Stereo + 2 x SUB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo + 2 x SUB

Hei.

Jeg har søkt i forumet for en god oppskrift på dette oppsettet, og det skal sies at det finnes masse god hjelp. Jeg har benyttet de guider som jeg har funnet, men det har vært litt vanskelig å følge disse slavisk av flere grunner. Noe som gjør dette litt mer komplisert er at jeg ikke har "gain" på hverken sub'ene, eller på forsterkeren. Videre er crossover 100 Hz i forsterkeren, noe jeg ikke kan stille på. En tredje kompliserende faktor er hovedhøyttalerne, som ikke spiller særlig høyt på de lave frekvenser, med den følgen at mastervolum blir satt veldig høyt på forsterker for å kunne synkronisere disse med sub. Dersom noen kan veilede meg ytterligere, for optimalt resultat, ville jeg blitt svært takknemlig.

La oss se på utstyret jeg har:
    1. Stk. forsterker: NAD 720BEE
    2. Stk. HT: Dali Royal Menuet II
    2. Stk. XTZ 99 W12S

Hvor langt har jeg kommet:
    1. Funnet optimal plassering på HT
    2. Funnet optimal plassering på SUB (hvert sitt diagonale hjørne)
    3. Bruker REW & Radio Shack (og begynner å bli fortrolig med det)
    4. Jeg har kalibrert så godt det går med de rådende guider med de begrensninger som er skissert i innledningen.
    5. Det lyder knakende bra nå, men er dette optimalt?

Ja, en siste ting. Sub'ene er tilkoblet via y-splitter til forsterkerens subutgang.

Hvilke tilbakemeldinger ønskes?
    Vel, en liten oversettelse av Hellnoobs oppskrift, ville gjort susen:

1) Målte frontene alene, som ga 80dB ved mastervolum (MV) -20
    2) Målte sub1 alene i posisjon 1, justerte gain til den ga 80dB ved MV -20
    3) Målte sub 1 sammen med frontene, justerte fase til jeg målte 86db
    4) Målte sub 2 alene i posisjon 2, justerte gain til den ga 80dB ved MV -20
    5) Målte sub 1 og 2 sammen, justerte fase på sub2 til jeg målte 86db
    6) (Kontroll)målte frontene sammen med begge subene, og fikk 89dB

Eller finnes det andre og bedre fremgangsmåter for oss som ikke kan forholde oss til "gain", "MV -20" osv. Hvilken frekvens burde jeg bruke for å samstemme HT & SUB?

Alle innspill mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig ingen som vil "ta hull" på min jomfrupost? ;-p

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en stereoforsterker, sant? Og den har pre out/in lining?

Da bør du kaste et aktivt delefilter med høypass/lavpass osv inn mellom der, så bruker du ørene litt mer og radioshack litt mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er en stereoforsterker, sant? Og den har pre out/in lining?
    Jepp, det er korrekt.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Da bør du kaste et aktivt delefilter med høypass/lavpass osv inn mellom der, så bruker du ørene litt mer og radioshack litt mindre.
    Greit. Dette har vært i mine tanker før. Noen forslag til delefilter?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å kjøre delefilteret i subbene?

Altså ikke bruke sub-utgangen, men kjøre høyttaler-kabler fra forsterker til sub, dele på f.eks. 80Hz på subben og høyttalerkabler til høyttalerne.
    Prøv da også å få plassert subbene sammen med frontene og få "stereo" i bassen også. Har best erfaring med å prøve å få subbene i front, da det blir et mye bedre stereo-lydbilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Har du forsøkt å kjøre delefilteret i subbene?

Altså ikke bruke sub-utgangen, men kjøre høyttaler-kabler fra forsterker til sub, dele på f.eks. 80Hz på subben og høyttalerkabler til høyttalerne.
    Prøv da også å få plassert subbene sammen med frontene og få "stereo" i bassen også. Har best erfaring med å prøve å få subbene i front, da det blir et mye bedre stereo-lydbilde.
    Hei og takk for svar. Nei, dette er ikke prøvd. Det er heller ikke noe som jeg uten videre ønsker å forsøke. Årsaken er ganske enkelt at delefilteret i XTZ ikke gjør noe med siganlene som går videre til hovedhøyttalerne. Dette filteret bestemmer kun virkeområdet til sub. Man kan jo naturligvis argumentere for at jeg da får sub'en til å spille i høyere bassområder, noe som i og for seg er greit nok. Det løser imidlertid ikke det faktum at hovedhøytalerne fremdeles må anstrenge seg for å spille dyp-bass. Noe jeg tror de bør slutte med.

En annen ting er at xtz-support i Sverige anbefalte meg å bruke aktivt delefilter.

Jeg registrerer for øvrig at du anbefaler å sette begge sub'ene fremme, sammen med høyttalerne. I utgangspunktet er jo dette oppsettet veldig ryddig, og det lyder også bra. Jeg kan imidlertid love deg at det lyder mye bedre slik det er satt opp nå med sub i hvert sitt diagonale hjørne og HT i front (naturligvis). Kalibreringen og letingen etter beste plassene for sub har gitt meget gode resultater. Det er uansett slik, og sikkert et kjent fenomen for mange, at man hele tiden ønsker det bitte-lille-ekstra... ;-p

Mitt neste steg er aktiv deling, så om noen har innspill tar jeg gjerne i mot dette. Husk bare at jeg primært er ute etter musikklyd, og tar filmlyd som evt. bonus.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thorwald
    Hei og takk for svar. Nei, dette er ikke prøvd. Det er heller ikke noe som jeg uten videre ønsker å forsøke. Årsaken er ganske enkelt at delefilteret i XTZ ikke gjør noe med siganlene som går videre til hovedhøyttalerne. Dette filteret bestemmer kun virkeområdet til sub. Man kan jo naturligvis argumentere for at jeg da får sub'en til å spille i høyere bassområder, noe som i og for seg er greit nok. Det løser imidlertid ikke det faktum at hovedhøytalerne fremdeles må anstrenge seg for å spille dyp-bass. Noe jeg tror de bør slutte med.

En annen ting er at xtz-support i Sverige anbefalte meg å bruke aktivt delefilter.

Jeg registrerer for øvrig at du anbefaler å sette begge sub'ene fremme, sammen med høyttalerne. I utgangspunktet er jo dette oppsettet veldig ryddig, og det lyder også bra. Jeg kan imidlertid love deg at det lyder mye bedre slik det er satt opp nå med sub i hvert sitt diagonale hjørne og HT i front (naturligvis). Kalibreringen og letingen etter beste plassene for sub har gitt meget gode resultater. Det er uansett slik, og sikkert et kjent fenomen for mange, at man hele tiden ønsker det bitte-lille-ekstra... ;-p

Mitt neste steg er aktiv deling, så om noen har innspill tar jeg gjerne i mot dette. Husk bare at jeg primært er ute etter musikklyd, og tar filmlyd som evt. bonus.
    OK, da forstår jeg!
    Trodde XTZ delte også på vei ut

Kjører selv aktiv deling av et sett Pioneer S-1 med 2 stk. 18" subber på 150kg. Deler da i tre: Under 80Hz til subbene, 80-400Hz på bassene i Pio'ene og 400Hz og opp til mellomtone/diskant.
    Bruker et LAB-gruppen filter til dette og det fungerer utmerket. Krever da at man har 6stk. forsterkerkanaler.

Har et Behringer 3-veis delefilter liggende - du kan få det for 750,- inkl. frakt hvis du er interessert? CX-3400 Pro eller noe sånt, tror jeg det heter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •