Kalibrering; har begynt å leke meg med Calman og Chroma5! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 43 av 43
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    CMY (cyan, magenta og yellow) gain og bias trenger du kun hvis det er en feil på fargedekoderen i projektoren. Er det ikke det, skal CMY være korrekt når RGB er korrekt (CMY er et resultat av RGB).

Du kan godt prøve å justere avvikene i gråskalaen med gamma, men husk at du ikke må forandre intensiteten (lysstyrken), for da vil gammekusrven din bli "lite pen". Med det mener jeg at du ikke bare kan dra ned f.eks grønn gamma ved 90 IRE, uten å også kompensere med rød og blå, for totalt sett å ende opp på samme intensitet.

Det er heller ikke enkelt å jusere individuell gamma på JVC'en. Når du f.eks senker grønn gamma ved 90 IRE, så øker den samtidig i området over og under. Dette gjør at en fiks ved 90 IRE, vil rote til 70, 80 og 100 IRE. For å toppe det hele, så går 90 tilbake til utgangspunktet hvis du prøver å korrigere tilbake 70, 80 og 100 IRE, samtidig med at du da også roter til 50 og 60 IRE. Du må derfor ha tungen rett i munnen når du begir deg ut på gammajustering i en JVC projektor, og man kan prise seg lykkelig over at det finnes en "reset" knapp i menyen. Og ikke spør meg hvorfor de har gjort det så vanskelig for brukerne, det klarer de vel knapt nok å svare på selv. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Okey, har vel lest i Calmans "guide" at gamma er noe mas, så det er nok ikke bare JVC som sliter der i gården... Uansett er det jo en god nyhet at jeg KANSKJE kan klare å få til en relativt jevn gråskala ved bruk av gammajusteringene...

CMY ser jeg jo at mangler, men det er jo som du sier et resultat av RGB uansett, og er RGB korrekt er CMY det også (men så var det å få RGB korrekt da...). Utover det er det vel "bare" justeringene for fargerommet jeg mangler sett i forhold til HD750en, og hvis det stemmer sånn noenlunde uansett kan det vel kanskje tenkes at det er teoretisk mulig å komme et stykke her...

Nå beveger jeg meg vel et godt stykke utenfor trådens tema her da, får kanskje ta dette i HD350-tråden etter jeg har fått testet litt...

Takker uansett for gode innspill Gorm!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...og her er første måling av 11-punkts gråskala... Plutselig ikke fullt så imponerende nei, og spørsmålet er jo da hvordan en i alle dager skal klare å korrigere alle disse ujevnhetene uten et fungerende CMS... Jeg får tukle litt mer med HD3000 videoprosessoren min gitt...

-graaskalastandard-jpg
    Intermediate var jeg rimelig rask til selv. Forsøk 2.

Har revet meg i håret noen ganger på 11 punkts greyscale, men nå ser jeg at din ser helt lik ut. Så da skal det vel være slik.

Men 2 punkts greyscale brukte du da 20 og 80, eller 30 og 80?

En annen sak med min samsung tv er at den har en tendens til å gjøre seg mørkere av seg selv, selv om alle slike efekter er skrudd av.

Jeg har funnet en måte rundt dette. Jeg lar en lite meny vindu på tven stå oppe. Da finner den ikke på slikt tull.

Denne sneaky darkness innstilingen er det umulig å skru av, har du merka noe til det på din led lcd lygren?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •