Har du en kalibrert skjerm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har du en kalibrert skjerm?

Del den gjerne med oss andre i denne lettsøkte wikien, bruk forstørrelsesglasset øverst til høyre hjørne!

Dere som trykker fornøyd.... DEL INNSTILLINGENE HER!!!

Nasjonalt Ressurssenter for kalibrering av audio/videoutstyr.

Gjerne hvordan dere gjorde det her!.)
    DYI

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for over 50 bidrag

Begynner å fylle seg godt opp med gode innstillinger, legg inn dine innstillinger så andre får glede av utstyret sitt!

Bruk forstørrelsesglasset øvers til høyre på siden og søk opp din skjerm!

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.finner ikkje min der

philips 42pfl5322

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får vi rope i skogen!!!

Har noen stillt inn sin Philips 42PFL5322???

Submit dine innstillinger her!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic Viera TH-42PX70 og TH-42PV70...

Eneste jeg påpeker er og slå fargestyringen til AV når det kommer til film fra DVD eller HD kilder, ellers så ser det veldig riktig ut :-D

Til tv-titting kan Fargestyring gjerne være påslått.

(Har PX70E 42" selv)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Panasonic Viera TH-42PX70 og TH-42PV70...

Eneste jeg påpeker er og slå fargestyringen til AV når det kommer til film fra DVD eller HD kilder, ellers så ser det veldig riktig ut :-D

Til tv-titting kan Fargestyring gjerne være påslått.

(Har PX70E 42" selv)
    Hei HK, Har også en kalibrert TH-42PV60E, og den som la inn pv60 innstillinger traff relativt nært mitt oppsett.
    Basen er laget for at andre skal få opp øynene med tanke på at de ofte sitter med fabrikk innstillinger som er ment for å se best mulig i konkurranse med andre skjermer på Elkjøp, der produsenten vet noe om lysforhold i butikken og forutsetninger for å vise Cars best mulig. Dette medfører at de aller fleste av 550.000 flatskjermkjøpere i 2007 ser Einar Lunde i dagsrevyen med rød nese hver kveld, det er ikke dermed sagt at herr lunde er bakfyll hver kveld, men at skjermen er totalt feilstillt.

Skulle de ønske "sitt" oppsett bedre er DVE eller kontakte en av de proffesjonelle (linker
    ) til å gjøre dette!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Hei HK, Har også en kalibrert TH-42PV60E, og den som la inn pv60 innstillinger traff relativt nært mitt oppsett.
    Basen er laget for at andre skal få opp øynene med tanke på at de ofte sitter med fabrikk innstillinger som er ment for å se best mulig i konkurranse med andre skjermer på Elkjøp, der produsenten vet noe om lysforhold i butikken og forutsetninger for å vise Cars best mulig. Dette medfører at de aller fleste av 550.000 flatskjermkjøpere i 2007 ser Einar Lunde i dagsrevyen med rød nese hver kveld, det er ikke dermed sagt at herr lunde er bakfyll hver kveld, men at skjermen er totalt feilstillt.

Skulle de ønske "sitt" oppsett bedre er DVE eller kontakte en av de proffesjonelle (linker
    ) til å gjøre dette!
    Har DVE til både DVD og HD (Blu Ray)

På dvd gir faktisk THX filmer som Star Wars... der er det med en liten kalibrering for bilde (ikke kalibrere lyden me de platene) og de gir et likt resultat. Den "THX kalibreringen" er en hurtig variant som funker bra og raskt med godt resultat.

Så er det viktigste.... Kalibrer når tvn er varm !!!

Ser alt for mye "Butikk justeringer/innstillinger" som ødeleger potensialet i produktet :-(
    De fleste butikkene har nå en buet storvegg som flatskjermene henger på, 4-5 rader i høyden der det er aaaalt for lyst og mye gjennskin i tvene.
    Gjelder både Expert og Elkjøp i nærheten av der jeg bor.

Bra tiltak.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har DVE til både DVD og HD (Blu Ray)

På dvd gir faktisk THX filmer som Star Wars... der er det med en liten kalibrering for bilde (ikke kalibrere lyden me de platene) og de gir et likt resultat. Den "THX kalibreringen" er en hurtig variant som funker bra og raskt med godt resultat.

Så er det viktigste.... Kalibrer når tvn er varm !!!

Ser alt for mye "Butikk justeringer/innstillinger" som ødeleger potensialet i produktet :-(
    De fleste butikkene har nå en buet storvegg som flatskjermene henger på, 4-5 rader i høyden der det er aaaalt for lyst og mye gjennskin i tvene.
    Gjelder både Expert og Elkjøp i nærheten av der jeg bor.

Bra tiltak.
    Når produsentene lager en home og en shop profil så sier det mye om hva folk sitter med hjemme!

Håper wikien, og ikke minst DIY bloggen blir godt tatt i mot.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig innstillt TV'en min etter noen innstillinger jeg fikk av en fyr, men jeg var ikke helt fornøyd med bildet.
    TV'en er på rep nå da(av andre grunner).
    Så når den kommer tilbake må jeg sikkert stille den på nytt uansett, men jeg vet ikke hva jeg skal stille den til, så det hadde vært fint om noen kunne lagt ut settings for:
    Philips 32PFL5522D/12

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen som kan hjelpe meg?

Har en Philips - 37PF9731D, bilde er rett å slett ikke bra, syns bilde virker noe uengasjerende og blast til tider, prøvd å stille app men finner ingen mellomting mellom blast og kjedelig til altfor mørkt bilde.

Er det mulig å få et optimalt bilde på denne tv, eller er det rett å slett på tide å bytte den ut?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte THX kalibreringen (om man kan kalle det det) som er i de 3 siste (første) StarWars filmene - er det "lov" ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en LG PG6000 50" og sliter med å finne det beste bildet, noen som har bra forslag?

Sliter veldig med kalibreringen med DVE HD, forstår rett og slett ikke helt hvordan jeg skal gå frem.
    Hadde vert genialt om noen hadde laget en guide på det.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg brukte THX kalibreringen (om man kan kalle det det) som er i de 3 siste (første) StarWars filmene - er det "lov" ?
    ?

Har ikke fått lagt dette inn under norske lover enda, men skal høre med kongen om han kan være med å regulere dårlig kalibrerte skjermer.

Ser for meg fredagsmøtene på slottet!
    - Jeg har en proposisjon til regjeringen om at alle dårlig kalibrerte skjermer skal brennes her ute på slottsparken. Sett i gang!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

Har ikke fått lagt dette inn under norske lover enda, men skal høre med kongen om han kan være med å regulere dårlig kalibrerte skjermer.

Ser for meg fredagsmøtene på slottet!
    - Jeg har en proposisjon til regjeringen om at alle dårlig kalibrerte skjermer skal brennes her ute på slottsparken. Sett i gang!
    hehe - med "lov" mente jeg om det er allment akseptert å bruke en slik THX sak, eller om man MÅ bruke en dedikert kalibrerings DVD.....

Ellers var responsen din priceless bra!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke svare på en en løsning er god eller dårlig, hadde ikke produsenten av THX kalibreringen trodd på produktet sitt så hadde det neppe kommet igjennom lucas sitt nåløye, men at den er basic og lettforståelig kan være, men forbedrer den ditt anlegg så er det en forbedring, og det er nøyaktig dette vi er ute etter!

En probe kalibrert skjerm utført av spesialist behøver ikke å være gode all round verdier det heller.

Svaret er helt klart, ja! Så lenge verdiene er bedre enn utgangspunktet så ønskes dette inn i basen!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kalibrering

finner ikke noe til samsung le40f86

noen som har noen gode tips ?
    kilde : altibox tuner med hdmi + apple tv med hdmi + dvd men hdmi

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke Panasonic th-50px8e og hadde vore supert vis noen kunne hjulpet meg å finne de perfekte instillinger for dette tv.

Har brukt instillingene for Panasonic th-42px80 som fungerer, men er ikke sikker på/ føler ikke de er helt optimale.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta høyde for at hvis man i månedsvis har sett på glorete fabrikk innstillinger så vil alltid et riktigere bilde gi følelsen av at gresset ikke er så grønt, den blå himmelen er mer korrekt og røde ansikter blir mer hudfarvet.

Når jeg kalibrerer ute hos folk sperrer mange opp øynene og sier, hvor er det blitt av fargene??

Gi det to uker, så vil det være naturlig å holde innstillingene på et mer edruelig nivå.

Gjør selv en test og sette tilbake til orginalinnstillinger etter tre fire uker! Eller gå og se i butikken!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta høyde for at hvis man i månedsvis har sett på glorete fabrikk innstillinger så vil alltid et riktigere bilde gi følelsen av at gresset ikke er så grønt, den blå himmelen er mer korrekt og røde ansikter blir mer hudfarvet.

Når jeg kalibrerer ute hos folk sperrer mange opp øynene og sier, hvor er det blitt av fargene??
    Den samme erfaringen har jeg også MP. Veldig mange er vant til oversaturerte bilder med black crush og utbrenning. Men det vi alle vil ha er et riktig bilde, hele bilde og ikke noe annet enn bildet. Det fordrer at man ser all informasjonen i gråtoneskalaen, og at man har riktige farger. 0 IRE er sort og ikke gråblått.

MP og Gorm: kalibrator treff?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D65
    MP og Gorm: kalibrator treff?
    Har oversett denne innbydelsen, som er rundt ett år gammel. Rart hva man finner ved hjelp av Google ;-)
    Bare å ta med seg utstyret det Lars, jeg stiller med perfekt sortmaskert "hule". I tillegg henger verdens desidert mest kalibreringsvennlige projektor i taket, slik at alle aspekter (3D fargekalibrering) kan gjennomgås
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •