Hvilken Behringer til korreksjon av sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken Behringer til korreksjon av sub?

Etter mye flytting av fronthøytalere, sub og store stabler med rockwoll kommer jeg ikke i mål med bassresponsen i kinoen. Må vel derfor ta steget inn i Behringer sin verden. Hvilken av disse modellene er best egnet til bruk sammen med sub DCX2496, DEQ2496 eller FBQ2496. Suben er koblet fra sub out på av-receiver og all deling vill bli gjort der. Det er derfor ikke delefilter funksjonene jeg er interessert i, men EQ i forskjellige varianter. Mulighet for enkel lagring og henting av forskjellige oppsett er ett pluss da jeg ønsker litt hissigere kurve til filmbruk.

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Etter mye flytting av fronthøytalere, sub og store stabler med rockwoll kommer jeg ikke i mål med bassresponsen i kinoen. Må vel derfor ta steget inn i Behringer sin verden. Hvilken av disse modellene er best egnet til bruk sammen med sub DCX2496, DEQ2496 eller FBQ2496. Suben er koblet fra sub out på av-receiver og all deling vill bli gjort der. Det er derfor ikke delefilter funksjonene jeg er interessert i, men EQ i forskjellige varianter. Mulighet for enkel lagring og henting av forskjellige oppsett er ett pluss da jeg ønsker litt hissigere kurve til filmbruk.
    FBQ2496

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Husk en ting med Behringer, du tar bort alt som heter dynamik i anlegget ditt med dem...

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Golyd
    Husk en ting med Behringer, du tar bort alt som heter dynamik i anlegget ditt med dem...
    Kan du utdype det litt mer? Mener du at man fjerner alt som heter dynamik ved å fjerne noen peaker her og der i sub kanalen med Behringer?

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre som kan bekrefte/avkrefte de påstandene eller?

Newcomer grelv sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av octane
    Noen andre som kan bekrefte/avkrefte de påstandene eller?
    At du tar bort all dynamikk i anlegget med Behringer, er en påstand jeg tar med en stor klype salt. Som alltid, kommer det an på hvordan utstyret settes opp og hvordan komponentene brukes.

At Behringer lydmessig er noe værre/bedre enn andre komponenter med tilsvarende funksjonalitet, er ikke riktig. Sammenliknet med annet (tildels mye dyrere) proff-utstyr som Rane eller dbx sliter Behringer med et dårlig rykte i proff-audio sammenheng - stort sett på grunn av dårligere byggekvalitet og at de går lettere i stykker. For proffbruk er dette en vesentlig innvending – for hjemmebruk neppe så vesentlig.

De ulike Behringer-boksene er ikke helt sammenliknbare, og er tiltenkt tildels svært ulike funksjonsområder (selv om noe funksjonalitet er felles).

FBQ2496: dette er billig-alternativet. Denne er egentlig en equaliser med 20 parametriske ”filtre” pr. kanal. (I praksis betyr ”parametrisk” at filterets frekvens, q-faktor ("bredde") og nivå kan justeres individuelt). Filtreringen foregår digitalt. Både innganger og utganger er imidlertid analoge, så boksen inneholder både A/D- og D/A-konvertere. Innganger/utganger er XLR, og tilpasset profesjonelt nivå (+4 dBU) og ”hjemme-studio-nivå” (-10dBU, som også passer i de fleste hifi-miljøer). FBQ2496 har funksjonalitet for automatisk å kunne detektere frekvenser som i PA-sammenheng kan gi feedback, og stille inn filtre for å unngå dette. I hifi-sammenheng er ikke det særlig interessant.
    Men det som er interessant, er at alle filtre også kan stilles manuelt. Skal du bruke denne i hifi-sammenheng, vil du derfor trenge en målemikrofon og måleutstyr. Fordi lyden degraderes noe gjennom to ekstra konverteringer (og fordi analogdelen i utgangen ikke er noe særlig), vil FBQ2496 etter min mening kun være interessant i hifi-sammenheng for de som ønsker å equalize (rom-korrigere) en egen sub-kanal, men neppe for bruk over hele frekvensområdet. Sammenliknet med DEQ2496 er FBQ’ens eneste fordel at den koster omtrent halvparten.

DEQ2496: hifi-alternativet. Denne er en full-funksjons equaliser med 31-bånds eq og i tillegg 10 parametriske filtre pr. kanal. (den har også endel andre funksjoner som er mindre interessante). I tillegg til analoge har denne også digitale inn/utganger. Med målemikrofon har DEQ2496 funksjonalitet for å automatisk kalibrere hele anlegget til en ønsket frekvenskurve (som kan være flat, svakt fallende, med eller uten ”BBC-dip”, osv).
    I hifi-sammenheng vil jeg mene at dette er en meget interessant komponent – som er i stand til å forbedre de fleste anlegg langt mer de aller fleste tweaks jeg kan komme på. Ved å kjøre det fullt digitalt vil en neppe oppleve noe kvalitetstap i lyden. Den inneholder dessuten en ganske god DAC.

DCX2496: DIY’erens alternativ. Denne er et 6-kanals elektronisk (digitalt) delefilter. Og som alle elektroniske delefiltre kreves 1 effektforsterker pr. frekvensområde/kanal: vi snakker altså bi- eller tri-amping. DCX2496 inneholder funksjoner for omtrent enhver tenkelig filterkorreksjon: dette er ikke bare 12- eller 24-dB/oktav filtrering – det er langt fler funksjoner (parametrisk eq, filter shelving, delay, osv). Innganger er analoge eller digital - utgangene er analoge. Alle analoge nivåer er tilpasset proff-nivå (+4 dBU), og dette gjør at denne ikke uten videre passer særlig godt sammen med vanlige hifi-komponenter.
    DCX2496 er en meget avansert og kraftig enhet, men den passer neppe for andre enn de som har interesse for (og kunnskaper om) høyttaler (særlig delefilter)-konstruksjon. For gode resultater krever bruk av DCX2496 godt måleutstyr og tildels mye modifikasjon av øvrige komponenter i anlegget. Mange hevder også at den analoge utgangsdelen ikke er noe særlig. DEnne kan også relativt lett modifiseres.

Min konklusjon: For enkelhet i oppsett og lav pris: Gå for FBQ2496. Så lenge vi snakker sub-kanal, mener jeg denne er bra nok. Men du trenger en målemikrofon og noe målesoftware. Sjekk f eks ARTA home

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv fbq2496 mellom reciver og sub.
    Fungerer veldig bra hos meg. Ikke noe "boomy" bass, det hele låter stramt og fint. Jeg har justert ned peakene og ikke løftet en eneste frekvens, dette resulterer i noe høyere gain på sub, slik at nivået blilr riktig sammen med frontene.

se vedlagte bilder, før og etter

EDIT: Brukt XTZ RA under kalibrering.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kobler man fbq2496 opp? Må man kjøpe overganger fra balansert til vanlig rca kontakt?

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonic:

Jeg brukte en vanlig overgang fra phono til jack.
    Ser ut som en vanlig jack, men med phono plugg på baksiden.

Selges på elkjøp til 39,- pr stk.

Du kan bruke enten 1 eller 2 kanaler på Behringeren.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er bilde av en annen type jack til rca.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Sonic:

Jeg brukte en vanlig overgang fra phono til jack.
    Ser ut som en vanlig jack, men med phono plugg på baksiden.

Selges på elkjøp til 39,- pr stk.

Du kan bruke enten 1 eller 2 kanaler på Behringeren.

Okay...takk =)

Ser nå at lsound selger med 2 slike adaptere..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •