Kalibrering; har begynt å leke meg med Calman og Chroma5! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Takker så mye Gorm, det er tydelig at jeg har mye å lære... Det som er morsomt er at allerede nå har bildekvaliteten fått seg et veldig kraftig løft!

Skal teste ditt forslag i morgen, synes selv også at det måtte rimelig drastiske tiltak til på blå gain for å få dette til å gå i hop, så å heller justere opp rødt og grønt er jo sikkert som du sier langt bedre!
    Hvilken brukermodus (fargetemperatur) har du brukt som utgangspunkt for kalibreringen? Du har vel bruker 1, 2, 3, og 4 på HW10, der bruker 1 tar utgangspunkt i Dynamisk, bruker 2 i Normal, og bruker 3 tar utgangspunkt i Low (Cinema). Sistnevnte er enklest, siden den ligger tettest på 6500 kelvin. Selv pleier jeg å ta utgangspunkt i bruker 2, da denne gir noe mer lysstyrke. Bruker 2 holder en fargetemperatur på cirka 7000 kelvin, og jeg begynner som regel med å øke rød gain så langt det går uten at den klipper, før jeg toner grønnt og blått i forhold til hva jeg har opnådd i rødt.
    På SXRD projektorene lønner det seg ofte å balansere gain først, for denne tar med seg mesteparten av gråskalaen. Dette er egentlig litt "mot normalt", siden gain egentlig bare skal justere helt i toppen av gråskalaen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ah, pokker, jeg har jo tatt utgangspunkt i brukermodus 1, dynamisk, trodde de var "nøytrale" alle sammen jeg... Manualer er noe dritt!

Da skal jeg prøve meg på nytt med utgangspunkt i "low"!

Takker igjen for inputs!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da skjønner jeg hvorfor du har måttet senke gain såpass ja.

Sony har heldigvis alltid vært greie sånn, og lar deg velge utgangspunkt for kalibreringen. Det er mer enn man kan si om JVC, som har tre brukermodus der alle har utspring i dynamic.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg fått kjørt runden på nytt, denne gangen med utgangspunkt i "warm", som faktisk i utgangspunktet måler godt over 6500K i 80% og noe under på 30%...

Langt mindre justeringen som måtte til denne gangen da , bra at vi har slike som deg her inne Gorm - takker så mye for hjelpen!

Gain (og jeg prøvde å holde meg utelukkende til denne først, men måtte ty til litt bias for å få på plass 30%-responsen):

R: 0
    G: 8
    B: 1

Bias:

R: 2
    G: 0
    B: 7

...med andre ord svært lite justeringer.

Samtidig må jeg jo si at proben kan tendere til å ha relativt ustabile målinger til tider... Går seg som oftest til, men når en stiller på millimetern som en faktisk gjør her ser jeg jo at en enda mer presis probe hadde vært morsomt å teste... Leser at Eye-One Pro er noe tregere i målingene, men samtidig enda mer presis. Den er visstnok også fin å kombinere med Chroma5-en, som en kan benytte til "hurtigmålinger", spesielt greit visstnok i de nedre deler av IRE-skalaen der Eye-One Pro skal bruke veldig lang tid... Nå er dette inntrykk kun basert på det jeg har lest på nettet for øvrig, så her er selvsagt kommentarer velkomne!

Her er for øvrig chartene;

-calman_hw10_2-jpg

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser veldig bra ut, Jon Eivind !

Merker du noe til at fargedekodingen blir forstyrret (i gult) når kontrasten økes? Rødt mister metning, noe som er vanlig på SXRD, men gult følger ikke med som den skal, og mister mer metning enn "metningstapet" i rødt skulle tilsi.

Det er ikke unormalt at måleresultatet ved kontinuerlig måling, varierer litt. Sansynligvis er det uansett veldig lite.
    I1pro er litt mer stabil så lenge det er nok lys tilgjengelig, men sliter når lysmengden blir begrenset.

Da har jeg fått kjørt runden på nytt, denne gangen med utgangspunkt i "warm", som faktisk i utgangspunktet måler godt over 6500K i 80% og noe under på 30%...

Langt mindre justeringen som måtte til denne gangen da , bra at vi har slike som deg her inne Gorm - takker så mye for hjelpen!

Gain (og jeg prøvde å holde meg utelukkende til denne først, men måtte ty til litt bias for å få på plass 30%-responsen):

R: 0
    G: 8
    B: 1

Bias:

R: 2
    G: 0
    B: 7

...med andre ord svært lite justeringer.

Samtidig må jeg jo si at proben kan tendere til å ha relativt ustabile målinger til tider... Går seg som oftest til, men når en stiller på millimetern som en faktisk gjør her ser jeg jo at en enda mer presis probe hadde vært morsomt å teste... Leser at Eye-One Pro er noe tregere i målingene, men samtidig enda mer presis. Den er visstnok også fin å kombinere med Chroma5-en, som en kan benytte til "hurtigmålinger", spesielt greit visstnok i de nedre deler av IRE-skalaen der Eye-One Pro skal bruke veldig lang tid... Nå er dette inntrykk kun basert på det jeg har lest på nettet for øvrig, så her er selvsagt kommentarer velkomne!

Her er for øvrig chartene;

-calman_hw10_2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant dette her Lygren. Hva med å skrive en liten "Kalibreringsguide for dummies" hvor du kjapt og enkelt forklarer fremgangsmåten? Oppsett av probe, hvilke innstillinger man bør starte med osv.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Veldig interessant dette her Lygren. Hva med å skrive en liten "Kalibreringsguide for dummies" hvor du kjapt og enkelt forklarer fremgangsmåten? Oppsett av probe, hvilke innstillinger man bør starte med osv.
    Hvis man behersker engelsk er det en meget bra guide her:
    GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det kan jeg gjøre, sorzy, men hurtigtipset må være å laste ned Calman softwaren fra CalMAN home theater video calibration software, og gå gjennom de guidede oppsettene. Her inkluderes MASSE nyttig info, fantastisk bra faktiske.

Samtidig er alltid en guide på norsk å foretrekke, så jeg skal se hva jeg får til!

Først må jeg lære meg herligheten selv. Har nå begynt å se på "novice"-delen, der en bl.a. utvider med gammamålinger og justeringer samt 11-punkts fargekalibrering. Jeg er rett og slett bare "blown away" av denne programvaren, har sjelden vært borti noe jeg føler har gitt meg så mye på så kort tid!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge tenkt på å lage en grundig kalibreringsguide, men har dessverre ikke fått tid. Dog, på nyåret vil det sansynligvis endre seg noe.

Calman har fantastisk mye bra info, både når det gjelder gråskala, fargegamut, fargedekoder, fargekorrigeringssystem (CMS) osv.

@Lygren
    Du er forøvrig velkommen til å lage en guide

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ehm, jeg tror vel uten tvil det er du som er det best egnede til å lage en slik guide Ak, men prøv å få laget den før snøen smelter da...

I mellomtiden får jeg heller bruke denne tråden til å gå gjennom softwaren i grove trekk, så venter vi i spenning på guiden din Ak!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene, ser at det ligger veldig mye nyttig her. Ble faktisk så overbevist nå at jeg bestilte settet fra avshop. Så da slipper jeg å lure på hva romjulen skal brukes til.

Og skulle noen av dere få tid til å skrive noe om emnet vil dette utvilsomt bli satt stor pris på av mange!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt meg calman med eye one display 2. Fra X-Rite Gamma 5 Colorimeter with CalMAN

Skal bli spennende. Begynner med min samsung 850 lcd. Har aldri brukt et slikt verktøy før. Men er dreven i dataverden (jobben min).

Noe jeg bør være ops på? Forstår det slik at jeg bør begynne med bruker modus 3 siden den er lettest?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Greit å bare gå gradene, magnusavr...

Selv har jeg nå "avansert" til intermediate, og har foretatt min første gammamåling over 21 punkter (5% increment). Bruker GetGrey test-DVD.

Her ser du målingene fra min JVC HD350, der "fasiten" skal være 2,2, mens målingene avgir 2,1670 som snitt... Ikke helt perfekt, den den variasjonen kan like godt skyldes måleutstyret som noe annet.

-gammastandard-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og her er første måling av 11-punkts gråskala... Plutselig ikke fullt så imponerende nei, og spørsmålet er jo da hvordan en i alle dager skal klare å korrigere alle disse ujevnhetene uten et fungerende CMS... Jeg får tukle litt mer med HD3000 videoprosessoren min gitt...

-graaskalastandard-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...et issue med Chrome5 (når jeg måler mot projektor i det minste), er at avvikene på hver måling er relativt store... En må liksom ta 5-10 målinger og se an hvor "trenden" foreligger... Helt greit til grunnleggende gråskala sikkert, men jeg ser jo at mer presisjon er avkrevet om en virkelig skal gå i dybden.

På gammamålingene var imidlertid ikke differansen på hver måling like store, i det minste rent tilsynelatende...

Jeg får teste litt med andre plasseringen av proben, mulig rett foran linsa er like greit egentlig, nå står den på gulvet foran lerretet og peker mot projektoren.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...og her er resultatene av fargegamut-målingene...

-gamutstandard-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og her er første måling av 11-punkts gråskala... Plutselig ikke fullt så imponerende nei, og spørsmålet er jo da hvordan en i alle dager skal klare å korrigere alle disse ujevnhetene uten et fungerende CMS... Jeg får tukle litt mer med HD3000 videoprosessoren min gitt...

-graaskalastandard-jpg
    For gråskala er det overkill med mer enn 11 punkter. Forøvrig er ikke den gråskalaen du presenterer der så dårlig. Kan du slenge og verdier for dE 1979?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har vel maksimale avvik på 3-4% på fargeblandingen (RGB) i gråskalaen, og et maksimalt temperaturavvik på 150-200 grader? disse avvikene er nok innefor måleutstyrets "slingringsmonn" (i hvert fall så lenge du bruker filteret), så jeg ville ikke vært bekymret. Forøvrig kan ikke CMS hjelpe deg med avvik i gråskalaen, til det treger du RGB gain og bias, samt individuell RGB gamma til å ta de enkeltstående avvikene. CMS justerer bare fargerommet, og det skal være uniformt gjennom hele gråskalaen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    RGB gamma har jo JVCen, mens videoprosessoren min faktisk har RGBCMY gain og bias... Problemet er at videoprosessoren ikke ser ut til å støtte disse innstillingene på 1080P, så da står jeg like langt... Får teste litt til, jeg får nemlig tilgang til menyene på videoprosessoren med en del knoting, men det kan se ut som de ikke har noen effekt...

Jeg har uansett begynt å forstå en del mer nå, og gleder meg stort til Microspekken ankommer (trolig i dag)... Samtidig hjelper det lite med avansert måleutstyr hvis jeg ikke har de justeringsmulighetene jeg trenger, så det spørs om jeg må få tak i en HD750 allikevel å dermed bite i det sure kostnadseplet............

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...eller er det du sier her at jeg kan prøve å:

1. justere fargebalansen bedre på RGB gain og bias på projektoren
    2. korrigere med JVCens RGB gammajustering for de enkelte avvikene i gråskalaen?

Er inneforstått med at jeg ikke får justert fargerommet på HD350en, til det trenger jeg CMS, men hvis jeg får til en perfekt gråskala og fargerommet er noenlunde der det skal være har jeg jo i det minste kommet noe lenger...

Jeg får teste litt mer ja!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •