7DrumHits - Hvordan kommer jeg i mål?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

7DrumHits - Hvordan kommer jeg i mål?

Klarer ikke å komme i mål med 7DrumHits. I venstre höyttaler som står inntil en sidevegg sitter alle slagene nesten helt perfekt. Höyre höyttaler som står uten sidevegg er en liten katastrofe.
    Förste og andre slag kommer begge fra höyttaleren, mens det tredje sitter noelunde der det skal.
    Hva kan jeg gjöre?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytt den høyre høyttaleren litt frem (rett ut fra vegg mot lytteposisjon). Men ikke overdriv, ta én og én centimeter.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Flytt den høyre høyttaleren litt frem (rett ut fra vegg mot lytteposisjon). Men ikke overdriv, ta én og én centimeter.
    Hjertelig takk! Dette skal pröves i morgen.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg nysgjerrig! Hva er 7DrumHits?

Jeg fikk ingen resultat på søk hverken her eller på www.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortversjon: Det er vel dette demo/test-sporet med sju trommeslag som panorerer fra venstre mot høyre. Blir brukt som et hjelpemiddel til å plassere/spisse høyttalerene korrekt.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nesten godt å høre at også andre sliter litt med dette klippet. I og med at jeg fikk gårsdagen fri gikk jeg igang med dette klippet og det endte med pur frustrasjon. Som AndreWerdienskrige satt den ene høytaleren nesten perfekt, mens den andre var en veritabel katastrofe. Litt etter litt ble de justert og etter ørten forsøk valgte jeg bare å ta kvelden. For vel prøve igjen neste gang det dukker opp noe fritid.

Det interresante og lærerike var iallefall hvor mye en cm i hvilken som helst retning faktisk hadde å si for totalresultatet.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også noen timer med 7DrumHits bak meg :neutral:

Tommelfingerregler:

- høyttalere og lyttepos i likesidet trekant
    - fikle med høyttalerplassering for å få balanse basert på 7DrumHits
    - fikle med toe-in slik at en får mer fokus uten å miste bredde i lydbildet, og uten at lydbildet blir for bananformet (buet oppover fra sidene mot midten)

Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Det interresante og lærerike var iallefall hvor mye en cm i hvilken som helst retning faktisk hadde å si for totalresultatet.
    Støttes!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7 drums er vanligvis ganske lett å få til å sitte med finjustering av plassering, men unntaket er om du har en sidevegg ganske nærme den ene høyttaleren men ikke den andre. I såfall har du store utfordringer som nærmest umulig kan løses uten å flytte om. Kanskje kan akustikkbehandling ved nærmeste vegg hjelpe litt, men min erfaring er at det trengs minst en halvmeter til én meter til nærmeste vegg dersom du må ha utstyret usymmetrisk i rommet om du skal oppnå noe som ligner på en balansert og riktig plassering i lydbildet.

Når 7 drums ikke sitter noe særlig kan du jo bare tenke på hvor mye feil som introduseres i lydbildet på langt mer kompleks musikk med mye mer rominformasjon.
    Dersom du ikke må slite med de ovennevnte problemer vil 7 drums sitte "riktig" plassert i lydbildet bare du omtrent "slenger" høyttalerne på plass i en likesidet trekant uten å være spesielt nøytaktig eller tenke på vinkling (fordrer selvfølgelig en viss kvalitet på høyttalere)
    Resten blir mer finjustering for å få frem mest mulig fokus og bredde i lydbildet (ref. Hellnoob) men man trenger også god gammeldags musikk for å finne den perfekte "feelingen" og fokus.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig, marsboer. Utfordringene for oss som har asymmetrisk høyttalerplassering i rommet tar aldri slutt :-)

Newcomer ulyd sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes dette testsporet å få kjøpt noe sted, evt få tak i på andre måter? Jeg har selv fått en aha opplevelse da jeg gikk løs med målebånd for plassering av høyttalere, og ønsker å få så mye ut av det utstyret jeg har i dag som mulig

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "The calibrator" er en bra justerings plate/box (3 plater), du får mulighet til å justere lyd og bilde.
    Jeg tror jeg kjøpte min på hifiklubben for noen år siden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulyd
    Finnes dette testsporet å få kjøpt noe sted, evt få tak i på andre måter? Jeg har selv fått en aha opplevelse da jeg gikk løs med målebånd for plassering av høyttalere, og ønsker å få så mye ut av det utstyret jeg har i dag som mulig
    Ta kontakt med Flageborg eller RoKo på PM. Vet ikke om de ønsker å formidle det, men der jeg fikk det fra iallefall (på subkalibreringskurset)...

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    General Rules

ta ned spor 3 og 11

der finner på spor 3 staging/imaging
    og spor 11 er det 5 punkt med 3 salg på piano. av samme type som du har brukt med trommer

Troeen

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problemet i stuekinoen, med venstre høyttaler nærme sidevegg og høyre midt i rommet. Satt og irriterte meg over at vokalen alltid havnet til venstre for midten.
    Etter mye flytting av høyttalere og finmåling, ble det bedre men da ble samtidig plasseringen av instrumenter etc i lydbildet mer diffust.

Overraskelsen var stor etter at autoeq/romkorreksjon på Denon AVR-3806 var ferdig! Den satte forskjellige avstander til venstre og høyre front, og sannelig satt plutselig vokalisten midt i blinken! :-D
    Test i ettertid med Chesky's audiophile test cd har overbevist om at lydbildet nå er korrekt hele veien mellom høyttalerne. Men særlig mer bredde på lydbildet er det dog ikke.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har samme problemet i stuekinoen, med venstre høyttaler nærme sidevegg og høyre midt i rommet. Satt og irriterte meg over at vokalen alltid havnet til venstre for midten.
    Etter mye flytting av høyttalere og finmåling, ble det bedre men da ble samtidig plasseringen av instrumenter etc i lydbildet mer diffust.

Overraskelsen var stor etter at autoeq/romkorreksjon på Denon AVR-3806 var ferdig! Den satte forskjellige avstander til venstre og høyre front, og sannelig satt plutselig vokalisten midt i blinken! :-D
    Test i ettertid med Chesky's audiophile test cd har overbevist om at lydbildet nå er korrekt hele veien mellom høyttalerne. Men særlig mer bredde på lydbildet er det dog ikke.
    Jeg har samme opplevelse med akkurat dette, men i motsatt rekkefølge

Jeg kjørte setup på avstand og volum på receiveren min (uten å bruke EQ) hvorpå jeg etterpå ble j***** irritert over at alt i lydbildet flyttet seg mot venstre dersom jeg kjørte i straight mode. Når jeg switchet over til pure direct (som ikke gjør noe med lyden, heller ikke tar høyde for avstander til høyttalere) satt stemmen spikra i midten. Siden jeg har suben til venstre (som er med i straight mode, men ikke i pure direct) trodde jeg det var den som forårsaket skjevheten i lyden. Jeg trodde jeg hadde et stort problem siden jeg elsker sub på musikk. Stor var derfor gleden når jeg så at den venstre høyttaleren stod med en avstand på 2.40m og den andre på 2.30m.
    Høyttalerne står i eksakt lik avstand fra lytteposisjon så jeg justerte den andre tilbake til 2.30 (som er det både center og right også får) og *BAM* der satt lydbildet som spikret igjen med korrekt plassering i lydbildet.
    Det var faktisk sjokkerende hvor mye 10 cm feil på receiver hadde å si, samt at jeg er glad øra faktisk virker godt enda tydeligvis.

Høyttalerne står omlag 2.35m unna, derfor hender det at avstanden blir målt til 2.4m i stedet for 2.3m ved auto.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har enda ikke hatt tid til å få testet dette ut. Oppsettet er i en likesidet trekant, så akkurat der har jeg et greit utganspunkt. Fikk dette til å sitte bra tidligere, men da var både sweetspot og høyttalere plassert annerledes.
    Skal nok få det til nå som jeg har fått litt hjelp her på forumet.:-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg har samme opplevelse med akkurat dette, men i motsatt rekkefølge

............

Høyttalerne står omlag 2.35m unna, derfor hender det at avstanden blir målt til 2.4m i stedet for 2.3m ved auto.
    Der ser man hvor lite som skal til for at man enten blir veldig fornøyd med romkorreksjon, eller finner ut at dette bare ødelegger alt!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp. Men nå sliter ikke jeg med usymmetri lenger, så hos meg er det overhodet ikke riktig med forskjellig avstand til høyttalerene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler at en heller oppretter en fysisk asymmetri i høyttaleroppsettet (dvs. noe forskjellig plassering) som låter bra enn å operere med forskjellig avstand i receiver, da det siste har gitt meg rare lydbilder fra tid til annen, uten at jeg kan være mer presis i beskrivelsen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •