Kalibrering av Velodyne DD18 ift. delay

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av Velodyne DD18 ift. delay

Etter å ha prøvd og feilet litt + lest en del på nettet, har jeg funnet ut at jeg i dag får alt for lite ut av min DD18 pga. feilkalibrering.
    Jeg har stadig synes at min DD18 har virket treig på musikk og dette kan vel ha med signalprosesseringen i suben som gjør at den slår litt sent (spesielt hvis man ikke kompenserer med riktig delay tid?)
    Jeg har hele tiden sittet og kalibrert via DD18, men det hjelper lite hvis man ikke har riktige delay innstillinger på forforsterkeren.
    Etter å ha fulgt manualen på min Rotel RSP1068 har jeg målt opp med målebånd og funnet ut avstandene til hver høytaler slik at de kunne plottes inn for å få riktig delay-tid på hver høytaler.
    Hvis man ser spesielt på frontrekka (fronter,senter og sub) har jeg stilt inn alle sammen til 3,9 meter avstand noe jeg hele tiden har trodd var riktig.
    Men da jeg leste om en på avforum som har stilt sin DD18 til 2 meter forskjell ift. frontene begynte jeg å lure.
    Jeg satte så på musikk og diverse filmsnutter, mens jeg forsøkte å variere delaytiden på sub'en. Jeg fant da STORE forskjeller på basstrykket.
    F.eks "Darla-scenen" på Nemo ga meg (med volum 68 på rotel'en) 98dB med 3,9 meter delay, mens jeg fikk hele 101dB med f.eks 8,4 meter delay.
    Her må det da være noe som ikke er stilt inn optimalt !!!

Målingene jeg fikk var:
    3,9m = 98dB
    4,2m = 98dB
    4,5m = 98dB
    4,8m = 97dB
    5,1m = 97dB
    5,4m = 97dB
    5,7m = 97dB
    6,0m = 98dB
    6,3m = 98dB
    6,6m = 98dB
    6,9m = 99dB
    7,2m = 99dB
    7,5m = 100dB
    7,8m = 101dB
    8,1m = 101dB
    8,4m = 101dB
    8,7m = 101dB
    9,0m = 101dB
    9,3m = 101dB
    9,6m = 101dB
    9,9m = 100dB
    10,2m = 99dB
    10,5m = 99dB
    10,8m = 97dB
    11,1m = 97dB
    11,4m = 95dB
    11,7m = 94dB
    12,0m = 94dB

Ut ifra dette ville jeg tro at delaytiden skulle ligge på mellom 7,8 og 9,6 meter, eller er det jeg som er helt på jordet her ?

Hvordan vet jeg hvilken delay tid jeg skal bruke/hvordan kommer jeg frem til det ?

Noen som har DD-serien fra Velodyne og kan hjelpe?

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fase...

Jeg har stilt inn fase etter prinsippet beskrevet i: http://avforum.no/forum/kalibrering-...-2-subber.html

Da har jeg kommet frem til at fasen skal være 0. (Sub, fronter og senter står på linje)

Hvordan stiller jeg så inn delay ?
    Har sett på at AVforum.no - Fluepapir's HiFi skriver:
    "Faktisk er de tidsforsinket nesten 2 meter pga at prosseseringen i Digital Drive subbene tar litt tid."

Har jo målt opp i meter til lytteposisjon og da har jeg jo forsøkt å stille fronter, senter og sub til samme delay, men jeg synes at DD18 er noe treig når man hører på musikk.

Hvordan stiller jeg inn rett delay på sub'en? (hvis ikke delay i ant. meter er riktig fordi "prosseseringen i Digital Drive subbene tar litt tid"...)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Interessante resultater du har fått her.
    Jeg må innrømme at jeg har jobbet alt for lite med kalibrering, særlig etter skiftet til NAD M15 som surroundenhet. Hadde Denon 4306 tidligere og kalibrerte da SUB først (med den innebygde kalibreringen) og deretter med målemikrofon og autooppsett med Denon.
    Dog synes det noe underlig at du må øke avstand til SUB når du samtidig sier at det virker som den henger noe etter frontsystemet på musikk?
    Samtidig så understøtter dB målingen at noe er feil med timing.
    Det bør vel kanskje også være noe forskjellig avstand mellom høyre og venstre front kontra senterhøyttaler? Eller er senter plasser lenger mot vegg enn frontene?
    Selv har jeg sub plassert i venstre hjørne på bakvegg, den beste plasseringen i mitt rom iht Velodyne sin måling i alle fall.
    Jeg ser frem til jeg får noe mer ledig tid til å følge opp dine erfaringer i mitt rom, men dette kan nok fort ta litt tid, alt for mye jobbing om dagen.
    Uansett, lykke til med videre testing!

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en sub på test. Uten avansert DSP. Jeg har også store forskjeller mellom avstand i oppsettet. Selv om sub og fronter står sammen, spiller subben best med mer delay en frontene. Tror jeg målte 6db økning på å skru opp delay´en 2m.

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men

Hvis det stemmer at delay tiden må økes...hvor mye skal den økes til ?
    Oppnår jo samme målinger (dvs 101dB) mellom 7,8 og 9,6 meter delay.
    Hva er riktig delay ? (Hvordan vet jeg hva som er riktig ?)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass har laaaaaange bølger. Ta derfor en verdi som ligger sånn midt i, eller også nær den lengste avstanden som gir best trykk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Bass har laaaaaange bølger. Ta derfor en verdi som ligger sånn midt i, eller også nær den lengste avstanden som gir best trykk.

Er litt usikker på hva du egentlig mener her RoKo, for hvis jeg tolker målingene til trådstarter rett med bruk av "Darla" sporet osv, handler det vel her om meget lave frekvenser.

Bølgelenden ved f.eks 20hz er vel ca 344 m/s : 20Hz =17,2m

Delay har vel ikke noe med bølgelengden direkte, men prosseserings forsinkelse i subwooferen samt avstand til målepunkt og lydhastigheten å gjøre? Bølgelengden har vel mer med hvor man pga reflesjoner vil få stående bølger pga rommets påvirkning, samt maks / min områder når de forskjellige høytalerne sine bidrag kommer i fase eller utfaser hverandre .

Problemet er kanskje heller i dette tilfellet at man prøver å få font høytaleren og subwoofer til å spille de samme lave frekvensene, noe som er meget vanskelig å få til hvis plasseringen av fornt høytalerne skal være mer optimal i forhold til resten av frekvens området disse spiller.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt lange dialoger med brukeren via PM. Han må derfor se dette i sammenheng med det som er blitt opplyst der.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

hvis jeg tolker målingene til trådstarter rett med bruk av "Darla" sporet osv, handler det vel her om meget lave frekvenser.
    Det er ingen som benytter musikk eller film som kildemateriale når subsystemer skal kalibreres.

Darla er en opplevelse..........når systemet er kalibrert :-D

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsummering

Til dere som lurer på hva jeg driver med.....
    Jeg har gjentatte ganger rekalibrert min DD18 og den har stort sett blitt bedre hver gang. Sist gang jeg kalibrerte, gjorde jeg det i samarbeid med en medarbeider på Emtech. Sammen fant vi en kalibrering der DD18 og frontene spiller i fase og fikk etterhvert en rimlig jevn kalibrert kurve.
    Det jeg hele tiden har hengt meg opp i er at jeg har synes at suben min har vært en smule treig og jeg trodde at dette hadde sammenheng med element størrelsen. Jeg har egentlig aldri tenkt noe særlig på at jeg kunne teste ut forskjellige avstandsinnstillinger/delay tider på suben.
    Spesielt på musikk synes jeg alltid at DD18 har vært vankelig å få til, men da jeg nå har begynt å flørte litt med delay innstillinger faller det hele mer på plass

Jeg har ALDRI brukt lydklipp til kalibrering, kun målemic'en og kalibreringen i DD18 + min egen hørsel. (+forsøkt ulike plasseringer)
    ETTERPÅ har jeg testet ut diverse klipp for å høre om jeg merket forskjell.

Dette var utgangspunktet mitt.

Men her en dag leste jeg om en eier av DD18 som har forsinket sub'en sin med faktisk 2 ekstra "meter" for å få den til å matche frontene sine.
    Jeg ble da inspirert og ville forsøke. Det viste seg da at forskjellige delay-tider på sub'en ga helt forskjellig basstrykk, bla på Darla-scenen.
    Det er dette som er gjengitt øverst i tråden.

Jeg har etter dette sjekket faseinstillinger (etter Hellnoob sin beskrivelse)
    og funnet ut at mine innstillinger er rett på dette punktet.

Det jeg nå prøver å finne ut er hvilken delay tid skal jeg stille DD18 på....

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og...

Jeg forsøker ikke å få frontene til å spille lave frekvenser sammen med sub'en, Darla-scenen var kun et eksempel med frontene som large.
    Vanligvis stiller jeg alle høytalere til small, da med frontene delt ved 40 eller 60Hz, senter ved 60Hz og surr.kanaler ved enten 60 eller 80Hz.

De ekstra dB jeg nå opplever ved å sette lenger delay-tid på sub'en er vel et resultat av at ved gitte delay-tider "spiller frontene og sub sammen" og gir et ekstra trykk. Jeg ville jo tro at innenfor dette området er riktig delay tid på sub'en.... eller er jeg helt på jordet her ?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Migen
    De ekstra dB jeg nå opplever ved å sette lenger delay-tid på sub'en er vel et resultat av at ved gitte delay-tider "spiller frontene og sub sammen" og gir et ekstra trykk. Jeg ville jo tro at innenfor dette området er riktig delay tid på sub'en.... eller er jeg helt på jordet her ?
    Det du gjør i oppsettet er vel å øke avstanden til sub'en? Hvis jeg tenker og forstår ting riktig så er vel dette egentlig i praksis å redusere delay for subwooferen?

Poenget med delay justering i et surround oppsett er for å gjøre at lyden når frem til lytteposisjon riktig tid/samtidig fra alle høyttalere. Setter en lengre avstand til en bestemt høyttaler så forteller du surroundprosessoren din at denne høyttaleren har lengre lydforsinkelse (dvs lyden fra denne høyttaleren tar lengre tid å nå frem til lytteposisjon enn andre høyttalere), og dermed trenger mindre 'kunstig' delay fra prosessorens side.
    Da er det jo logisk at en må legge til litt ekstra avstand på DD'en pga forsinkelse i DSP prosessering?
    Eller er det jeg som er helt på jordet nå?

I 'gamle' dager på de første surround receiverne jeg hadde så måtte en sette seg ned å regne på antall ms (1ms tilsvarte vel ca 30cm avstand) når en skulle konfigurere høyttaleroppsettet (eks midt på siden her).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo selv en liten DD sub. Når jeg kjører autokalibrering fra min receiver så måler den konsekvent 0,8m for lang avstand til subwooferen enn reell avstand. Avstanden til de andre syv høyttalerne i oppsettet har ikke et slikt avvik.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Det du gjør i oppsettet er vel å øke avstanden til sub'en? Hvis jeg tenker og forstår ting riktig så er vel dette egentlig i praksis å redusere delay for subwooferen?

Poenget med delay justering i et surround oppsett er for å gjøre at lyden når frem til lytteposisjon riktig tid/samtidig fra alle høyttalere. Setter en lengre avstand til en bestemt høyttaler så forteller du surroundprosessoren din at denne høyttaleren har lengre lydforsinkelse (dvs lyden fra denne høyttaleren tar lengre tid å nå frem til lytteposisjon enn andre høyttalere), og dermed trenger mindre 'kunstig' delay fra prosessorens side.
    Da er det jo logisk at en må legge til litt ekstra avstand på DD'en pga forsinkelse i DSP prosessering?
    Eller er det jeg som er helt på jordet nå?
    Er sånn jeg også har forstått det ihvertfall. Jeg bruker fasejusteringen på subbene til å få de til å sammspille, så kjører jeg avstand justeringen på forsterkeren til å justere de til å sammspille med frontene igjen. Funker som bare fy det. Var Lassesen som ga meg ideen til å gjøre det sånn, og jeg har aldri hatt bedre resultater enn nå.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nettop

Spectre og Kane...det er det jeg mener også.
    Hvis signalprosseseringen i DD18 forsinker signalet, så må man jo ta det igjen på en annen måte for at de skal spille likt med frontene.
    Da blir det vel at man ikke kan stille delay likt som frontene (dvs 3,9 meter i mitt tilfelle), men man må øke avstanden på sub'en slik at forforsterkeren sender ut signalet litt tidligere. Hvis man da finner rett delay vil de spille likt.

Og spørsmålet blir da: Er eneste måten å få riktig delay, å rett og slett høre seg fram til det riktige....? Det er ingen teknisk måte å finne det ut på...?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Jeg bruker fasejusteringen på subbene til å få de til å sammspille, så kjører jeg avstand justeringen på forsterkeren til å justere de til å sammspille med frontene igjen. Funker som bare fy det. Var Lassesen som ga meg ideen til å gjøre det sånn, og jeg har aldri hatt bedre resultater enn nå.
    Har du kontrollert at det "funker som bare fy" ?

Har du kjørt en runde med eks. REW og Behringer mic for å måle frekvensresponsen både før og etter manuell justering ?

Det kan være du justerte deg fram til noen utfasinger - som "lettet" på "trykket"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg misforsto litt og tolket start innlegget ditt litt feil Migen. (ny feil følger...)
    Ellers er vel delay/avstands justering og fase justering to sider av samme sak, det er bare det at fase justering gjerne er navnet på det man gjerne gjør på en subwoofer, mens delay eller avstand til de forskjellige høytalerne er det man gjør i surround receiveren

Det at man reduserer delay tiden ved å sette en større avstand i receiveren er vel en ganske kjent sak, men man kan jo ikke spille av et musikk signal før det kommer ut av "kilden", så det kan jo hende at det er de andre høytalerne som før økt delay tid, og ikke nødvendigvis subwooferen som får en kortere....

Når det gjelder utregning og ikke måling, så er vel problemet her måten DD18 jobber på, med en prosessor styrt servo drift som vel har vist seg å gi en form for delay. Har vel lest et sted at den er ca 2,5 ms , noe som vel omgjort i avstand blir ca 344 x 0.025 = 0.86 meter, men dette er vel ut fra dine målinger ikke helt korrekt og kan vel ikke brukes i et regnestykke direkte.

Fordelen med servo drift er at bass membranet kan styres mer likt inngangs signalet og man får en lavere avvik og forvrengning. Ulempene er vel i tilegg til pris, at systemet hele tiden jobber litt etter inngangs signalet, og kanskje til og med vil bruke mye krefter på å kompensere for de akustiske lydtrykkene som andre høytalere prøver å påvirke membranet med.

Vil tro at den beste måten å justere fasen mellom fornt og subwooferen er å faktisk måle/høre på lydtrykket som du har gjort. Helt riktig vil man ikke kunne få fasen, da jo høytalerne og subwooferen har forskjellige fysiske lokasjoner, og strålings karakteristikk i lytteromet, og det får man vel kun nøyaktig innenfor et lite fysisk område.
    Rom korreksjon handler vel sånn sett ofte om å finne en innstilling og et gjennomsnitt der det er en god nokk frekvens respons og ingen store kansellerings feil pga fase.

Det som vel ofte går igjen som en gjenganger er at man ikke overlater subwooferen til å spille de frekvensene den kan best, og er fristet til å la fornt høytalerne spille litt for mye av de laveste frekvensene. Ellers er vel også egenskapene til hvordan receiveren sender bass informasjonen ut i subwoofer utgange i tilegg til LFE lydsporet osv en annen kjedelig feilkilde som kan skape feil og frustrasjoner.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Har du kontrollert at det "funker som bare fy" ?

Har du kjørt en runde med eks. REW og Behringer mic for å måle frekvensresponsen både før og etter manuell justering ?

Det kan være du justerte deg fram til noen utfasinger - som "lettet" på "trykket"
    Vi satt her ( Jeg å Jan Ove ) å kjørte målinger med laptop'en han sin for så å sitte å lytte masse musikk å se film etterpå, å det var ikke noen tvil om at etter vi gjorde det på denne måten hadde bedre resultat enn vi har hatt før. Spesielt midbassen ( som jeg hadde problemer med ) der sub å høytalerene overlapper hverandre, altså ved delefrekvensen ble mye bedre. Begge deler er jo en måte for "delay" å da er det mye lettere å være nøyaktig med forsterkeren enn å sitte å vri bak på subbene. Men å bruke fase bak på hver av subbene for å få de til å samspille gjorde vi.

Gikk noen timer i å lytte å justere, men de var gull verdt når vi kom i mål
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut !
    Skal sette meg ned en fridag og teste ut diverse delaytider, ta målinger og fintrimme hørselen og se hva jeg kommer frem til.

Hvis stikkprøven min er i nærheten av å stemme så snakker jeg om en delay tid på mellom 7,8 og 9,6 meter på sub'en og 3,9meter på frontrekka ellers.
    Det høres litt mye ut.....
    Jeg tror jeg skal legge litt mer vekt på litt høyere frekvenser enn de som er i Darla-scenen. Jeg skal teste ut flere xover innstillinger i tillegg.

Takker til alle som har bidratt til nå :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Har vel lest et sted at den er ca 2,5 ms , noe som vel omgjort i avstand blir ca 344 x 0.025 = 0.86 meter, men dette er vel ut fra dine målinger ikke helt korrekt og kan vel ikke brukes i et regnestykke direkte.
    Dette stemmer faktisk bra med min måling, som jeg skrev ovenfor ang min DD-10:
    Når jeg kjører autokalibrering fra min receiver så måler den konsekvent 0,8m for lang avstand til subwooferen enn reell avstand. Avstanden til de andre syv høyttalerne i oppsettet har ikke et slikt avvik.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •