Svs As Eq1 "Sluttsolgt" - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 26 av 37 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 737
    Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Faktisk så tror jeg at et skikkelig kalibrert oppsett med alle kanaler til LARGE hadde vært det ultimate for da har sub'ene bare LFE-sporet å spille.
    Hvis du har høytalere som klarer flatt ned under 20Hz ved referansenivå, så kanskje, men det er vel ikke veldig realistisk......

Øker selv SUB nivået, men bare så det spiller like høyt som alle de andre høytalerene i oppsettet mitt. Resten av kalibreringen tar ASEQ1 seg av.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke innen rekkevidde med full-size, nei. Om det blir økning av LFE etter at EQ1 er på plass vil vise seg.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ikke innen rekkevidde med full-size, nei. Om det blir økning av LFE etter at EQ1 er på plass vil vise seg.
    Selvsagt. Sjekker jo bare om man har like høy lyd på alle høytalerene med en db måler til sist. Lurer på om det at ASEQ1 justerte litt for lavt har blitt fikset i siste firmware skjønner du.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at en dB måler må kompenseres en del når den måler bass kontra høyere frekvenser. Lett å bli lurt til å ha for mye sub...

RadioShack meteret er ned -6dB på 50Hz, f.eks
    Kalibreringsfilen ligger her.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Selvsagt. Sjekker jo bare om man har like høy lyd på alle høytalerene med en db måler til sist. Lurer på om det at ASEQ1 justerte litt for lavt har blitt fikset i siste firmware skjønner du.
    Skjønner. Det vil vise seg når jeg får min.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Husk at en dB måler må kompenseres en del når den måler bass kontra høyere frekvenser. Lett å bli lurt til å ha for mye sub...

Det blir nok så jeg bruker REW både før og etter EQ1'en. Jeg har en Behringer ECM8000 som er rimelig flat og den har kalibreringsfil til REW'en. Blir nok å legge ut noen kurver i tråden min etterhvert.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare huske at grafen ASEQ1 viser er en kalkulert graf ut fra alle kalibreringspunktene du har testet i. Lønner seg å kjøre endel her. Testet med kun ett kalibreringspunkt første gangen, å det ble RÆVA. Nå kjører jeg 10 - 12 punkter (ser mange kjører flere) i sweetspot (en 3 seter). Dette funket knallbra for meg.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

Stemmer ikke helt med hva kalibreringsfilen som ligger på lsound til radioshack.

10Hz legg til 20dB
    12Hz legg til 16.5dB
    16Hz legg til 11.5dB
    20Hz legg til 7.5dB
    25Hz legg til 5dB
    31.5Hz legg til 3dB
    40Hz legg til 2.5dB
    50Hz legg til 1.5dB
    63Hz legg til 1.5dB
    80Hz legg til 1.5dB

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel kanskje an på hvilken utgave av RS-meteret man har, det...

Edit: Ser at korreksjonen på de nyere meterne er mindre, ja. Ikke rart min gamle RS gir meg skuffende resultater i alle SPL-utfordringene her på forumet....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir uansett å lage kurvene med REW og ikke de EQ'en tror den har laget. Om dB-verdien stemmer er ikke så viktig. Det er kurven som betyr noe.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir uansett å lage kurvene med REW og ikke de EQ'en tror den har laget. Om dB-verdien stemmer er ikke så viktig. Det er kurven som betyr noe.
    Er vel lyden som betyr mest

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel lyden som betyr mest
    +1

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet er det dB målingene som blir brukt for å lage kurve, så dersom kalibreringsfila er feil blir selvsagt også kurven feil 8)

Det er rimelig stor forskjell på kalibreringsfilene som er å finne, både til ECM8000 og Radioshack og dette påvirker selvsagt også kurvene i stor grad. Det samme gjelder regnearka som brukes for manuelle målinger, det er f.eks. relativt stor forskjell på regnearket til Kringlyd og det som er å finne på HTS selv om begge er til RS.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk så tror jeg at et skikkelig kalibrert oppsett med alle kanaler til LARGE hadde vært det ultimate for da har sub'ene bare LFE-sporet å spille. Det må bli når lotto'en slår til.
    Det er slik jeg alltid har hatt det og foretrekt lyden, (eller du kan kanskje ta bort det med skikkelig kalibrert for det er så som så), men LARGE (og relativt store høyttalere) i alle kanaler har jeg. Personlig synes jeg slikt oppsett samt suber med lav deling er det som spiller best og dette har skapt hodebry ifbm MultEQ-XT da dette har vist seg svært vanskelig å kombinere

Pga manglende muligheter for lav deling i receiver er jeg på jakt etter ekstern deling, lurte derfor på om der er delefilter i EQ1?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deler man SUB'ene under 80Hz vil man vel fjerne noe av LFE lydsporet? Aldri skjønt poenget med å kjøre en høytaler helt ned i dypet da en SUB i 99% av tilfellene vil gjøre en bedre jobb der nede. Snakker selvsagt om i ett skikkelig kalibrert oppsett her da....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deler man SUB'ene under 80Hz vil man vel fjerne noe av LFE lydsporet? Aldri skjønt poenget med å kjøre en høytaler helt ned i dypet da en SUB i 99% av tilfellene vil gjøre en bedre jobb der nede. Snakker selvsagt om i ett skikkelig kalibrert oppsett her da....
    Nei man behøver ikke nødvendigvis miste noe av LFE, man router LFE også til frontene

Men mening (som jeg muligens er litt ensom om) er at dersom man har potente høyttalere så spiller det bedre å la de spille helt ned og kun bruke sub som ekstra tilskudd. En sub spiller i 99% av tilfelle MER bass ja, men ikke nødvendigvis bedre bass! Og som endel andre har påpekt så er der endel suber som fungerer kjempebra under 50 hz, men ikke optimalt oppimot 80 hz, dette er tilfelle hos meg nå og var min erfaring også når jeg hadde SVS tidligere, derfor ønsker jeg lavere deling enn de 80hz som receiver gir meg mulighet til.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    En sub spiller i 99% av tilfelle MER bass ja, men ikke nødvendigvis bedre bass! Og som endel andre har påpekt så er der endel suber som fungerer kjempebra under 50 hz, men ikke optimalt oppimot 80 hz, dette er tilfelle hos meg nå og var min erfaring også når jeg hadde SVS tidligere, derfor ønsker jeg lavere deling enn de 80hz som receiver gir meg mulighet til.
    Skjønner hvor du vil hen, men er bare ikke enig. Føler en godt kalibrert SUB (selvsagt av bra kvalitet) spiller bedre enn de fleste høytalere. Men selvsagt, vi har alle forskjellige oppfatninger. Er jo det som gjør det litt morro

Kan ærlig ikke høre hvor frontene mine forsvinner å hvor SUB'ene tar over, men endel av skylden til det ligger nok hos ASEQ1.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Såvidt jeg vet er det dB målingene som blir brukt for å lage kurve, så dersom kalibreringsfila er feil blir selvsagt også kurven feil 8)

Det er rimelig stor forskjell på kalibreringsfilene som er å finne, både til ECM8000 og Radioshack og dette påvirker selvsagt også kurvene i stor grad. Det samme gjelder regnearka som brukes for manuelle målinger, det er f.eks. relativt stor forskjell på regnearket til Kringlyd og det som er å finne på HTS selv om begge er til RS.
    ECM8000 er nokså rett og jeg satser på at fila er riktig. Jeg er ikke helt fanatisk så det går nok bra.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du deler jo ikke LFE-sporet. LFE vil, med mindre du velger bort sub, alltid sendes til sub. Delingen er jo bare bassen på de andre kanalene. Eller er dette bare ønsketenking. Det BØR ihvertfall være slik det fungerer. JEG tror at en sub som BARE får LFE har bedre forutsetninger enn en sub som får LFE + alt under 80hz fra alle de andre kanalene også. Men det er bare det JEG tror.

Et alternativ jeg har lekt med oppi hodet mitt er én sub på hver kanal og så egne sub'er til LFE. Får man det til å spille bra så tror jeg det hadde vært fett. Lotto-prosjekt det også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at man i et godt oppsett ikke hører hvor subben står tror jeg ikke det er nødvendig med en sub i hver kanal. Hadde det vært bedre med fulltone fronter tror jeg kinoer hadde brukt det også. Det er forøvrig utenfor enhver tvil at høyttalere har godt av å slippe å spille bass.

Side 26 av 37 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •