Svs As Eq1 "Sluttsolgt" - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 27 av 37 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 737
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har litt tro på sub med highpass på 80hz på hver kanal. Venter bare som sagt på lotto'en.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    I og med at man i et godt oppsett ikke hører hvor subben står tror jeg ikke det er nødvendig med en sub i hver kanal. Hadde det vært bedre med fulltone fronter tror jeg kinoer hadde brukt det også. Det er forøvrig utenfor enhver tvil at høyttalere har godt av å slippe å spille bass.
    Blir en smule feil å sammeligne med en kino av mange grunner mener jeg:
    - Skulle en hatt fulltone i alle kanaler i en kino så ville det gjort montering praktisk talt umulig i kinosal!
    - I kinoer av en viss størrelse blir subene stort sett montert samlet i senter, bl.a. for å oppnå høyere effektivitet
    - I en kinosal ligger lydtrykk på subene 10-15 db over resten av frekvensskalaen, så skal en ha det som i en kino bør en ikke bruke EQ1 for å få rettest mulig kurve ihvertfall!

Men tror aldri vi blir enig om dette uansett, så la oss bare være enig om å være uenig, det er lov å ha forskjellige preferanser og du har nok også majoriteten på din side 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det jeg skrev det overfor kom jeg til å tenke på det med nivå i bunn... Hvorfor er det slik at vi vil ha en snorrett frekvenskurve når hørselen vår egentlig krever en helt annen kurve for å oppfatte lydnivå likt?

På kinoer bruker de ofte en Robinson–Dadson kurve når de skal justere lyd, dette medfører bl.a vesentlig økning i bassregion:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra 80hz og ned til 15hz så har jeg en ren og pen stinging på 10db :-D
    Det virker da på noen veldig få filmer at det blir vel mye av det gode ;-) hehe.

Men en svak stigning er og foretrekke til film lytting, til musikk er det greit med en mere flat kurve.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subbene i kino har en slik stigning at de ligger på +10-15dB i forhold til resten, hvorfor høres da min rette kurve mer basstung ut enn i kinoen, på referansenivå?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være at bassen er mer fysisk hjemme hos deg, sammenlignet med på kino? Og det derfor virker som om nivået er høyere?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subbene i kino har en slik stigning at de ligger på +10-15dB i forhold til resten, hvorfor høres da min rette kurve mer basstung ut enn i kinoen, på referansenivå?
    Det har jeg ingen forklaring på foruten at kanskje teori til Denonbuster stemmer? Har ihvertfall lest div steder (inkl manual fra JBL sine kinohøyttalere) at kinoer blir justert med en kurve tilsvarende det vedlagt overfor som er mer tilpasset ørets følsomhet.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub/lfe på kommersiele kinoer klarer ikke og gi fra seg noe spessielt med lyd når det kommer under 25hz...

Ja, dypbassen kommer da mektigere frem... må passe på at sub(ene) tåler og spille såpass...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at vi har problemer med å oppfatte de laveste og høyeste frekvensene ved lave volum. Derfor finnes loudness. Men er det sånn med bassen ved normale og høye volum også?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Fra 80hz og ned til 15hz så har jeg en ren og pen stinging på 10db :-D
    Det virker da på noen veldig få filmer at det blir vel mye av det gode ;-) hehe.

Men en svak stigning er og foretrekke til film lytting, til musikk er det greit med en mere flat kurve.
    Hadde også en fin stigning i min kurve før ASEQ1 kom i hus. Var helt rått med trøkk, men som jeg har nevt ørten ganger i denne tråden så er det nå mye mer nyanser i bassen. Med den stigende kurven så overdøver det dypeste alt annet føler jeg, eller det gjorde ihvertfall det hos meg. I alt av "basstunge" filmer jeg har sett før å etter ASEQ1 kom i hus liker jeg lyden mye bedre nå etter den stigende kurven er vekk. Kan selvsagt være flere ting ASEQ1 gjør som også slår inn her. Mister kanskje en plassering eller to i de forskjellige db drag'ene vi har her på forumet, men pytt pytt har alltid foretrekt kvalitet fremfor kvantitet.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subbene i kino har en slik stigning at de ligger på +10db - +15dB i forhold til resten, hvorfor høres da min rette kurve mer basstung ut enn i kinoen, på referansenivå?
    Har vært innom masse kinoer selv også, men har enda til gode å finne en som har så rå lyd som jeg har hjemme. Å jeg har flat kurve. Derfor jeg skjelden går på kino. Hvorfor gå å sitte trangt å se fjortiser trykke på mobilen midt i filmen når jeg kan få en mye bedre opplevelse hjemme?
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Har vært innom masse kinoer selv også, men har enda til gode å finne en som har så rå lyd som jeg har hjemme. Å jeg har flat kurve. Derfor jeg skjelden går på kino. Hvorfor gå å sitte trangt å se fjortiser trykke på mobilen midt i filmen når jeg kan få en mye bedre opplevelse hjemme?
    Mye bedre både lyd og bilde hjemme en på kino her oppe rundt meg vertfall :-D
    Transformers 2 siste filmen jeg så på kino...
    Ble som og se filmen i Mono på kino og i Kringlyd hjemme :-D hehe

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg óg har faktisk mye bedre og fastere bass med innstillingene til YPAO i motsetning til når jeg dro opp LFE 5-6db.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier nesten seg selv. Blir som de her på forumet som har justert inn og kjører 10db økning fra 80Hz ned til 15Hz på SVS'ene sine og så klager de på at de har for lite "dunkebass" eller bass opp mot delefrekvensen sin (80Hz) enn de har i dypet, og vurderer å bytte SUB fordi SVS bare har dypbass. Er en grunn til det gutter. Dere har justert det inn sånn selv !!!!!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier nesten seg selv. Blir som de her på forumet som har justert inn og kjører 10db økning fra 80Hz ned til 15Hz på SVS'ene sine og så klager de på at de har for lite "dunkebass" eller bass opp mot delefrekvensen sin (80Hz) enn de har i dypet, og vurderer å bytte SUB fordi SVS bare har dypbass. Er en grunn til det gutter. Dere har justert det inn sånn selv !!!!!
    Jeg har det slik for det svarer sikkelig på de grome filmene :-D
    Og en bouns med at frekvensreponsen naturlig heves en god del nedover, så passet best og gjøre det slik da eq trenger så og si bare demping :-D

Og jeg har da ønsket og justert etter/til FILM som er grunnen til at det står 2 vibratorer fra svs her :-D

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Jeg har det slik for det svarer sikkelig på de grome filmene :-D
    Og en bouns med at frekvensreponsen naturlig heves en god del nedover, så passet best og gjøre det slik da eq trenger så og si bare demping :-D

Og jeg har da ønsket og justert etter/til FILM som er grunnen til at det står 2 vibratorer fra svs her :-D
    Full forståelse for det, folk må justere inn anlegget akkurat som de selv ønsker. Er det som er det fine med hjemmekinoer. Vi kan hver enkelt justere inn slik vi selv ønsker det. Men de som justerer inn på en måte, å klager på lyden de får når det er klart de selv med vilje har justert det på den måten, nei det blir for dumt.

Newcomer Thoros sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er besvart før. Er det slik at SVS AS-EQ1 blir overflødig når man har en prosessor el. reciver med Audyssey MultEQ XT innebygd.?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoros
    Mulig dette er besvart før. Er det slik at SVS AS-EQ1 blir overflødig når man har en prosessor el. reciver med Audyssey MultEQ XT innebygd.?
    Nope, ASEQ1 gjør en bedre jobb. Har man flere SUB'er gjør den en MYE bedre jobb.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, ASEQ1 gjør en bedre jobb. Har man flere SUB'er gjør den en MYE bedre jobb.
    Hva med f.eks. Onkyo PR-SC557 som har individuell kalibrering av 2 sub'er. Er EQ1 fortsatt bedre?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet nevnte prosessor så den vet jeg ikke noe om, men ASEQ1 gjør ihvertfall mye bedre jobb en de Yamahaene jeg har testet med 2 SUB utganger. Med tanke på hva ASEQ1 koster så vil jeg tro den gjør en bedre jobb en det man kan få av Recievere, å med tanke på at de fleste tester ender opp med å si at ASEQ1 er det beste kalibreringsverktøyet de har testet til SUB'er så vil jeg tro det er lite som funker like bra pr.dags dato.

Det jeg er redd for selv er at om f.eks kanskje 2 år at Recievere har like bra korreksjon innebygd som det er i ASEQ1 nå. Hvis det skjer vil mange "brenne inne" med ASEQ1 sin. Men som det allerede er vist kommer det jo oppdateringer til ASEQ1. Regner ikke med det vil stoppe, så den vil forhåpentligvis bli bedre å bedre for hver oppdatering som kommer til den.

Side 27 av 37 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •