Nytt rom,flere muligheter og nye målinger.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt rom,flere muligheter og nye målinger.

Da har jeg flyttet inn i ny leilighet og dertil nytt rom.
    Har lempet subwooferen fram og tilbake og endte opp med den imellom høytalerne.
    Rommet måler 4.50 m (lengde),3.90 m (bredde) og 2.44 i høyde.
    Tok en rask måling med Radioshack og REW og fikk ett nokså begredelig resultat. Jeg fikk med andre ord bekreftet mine "mistanker".

På min SVS SB12 Plus så har jeg noe som kalles PEQ. Har noen en lettfattelig bruksanvisning til denne? Det jeg har lest er at den er nokså unøyaktig i henhold til hvordan man skrur på den. Hva er hva av disse tre knottene bak på subwooferen?

Legger ved en graf som jeg fikk,tips i henhold til den mottas med stor takk!

mvh
    CookieMonzta

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som dere ser av den første grafen så har jeg en dip rundt delefrekvensen på subwooferen. Jeg snudde fasen 180 grader og den ble betraktelig bedre,men resten ser jo deretter ut enda.:cry:

Mvh
    CookieMonzta

Legger ved ny graf og nytt waterfallsdiagram:

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lempet svs`n tilbake i hjørnet. Det ble noe bedre,men jeg sliter med en voldsom peak rundt 40 hz. Dette antar jeg er en eller annen form for romresonans.
    Er det noen mulighet for å bli kvitt denne? Den kommer frem uansett hvor jeg setter subwooferen.
    Alle tips mottas med takk!

mvh
    CookieMonzta

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fram og tilbake.Måling,lytting og lempe igjen. Slik har jeg drevet på en stund.Viser seg at jeg har en stygg romresonans på rundt 38hz i rommet mitt.
    Satte sub`en oppi sofa`n og satte igang REW.Spilte en pink-noise på 38hz og vandret rundt i rommet med Radioshacken på og avleste resultatene på den.Jeg gikk etter det laveste db-tallet!
    Der jeg fikk det laveste tallet,der satt jeg sub`en og fyrte opp. Ble litt tamt,men etter litt fikling med dens innebygde PEQ,så ble det atskillige bedre.
    Aberet er (og det er ett stort ett også) : Sub`en befinner seg omtrent midt på gulvet.

Jeg sitter inntil bakvegg,høytalerne står 90cm ifra framvegg og 78cm ifra sidevegg.Sub`en står 225cm ifra framvegg og 170 cm ifra venstre sidevegg.

Er virkelig rommet mitt så håpløst?

Legger ved en graf og ett waterfall. (siste måling)

mvh
    CookieMonzta

Active spastik sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den siste grafen ble jo meget bra . Det eneste som hjelper er som du har prøvd flytting av sub og evnt sweetspot.
    Dersom ikke det gir det ønskede resultat må man benytte eq/bassfeller osv.

Jeg invisterte i en Behringer FBQ 2496. Den lar deg enkelt dempe peaker og jevne ut responsen din. Den gjorde underverker med bassresponsen i mitt rom, og jeg slet med mye av det samme som du gjorde i de første grafene dine.

Så dersom det er uaktuelt å ha subben midt på gulvet, så ville jeg sterkt vurdert et slikt hjelpemiddel. Ved å da også få subben tilbake i hjørnet vil du kanskje også få litt hjelp i helt i bunn også.

lykke til.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Den siste grafen ble jo meget bra . Det eneste som hjelper er som du har prøvd flytting av sub og evnt sweetspot.
    Dersom ikke det gir det ønskede resultat må man benytte eq/bassfeller osv.

Jeg invisterte i en Behringer FBQ 2496. Den lar deg enkelt dempe peaker og jevne ut responsen din. Den gjorde underverker med bassresponsen i mitt rom, og jeg slet med mye av det samme som du gjorde i de første grafene dine.

Så dersom det er uaktuelt å ha subben midt på gulvet, så ville jeg sterkt vurdert et slikt hjelpemiddel. Ved å da også få subben tilbake i hjørnet vil du kanskje også få litt hjelp i helt i bunn også.

lykke til.
    Tilbake til hjørne da å ha den midt på gulvet blir upraktisk.
    Delefrekvens på 90hz og skrudde på PEQ.
    Frekvens"knotten" = rett opp
    Level"knotten" = på fullt (i klokkeretning)
    Q-"knotten" = på det fjerde merke når man begynner å skru i klokkeretning.

Det ble noe bedre,ikke minst mer møbleringsvennlig.
    Denne Behringer FBQ ser ut til å være ett verktøy jeg bare MÅ ha.Hvilke erfaringer rundt omkring er det gjort med denne?

mvh
    CookieMonzta

En graf og waterfall følger:

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    Denne Behringer FBQ ser ut til å være ett verktøy jeg bare MÅ ha.Hvilke erfaringer rundt omkring er det gjort med denne?
    Bare å søke litt på forumet så finner du flere erfaringer med denne. På hometheatershack finner du egne forum for både REW og BFD som er til stor hjelp ved bruk av disse verktøyene.

Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    En graf og waterfall følger:
    Hva har du på octave smoothing på grafene dine?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spastik
    Bare å søke litt på forumet så finner du flere erfaringer med denne. På hometheatershack finner du egne forum for både REW og BFD som er til stor hjelp ved bruk av disse verktøyene.

Hva har du på octave smoothing på grafene dine?
    Brukte ingen smoothing,men her kommer en med 1/3 smooth:
    Vil takke samtidig for gode tips!

mvh
    CookieMonzta

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker octave smoothing på 1/3 (noen vil si 1/6), så er det mer slik ørene "oppfatter" frekvenskurven, da smale peaks og dipps ofte ikke høres. (Glem bare ikke å ta bort smoothingen før du skal lage filtere i Behringer )

Og denne kurven du har fått til her, uten å ha brukt noe form for bass-equalizer (foruten den innebygde i SVS`n), er det nok mange som er misunnelig på.

Men dersom du har lyst til å "go advanced", og begynne med house curve/hard-knee house curve osv, er det nok ingen vei utenom en EQ ala Behringer 8)

Jeg har også installert bass-feller i hjørner. Dette kan dempe noe, og hjelpe litt på responsen, men hos meg var dette av liten betydning på selve kurven. På waterfall derimot var det forbedringer, og fører til en noe "tightere" bass av mangel på bedre ord.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snudde oppsettet 90 grader,spiller på langveggen. SVS i venstre hjørnet bak høytaleren.En kjapp sweepmåling og småjustering på sub`en. Fikk dette resultatet som vises under.
    Det ser jo rimelig greit ut,men det låter litt slapt(lite med "smack" i brystkassa) syns jeg.Integrering med høytalerne er jeg ikke helt fornøyd med.

Hvordan måler man fullfrekvens med REW? Jeg husker ikke og jeg finner ikke igjen info om det i farten heller.

Delefrekvens på 90hz,fase vendt 90 grader.Grafen er med 1/3 smoothing og ett waterfall følger.

Tips mottas!

mvh
    CookieMonzta

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså misforstå meg rett,det er integreringen til mine høytalere jeg ikke er fornøyd med.Bassen i seg selv tror jeg ikke kan bli bedre i dette rommet UTEN at man går drastisk til verks.

En liten guide på best integrering med høytalerne har vært meget flott hvis noen orker å skissere en. Jeg innehar RS og software`n er REW.

mvh
    CookieMonzta

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •