Fornøyd med meg selv nå, har hele tiden slitt med å få kalibrert min YSP-1000 med YAPO systemet, spesielt har bassen blitt helt grøt. Har alltid måtte brukt endel timer for å sette opp lydstrålene manuelt.
Men i dag fant jeg løsningen på bassproblemet, først av alt så er jeg forkjølet, og helt tett i bihulene, dette gjør oppgaven tilnærmet umulig, men det viste seg å bli et nyttig organiskt delefilter.
Så tenkte jeg å gjøre noe banalt for å få bukt med bassproblemet, før jeg startet kalibreringen så slo jeg av B.A.S.S. knappen på YST-SW015 (subben).

Så kalibrerte jeg slik jeg pleier å gjøre med full kalibrering, etter kalibreringen slo jeg på B.A.S.S. systemet på min Yamaha YST-SW015, vips så forsvant bihule betennelsen og lyden virket helt riktig i bassområdet.

All rumling er borte og jeg kan kjøre bassen langt høyere nå med lang bedre LFE signaler inn til subben. To år med rumlingsterror er over og jeg har lagre denne innstillingen på absolutt alle slotter i memory på YSPen!

Håper denne erfaringen kan komme andre YSP/YST-SW, enkelt forklart.

1. sett High Cut på full innstilling volum på litt mindre enn halv.
2. Slå av B.A.S.S.
3. Kalibrer med full beam+tone kalibrering
4. Slå på B.A.S.S. knappen etter kalibrering
5. Sett High Cut på halv og volum slik det måtte behage, jeg havnet på litt over halv ca 3/4.

Har opplevd kalibrering av YSP systemet som litt vanskelig siden ingen har skrevet så mye om hvordan de har gjort dette, det fleste som skriver omtaler på denne skriver som regel at det er blitt svært så fornøyde etter timesvis av tweeking, men ingen har maktet å forklare sine geniale oppsett.
Håper du kan bidra i denne posten til å hjelpe andre YSP-eiere til å oppleve potensialet dette surround systemet har.