellom Cyan og Magenta.

Neste testobjekt ut er en Sony HW10 SXRD-projektor, og der er jeg litt usikker på om jeg skal måle rett i linsa eller nede ved lerretet. Er klar over at en stort sett måler nede ved lerretet i de fleste tilfeller, men ihht Calman-FAQen kan en også måle rett på linsa... Kommentarer?
    Min erfaring er at HW10 er litt kinkig å kalibrere korrekt, spesielt siden den mister metning i rødt og gult når kontrasten økes noe særlig over 50. Den gode nyheten er at man faktisk kan benytte RCP til å korrigere dette.

Du kan måle både mot lerret og linse, alt etter hva som er formålet. Dersom du vil korrigere for fargeskyv i lerretet må du rette sensoren mot lerretet. Dersom du kun er ute etter kalibrering av projektoren kan du rette sensoren mot linsen. Det er fodeler og ulemper med begge deler, og det er en gang slik at med nye projektorer så begynner kontrastnivået å bli så bra at man sliter med lysmengden ved kalibrering mot lerret. Da blir man ofte tvunget til å kalibrere projektoren direkte uansett.

Man spesifiserer hvilken metode som benyttes, i softwaren (som du helt sikkert har funnet ut).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør denne pakken som ikke ColorHCFR og Spyder2 kan gjøre?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Programpakkene gjør akkurat det samme (men siden CALMAN er butikk og ikke entusiast drevet og de har bra support)!

CALMAN har støtte for fler typer prober enn HFCR og C5 er vesentlig mer nøyaktig en Spyder2. Den er som AK skriver hakket under i1pro i nøyaktighet men med vesentlig bedre lysfølsomhet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hva gjør denne pakken som ikke ColorHCFR og Spyder2 kan gjøre?
    HFCR er en meget bra software til å være gratis, men den er ikke like avansert som Calman. I tillegg støtter Calman MANGE flere måleprober, og utvikles mye raskere enn HFCR. Sånn vil det (nesten) alltid være når man sammenligner gratis software med betalings-software.

Når det gjelder måleproben så er det ganske stor forskjell. Chroma 5 er MYE bedre enn Spyder2 (med all respekt). Det er egentlig ganske tilfeldig hvor nøyaktig Spyder probene er, siden de ikke er kalibrert individuelt. Noen kan være veldig nøyaktige, mens andre kan være ganske på viddene.
    Eneste måten å verifisere dette på er å sjekke mot et mer nøyaktig instrument.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    HFCR er en meget bra software til å være gratis, men den er ikke like avansert som Calman. I tillegg støtter Calman MANGE flere måleprober, og utvikles mye raskere enn HFCR.
    Begge kan brukes til å kalibrere bildefemviser mhp gråskala, gamma og fargerom. Calman har en bra bullseye funksjon, utregning av "riktige" sekunderfarger gitt at primerfargene ikke kan kalibreres korrekt og fler dE bergeninger som er nyttige.

HFCR har en meget bra kontnuerlig avlesing som av måle resultat som også Calman har fått nå ikke sant AK ?

AK er den billigste Calman versjonen som selges nå med exel basis eller er den 100% standalone?

Men som AK skriver det viktigste for et resultat er at proben faktisk måler rett og hvis den ikke gjør det så er programvaren underordnet....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS Dere moderatorer/administratorer og "forum eiere", hvorfor ligger ikke denne tråden under kalibrering/tweaking?

:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Begge kan brukes til å kalibrere bildefemviser mhp gråskala, gamma og fargerom. Calman har en bra bullseye funksjon, utregning av "riktige" sekunderfarger gitt at primerfargene ikke kan kalibreres korrekt og fler dE bergeninger som er nyttige.

HFCR har en meget bra kontnuerlig avlesing som av måle resultat som også Calman har fått nå ikke sant AK ?

AK er den billigste Calman versjonen som selges nå med exel basis eller er den 100% standalone?

Men som AK skriver det viktigste for et resultat er at proben faktisk måler rett og hvis den ikke gjør det så er programvaren underordnet....
    Calman har faktisk hatt kontinuerlig avlesning ganske lenge nå, ja.
    Alle versjoner av Calman er 100% standalone.

Sitat Opprinnelig postet av Henning
    PS Dere moderatorer/administratorer og "forum eiere", hvorfor ligger ikke denne tråden under kalibrering/tweaking?
    Fikset !

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Calman har faktisk hatt kontinuerlig avlesning ganske lenge nå, ja.
    Jeg bare erter litt :-D

Uten tvil er Calman meget bra og med fler muligheter enn HFCR. Det ryktes at jeg skal får meg en C5 etterhvert (det er visst noen andre som oppgraderer så veldig for tiden...) så da blir det nok en Calman lisens på meg og :-D

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hørt om profilering? I seriøs medieproduksjon lages det ICC-profiler (filer med lookup-tabeller) av skjerm, kamera, printer, scanner i software (dvs på selve PCen) for å sikre korrekte farger gjennom alle steg. Enkelt forklart gir profilene en mening til farge-verdiene i enhetene.
    Du som kjører Mac kan sjekke under System Preferences, Displays, Color, Calibrate.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter råd fra godeste Ak ble det til at jeg har gått til innkjøp av Calman og Chroma5 kolorimeter. En helt basic pakke, ligger 500USD, men foreløpig er jeg superimponert!
    Hvor kjøpte du denne pakken til 500 USD?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hehe, testet den calibrate-funksjonen, Striky, og her er resultatet etter "kalibreringen":

-calman_apple-jpg

...er med andre ord ikke videre imponert over dette verktøyet, men nå er det jo sikkert bare jeg som var litt kjapp i avtrekkeren og/eller sliter litt med dybdesynet...

Takker uansett for tipset, er jo bra at Apple i det minste har lagt med en slik kalibreringsmulighet som standard! Nå er det jo uansett ikke noe stort poeng å ha dette displayet kalibrert skikkelig da...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Gjorde en ny runde på maccen, og noe bedre ble det jo... Skal få kjørt en runde på HW10en litt senere i dag tenker jeg.

-calman_apple2-jpg

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er brukervennligheten på dette verktøyet? Tenker da naturligvis på softwaren.

For mitt bruksområde er det kaliberering av:

-Plasma
    -LCD PC-skjerm
    -Prosjektor

som er viktig. Er den grei å bruke på "alt"?

Lygren: Det er flere som driver med bilderedigering på PC`en. Da er korrekt fargebalanse ganske viktig. 8-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg vil si at brukervennligheten så langt oppfattes som relativt god. Litt knotete i begynnelsen, men den automatiske sammenkoblingen mot testbildene synes jeg gjør det hele langt enklere å komme inn i... Jeg vil tro at de aller fleste vil klare å forstå seg på dette systemet, i det minste med AVforum til hjelp om det skulle være noe en lurer på. Nå har jo ikke jeg begynt med de mer avanserte funksjonene da, og der er det jo garantert litt mer avansert. Det er jo samtidig helt i orden, poenget er at systemet tilbyr funksjonalitet for både "amatører" (meg for øyeblikket... ) og eksperter i ett og samme system, og det ser jeg på som en stor fordel mht videre progress. Jeg har jo tenkt å lære meg dette til fingerspissene!

Når det gjelder kalibrering av mac-skjermen er jo den i utgangspunktet ikke spesielt godt egnet for bilderedigering da, men det går sikkert an å forbedre kvaliteten på den også, men jeg tror en vil slite å få denne til å respondere tilstrekkelig for folk som krever litt av skjermen. Det er jo uansett en kjent sak at en stort sett alltid må investere i en ekstern skjerm om en skal drive med seriøs bildebehandling da...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, testet den calibrate-funksjonen, Striky, og her er resultatet etter "kalibreringen":
    Jeg har ikke testet profileringsverktøyet i OS X, på skolen brukte vi ganske dyrt utstyr for å lage ICC-profiler for monitor, printer og scanner, og resultatet var pålitelig fargekontroll gjennom hele kjeden. Det er uten tvil et must om man driver med seriøs publisering, fotoredigering e.l.

Profilering skjer dog uansett etter at skjermen er "kalibrert", dvs det kreves at brightness, kontrast og gamma er satt riktig.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått kjørt en grunnleggende runde på HW10, og foreløpig er jeg jo temmelig imponert over hvor utrolig bra både proben og programvaren er! Jeg hadde ingen DVI til HDMI-kabel liggende, så jeg bruker DVE-disken jeg har tjuvlånt av Gorm (eh, du får den snart tilbake Gorm - sorry! ), som jo har de nødvendige testbildene. Unntaket er 30% intensitet, den har kun 20% intensitet, men jeg tror vel egentlig ikke det er noe større issue.

Jeg har fått temmelig gode "basic"-tall, på 30% (20%) intensitet har jeg en delta-E på 0,07 etter mye fikling, og samtidig en delta-E på 80% på 0,9. Problemet er jo at det hele driver å påvirker hverandre i hver sin retning...

I tillegg har jeg kjørt basic kontrast og brightness, men det er jo ikke noe en trenger måleutstyr for å justere...

Jeg prøvde også å bruke Sonys RCP-system, men må lese meg litt inn i det før jeg går videre, var temmelig krypisk å forstå sånn rent intuitivt... Jeg har derfor benyttet fargetemperatur-innstillingene for å justere meg frem, og da gain og bias. Jeg havnet på følgende innstillinger:

Gain:

R - 13
    G - 6
    B - -30

Bias:

R - 1
    G - -3
    B - 4

Jeg satt måleproben i retning projektoren, men helt nede ved lerretet på midten. Rommet er jo en "bat-cave", med lite refleksjoner og denslags surr...

Kommentarer ønskes gjerne - dette er MORSOMT - og absolutt noe jeg burde brukt mer tid på langt tidligere. Ser jo at proben sikkert kan oppgraderes, men må jo si at den både er relativt rask og også relativt stabil i målingene, selv om det gjerne kan ta en 2-3 målinger før den stabiliserer seg... Mye vil selvsagt ha mer, men dette er jo noe helt annet enn f.eks. SpyderTV PRO, som jo koster faktisk noen hundrelapper mer enn dette kittet...!

-calman_hw10_1-jpg

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass drastisk senkning av gain vil senke lysstyrken betraktelig. Gammakurven vil også bli rimelig "flat i toppen", og projektorens kontrastområde har fått seg en kraftig knekk.
    For å maksimere projektorens dynamikkområde kan man generelt si at vi ønsker å øke i gainområdet (kontrast), samt å senke biasområdet (lysstyrke). På de fleste projektorer er rødfargen et stort problem, men på SXRD er ikke lysstyrken i rødt noe begrensende faktor. For å balansere gainområdet vil jeg derfor anbefale deg å trekke oppover i stedet for nedover.

Når det gjelder RCP, så ville jeg begrenset meg til å justere opp metningen i rødt, og latt resten være. Pass på lysstyrken når du justerer RCP, for det finnes jo ingen individuell brightness justering. Dersom du øker metningen på kun en farge (og dermed øker lysstyrken på denne), så vil fargene blandes helt feil på lave nivåer. Sony's RCP er ikke noe fullverdig CMS, og er dermed nesten verdiløst. Det eneste jeg har brukt det til er å øke rød metning en smule, siden SXRD-projektorene har det rare fenomenet at metningen (men ikke lysstyrken) i rødt synker kraftig når kontrasten økes.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Takker så mye Gorm, det er tydelig at jeg har mye å lære... Det som er morsomt er at allerede nå har bildekvaliteten fått seg et veldig kraftig løft!

Skal teste ditt forslag i morgen, synes selv også at det måtte rimelig drastiske tiltak til på blå gain for å få dette til å gå i hop, så å heller justere opp rødt og grønt er jo sikkert som du sier langt bedre!

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk selv min Eye-one probe idag, så nå har jeg kalibret tv og projector til D65. Men så var det gamma og fargemengde jeg ikke helt får til, Det med 21% av 75 ire (hvit)
    Når jeg justerer 75% rødt til 21% av den y verdien jeg fikk på 75% hvit så blir det helt feil, eller jeg gjør ett eller annet feil. Gamma får jeg bra fra 20 ire til rundt 60 så blir det bare rot når jeg skal prøve å rette opp 70 ire.
    Må få en gjennomgang av en av dere i stavanger som kan dette.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •