Trenger tips! Ingen bass i lytteposisjon, masse i hjørnene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips! Ingen bass i lytteposisjon, masse i hjørnene

Jeg har gått til inkjøp av B&W 685 med en NAD T744 receiver, men har et lite, ganske kjipt problem; rommet det står i er litt vanskelig, jeg får masse bass i hjørnet bak den ene høyttaleren og i det hjørnet som er diagonalt ovenfor. Verst er det egentlig under trappa (se tegning). Men i resten av rommet forsvinner bassen helt.

Har forsøkt å flytte høyttalerne både inn og ut fra både side og bakvegger, uten at det har blitt noe særlig bedre. Har også prøvd å stable sofaputer pledd o.l. i hjørnene.

Har receiver og dvd-spilleren i bokhyllen.

Det sorte ved siden av TVn på tegningen er høyttalerne, og det grå i hjørnet er to dvdhyller som går til taket. Proporsjonene skal være ganske riktige.

Er det noen som har noen tips til hvordan dette kan gjøres bedre? Vil helst ha ting stående slik som nå, men går det ikke så går det ikke

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I hvilket frekvensområde mister du bass? Er det kun en markant dip, eller over hele linja? Beskrivelsen din antyder stående bølger, men i hvilket frekvensområde? Hvis det ikke er gjort burde måling av frekvensrespons forskjellige steder i rommet være en god start.
    Plassering er det enkleste å gjøre noe med, men dersom du ikke vil flytte noe særlig på HT'ene utgår vel det. Har du vurdert en sub? Da kan du leke litt med plassering av den i stedet, og dele slik at B&W'ene ikke spiller i problemområdet (når du vet hvor det er).

Intermediate Kimba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    625
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg hadde DM683 fikk jeg bassproblemer. Etter mye flytting og testing på alle mulige måter kom jeg til den konklusjonen at stua mi ikke var beregnet for HT med bassporter i front...
    Da jeg testet opp mot AudioPro Black Pearl v2 som er en liten stativ HT, med porten ut bak, ble DM683 lett overspillt.

Og det er litt rart i og med at bassene på DM683 hadde full slaglengde, men utga ingen bass :?

Så jeg endte med å bytte til Usher CP6371, og er kjempe fornøyd :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen i lytteposisjonen er ganske lav på alle frekvenser. Har ikke måleinstrumenter, men føler at det er en dip på ca 50-65hz i rommet generelt, uten at jeg har noe "bevis" på det Denne dipen er også i hjørnet der det ellers er mye bass. Sub er ikke så veldig aktuelt, for har ganske liten plass (er student), og det er ganske lytt inn til naboen, så tviler på at han blir fornøyd med enda mer lyd. Derfor kunne jeg tenke meg å få bort bassen fra under trappa, for den hører naboen, men ikke jeg.

Har nå endt opp med å plassere høyttalerne nesten helt inntil bakveggen, og plassert noen puter foran dvd-hylla i hjørnet, føler det er den beste løsningen nå, men er fremdeles mye mer under trappa enn i sofaen.

Tror dere det vil hjelpe å lage en enkel bassfelle og plassere den under trappa? f.eks en sylinder av rockwol e.l.?

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESPen88
    Bassen i lytteposisjonen er ganske lav på alle frekvenser. Har ikke måleinstrumenter, men føler at det er en dip på ca 50-65hz i rommet generelt, uten at jeg har noe "bevis" på det Denne dipen er også i hjørnet der det ellers er mye bass. Sub er ikke så veldig aktuelt, for har ganske liten plass (er student), og det er ganske lytt inn til naboen, så tviler på at han blir fornøyd med enda mer lyd. Derfor kunne jeg tenke meg å få bort bassen fra under trappa, for den hører naboen, men ikke jeg.

Har nå endt opp med å plassere høyttalerne nesten helt inntil bakveggen, og plassert noen puter foran dvd-hylla i hjørnet, føler det er den beste løsningen nå, men er fremdeles mye mer under trappa enn i sofaen.

Tror dere det vil hjelpe å lage en enkel bassfelle og plassere den under trappa? f.eks en sylinder av rockwol e.l.?
    du er helt 110% prosent sikker på at du har koblet fasene likt på begge høyttalerene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, helt sikker, har testet flere ganger, var det som slo meg også først, men det var (dessverre) ikke problemet...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fasene?

Hvordan tester man at fasene spiller likt og er rett vei?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et par ting som slår meg, men som ikke nødvendigvis er løsningen på problemet ditt. Jeg hadde similære problemer i mitt oppsett før akustiske tiltak ble utført.

Jeg gikk da rundt i rommet for å sjekke bassnivået. I samtlige fire hjørner av rommet buldret bassen noe sinnsykt, dog noe mer i enkelte hjørner. Dette hørte jeg også i lytteposisjonen, men da mer som et slags 'etterslep' av bassen, dvs at bassinntrykket ble lite presist og definert. Fikk en slags ekko-bass som slo beina under en god bassoppplevelse.

Jeg endte opp med å plassere bass-paneler i hvert hjørne og det løste problemet umiddelbart mtp den inkonsise bassen i lytteposisjon. Fikk allikevel ikke den helt store trøkken i sweetspot. Min løsning var å overdimensjonere litt ved å putte på et ekstra effekt-trinn til mine B&W som er ekstremt power-sultne for å kunne briljere. DA ble det vei i vellinga og punchen i bassen kom til sin rett! Hvor mange watt har du til rådighet egentlig? Mulig du burde tenke på et effekt-trinn i tillegg til din reciever.

Men så er vel heller ikke B&W 685 så store.. I forhold til din rom-størrelse burde disse kanskje vært litt større? Har du fått skikkelig trøkk ut av de i en annen setting tidligere?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kansje 685 er for store?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Eller kansje 685 er for store?
    For rommet? Eller forsterkeren? Alt er relativt ja

Har allikevel troen på at en god lyd-opplevelse først bør starte med høyttaler-størrelsen, deretter matchende forsterker, så akustiske tiltak.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh, ehem, tøysa litt:-) men, har omtrent samme romstørrelse og har prøvd med store høyttalere, det funka ikkje, men nå når jeg har CM1 har jeg kjempe bass og kanonlyd. Ulempen er at det ikkje spiller grisehøyt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Ehh, ehem, tøysa litt:-) men, har omtrent samme romstørrelse og har prøvd med store høyttalere, det funka ikkje, men nå når jeg har CM1 har jeg kjempe bass og kanonlyd. Ulempen er at det ikkje spiller grisehøyt.
    Skjønte spøken for å si det sånn

Derfor spurte jeg om trådstarter var fornøyd med høyttalerne generelt, kanskje i en annen setting. Man bør vite hva høyttalerne har å gi før man forsøker andre tiltak for å få frem hva man ønsker

Enkleste punkt er i hvert fall å finne ut av dette, før man gjør omstendige tiltak på andre måter.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville prøvd å snu det hele 90 grader, men da kan du jo få noen problemer i forhold til døren din...

Tenkte da på TV der stolen står, og høyttalere på ver sin side, sofa der skrivebord står.

Spørsmålet er vel om det er praktisk gjennomførbart da ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Tror jeg ville prøvd å snu det hele 90 grader, men da kan du jo få noen problemer i forhold til døren din...

Tenkte da på TV der stolen står, og høyttalere på ver sin side, sofa der skrivebord står.

Spørsmålet er vel om det er praktisk gjennomførbart da ...
    Akustisk sett en god ide ja

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler det har blitt bedre med tiden, men mulig det bare er meg som har vendt meg til det Er fremdeles merkbart mer bass under trappa, men føler det har blitt bedre i sofan. Har byttet tv til en større og finjustert litt hvordan den høyttaleren som står i hjørnet står.

Å flytte sofan dit skrivebordet står er dessverre ikke mulig, da sofan er for bred til det (vil blokkere døra).

Men er som sagt bedre fornøyd nå, og kan ikke få fullskrytt høyttalerne, må si meg mektig imponert over lydkvaliteten til å være såpass rimelige høyttalere!

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, flott, kan ta litt tid å venne seg til nye høyttalere:-)

Newcomer 1215mk2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også problemet med at det var mest/best bass der det ikke var naturlig lytteposisjon.. Da var den en luring som sa til meg at du kan forsøke å sette subben i din lytteposisjon og så kan du gå rundt i rommet... Innen rimlighetens grenser da... og lytte der det er korrekt bass... Når du har funnet den plassen.. Ja der kan du forsøke å sette subben... Og det funka det...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den løsningen funker ikke så bra med 2 høyttalere

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt mer nå den siste tida, bl.a. med sinus-toner... Har dessverre ikke noen db-måle med, så det er bare hørselen min som har gjort målingene 8). Resultatet ble, som forventet i forhold til lytting av musikk, at det var veldig lite bass, men en peak på ca 50 Hz, og en svæææær dip mellom ca 55/60Hz og ca 100Hz i mesteparten av rommet, bortsett fra at peaken var veldig til og fra mtp hvor jeg befant meg i rommet.

Fikk kjøpt en sub av en annen her på forumet, en xtz 10-tommer. Prøvde å sette denne mellom tv og bokhylla (nesten under den ene fronthøyttaleren), og resultatet ble det samme. Enda mer buldring på 50Hz, men fremdeles ingenting mellom 55 og 100.

Prøvde derfor tipset om å sette sub-en i lytteposisjon og krype rundt. Da kom jeg frem til at det var akkurat en plass som funket bra! Og det var heldigvis den eneste andre plassen enn ved siden av tv som var mulig, nettopp under trappa

Så nå står suben under trappa, og lyden er mye bedre enn før. Fremdeles litt av peaken, men dipen har blitt mye mindre. Det eneste negative er at jeg må la bassen spille opp til litt over 100Hz for å få jevn lyd, og da hører jeg at bassen kommer fra under trappa, og ikke fra frontene. Men dette kan kanskje ordnes litt med justering, har ikke fått justert noe særlig enda.

Føler jeg burde hatt en db-måler for å få justert, men i håp om å slippe å kjøpe for en dags bruk, lurer jeg på om det er noen i Trondheimsområdet som har en jeg kan låne?

Evnt i Arendal (skal hjem til Arendal 9-12 okt, kan eventuellt sende ned igjen, for skal ikke til Arendal før jul etter dette.)

Puh8) Ble langt dette, men nå er dere oppdatert, håper noen kan hjelpe meg med db-måler. Og tuuuusen takk for alle gode råd så langt :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt til stativhøyttalere + suber (2 stk) og forsøk å sette opp subene med litt ulik fase, samt litt alternative plasseringer. Stativhøyttalere er selvsagt ikke nødvendig om du føler du har plass til gulvstående, men om du deler høyt kan det virke litt bortkastet med store høyttalere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •