Svs As Eq1 "Sluttsolgt" - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 5 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 737
    Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svs As Eq1

Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Så bare at ingen hadde skrevet det etter at de ble offentligjort
    Å joda, jeg skrev inn dette kl: 09:06 i innlegg # 64 se i tråden over.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte bare bestille en, har en enorm dip i 50hz området, så jeg håper dette hjelper................

chiefoff

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Å joda, jeg skrev inn dette kl: 09:06 i innlegg # 64 se i tråden over.
    Ahh.
    Ja ja, har fått epost fra Jan-Ove også nå om at den er tilgjengelig så.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo spennende!

Etter vår lille "test" på treffet å dømme, blir jo dette et opplagt objekt for videre bedømming!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svs As Eq1

Yes, da var ett stykk SVS AS EQ1 i bestilling, da gjenstår bare ventetiden, blir spennende og se om denne komponenten lever opp til hva L-Sound sier, men jeg har god erfaring med produktene deres så langt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chiefoff
    Måtte bare bestille en, har en enorm dip i 50hz området, så jeg håper dette hjelper................

chiefoff
    Hvis denne enorme dippen er sånn rom respons/utfasing, vil da en slik klare å fjerne dette?

Er det ikke slik at ved utfasing, så hjelper det ikke å skru opp lyden, for da utfaser du bare enda mer?

Hvis denne EQ1 klarer å fjerne utfasings dipper, hvordan gjør den det?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som gjør denne dingsen så spesiell er at den korrigerer hver enkelt frekvens også i tidsdomenet (fase) slik at utfasingsdipper bør forsvinne. Verktøyet den bruker for å korrigere (FIR filtre) tilfører heller ikke faseproblemer slik som vanlige PEQ filtre (IIR).

En normal EQ korrigerer kun frekvens, mens fasen som settes gjelder for hele frekvensbåndet. En vil av den grunn ofte få utfasinger i enkelte frekvenser. Fasen som settes vil derfor være et kompromiss hvor en må prioritere fasen som gir minst mulig problemer/utfasinger.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av parisbamse
    Hvis denne enorme dippen er sånn rom respons/utfasing, vil da en slik klare å fjerne dette?

Er det ikke slik at ved utfasing, så hjelper det ikke å skru opp lyden, for da utfaser du bare enda mer?

Hvis denne EQ1 klarer å fjerne utfasings dipper, hvordan gjør den det?
    En EQ/romkorreksjon som bare benytter PEQ vil som Ivaols skriver ikke kunne heve en dipp som skyldes utfasing. Ved bruk av FIR eller andre filtre som tar hensyn til både frekvens og fase vil man kunne jevne ut en dip.
    Bildet linken viser til er en måling gjort med XTZ RA i min hjemmekino:
    http://static1.avforum.no/minhjemmek...34dc5ef75a.JPG
    Grønn kurve er uten korreksjon, blå er med korreksjon.
    Det er riktignok ikke SVS sin enhet jeg har brukt, men DSPeaker Antimode 8033(som forøvrig er de beste investerte tusenlappene jeg har gjort i HiFi/AV sammenheng)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    En EQ/romkorreksjon som bare benytter PEQ vil som Ivaols skriver ikke kunne heve en dipp som skyldes utfasing. Ved bruk av FIR eller andre filtre som tar hensyn til både frekvens og fase vil man kunne jevne ut en dip.
    Bildet linken viser til er en måling gjort med XTZ RA i min hjemmekino:
    http://static1.avforum.no/minhjemmek...34dc5ef75a.JPG
    Grønn kurve er uten korreksjon, blå er med korreksjon.
    Det er riktignok ikke SVS sin enhet jeg har brukt, men DSPeaker Antimode 8033(som forøvrig er de beste investerte tusenlappene jeg har gjort i HiFi/AV sammenheng)
    NEI NEI NEI!

Man kan ikke korrigere rominduserte dip'er elektronisk!!
    Det eneste man kan til dels korrigere av diper er eventuelt de som oppstår om man har flere suber som er satt opp på en måte så de utfaser hverandre, uten at det er rommets skyld i seg selv.

Det du ser på bildet er ikke dip-en som er rettet opp, det er de to peakene som er dempet ned på "dipens" nivå. Faktisk så hadde du neppe en dip i det hele tatt, du hadde to store peaker i stedet.

En "ordentlig" romindusert dip på f.eks 20-30 db i forhold til normalnivået (dvs ikke i forhold til peakene) kan overhodet ikke korrigeres elektronisk på en god måte. Dette gjelder om man bruker FIR, PEQ eller hva som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer har rett. Når det er snakk om romindusert dipp er en annen plassering av sub og/eller sitteposisjonen det beste verktøyet.

For dipper som er et resultat av faseproblem mellom suber og/eller fronter gjelder det jeg skrev i #87.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dip

Som sagt har jeg en enorm dip i 50 hz området, har flyttet subben rundt, men det er ikke så mange plasser jeg kan ha den, bygde meg 2 SVS SB 12 WB og satte det bak frontene, hjalp litt. Håper EQ1 vil hjelpe, ellers så får de den tilbake, er vel ikke verre en det?

Brgds chiefoff

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KRK Ergo er såvidt jeg har forstått ett ganske likt produkt og har vært i salg en stund allerede. Egentlig ett proff produkt tiltenkt studiobruk og i samarabeid med Lygdorf istedet for Audyssey men sånn alt i alt høres de veldig like ut.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    NEI NEI NEI!

Det eneste man kan til dels korrigere av diper er eventuelt de som oppstår om man har flere suber som er satt opp på en måte så de utfaser hverandre, uten at det er rommets skyld i seg selv.

Det du ser på bildet er ikke dip-en som er rettet opp, det er de to peakene som er dempet ned på "dipens" nivå. Faktisk så hadde du neppe en dip i det hele tatt, du hadde to store peaker i stedet.

En "ordentlig" romindusert dip på f.eks 20-30 db i forhold til normalnivået (dvs ikke i forhold til peakene) kan overhodet ikke korrigeres elektronisk på en god måte. Dette gjelder om man bruker FIR, PEQ eller hva som helst.
    Det jeg har hørt angående SVS AS EQ1 er som marsboer sier, den drar ned peaker for på denne måten og jevne ut kurven, men som L-Sound påpeker så er plassering av sub og sweet spot den beste måten for grov justering, dette bør vere utført best muligfør en bruker SVS AS EQ1 for fine tuning.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    NEI NEI NEI!

Heisann, dette var da voldsomt
    Vi er nok helt enig i at en ekte null som er et resultat av romnoder ikke kan korigeres elektronisk på en god måte. Det tror jeg alle som er i markedet for et slikt produkt som dette er snakk om også er klar over.
    Mulig jeg forklarte meg dårlig i forrige post og at det bilde jeg linket til ikke akkurat var optimalt.
    Målingene på bilde er fra før rommet ble møblert, så det er tilført noen nye utfordringer i etterkant.

Mindre dipper som skyldes plassering, møblering osv. kan korrigeres bort. Om det gjøres ved at resten av frekvensene dempes til dippens nivå eller om dippen økes, er for mitt vedkommende ikke så veldig viktig bare frekvensgangen ender opp som tilnærmet flat.
    Skal prøve å få tatt en ny måling av rommet mitt, men litt forkalerende tekst som viser hvor effektivt et filter som tar hensyn til både frekvens og fase kan være(om noen er interessert). Jeg har f.eks en rekke med bokhyller i bakkant av rommet som står litt ut i fra veggen pga. et rør. Dette funker i praksis som en bassfelle som spiser ca. 10-20 dB i området 80-90hz. Jeg har også et dip rundt noen og 70Hz som skyldes gulv-tak node(har målt 50cm over og under lyttehøyde for å verifisere at det er gulv-tak noden som har skylda). Begge disse problemene blir løst med korreksjon. Disse probleme kunne ikke blitt løst med bare EQ da dette ville tilført en mengde med faseproblemer. Ved bruk av XTZ RA kan man også simulere hva resultatet blir med bruk av PEQ(SUB AMP-1 DSP). Det er liten tvil om at korreksjon som tar hensyn til fase gjør en langt bedre jobb en ren EQ. Faktisk så gjør korreksjonen en så god jobb at jeg har endt opp med å dele helt oppe på 100Hz.
    SVS EQ1, DSPeaker antimode 8033, og KRK ergo er derfor meget spennende og nyttige produkter for oss som har litt vanskelige rom.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betviler ikke nytteverdien til AS EQ1, og jeg betviler heller ikke at FIR kan gjøre en bedre jobb enn PEQ hos den gemene hop (men det spørs helt på erfaring og kompetanse hos den som justerer PEQen)

Jeg ville bare avkrefte at man kan korrigere utfasingsdiper forårsaket av rom så ingen skulle gå til innkjøp av en AS EQ1 i den tro at den kan gjøre dette.

Newcomer octane sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har fått testet denne hjemme hos seg selv i praksis?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel lite sannsynlig da den ikke kommer til norge før i mai tror jeg det var...?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Er vel lite sannsynlig da den ikke kommer til norge før i mai tror jeg det var...?
    Ja, og så kan vi vel plusse på en måned eller tre som vanlig....

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Lsound:

Resultatet fra AS-EQ1 vil gi deg hakeslepp. Jo verre rommet ditt er, desto bedre vil AS-EQ1 jobbe for å gjøre det riktig.

Da leser jeg at grovkalibrering og plassering ikke har så mye å si?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Går å tenker litt på denne. Er det noen som vet størrelsen på denne. Den skal stå sammen med en Lyngdorf romkorreksjon. Derfor hadde det væert fint om den hadde vært sånn noenlunde lik i størrelse. Ikke at det har så altfor mye å gjøre.

Side 5 av 37 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •